HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Socialstyrelsen ska få elever att “må bättre”
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 8:55 am    Post subject: Reply with quote

Religiösa friskolor är helt ok för mig så länge de följer läroplanen.

Att tänka på när man diskuterar, se till att skriva så att folk förstår vad ni menar.

"Bamba" <-- helt okänd begrepp för alla utanför Göteborg?
"Kravallerna årdade hundarna att bita oskyliga" <-- förutom två felstavningar varav den ena mer eller mindre obegriplig så används ordet kravall helt galet och meningen blir faktiskt obegriplig.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 11:19 am    Post subject: Reply with quote

Bamba = Skolmatsalen *slut o avklarat*

Åsikter om polis o vård o virse versa i samhället:

Som fair säger inget kommer hända om man inte meddelar vad som är fel.

Era åsikter tyder på att vi isf kan avskaffa polis, brandkår, sjukvård osv.

De låter ju superbra!!!


Åsikter om skolplan:

Fler prov som folk inte kan läsa till finns många som bara behöver läsa sidorna en gång och kan allting må hända att de finns andra som behöver läsa på sidorna flera hundra ggr fast inte förstår ett skvatt vad texten handlar om dessa är inga idoter eller liknande de har bara fått fel sätt att lära sig....


I min skolgång hade vi ganska många extra lektioner hur man lär sig studerar texter, lär sig hur man tar ut fakta inför uppsatser osv. Detta som jag trodde verka va en standard har jag helt blivit blåst på verkar ju nästan som bara min skolgång varit en sort av lyx...


Att skolan inte börjar från grunden lär ut hur man ska läsa texter lär ut hur man ska ta ut fakta... lär ut vad som är onödig fakta o nödvändig fakta...

som lanthund säger datumet för slaget vid hasting eller freden vid brömsebro är inte de viktiga utan isf mer datumet eller vilket århundra....

tycker även också att NP eller mer liknande slutprov för kurserna är mer effektiva...

o sist men inte minst Svenska betygsystemet kan slänga sig i väggen totalt.... även här får jag dra lite info från Lathund.... exempel om man nu ligger på G+ och verkligen försökt plugga och verkligen varit på alla lektioner men inte riktigt lyckats prestera de där poängen för att få VG... medan hans polare som då o då kommer till lektionerna sätter precis G på alla prov får IG varning osv men istället får ett G- i sitt betyg är då dessa personer lika värda ett G i slutbetyg... ???

vet inte om ni har blivit visare eller ännu dummare Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 14:07 pm    Post subject: Reply with quote

okej fair sry för allt fel stavande.
Men va jag menade va att..jag har rätt Very Happy
right? Smile

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 17:44 pm    Post subject: Reply with quote

Håller med Krosuz angående svaga G:n och starka G:n, det är en enorm skillnad mellan dessa, men ändå värderas de lika mycket. Ger dig budskapet att det är helt meningslöst att plugga.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 18:12 pm    Post subject: Reply with quote

Krosuz... att bara behöva läsa texter 1 gång är inget att rekommendera Razz man blir himmla stressad när alla runtomkring sitter och råpluggar medans man inte gör nått Razz så det brukar v aför mig... kan inte förmå mig att läsa ett kompendie lr liknande 2 gånger, vet ändå vad som står efter första :p
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 18:13 pm    Post subject: Reply with quote

LaLuSh wrote:
Håller med Krosuz angående svaga G:n och starka G:n, det är en enorm skillnad mellan dessa, men ändå värderas de lika mycket. Ger dig budskapet att det är helt meningslöst att plugga.


Det är ju det jag tycker är fel!!! ingen bryr sig om att lära sig nånting längre, bara på att få bra betyg! och det e feeeeeel men det vore ju inte så om man inte hade det här betygssystemet! Det ska va meningsfullt o plugga för att få mer kunskap, men t ex i min linje så hinner jag inte lära mig nånting, matte i ultraspeed och det känns som att jag bara lär in mig det jag måste lära in mig för tillfället för att kunna få bra betyg.
Och jag e så trött på den här skiten.. jag vill inte lägga ner hela mitt liv på att kämpa för nåt jag inte kommer ha någon nytta av i framtiden, jag gillar NV linjen men dem kör så hårt med oss, man tänker ju bara på betygen Sad
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Sat Aug 28, 2004 21:35 pm    Post subject: Reply with quote

|Sara wrote:
LaLuSh wrote:
Håller med Krosuz angående svaga G:n och starka G:n, det är en enorm skillnad mellan dessa, men ändå värderas de lika mycket. Ger dig budskapet att det är helt meningslöst att plugga.


Det är ju det jag tycker är fel!!! ingen bryr sig om att lära sig nånting längre, bara på att få bra betyg! och det e feeeeeel men det vore ju inte så om man inte hade det här betygssystemet! Det ska va meningsfullt o plugga för att få mer kunskap, men t ex i min linje så hinner jag inte lära mig nånting, matte i ultraspeed och det känns som att jag bara lär in mig det jag måste lära in mig för tillfället för att kunna få bra betyg.
Och jag e så trött på den här skiten.. jag vill inte lägga ner hela mitt liv på att kämpa för nåt jag inte kommer ha någon nytta av i framtiden, jag gillar NV linjen men dem kör så hårt med oss, man tänker ju bara på betygen Sad


Hehe, tycker synd om dig Sara. Jag går - till skillnad ifrån dig - samhällsprogrammet, men jag var väldigt länge nära på att söka till Rymdgymnasiet i Kiruna.

Jag resonerade att det i Kiruna ändå inte skulle finnas mycket att göra på fritiden, så jag kunde lika gärna plugga ihjäl mig och bli en fysiker/astronom, eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville bli (var intresserad av astronomi när jag var mindre, är fortfarande till viss del).

Men ödet ledde in mig en annan väg, och jag föll för samhällsprogrammet när vi besökte olika gymnasier med skolan, för att i slutändan välja det (missförstå mig inte, gillar samhällsämnen väldigt mycket också).

Mitt scenario på samhäll är lite olikt ditt, men det leder ändå till samma resultat. Lärarna behandlar oss som småungar, inte minst i naturämnen/matte (där naturarna däremot slaktas), och tar allting överdrivet långsamt. Det är i princip upp till en själv om man vill gå ut med bra kunskaper i de olika ämnena. Det är anpassat så att ingen ska kunna gå under G- om man deltar på lektionerna.

Well, gl i gymnasiet. Säg till om du behöver hjälp i matte (om det nu var i 1:an du gick, annars behöver du nog inte min hjälp), eftersom jag konstigt nog gillar det ämnet och räknar natur-style med hjälp av min trogne civilingenjörsaspirant på luleås tekniska universitet: [AeH]Homer. Han förklarar allting, och är som den matematiklärare jag aldrig haft. Ironiskt nog så var det jag som fick killen att deleta CS från datorn, hahaha =) nu är han ett större stud än mig, så jag får snart betala för mitt misstag ^^


Last edited by LaLuSh on Sun Aug 29, 2004 4:00 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Sat Aug 28, 2004 23:32 pm    Post subject: Reply with quote

TBC wrote:

Och i hemkunskapen får vi betala 30 kr per lektion,,det är ju löjligt, eller hur?

VA?
Börjar fan bli sjukt asså, pröjsa för skolundervisning, sen att dem har börjat ta betalt för käket på vissa skolor är fan oxå helt jävla sanslöst.
Jävligt tråkigt att politikerna inte prioriterar skolor och äldreomsorg.

_________________
"So many assholes, so few bullets." Clint Eastwood Dirty Harry.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Aug 29, 2004 1:11 am    Post subject: Reply with quote

DukeSwe wrote:
TBC wrote:

Och i hemkunskapen får vi betala 30 kr per lektion,,det är ju löjligt, eller hur?

VA?
Börjar fan bli sjukt asså, pröjsa för skolundervisning, sen att dem har börjat ta betalt för käket på vissa skolor är fan oxå helt jävla sanslöst.
Jävligt tråkigt att politikerna inte prioriterar skolor och äldreomsorg.

Jag tror inte ens att det är lagligt att ta betalt för att man ska gå på obligatoriska lektioner.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
EKA



Joined: 15 Jun 2003
Posts: 33

PostPosted: Sun Aug 29, 2004 14:52 pm    Post subject: Reply with quote

Vissa skrev att de fick nersänkt betyg för de nationella proven. Då ska ni ta upp det! En lärare SKALL veta att man inte får sätta betyg efter de nationella proven. Det är en stor miss som många lärare gör. Ni måste ta upp detta på högre höjder eftersom det kan drabba hela ert liv. Man borde kunna stämma sådana lärare!
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Aug 29, 2004 15:26 pm    Post subject: Reply with quote

[FoD]EKA wrote:
Vissa skrev att de fick nersänkt betyg för de nationella proven. Då ska ni ta upp det! En lärare SKALL veta att man inte får sätta betyg efter de nationella proven. Det är en stor miss som många lärare gör. Ni måste ta upp detta på högre höjder eftersom det kan drabba hela ert liv. Man borde kunna stämma sådana lärare!


Om man kunde stämma lärare skulle det bli många stämmningar och det skulle sluta i att ännu mindre människor vill utbilda sig till lärare. Så det skulle göra skolorna i Sverige ännu sämre än vad de redan är.

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Aug 30, 2004 13:22 pm    Post subject: Reply with quote

[FoD]EKA wrote:
Vissa skrev att de fick nersänkt betyg för de nationella proven. Då ska ni ta upp det! En lärare SKALL veta att man inte får sätta betyg efter de nationella proven. Det är en stor miss som många lärare gör. Ni måste ta upp detta på högre höjder eftersom det kan drabba hela ert liv. Man borde kunna stämma sådana lärare!


jag har försökt prata med henne om det, men hon undviker det. Hon vet att det drabbat mig, jag hade en lång diskussion med henne eftersom hon bestämde sig för att ända mitt betyg bara 3 dar innan skolan var slut .. och hon vet vad hon gjort, och hur jävla förbannad och ledsen jag blev men det e nog därför hon undviker mig.. "det går säkert bättra i b kursen för dig" whatever, det spelar ju ingen roll, det är en helt annan kurs och hon har redan förstört mitt betyg i A kursen.. men jaja jag ska prata med henne igen.. Rolling Eyes

e du säker på att de inte får sätta ett betyg endast pga nationella provet?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Aug 30, 2004 14:02 pm    Post subject: Reply with quote

Följande är taget från skolverkets hemsida:

Quote:
Provresultat och betyg?
Ett nationellt prov kan inte pröva elevens kunskaper mot alla mål. Därför gäller att provresultaten endast kan utgöra en del av det underlag som läraren har att ta hänsyn till då betyg skall sättas. Ett nationellt prov kan således inte ses som ett examensprov eller ensamt utgöra någon form av behörighetstest. Hur stor del ett nationellt prov skall utgöra av underlaget vid betygssättningen finns inte reglerat, utan bestäms lokalt.


Dvs den lärare som struntar i elevens prestationer på övriga prov, läxförhör, klassrumsaktivitet bör inte vara lärare eftersom de dels saknar logiskt tänkande, dels saknar läsförmåga. Dock bör du kanske inte framföra det med just de orden... Smile

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Tue Aug 31, 2004 14:45 pm    Post subject: Reply with quote

jo då visst får vi betala alltid.
_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ninjja



Joined: 10 Jun 2004
Posts: 703
Location: Stockholm/Tyresö

PostPosted: Tue Aug 31, 2004 15:28 pm    Post subject: Reply with quote

Alltså skolsystemet funkar bara inte 100%
Jag märkte det mitt 4:e år i skolan ialla fall (gick om ett år) då jag märkte hur lärarna ibland inte går efter elevens prestation de gör i klassrummet utan verkligen går efter vad de heter.
Jag fick höjd 5 ämnen på just den argumentationen som jag nämde innan från IG till G o VG.
Jag är bara glad att jag är klar med skolan i allmänhet. Nu har jag bara 5 år skola kvar i högskolan sen så är jag helt klar, men högskolan äger i allmänhet jämförelse mot gymnasiet o högstadiet

***vet inte om jag är off topic nu orkade läsa allt i mitten***
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Aug 31, 2004 15:44 pm    Post subject: Reply with quote

TBC wrote:
jo då visst får vi betala alltid.

Ni betalar alltså 30:- varje gång ni går på en obligatorisk lektion i hemkumskap?

Vilken skola? Vilken kommun? Vilken årskurs går du i?

Känns som att en fråga till kommunen kan vara intressant här.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Wed Sep 01, 2004 15:13 pm    Post subject: Reply with quote

Skolan: Sannaskolan
Kommun: Majorna
Årskurs: Åtta

Något mer du ville ha svar på?

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 01, 2004 15:34 pm    Post subject: Reply with quote

TBC wrote:
Skolan: Sannaskolan
Kommun: Majorna
Årskurs: Åtta

Något mer du ville ha svar på?

Nope det räcker. Jag skickar ett mail till folk på Göteborg kommun och frågar hur de ser på saken. (Jag antar att det är rätt kommun, då Majorna inte är en kommun).

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Wed Sep 01, 2004 16:50 pm    Post subject: Reply with quote

aja göteborg...dårå ! Very Happy
_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
EKA



Joined: 15 Jun 2003
Posts: 33

PostPosted: Wed Sep 01, 2004 20:49 pm    Post subject: Reply with quote

Jag är helt säker på det eftersom mor min är en nyutbildad lärare. Nationella Provet får inte ses mer än som ett helt vanligt prov. Om du får VG på 10 prov och får IG på ett Nationellt så är ju det ändå G, minst. Jag har inte gjort mina nationella prov än men är det inte så att man får fortsätta till man klarar de? Ett natonellt prov skall väl mer visa hur man ligger till i ett visst grundämne?


DHC då:

Lärarna ska ju kunna sin sak. Det är som om läkarna skulle göra ett stort misstag och råka döda en. Man måste ju få en varning eller något ialla fall? Det handlar ju faktiskt om någons liv. Får man IG i matte till exempel PGA av de nationella proven så kan ju man inte få de jobbet om man vill ha kanske. Det är ju allvarlig händelse som måste göras något åt. Det är ju stora saker. Lärarna verkar ha hur mycket makt som helst, utan att någon kan göra det åt det. Hade en lärare förra året som satte knappt G på mig för att jag rättade henne för mycket...!! Hur sjukt är inte det, att en fjorton-åring ska rätta en lärare och dessutom få lida för det. Hon tålde det ialla fall inte. Man kan ju inte låta det gå obemärkt förbi? Man måste ju faktiskt stå upp!

Är det verkligen brist på lärare nu förtiden då?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies