HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Covertopic ... om annans musik som någon annan gör till sin musik
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 16:02 pm    Post subject: Covertopic ... om annans musik som någon annan gör till sin Reply with quote

COVER-topic! Alltså... en topic om covers... börja snacka!
HJÄLP! Markoolio - In med bollen! Vilken låt har klåparen rippat?
Hörde nyligen vår "grymt feta" EM-låt på radio och tänkte direkt på en gammal låt när jag hörde melodin... kan dock inte placera den riktigt, men mina tankar far till typ Pet shop boys eller typ Queen på sin höjd... kan ju vara något annat... vad jag dock är säker på är att den melodislingan inte är hans verk...

Google kunde inte hjälpa mig, så jag ber er nu... upp och hoppa för fan och hjälp till!

Markoolio - In med bollen

TACK!

edit:// BÖRJA SNACKA OM COVERS NU

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)


Last edited by [FreezeBitch]Lupus on Wed Jun 09, 2004 20:45 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 16:07 pm    Post subject: Reply with quote

Go west med Pet shop boys? (inte de som gjorde originalet, men ändå...)
*edit* liknar den lite iaf, men jag tycker inte det är en total ripoff

_________________
~Simone~
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 16:12 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Simone wrote:
Go west med Pet shop boys? (inte de som gjorde originalet, men ändå...)
*edit* liknar den lite iaf, men jag tycker inte det är en total ripoff

Alltså... där finns ju lätt en viss likhet, men jag menar verkligen att jag upplever att det ska finnas en låt som typ VERKLIGEN låter sådär... som den melodin... det kan ju vara inbillning.. men ärligt... skulle Lupus ha fel?

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
HAP



Joined: 01 Apr 2003
Posts: 897

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 16:13 pm    Post subject: Oj , Det här kan vara början på en fin Topic .... Reply with quote

Kan vi inte göra om den Topicen till en "Cover Topic" ? Smile

Som tex : Blue Cantrel , eller vad hon nu heter vet ni vilken låt det är ? (Dr:Dre) Wink

Sen så undrar jag själv över en låt med hon September ? ... nån som vet ?
sen har vi ju Alcazars nyaste .... (som i själva verket är en ripp från 2 st olika låtar en för text + en för musik) ?
Petter Feat AFC .. Repa Skivan ...?

finns så många Very Happy

_________________
ALLT beror på någonting annat.
Back to top
View user's profile Send private message
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 16:27 pm    Post subject: Reply with quote

Det är väll inte oligligt att göra så? jag menar den där låten med Eamon hans tjej måste ju ha blivit rätt bra stämd om hon snor den och larvar sig tillbaka ?
_________________
I read somewere that their period attract bears, the bears can smell the menstruation.
Back to top
View user's profile Send private message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 16:55 pm    Post subject: Reply with quote

Vad jag vet har väll inte eamons brud släppt den på skiva för att tjäna pengar på den och det är olagligt nog om man stjäl ex antal takter etc rakt av en låt. Likheter måste förstås få finnas och t.ex ackordgångar är ju så vanliga att det är omöjligt att någon inte har samma efter ett tag. MEn melodier och texter får man inte stjäla rakt av vad jag vet, har iofs bara läst en enda "Musikers handbok" så jag har ju inte doktorand i frågan direkt. MEN han har kanske tillåtelse. Vilket som, så har han liten musikskaparpenis om han inte kan knåpa ihop något själv.
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 17:08 pm    Post subject: Re: Oj , Det här kan vara början på en fin Topic .... Reply with quote

HAP wrote:
sen har vi ju Alcazars nyaste .... (som i själva verket är en ripp från 2 st olika låtar en för text + en för musik)?


Texten är från en gammal Morrisey-låt, men jag kan inte namnet på den.
(att jag ens kan det här får mig att skämmas, eftersom jag hatar både Alcazar o Morrisey... Embarassed )

/Visc

_________________
Jag stavar alldrig fel.
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]meijs



Joined: 10 Oct 2002
Posts: 910
Location: Nordpolen

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 17:28 pm    Post subject: Re: Oj , Det här kan vara början på en fin Topic .... Reply with quote

[KACFM]Viscera wrote:
HAP wrote:
sen har vi ju Alcazars nyaste .... (som i själva verket är en ripp från 2 st olika låtar en för text + en för musik)?


Texten är från en gammal Morrisey-låt, men jag kan inte namnet på den.
(att jag ens kan det här får mig att skämmas, eftersom jag hatar både Alcazar o Morrisey... Embarassed )

/Visc
De kräken har ju förstört en riktigt skön souldänga Evil or Very Mad det är ju "upside down" med Diana Ross eller Donna Summer eller vem som nu gjore den först...
_________________
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 17:35 pm    Post subject: Reply with quote

Håller med Simone om "Go West". Melodin är inte exakt likadan, men arrangemanget och kören gör att det känns väldigt likt.

"In med bollen" är ju lätt grym, en fotbollslåt ska vara lite fjantig och ha bra skrål-potential. Vem som helst kan ju skråla med i "Iiiiiiiin med booooollen i mål, iiiiin med boooolllen i mål". Sen skiter jag i om melodi/arrangemang är snott eller inte Smile

Den är i samma liga (men inte alls samma klass) som den bästa sportlåten nånsin, Hockeylandslaget med Håkan Södergren "Nu tar vi dem".

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 18:10 pm    Post subject: Reply with quote

_marauder wrote:
Håller med Simone om "Go West". Melodin är inte exakt likadan, men arrangemanget och kören gör att det känns väldigt likt.

"In med bollen" är ju lätt grym, en fotbollslåt ska vara lite fjantig och ha bra skrål-potential. Vem som helst kan ju skråla med i "Iiiiiiiin med booooollen i mål, iiiiin med boooolllen i mål". Sen skiter jag i om melodi/arrangemang är snott eller inte Smile

Den är i samma liga (men inte alls samma klass) som den bästa sportlåten nånsin, Hockeylandslaget med Håkan Södergren "Nu tar vi dem".


Ähh..den bästa skråla med i fotbollskörerna låten e ju helt klart Global Fussball OK!! Den var optimal!!

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 18:14 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:

Ähh..den bästa skråla med i fotbollskörerna låten e ju helt klart Global Fussball OK!! Den var optimal!!


Sooo true.
wir joxen mit trazan unt schlagen pastejen...yoo yoo mit korekt adresse, adresse korekt.

Fast Markoolio gör aldrig bort sig, håller alltid samma överlägsna stil

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 18:19 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
skulle Lupus ha fel?

Lupus? Aldrig!!! Wink

Till nåt helt annat:
Jag har hört nånstans att man bara får ta 20 sekunder av en låt utan att fråga, så nu har ni förklaringen till varför rapartister spelar samma korta slinga om och om och om igen....

Angående Eamon och hans exbrud (eller vad det nu är) så har jag mycket svårt att tro att hon får ta låten utan att fråga, vilket gör att man plötsligt får för sig att de är goda vänner, eller delar skivbolag och plötsligt kom på ett smart sätt att tjäna dubbelt så mycket pengar...

_________________
~Simone~
Back to top
View user's profile Send private message
Bonafide



Joined: 13 Dec 2002
Posts: 1173
Location: Hemma (på riktigt)

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 18:32 pm    Post subject: Reply with quote

finns annan värsting fotboll musik oxå
_________________
homosexualls are gays
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lackmann



Joined: 09 Jun 2004
Posts: 8

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 19:08 pm    Post subject: Re: Oj , Det här kan vara början på en fin Topic .... Reply with quote

meijs wrote:
[KACFM]Viscera wrote:
HAP wrote:
sen har vi ju Alcazars nyaste .... (som i själva verket är en ripp från 2 st olika låtar en för text + en för musik)?


Texten är från en gammal Morrisey-låt, men jag kan inte namnet på den.
(att jag ens kan det här får mig att skämmas, eftersom jag hatar både Alcazar o Morrisey... Embarassed )

/Visc
De kräken har ju förstört en riktigt skön souldänga Evil or Very Mad det är ju "upside down" med Diana Ross eller Donna Summer eller vem som nu gjore den först...


Nämen refrängen är direkt ctrl+c på "Genesis-Land of confusion" sedan verserna och dess texterna låter som en annan historia. För övrigt är budskapet med Alcazar låten fanimej tvärt om med Genesis versionen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 19:12 pm    Post subject: Reply with quote

Den liknar nån PSB-låt ja, håller jag med om. Iaf refrängen. Vet dock inte vilken, har inga PSB-låtar tillgängliga.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Carnage



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 347

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 19:37 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Simone wrote:
Angående Eamon och hans exbrud (eller vad det nu är) så har jag mycket svårt att tro att hon får ta låten utan att fråga, vilket gör att man plötsligt får för sig att de är goda vänner, eller delar skivbolag och plötsligt kom på ett smart sätt att tjäna dubbelt så mycket pengar...


Om jag inte är helt ute och cyklar så får hon inte en enda dollar för inkomsterna av hennes version.
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]meijs



Joined: 10 Oct 2002
Posts: 910
Location: Nordpolen

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 19:46 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:

Ähh..den bästa skråla med i fotbollskörerna låten e ju helt klart Global Fussball OK!! Den var optimal!!
Videon är helt underbar den också!
_________________
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 20:16 pm    Post subject: Reply with quote

#2bad.se | Carnage wrote:
[KACFM]Simone wrote:
Angående Eamon och hans exbrud (eller vad det nu är) så har jag mycket svårt att tro att hon får ta låten utan att fråga, vilket gör att man plötsligt får för sig att de är goda vänner, eller delar skivbolag och plötsligt kom på ett smart sätt att tjäna dubbelt så mycket pengar...


Om jag inte är helt ute och cyklar så får hon inte en enda dollar för inkomsterna av hennes version.



bolaget har själva gått ut i pressen och erkänt att allt är en fejk...... vilket man visste från första stund att det var.

för ingen kan göra en låt som liger på listorna och sedan friviligt släpa den till sitt X som man spyr galla över i ena låten.
sedan att hennes låt är så pass värdelös gör det lätt skrattretande, texterna ska vara så lika varandra så det hela låter som en kakkafoni som inte stämer med hennes röst eller sång för fem öre.

om någon skulle provat att göra en liknade manöver på ett konkurerade bolag så skulle dom få engaera dom komade 2 åren i domstolen.
då man lånar musik som peter och kompani gör så måste man ha tillåtelse från uphovsrättsinehavaren och i vissa fall kostar det ett par kronor per såld/spelad låt.

Tex 4devärlden och här i vårt kvarter.

den låten fick dom spela in 2 gånger då uphovsrättsinehavaren inte godkände första försöket (en snubbe från italien) och det var då dom tog in tjejn som "härmar" irja sarjoma som gjorde orginaler "här i vårt kvarter"

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 20:43 pm    Post subject: Reply with quote

För att understryka; Jag skiter fullständigt i hur mycket man får ta och huruvida det är lagligt eller ej. Jag vill bara veta vilken låt det är... OKEY .. då kanske det är Go west då... men ändå...

Skit samma då Very Happy

Nu ska jag dricka bärs och gör nu om topicen till en COVER-TOPIC

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Wed Jun 09, 2004 20:54 pm    Post subject: Reply with quote

areyz_MOSKAU wrote:
finns annan värsting fotboll musik oxå


give me some examples Very Happy

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies