HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Socialstyrelsen ska få elever att “må bättre”
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:42 pm    Post subject: Reply with quote

Sen ang. kravallerna.. svårt att låta bli att kommentera och det borde tas i ett annat topic men jag var helt och hållet på polisens sida. Visst var det säkert en del oskyldiga som drabbades och det är beklagligt. Men det var också en hel del maskerade demonstranter som kastade sten osv. Och när då dessa gömmer sig bland vanliga oskyldiga demonstranter så är det inte så lätt att få tag på dessa fega kräk utan att någon annan skadas. Det mest patetiska är att de som kastade sten på poliser och polishästar, slog sönder skyltfönster på avenyn och brände upp restaurangers utemöbler inte tycker det gjort nåt fel alls. "Självförsvar", yea right... att slänga McDonalds utemöbler i en hög och tända eld på är precis det sätt jag skulle försvara mig på om jag blev angripen!

Om admin vill så kan ju alla off-topic kommentarer tas bort, men så länge det ovan finns kvar vill jag att denna ska vara kvar Wink

Och polisen, socialstyrelsen eller iaf någon organisation hade ingripit om du anmält det som hänt. Har ju ingen enorm koll på lagarna i detta fall, men jag är rätt så säker på att sjukvårdspersonal i tjänst har en skyldighet att hjälpa skadade i den mån det är möjligt. Och att man inte har skor på sig räknas knappast som ett oöverkomligt hinder...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:43 pm    Post subject: Reply with quote

Polisanmälan är väl inte bara för att de skyldiga ska få betala skadestånd eller liknande. Det kan ju även vara ett sett att visa för skolan att detta inte är acceptabelt och att de måste börja agera. Eller för att försöka "skrämma" de som håller på och terroriserar på detta vis.
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:46 pm    Post subject: Reply with quote

TBC wrote:
sveriges polis?
Den funkar inte villket fall som helst.
va inne i stan (Så kallat) när kravellerna ådrade hundarna bita oskyligt folk..och ja jag såg att dem va oskyliga..det va ingen vacker syn direkt Surprised .

ådrade? Sorry meningen är faktiskt rätt obegriplig.
Jag förstod dock saken om att du anser att polisen inte fungerar i vilket fall som helst. Tydligen har du sett något tillfälle där polisen handlade fel och därför gör polisen alltid fel?
Jag antar att du talar om kravallerna i Göteborg? Helt klart gjorde polisen några fel där. Helt klart så var inte alla demonstranter oskyldiga. Kanske var det några av de som du såg som var skyldiga trots att du inte upptäckte det? Kanske hände det saker innan som du inte såg? Jag har svårt att tro att poliserna tvingade hundarna att bita lugna, fredliga människor som på intet sätt bidrar till en hätsk stämning.

Din inställning till polisen är rätt trist, något i stil med detta:

Quote:
När vi fick inbrott så brydde jag mig inte om att ringa polisen för de skulle ju ändå inte kunna göra något. Och jag fick helt rätt, de gjorde inget!

När jag blev rånad så ringde jag inte polisen för de skulle ändå inte kunna göra något. Och jag fick rätt, de gjorde inget!

etc etc.


Förstår du ironin? Om ingen påtalar att något är fel är det väldigt svårt att rätta till problemet.

Samma gäller klagomålet på din skola. Skolan har säkert brister, men hur ska de kunnat åtgärdas om man inte påtalar problemen? Hur framfördes saken för skolsköterskan förresten? Sa ni "Hjälp oss, vår kompis har brutit armen och har väldigt ont" och hon svarade "Det går inte nu för jag har inga skor"? Isåfall måste man påtala detta för någon så att skolsköterskan får en reprimand, för så får hon inte göra. Det låter iofs konstigt att en skolsköterska skulle göra så om hon förstått situationen.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:47 pm    Post subject: Reply with quote

Fair han menade "beordrade" Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:50 pm    Post subject: Reply with quote

Lathund wrote:
|Sara wrote:

Vad jag har förstått är att nationella provet är ett prov man inte kan förbereda sig på utan det ska visa vilka kunskaper man har inom det ämnet.
Jag tycker det är hemskt! man får 1-2 ämne som är helt ointressant för en själv och ska skriva en hel uppsats om det. Man får en viss tid på sig för att kryssa i rutor med frågor medan man lyssnar på en text, alltså det är seriöst det dummaste de nånsin kommit på, det enda som kan anses vara bra på det provet är isåfall grammatikövningar och sådant, och det kommer jag inte ens ihåg om det fanns.


Själv tycker jag det är helt rätt. Åtminstone i ämnen som Svenska och Engelska, då då det inte direkt går att testa på något annat sätt. NP i Fysik o Matte är det klart man kan plugga på, och måste plugga på om man vill klara sig. Visst kan ämnet på uppsatsen vara sådär lagom kul ibland, men det handlar ju inte om vad man skriver. Om du skriver något sammanhängande som har med ämnet att göra, och skriver det på bra svenska så är det inga problem.


I alla ämnen har vi läxor, uppsatsskrivning, arbeten och redovisningar hela tiden jag tycker det räcker bara bra till att bedöma vilket betyg eleven ska få, nationella provet är bara ett prov man gör några timmar på en dag i slutskedet av kursen, och då helt plötsligt så spelar alla andra prov och resultat man fått på andra saker i kursen inte någon roll för självklart är det NP resultaten som bestämmer vilket betyg man ska få, Mad det är inte rättvist alls! Shocked
Håller med dig helt o hållet på det andra du skrev.. om betygssystemet o så.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:51 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fair han menade "beordrade" Razz

Jaha, "Kravellerna beordade hundarna att bita oskyldigt folk" ? Inte blir den meningen begriplig heller?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:52 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fair han menade "beordrade" Razz

Jaha, "Kravellerna beordade hundarna att bita oskyldigt folk" ? Inte blir den meningen begriplig heller?

haha joo här kommer en översättning då

"Kravallpoliserna beordrade hundarna att bita oskyldigt folk"


I GBGkravalls topicen så var de många som trodde det va poliserna som kallades kravaller så jag tror att det va såhär han menade Very Happy


Last edited by Volvo 240 on Thu Aug 26, 2004 14:54 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:54 pm    Post subject: Reply with quote

Nu är jag inte så insatt i de nationella proven och hur de ska värderas, men ett rimligt sätt att använda dem är för att få reda på vilken nivå den här klassen/skolan ligger i förhållande till andra klasser/skolor i landet för. Har min klass väldigt dåliga resultat på NP så ska inte min klass ha lika höga betyg som en annan klass etc. Dock ska läraren ha en viss fingertoppskänsla så att en enskild individ som alltid skriver bra, alltid är aktiv och som läraren vet kan saker, inte blir drabbad av ett dåligt prov.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 15:03 pm    Post subject: Reply with quote

|Sara wrote:

I alla ämnen har vi läxor, uppsatsskrivning, arbeten och redovisningar hela tiden jag tycker det räcker bara bra till att bedöma vilket betyg eleven ska få, nationella provet är bara ett prov man gör några timmar på en dag i slutskedet av kursen, och då helt plötsligt så spelar alla andra prov och resultat man fått på andra saker i kursen inte någon roll för självklart är det NP resultaten som bestämmer vilket betyg man ska få, Mad det är inte rättvist alls! Shocked
Håller med dig helt o hållet på det andra du skrev.. om betygssystemet o så.


Poängen är att utbildningen ska se likadan ut (Eller snarare lära ut samma saker) i hela landet, och då är NP ett sätt att efterleva detta då man märker att om resultaten på någon plats blir mycket sämre så lägger man extra vikt på det och försöker åtgärda situationen. Man märker helt enkelt hur bra olika skolor fungerar.

Sen ska självklart inte NP vara det enda som räknas i en kurs. Om dina lärare gör på det sättet är de nog inte alltför bra... Jag har över lag haft ganska bra lärare, och det har i de flesta fall fungerat så att NP bara har betydelse om man ligger och väger mellan olika betyg. Eller för att höja sig, då det innefattar hela kursen, så om man missade på ett delprov kan man gottgöra det genom att skriva bra på den delen på NP.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 15:37 pm    Post subject: Reply with quote

JAg hade nästan VG på NP i matte men fick ändå ig som slutbetyg, men men
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 16:17 pm    Post subject: Reply with quote

sannaskolan...vad då då?
bra att du tar den tiden att göra allt jobb för mig? =)
hahah fair du är ju allt förskön du, om man frågar efter en penna så får du inte en penna.
att förändra skolan är omöjligt iallefall i min skolan..fick just reda på att vi ska ha 2 st elever som ska vara matvärdar.

det betyder allltså att 2 st kommer att stå i bamba och servera mat till alla eleverna, trots att vi har 5 tjocka bambatanter.

Och att vi bara får mat 4 ggr vecka.

och fair det jag menade med kravallerna va att
jag vandrade i stan den dagen och såg poliserna släppa hundarna på oskylidigt folk.
Fattar du meningen nu?

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

Det är inte skolhälsovårdens fel att barn blir allt fetare och mår dåligare, det är lite överilat att tro att de egentligen kan förändra någonting.

I min grundskola följde man mer "ta hänsyn till vad eleven kan"-principen, än att gå blint efter nationella prov. Jag fick mvg i matematik på nationella (i grundskolan), men fick inte det i slutbetyget, vilket jag också tycker är helt rätt, eftersom jag annars inte ansträngde mig särskilt mycket för att uppnå det resultatet under mina tre år i högstadiet, och helt enkelt förmodligen inte höll den nivån.

Samma sak med min SO/SV-lärare. Jag hade inte varit särskilt aktivt deltagande på lektionerna eller lämnat in några välskrivna arbeten i tid förrän i början av 9:an, då jag skrev det ena mvg-arbetet efter det andra och visade minsann att jag läser väldigt mycket, och blev därmed höjd.

Min NO-lärare var dock mer dogmatisk, och vägrade höja betygen för att jag inte fått höga betyg i 7:an eller 8:an. Inte för att det gjorde något eller att jag brydde mig, men det är ju ett bevis på att det så väldigt ofta är lärarens personlighet som bestämmer betygen, och inte kursplan.

Hade ingen aning att andra skolor värdesatte nationella proven på ett sådant sätt.

Det är för enkelt att få högsta betyg enligt min mening (förutsatt att man faktiskt pluggar och försöker), men vad en ändring i betygssystemet skulle göra i form av ökad stress till våra framtida läkar-aspiranter låter jag vara osagt ^^

Gymnasiet är en annan femma än grundskolan, man har inte tid att klanta sig där.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 17:00 pm    Post subject: Reply with quote

jag tycker att hela sättet att bedömma elever skulle oomformuleras Smile min lärare blev typ sur när jag sa att jag tyckte hans prov vart så lätta att jag sket i dem, han ville ge mig vg i matte, men när jag fick mvg på nationella behövde han ge mig mvg :p
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 17:11 pm    Post subject: Reply with quote

TBC wrote:
hahah fair du är ju allt förskön du, om man frågar efter en penna så får du inte en penna.

Va?? Hmm, jag är ledsen, men det är inte helt lätt att följa dina tankegångar när du stavar fel, väljer fel ord, och kommaterar fel. Hoppas att du inte var lika oklar mot sjuksköterskan också.

Quote:
att förändra skolan är omöjligt iallefall i min skolan..

Klart att det är omöjligt om man inte ens säger till när något är fel.

Quote:
fick just reda på att vi ska ha 2 st elever som ska vara matvärdar.

det betyder allltså att 2 st kommer att stå i bamba och servera mat till alla eleverna, trots att vi har 5 tjocka bambatanter.

bamba?? Vad betyder det ordet? Finns det någon anledning till att eleverna ska vara matvärdar? Troligen finns det en tanke med det. Har de berättat den? Har ni frågat vad avsikten är?

Quote:
Och att vi bara får mat 4 ggr vecka.

Det låter ju inte helt lyckat om ni har 5 vanliga skoldagar.

Quote:
och fair det jag menade med kravallerna va att
jag vandrade i stan den dagen och såg poliserna släppa hundarna på oskylidigt folk.
Fattar du meningen nu?

Ja, men det du skrev var att kravellerna släppte hundarna... Så är du 100% säker på att det bara var oskyldiga personer på platsen?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Elfie



Joined: 04 Jun 2003
Posts: 789
Location: Lund

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 18:49 pm    Post subject: Reply with quote

Stress beror på rätt många saker tror jag, Föräldrar, prestationsångest, kompisar och vissheten om att det krävs mer än "just average" för att få ett bra jobb så som läget på dagens arbetsmarknad ser ut. Bättre skolvård skulle säkert hjälpa, men man måste ju även se till att dem som behöver hjälp får den.

detta är bara vad jag tror, och jag kan ha helt fel, så skit på mig om ni har lust. Jag har lite svårt att förstå stress egentligen eftersom jag lever mer eller mindre efter mottot "den dagen, den sorgen".
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 18:50 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:

bamba?? Vad betyder det ordet?


Herregud mänska, vet du inte det??? Det är ju Göteborgska/Västgötska för "skolmatsal" eller vad man nu kallar det om man inte kallar det bamba. Ärligt talat så vet jag faktiskt inte vad ni andra kallar det Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 19:36 pm    Post subject: Reply with quote

Lathund wrote:
Fairlane wrote:

bamba?? Vad betyder det ordet?


Herregud mänska, vet du inte det??? Det är ju Göteborgska/Västgötska för "skolmatsal" eller vad man nu kallar det om man inte kallar det bamba. Ärligt talat så vet jag faktiskt inte vad ni andra kallar det Very Happy


ehm? Razz matsalen och matsalstanterna eller mattanterna säger vi..
- Har ni sett Anna?
- Nej, kolla i matsalen, hon kanske käkar.

- Vart ska ni?
- Till maten.

vart fick ni bamba i från?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 20:26 pm    Post subject: Reply with quote

Har ingen aning om vad vi fick det ifrån, har hetat så så länge jag kan minnas. Har hört någon teori om att det kommer från "Barnbespisningen" eller nåt liknande, men jag vet inte om det är sant.

Är ju snarare konstigt att säga "Vi ska till maten". Visst så ska ni ju till maten, eller där maten är, men "maten" är ju ingen plats. Då är bamba ett mycket bättre ord Wink

Kollade wikipedia, verkar som jag var inne på rätt spår Wink
"Bamba är Göteborgsslang för skolmatsal. Ordet kan ha uppkommit ur ett slarvigt eller barnsligt uttal av "barnbespisning" men ingen har ännu helt otvetydigt lyckats fastställa ordets etymologiska uppkomst. Ordet bambatant betyder således "person som jobbar med att laga mat, servera och sköta disken i en skolmatsal"."

//Okej tillbaka till skolhälsåvården nu. *topic on*
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 1:19 am    Post subject: haha Reply with quote

Vadå "maten" är ingen plats? Vi ska till maten, dit maten är...och dessutom är väl inte bamba en plats eftersom ordet inte existerar men d är väl ingen idé å bråka om lokala ord...De kommer ju alltid att finnas där.
Chexchoklad, tyken, bamba å allt vad det heter.
Men va va d vi prata om...
Vad tycker alla om religiösa friskolor förresten?

Puss å pök
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Aug 27, 2004 8:22 am    Post subject: Reply with quote

Klart att ordet bamba existerar. Fråga precis vem som helst i Göteborg med omnejd och de vet vad det betyder. Tycker bara det låter lite skumt att säga "vi går till maten" istället för "vi går till matsalen/bamba", är ju lite som att säga "Vi går till kläderna" när man ska till en klädaffär. Funkar ju, men låter inte rätt.

Sen religiösa skolor gillar jag inte direkt, men det beror ju lite på hur de är. Själv går jag på en skola med "kristen profil", vilket dock inte innebär så mycket egentligen. Själv valde jag skolan för att det är en av de bättre i stan, och liksom jag själv så är ungefär hälften av eleverna inte kristna. Religiösa skolor som baserar sin undervisning på koranen/bibeln/torah ska bort. Följer de läroplanen på ett bra sätt har jag inga problem med dem.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies