HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Från då - till nu
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 11:43 am    Post subject: Från då - till nu Reply with quote

Juni 1999, första betan till det vi nu kallar Counter-Strike kom ut. Det var de amerikanska gossarna, Jess Cliffe och Minh Le som blev Counter-Strike's grundare. Counter-Strike var relativt okänt och det var mest Cliffe och Gooseman, som Minh Le har som alias, som spelade på de skapade servrarna. Allt fler människor började spela vid år 2000 och gruppen Counter-Strike lirare bara växte och växte. Från första början var det bara en hobby att göra en mod till Half-Life, men slutade med att Cliffe fick anställning hos Half-Life makarna, Valve. Det var alltså vid år 2000, när beta 5.2 dök upp, som folk började titta mer åt Counter-Strike. Det fanns en liten skara redan innan, som spelade, men det visade sig att det bara skulle växa, växa och växa.

På denna tiden var det inte alls lika proffesionellt som det är idag. Ord som PCW, FFS och OMG existerade knappt, minst i vårat Sverige skulle jag tro. Det var endast public som spelades och det var "bara" ett spel, det var inte på liv eller död som det verkar vara idag när man spela på vissa servrar. Om man dog av en nybörjare så var ordet "noob" ingenting man sade, det existerade knappt i vårat ordföråd på den tiden, än mindre mitt, knappt så att jag levde på denna underbara tid.

Spelandet utfördes nästan bara på internetcafé, i alla fall de som hade internetcafé nära sitt hem. 56k var nog inte det allra roligaste att spela Counter-Strike på. Ett lite komiskt inslag på de första betorna, var att när man blev dödad så försvann inte vapnet man precis sprungit runt och skjutit med. Utan det fanns kvar rundan efter, rundan efter och rundan efter det. Så folk struntade i att köpa vapnen, utan de sprang runt hela banan, i tro om att hitta ett värsting vapen - gratis. Det var tider då Ts Autosniper dödade fienden med ett skott och kallades då "noobvapnet" och var inte direkt känt som ett vapen man fick använda, likt skölden idag. Colten använde zoom och satt man ned på huk i ett hörn, så var det omöjligt att skjuta hs. Vilket tider.

Tänk vad utvecklingen har gått framåt. I den första betan fanns endast dessa banor: cs_siege, cs_mansion, cs_wpndepot och cs_prison. Inge de_aztec och inge de_dust2 och ingen Aim_map. Nu är det mer proffesionellt och mer en sport som man kan tjäna pengar på. Uppdateringar kommer nu var och varannan dag, servrarna blir större och större, buggarna blir färre och färre. Men dessa lite komiska sakerna jag nämnt ovan, med zoom på colt och allt vad det nu fanns, är inte det som folk minns. Folket minns, 1.3. Bunnyjump, att hoppa fram som en kanin och hoppa med deageln och få exakta headshots. Bunnyjump fanns faktiskt innan 1.3 också, men det blev mer uppmärksamat vid 1.3, varför? För att det var vid 1.4 de tog bort det, mot folks vilja, de flestas i alla fall. Folk pratar fortfarande om det berömda bunnyjump från 1.3 och det var ändå två år sedan de tog bort det. De har till och med gjort 1.3 till en steam version, så nu kan vem som helst spela 1.3 utan problem! Tyvärr blev det inte så känt och organiserat som folk trodde och ville. En flopp, enligt mig.

Men Counter-strike fortsätter. Cs-communitys startades, såsom Swedish Maffia, nyhetssidor startades. Detta hände då vid 1.1 och 1.3. Det var vid 1.3 som det proffesionella spelandet tog fart, spelare som Vesslan och HeatoN blev snabbt idoler inom Counter-Strike världen! NiP, eller Ninjas in Pyjamas som de hette, var dagens Sk. De var oövervinnliga. De vann allt, prispengarna vid 1.3 var tyvärr inte som dagens summor, men räckte gott och väl till lite nya datorer. Sponsorer började nu visa sig, sponsorer som nVidia började arta sig och ta åt sig sin del av kakan. Internetcaféer som på de tiden var stort, även nu, var deras "main goal". Att få sätta in sina bästa nVidia kort i internetcáfes burkar var något som skulle ge mycket god reklam, billiga reklam framförallt. Men de började även sponsra olika klaner, såsom 3D och NiP. Alla events på den tiden blev allt mer sofistikerade och organiserade, priserna blev dyrare och publiken blev större. Det var som en dröm för deltagarna, svenska NiP tog självklart hem de flesta priserna, men även 3D var med i maktkampen.

På senare dagar så splittrades NiP och mer än hälften av klanen gick till det tyska aktiebolaget "Schroet Kommando", Sk.swe. Nu artar sig verkligen "sporten". Allt är mycket allvarligt och proffesionellt, events som CPL har satt in flera miljoner kronor på sina events för att visa att just de är spelen's VM! Faktum är att CPL spelas just nu och Sverige har kandidater som Sk.Swe, Eyeballers och Team Gamers.nu. Spelet blir bara större och större, allt mer folk blir mer bekanta med oss och våran värld, medier skriver artiklar och nyheter, oftast om Sk.Swe's vunna titlar och matcher. Men media har inte bara varit godartat mot oss och våran community, de har hånat oss genom att påstå att Counter-Strike och andra spel skapar potentiella mördare. Absurt. TV4 gjorde för inte så många månader sedan en dokumentär om just detta, jag kommer inte ihåg namnet, men det var ett gott tecken på att de inte gillar datorspel. Datorspelet Postal2 som är ett väldigt rått spel, nämndes ett fåtal gånger och anklagas för att ha varit delaktig i massaker på skolor runt om i USA. Men de visade även bilder från Counter-Strike. Väldigt många föräldrar tittade på detta program och insåg att det var detta som deras son/dotter höll på med och eftersom de endast sätt en sida av spelandet, så blev det drastiska följder - för många.

Counter-strike anklagas allt oftare i olika medier att det är ett våldsamt och ohälsosamt spel, som inte borde få röras av barn. Det skapar massaker i USA som jag skrev innan. Men hur kan de veta? Och du hur kan säga? I mitten av 80-talet så anklagades TV för att vara orsaken till alla mord och massaker som görs omkring i världen. I början av 90-talet var det musiken, Hårdrocken fick ett tungt slag i magen, men de klarade det. Även vi skall göra det.

Men som tur är så uppmärksamas Counter-Strike på ett gott sätt i medier, DN framförallt, har varit en god källa att sprida cs-scenen's turneringar. För ett par månader så gjorde en hel sida om endast klanen Matrix, men på senare tid har det mest varit små notiser om Sk.Swe. Vi får hoppas att det kommer en till notis inom närmaste veckan att SK vann CPL. 30 000$ dollar står på spel i CPL och bör ses som en ära att få vinna!

Jag vill tacka Sorcerer som har gett mig idén att skriva denna artikeln och varit en god källa när jag skulle skriva om de första betorna, jag var ju bara en liten snorunge med mjölktänderna kvar, på den tiden.

Andra källor var: http://www.csnation.net/view.php/csinfo/version.csn#b1 och http://www.wordiq.com/definition/Counter-Strike

//dcH-

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fail



Joined: 27 Feb 2003
Posts: 522

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 12:17 pm    Post subject: Reply with quote

Nostalgi...

Mycket bra skrivet!

_________________
www.fulhack.tk
#fulhack.se
#hemvärnet
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Nosse



Joined: 22 Apr 2003
Posts: 222

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 12:19 pm    Post subject: Reply with quote

År 2000 kan inte beta 5.2 kommit
eftersom Counter-strike 1.0
släpptes 1999

Detta var då den första riktiga versionen.
Back to top
View user's profile Send private message
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 12:32 pm    Post subject: Reply with quote

faktiskt jädrans facinerad! väldigt bra skrivet, intressant också för den dele... men en fråga?:

Fanns verkligen cs 1.4 :S? trodde det bara fanns 1.3 sedan blev det 1.5 och sen nu 1.6? eller jag vet inte.. har då aldrig hört talas om 1.4 Razz om det finns så skulle det va coolt att prova det Very Happy poss haj

Quote:
För att det var vid 1.4 de tog bort det, mot folks vilja, de flestas i alla fall.

_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

Pr00f- wrote:
År 2000 kan inte beta 5.2 kommit
eftersom Counter-strike 1.0
släpptes 1999

Detta var då den första riktiga versionen.


Beta 1 kom 1999.
Beta 5.2 kom 2000-01-10.
CS 1.0 kom 2000-11-08 (i USA skrivs det ofta månad-dag-år därför det står 11.8.00).

http://www.counter-strike.net/retro.html wrote:
It all started in March of 1999 ... Three months later on June 19th, beta 1 of Counter-Strike was released

CS Changelog wrote:
v1.0
-----
[11.8.00]
- added three new weapons:
(H&K UMP .45, FN Five-Seven, & SIG SG-550)
- redone player models
- incorporated Valve's model blending technology
- left beta stages


CS Changelog wrote:
BETA 5.2
--------
[1.10.00]
- Fixed crashing bugs
- Implemented a new lower bandwidth chasecam
- Prevented players from changing name when they're dead
- Fixed scoreboard not showing 20 players
- Show scoreboard at the end of the map rotation

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 12:52 pm    Post subject: Reply with quote

kanzi wrote:
faktiskt jädrans facinerad! väldigt bra skrivet, intressant också för den dele... men en fråga?:

Fanns verkligen cs 1.4 :S? trodde det bara fanns 1.3 sedan blev det 1.5 och sen nu 1.6? eller jag vet inte.. har då aldrig hört talas om 1.4 Razz om det finns så skulle det va coolt att prova det Very Happy poss haj

Quote:
För att det var vid 1.4 de tog bort det, mot folks vilja, de flestas i alla fall.


1.4 fanns ju bara en liten stund har jag för mig. typ 1 månad.
Back to top
View user's profile Send private message
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 12:53 pm    Post subject: Reply with quote

IskallaVindar//PeTTy wrote:
kanzi wrote:
faktiskt jädrans facinerad! väldigt bra skrivet, intressant också för den dele... men en fråga?:

Fanns verkligen cs 1.4 :S? trodde det bara fanns 1.3 sedan blev det 1.5 och sen nu 1.6? eller jag vet inte.. har då aldrig hört talas om 1.4 Razz om det finns så skulle det va coolt att prova det Very Happy poss haj

Quote:
För att det var vid 1.4 de tog bort det, mot folks vilja, de flestas i alla fall.


1.4 fanns ju bara en liten stund har jag för mig. typ 1 månad.


okaj tack tack =) kan någon "skillad uberhaxxorgoaskulsnubbe" förklara skillnaden mellan 1.3 och 1.4 Razz jag e inte bra på att hitta sånt Wink

_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Montego



Joined: 29 Nov 2002
Posts: 106
Location: Piteå

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 13:04 pm    Post subject: Reply with quote

Fan va het autosnipern var förr Surprised
Den är ju skön som fan nu också, men att den dödade på ett skott Smile
omg! lite man skulle kunna äga med den då Razz
Back to top
View user's profile Send private message
tutten



Joined: 16 Jan 2004
Posts: 460
Location: Örebro/Finland

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 13:17 pm    Post subject: mmm Reply with quote

iofs så har de allsmäktiga allvetarna i media osv lite rätt vad gäller barnen/vuxna och dataspel.Bara att sätta lite gränser på hur mycket man spelar så ska det nog inte vara nårgra problem , att bli en eremit efter ett tag är inte vad jag önskar någon......
Back to top
View user's profile Send private message
Nosse



Joined: 22 Apr 2003
Posts: 222

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 13:35 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:
Pr00f- wrote:
År 2000 kan inte beta 5.2 kommit
eftersom Counter-strike 1.0
släpptes 1999

Detta var då den första riktiga versionen.


Beta 1 kom 1999.
Beta 5.2 kom 2000-01-10.
CS 1.0 kom 2000-11-08 (i USA skrivs det ofta månad-dag-år därför det står 11.8.00).

http://www.counter-strike.net/retro.html wrote:
It all started in March of 1999 ... Three months later on June 19th, beta 1 of Counter-Strike was released

CS Changelog wrote:
v1.0
-----
[11.8.00]
- added three new weapons:
(H&K UMP .45, FN Five-Seven, & SIG SG-550)
- redone player models
- incorporated Valve's model blending technology
- left beta stages


CS Changelog wrote:
BETA 5.2
--------
[1.10.00]
- Fixed crashing bugs
- Implemented a new lower bandwidth chasecam
- Prevented players from changing name when they're dead
- Fixed scoreboard not showing 20 players
- Show scoreboard at the end of the map rotation


Okej, men kolla man på update news så står ju alla versioner där
+ när dom släpptes. Men detta stämmer inte då?
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 13:45 pm    Post subject: Reply with quote

Pr00f- wrote:
Okej, men kolla man på update news så står ju alla versioner där
+ när dom släpptes. Men detta stämmer inte då?

Antagligen scrollade du längs ner där det står datumet på Beta 1.0.
Övriga betautgåvor har varit 1.1, 1.2, 2.0, 2.1, 3.0, 3.1, 4.0, 4.1, 5.0, 5.2, 6.0, 6.1, 6.5, 6.6, 7.0 och 7.1.
Scrolla upp en bit i listan så kanske du hittar CS 1.0. Jag kan inte själv kontrollera då jag sitter på jobbet.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 13:56 pm    Post subject: Reply with quote

vilken version var det då det stod "you hit a kevlar west" resp. "you hit a kevlar helmet" när man skjöt på folk? det var då jag spelade första gångerna iaf.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Nick



Joined: 04 Jul 2004
Posts: 28
Location: Härryda

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 14:14 pm    Post subject: Reply with quote

hehe.. dessa stunder... Very Happy
_________________

aka: DomZ
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 14:53 pm    Post subject: Reply with quote

Tror jag började spela i Mars 2000. Och då var det inte 5.2 längre iaf, var 6.1 ett tag och ganska snart efter jag börjat så kom 6.5, vilket var en väldigt omfattande patch och borde nog hetat 7.0 istället. Dock är minnet lite luddigt på hur länge jag spelade 6.1 osv.

EDIT: Spelade förresten på [SID]Station och [SID]Megaserver, samt lite på Shazbot!. På SID fanns goa klaner som arla, ZOO, rs och [oss], som jag spelat en hel del med sen dess. Vart ZOOare i mer än 3½ år nu, och även spelat i rs. Ganska mkt "inavel" mellan dessa klaner Very Happy EDIT igen. Glömde ju Cousin, spelade nog en del där de också.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 15:50 pm    Post subject: :) Reply with quote

Inte att glömma är den tiden då AWP:n hade sikte, alltså sikte när man inte zommade Smile minns hur jag sprang omkring och hade kul med den Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

Det var ju inte alls länge sen. Försvann kanske så sent som 1.3?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 16:53 pm    Post subject: nja... Reply with quote

jag tänker mer runt beta 5.0 lr så Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 17:28 pm    Post subject: Re: Från då - till nu Reply with quote

dcH- wrote:
Väldigt många föräldrar tittade på detta program och insåg att det var detta som deras son/dotter höll på med och eftersom de endast sätt en sida av spelandet, så blev det drastiska följder - för många.

Counter-strike anklagas allt oftare i olika medier att det är ett våldsamt och ohälsosamt spel, som inte borde få röras av barn. Det skapar massaker i USA som jag skrev innan. Men hur kan de veta? Och du hur kan säga? I mitten av 80-talet så anklagades TV för att vara orsaken till alla mord och massaker som görs omkring i världen. I början av 90-talet var det musiken, Hårdrocken fick ett tungt slag i magen, men de klarade det. Även vi skall göra det.

Jag undrar om skribenten anser CS vara ett spel som är lämpligt för unga barn (typ såna kids på 10 bast, give or take a few) i allmänhet (är fullt medveten om att många redigt unga klarar detta spel finemang, t.ex. z0h och de där i nws, men menar här alltså "en unge, vilken som helst"). Jag skulle tro att ganska stor andel av de som råkade ut för de "drastiska följderna" var sådana små barnrumpor som hade ett antal år kvar till åldersgränsen på 15 år. Vad tror du?

Trevligt att det skrivs nyheter. Ni som skriver; glöm inte F7 och en genomläsning bara, så blir även Fenan och övriga Messerschmitzar nöjda.

MVH Lupus

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Ishi



Joined: 28 Jul 2004
Posts: 5

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 17:45 pm    Post subject: Reply with quote

Alltid lika facinerande att lära cs historia!

Mycket bra skrivet Dch-!

_________________
Ishi är vår gud
Back to top
View user's profile Send private message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Fri Jul 30, 2004 18:08 pm    Post subject: Reply with quote

hoho, beta 5.0 tror jag va första gången jag spelade CS. På den tiden va det kul när man lanade 10-15pers och ingen som hade spelat det innan... Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies