HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Konstigt grafikkort?
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
San!



Joined: 28 Jul 2003
Posts: 384
Location: Falun

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 10:25 am    Post subject: Konstigt grafikkort? Reply with quote

Jag har ett geforce 4 ti4600 och jag har alltid haft 100 fps i cs 1.5.. However. Jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet och när jag gick in i cs hade jag bara 60 fps?
Jag har skärmens hertz på 100 och Vertical synk e av...
Jaja help me if u can.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 10:37 am    Post subject: Reply with quote

du märker ingen skillnad på 60 och 100 fps, så någon nöd lider du inte såvida du inte stör dig på talet 60 istället för 100 i netgraph Smile
Back to top
View user's profile Send private message
San!



Joined: 28 Jul 2003
Posts: 384
Location: Falun

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:05 am    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:
du märker ingen skillnad på 60 och 100 fps, så någon nöd lider du inte såvida du inte stör dig på talet 60 istället för 100 i netgraph Smile


Men alltså saken är den att jag då VET att datorn inte presterar fullt ut.. Och det kan jag inte ta?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:23 am    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:
du märker ingen skillnad på 60 och 100 fps, så någon nöd lider du inte såvida du inte stör dig på talet 60 istället för 100 i netgraph Smile


ohhh absolut märker man skillnad på 60 och 100 fps, jag vet att många säger att man inte kan se skillnaden men man känner den ändå...Jag ligger och pendlar mellan ca 60-80 fps och det är stor skillnad mot att ha konstant 100 fps. (sorry off-topic)

_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
San!



Joined: 28 Jul 2003
Posts: 384
Location: Falun

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:29 am    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Galactus wrote:
{tussilago wrote:
du märker ingen skillnad på 60 och 100 fps, så någon nöd lider du inte såvida du inte stör dig på talet 60 istället för 100 i netgraph Smile


ohhh absolut märker man skillnad på 60 och 100 fps, jag vet att många säger att man inte kan se skillnaden men man känner den ändå...Jag ligger och pendlar mellan ca 60-80 fps och det är stor skillnad mot att ha konstant 100 fps. (sorry off-topic)


jo det är sant jag känner väldigt skillnnad på det även fast jag inte spelar cs...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:40 am    Post subject: Reply with quote

ögat uppfattar runt 30 fps om man tittar rakt på, om ni märker skillnad så ljuger netgraph/fps-visaren för er, ni har då inte 60 fps. Jag formaterade, hjälpte för mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:48 am    Post subject: Reply with quote

Går den aldrig över 60 fps så bör du kolla att du verkligen har vertical sync off, alternativt köra en refresh rate fix.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:52 am    Post subject: Reply with quote

ögat kan se runt 200 bilder per sekund iallafall inte så lite som 30 bilder per sekund
_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
San!



Joined: 28 Jul 2003
Posts: 384
Location: Falun

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 11:59 am    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Går den aldrig över 60 fps så bör du kolla att du verkligen har vertical sync off, alternativt köra en refresh rate fix.

Jag har kollat vertical sync med:
Nvidias drivrutins program-grejs (Razz)
Powerstrip

Samt kollat hertzen med Nvidia och windows..

EDIT : i pstrip står det att hertzen står på 100...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[DaMn]



Joined: 20 Apr 2003
Posts: 526
Location: Söderköping

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 13:56 pm    Post subject: Reply with quote

det kan inte vara så dumt att du har fps_max 60 i cs?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 14:05 pm    Post subject: Reply with quote

Saibot wrote:
ögat kan se runt 200 bilder per sekund iallafall inte så lite som 30 bilder per sekund


jag pratar om cs här, i verkligheten ser vi inte saker i fps Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 15:00 pm    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Galactus wrote:
{tussilago wrote:
du märker ingen skillnad på 60 och 100 fps, så någon nöd lider du inte såvida du inte stör dig på talet 60 istället för 100 i netgraph Smile


ohhh absolut märker man skillnad på 60 och 100 fps, jag vet att många säger att man inte kan se skillnaden men man känner den ändå...Jag ligger och pendlar mellan ca 60-80 fps och det är stor skillnad mot att ha konstant 100 fps. (sorry off-topic)


Pendlar det mellan 60-80 så vill jag nästan säga att det laggar och sånt märker man en jävla skillnad på. Själv kan jag utan problem variera mig mellan att köra fps max 100 och fps max 60 utan att märka nånting. Spelar varken bättre eller sämre och märker 0 skillnad. Så länge det bara ligger stabilt så...Och det gör det ju såklart alltid för mig.

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
&Zen



Joined: 08 May 2003
Posts: 96
Location: Ulricehamn

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 23:33 pm    Post subject: Reply with quote

Hmm. kan det vara så att du inte har ställt in "override default refreshrate" till openGL? Jag sitter inte vid min dator nu men jag försöker ta det ur minnet:
Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, klicka fliken avancerat (längst till höger), klicka på egenskaper (eller nåt, en knapp långt ner), gå in på grafikkortsfliken, där finns det en OpenGL-meny där du kan köra antingen "default settings" eller "override refreshrate". Där väljer du override och ställer in vilken refreshrate du vill ha för den upplösningen du kör cs i, och du kan köra med vsync på (om du inte kör med fler fps än vad din monitor klarar av att uppdatera. dvs 100 fps = 100 Hz på din bildskärm).
Det kan vara så att jag är helt ute och yrar men så fungerar det hemma hos mig så det kan vara en idé att prova iaf.
Lycka till
//Björn

_________________
Io, cerevisia!
Back to top
View user's profile Send private message
ZhypeR



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 354

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 1:09 am    Post subject: Reply with quote

OF: Jag frågade min lärare hur många bilder per sekund ett öga uppfattade och hon sa att det inte va i bilder utan det va inte bilder utan att ögat var så avancerat så att det va en enda stor smet Wink Very Happy Razz
_________________
2.5 ghz - 512 ddr ram PC2700@333mhz - GF4 MX440 - DVD-rom - CD-rom/burner@48x - ATX miditower - 100 fps!
Back to top
View user's profile Send private message
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 9:47 am    Post subject: Reply with quote

hmmm... alltså. nej. vi ser inte saker i fps.... verkligheten är lite mer avancerad än att den visar upp stillbilder för oss...
Det är ju faktiskt så det funkar i film.... en jävla massa stillbilder visas i snabb följd. Nånstans runt hastigheten 23-24 stillbilder per sekund så luras ögat/hjärnan att det vi ser faktiskt rör på sig.
Teoretiskt skall man alltså kunna lira CS utan problem med endast ca 25 fps, så länge den ligger tokstadigt. Det är väl inte riktigt sant då, men som oberst säger. Så länge fps'en är STADIG, så bör man inte märka nån skillnad på 60 eller 100 fps.

Däremot, om man får "dropps" från 100 ner till 60, så beror ju det på att hela systemet knäar, då känns det segt o man laggar.

/Visc

_________________
Jag stavar alldrig fel.
Back to top
View user's profile Send private message
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 10:13 am    Post subject: Reply with quote

Off topic: Jag märker då skillnad på en film med 25 bilder sekund och 50 bilder sekund! Det jag menade med 200 bilder per sekund är att det är där någon stanns man inte kan se någon skillnad även om man ser fler bilder än 200 bilder per sekund. (Notera att jag är yterst osäker om 200 med tresiffrigt var det).

Jag ställde in fps på 25 och cl_updarate på 25 och de såg ut om stillbilder mer än en film. Fast jag tyckte jag splade bättre med 25 fps.

_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld


Last edited by Saibot on Sun Jun 13, 2004 11:15 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 11:03 am    Post subject: Reply with quote

Klart man ser skilnnad mellan 30 - 60 - 100 fps i cs !
Sen går siktet ihop snabbare ju mer fps du har.

Testa själv , så är det fixat Smile

_________________
-- Brynäs i mitt hjärta --
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
-niemela-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 733
Location: Borås..

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 11:21 am    Post subject: Reply with quote

OFF: Känner det på musens rörelser och sprayen om det är 60-70 fps. Men direkt när det är 99 så fungerar allt som det ska.
_________________
*gulp* *puss* *smack* *host* *harkel*..m.m...!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Freezer



Joined: 04 Jan 2003
Posts: 438
Location: Vansbro

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 13:18 pm    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:
ögat uppfattar runt 30 fps om man tittar rakt på, om ni märker skillnad så ljuger netgraph/fps-visaren för er, ni har då inte 60 fps. Jag formaterade, hjälpte för mig.


För inte så hemskt länge sen så var det en topic om detta, vet inte om det var på maffia. iallafall drog man upp en massa forskarslutsatser och kom fram till:

om du ser en film räcker 30 fps eftersom bilden är suddig och inte av så hög kvalite så den liksom smetar ihop sig.. om du förstår Smile.
en tv har väl inte så hemsk hög upplösning, det är runt 300x225 eller något liknande har jag för mig, och sne är den inte alls lika skarp. En datorskärm är mycket skarpare och tar högre upplösningar och därför kostar den även mer. Och på en datorskärm flyter inte bilderna in i varandra utan det är bara en bild som uppdateras.

ONTOPIC: du kan få 100 fps med v-sync på (eller av ovkså om du vill det) genom att högerklicka på counter-strike i games i steam, välja properties, Launch options, och i rutan som kommer upp skriva in -freq 100

_________________
| Athlon64 3000+ | 2*256 MB PC3200 400 Mhz | 360 Gb HDD (80+120+160) | Gainward GeForce FX 5900 Ultra 128 MB DDR Golden Sample 400+/900+ @ 471/961 |
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Sun Jun 13, 2004 18:17 pm    Post subject: Reply with quote

Freezer wrote:

ONTOPIC: du kan få 100 fps med v-sync på (eller av ovkså om du vill det) genom att högerklicka på counter-strike i games i steam, välja properties, Launch options, och i rutan som kommer upp skriva in -freq 100

Testade det där, och bilden i cs blev mindre så att den inte upptog hela skärmen, dessutom blev den svart när jag bytte upplösning till 1024...

_________________
~Simone~
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies