HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Censur i USA - Michael Moores nya film
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed May 19, 2004 14:20 pm    Post subject: Censur i USA - Michael Moores nya film Reply with quote

Måste få ur mig detta på något sätt!

Disney (Vita huset?) har censurerat Michael Moores nya film "Fahrenheit 9/11", med motivationen att de vill inte visa en så politiskt kontroversiell film under ett valår.

Filmen innehåller massor av ny information kring kriget mot Irak, och är mycket kritisk mot Bushs styre.

Aftonbladet.se wrote:

Man har hittat händelser och bilder som kopplar samman George W Bush och hans pappa, den förre presidenten, med Usama bin Ladins halvbror, andra saudiarabiska affärsmän och deras gemensamma ekonomiska intressen i olje- och vapenindustrin.
Det är propaganda. Michael Moore trummar på ett väldigt effektivt sätt in i biopublikens skallar att George W Bush måste vara alla tiders dummaste president.


Läs om filmcensuren och annat på:
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,479643,00.html

Läs om filmen, lite uttalande och annat på:
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,479644,00.html

Interviu med Michael Moore "De smygfilmade i Irak" (filmklipp):
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/streaming/tv_fonster/0,5208,m0no040517cannesmoore,00.html

Klipp från filmen m.m.:
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/streaming/tv_fonster/0,5208,m0no040518moorefilm,00.html

Jag får den mycket obehagliga känslan att USA inte är en demokrati längre. Känns mer som en diktatur, där folket manipuleras, information cencureras och stora problem gång efter gång mörkas. Fy fan!


*Edit*
En annan sak kring Bush som jag tycker är relavant i ämnet är 'The global gag rule" som han slagit igenom:
http://www.plannedparenthood.org/gag/

The gage rule, är riktad mot abort.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi


Last edited by magnus on Wed May 19, 2004 14:41 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fakenick



Joined: 24 Jan 2003
Posts: 750
Location: Lund

PostPosted: Wed May 19, 2004 14:35 pm    Post subject: Reply with quote

Det skulle inte förvåna mig om filmen aldrig kommer ut pga någon "bra" anledning eller om Michael Moore skulle dö innan filmen har sin premiär.
_________________
Fakenick, Realnick alltså...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Wed May 19, 2004 14:38 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har följt denna debatten rätt intensivt på ett annat forum, och så här säger jag. Ja Disney är fega krakar, som inte vill ge ut filmen, men Moore är fri att hitta en annan distributör. Det enda de har sagt är att de inte vill ge ut den själva. Vad Michael Moore har gjort är (i mina ögon halvfult) att hans Manager ringde New York Times med nyheten och sa att Disney är rädda för Jeb Bush, och inte vill ge ut den. Times tryckte självklart denna nyhet, och Michael Moore hänvisar då till den på sin hemsida och säger att "New York Times skrev att Disney är rädda för Jeb Bush". Det fula är ju att det är hans manager som är källan till nyheten på Times. Alltså massor med press, och alla säger att Disney är rädda för Jeb Bush. Disney själva har inte sagt ett ord om just den grejjen, utan som sagt, bara att de inte vill distribuera den och att Michael Moore är fri att hitta en annan distributör.

Jag tycker inte om Disney eller storföretag, men detta anser jag inte vara censur, utan bara ren frihet. Disney som är ett storföretag stöder med största säkerhet republikanerna, så varför skulle de stödja en film som antagligen kommer sänka presidenten. De har ju inte förbjudit Moore att släppa filmen, utan bara sagt att DE inte kommer släppa den. Dessutom har de ju redan betalt för skiten. Jag har största respekt och är ett stort fan av Moore ända sen TV Nation visades på TV1000, men i detta fall får jag faktiskt säga att jag tycker att det känns som en stunt för att få maximal publicitet. Typiskt Aftonbladet att få det till en censurdebatt

_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Wed May 19, 2004 14:43 pm    Post subject: Reply with quote

while i dont agree with 100% of the stuff he does (and some of his stuff is reaaaaally sensationalized) its good that there is another voice out there that isnt supported by various lobby groups (enter fuming rant about money and politics).

Im definately going to see it when it opens here.

And I definately think Bush is bad for the rest of the world, but how much worse he is than any other president remains to be seen. His "doh's!" have just been a lot more public.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed May 19, 2004 14:53 pm    Post subject: Reply with quote

ja vet inte om man ska tro på allt Michael Moore gör
http://www.spinsanity.org/columns/20021119.html
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Wed May 19, 2004 15:03 pm    Post subject: Reply with quote

Ska man någonsin tro helt och hållet på någon?
Jag tycker personligen Michael More är en frisk fläkt.
Ärligt talat så tror jag att oavsett vad han fabricerat
så är det inte bättre än de kålhuvudena som finns på
högt uppsatta positioner i USA's styre.
Min högst personliga uppfattning alltså... Wink

Btw. Håller på att läsa "Stupid white men" nu, ska definitivt
se "Fahrenheit 9/11" när den kommer hit till sverige Smile

_________________
"Aliquando et insanire iucundum est"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed May 19, 2004 15:10 pm    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Snudge_B wrote:
Jag tycker inte om Disney eller storföretag, men detta anser jag inte vara censur, utan bara ren frihet. Disney som är ett storföretag stöder med största säkerhet republikanerna, så varför skulle de stödja en film som antagligen kommer sänka presidenten. De har ju inte förbjudit Moore att släppa filmen, utan bara sagt att DE inte kommer släppa den. Dessutom har de ju redan betalt för skiten. Jag har största respekt och är ett stort fan av Moore ända sen TV Nation visades på TV1000, men i detta fall får jag faktiskt säga att jag tycker att det känns som en stunt för att få maximal publicitet. Typiskt Aftonbladet att få det till en censurdebatt

Fel av mig. Jag håller med om att Disney inte censurerar något. Men däremot, så antar jag att Vita Huset försöker göra det. Finns väl ingen vits med att påverka Disney ifall de tror att första bästa distributionsbolag ska hoppa på och filmen blir släppt ändå.. eller..

[KACFM]Volvo 240 wrote:
ja vet inte om man ska tro på allt Michael Moore gör
http://www.spinsanity.org/columns/20021119.html

Jag är medveten om att Michael Moore kör stenhård propaganda, och att ibland så kanske det inte är glasklart över att vissa prylar är ändrade på.

Men det gör även Bush & Co och alla andra.

Han slår dem på sin egen spelplan helt enkelt.
En skön frisk vind att se, höra och känna.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi


Last edited by magnus on Wed May 19, 2004 15:14 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed May 19, 2004 15:12 pm    Post subject: Reply with quote

Killar som Michael Moore behövs för att skrämma de stora drakarna lite. Däremot så tycker jag inte allt han gör är bra, långt ifrån. Vissa saker är jävligt löjliga, andra felaktiga etc etc. Boken "Stupid white men" börjar bra, men andra halvan är klart sämre, då inget nytt händer. Därtill finns det inte en regering i hela världen där du inte kan hitta konstiga samband på det sätt som Moore gör. Även en regering ledd av Nader skulle ha det. Att känna någon är ju inte brottsligt...
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Wed May 19, 2004 16:08 pm    Post subject: Reply with quote

Håller med dig där Fairlane, han gör lite väl vaga kopplingar till saker och ting och argumentet "Men Republikanerna skulle göra samma sak" är ju inte mycket till försvar. Han borde hålla sig på ett högre plan ifall han vill komma ren ur den här matchen. Han går på som en rabiat hund mot allt och alla, samtidigt som han brer på med feta moralkakor och klumpiga fingerpekningar. Har läst stupid white men, sett det mesta av Tv-serien the awful truth och bowling for columbine. Bowling for columbine blev mot mitten & slutet, som det mesta han gör, väldigt spritt. Han bollar massor med ämnen och ger skulld till alla möjliga hit & dit. När han tjatar lite med Charlton Heston och den lille gubben tillslut börjar ge sig av i oldstyle ultrarapid så vände det sig i magen på mig när Moore blir filmad underifrån ala. Herostyle där han säger "Mr.Heston! Please wait! what about *vad ungen nu hette*?!"
Det blir lite magstarkt helt enkelt.
Men, han behövs. Verkligen. Inte just för att avsätta Bush utan för att blotta de här megaföretagen för omvärlden och visa vad som pågår bakom kulisserna. Men att stoppa Bush undrar jag vad det ger, för vad finns det för ersättare? Gore hade ju inte direkt vita lakan i sängkammaren han heller vad jag förstått (visserligen bara genom Moores propaganda, som kan vara tämligen vinklad).
Filmen ska jag iaf se, för trotts överdrifter, vinklingar och fingerpekande så är det oftast väldigt väsentliga frågor som tas upp. Men kom ihåg att ta med er lite salt till föreställningen.

_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed May 19, 2004 17:12 pm    Post subject: Reply with quote

*inlägget censurerat bara för att jävlas*
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed May 19, 2004 17:16 pm    Post subject: Reply with quote

I RATMs video Testify från The Battle of Los Angeles "varnar" Zack redan då för att Bush är en farlig person att ge mer makt.
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Wed May 19, 2004 17:17 pm    Post subject: Reply with quote

Hoppas verkligen filmen går att få tag på här någonstans relativt snart.

För övrigt, kanske en smula off topic... jag har funderat lite kring om Porsche hade något krismöte efter 9/11, med tanke på deras modell 911... hårda bud i Mellerud... blidde ju lite mindre lugnt att säga "I just love everything about 911" ... hmm ... nåja... Michael Moore är ju definitivt en frisk fläkt och Aftonbladet är definitivt en jävla dyngblaska... tvi... Sad

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed May 19, 2004 17:20 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
Hoppas verkligen filmen går att få tag på här någonstans relativt snart.

För övrigt, kanske en smula off topic... jag har funderat lite kring om Porsche hade något krismöte efter 9/11, med tanke på deras modell 911... hårda bud i Mellerud... blidde ju lite mindre lugnt att säga "I just love everything about 911" ... hmm ... nåja... Michael Moore är ju definitivt en frisk fläkt och Aftonbladet är definitivt en jävla dyngblaska... tvi... Sad


Porche ska släppa två nya modeller av 911 nu ju!!
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed May 19, 2004 17:28 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
För övrigt, kanske en smula off topic... jag har funderat lite kring om Porsche hade något krismöte efter 9/11, med tanke på deras modell 911... hårda bud i Mellerud... blidde ju lite mindre lugnt att säga "I just love everything about 911" ... hmm ... nåja... Michael Moore är ju definitivt en frisk fläkt och Aftonbladet är definitivt en jävla dyngblaska... tvi... Sad
Precis som poporkestern Anthrax gick ut och sa att de funderade på att byta namn på ensemblen men beslutade sig senare för att behålla namnet...
Då går det väl lite långt va?

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Wed May 19, 2004 19:07 pm    Post subject: Reply with quote

De har all anledning att vara rädda. Läste precis ut moores senaste bok, det är inte lite sjuk fakta om Bush & co.

Hans första bok korkade vita män blev ju också gisslan och släpptes 6 månader för sent.

De måste släppa filmen snart, annars kommer jag börja grina

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed May 19, 2004 22:57 pm    Post subject: Reply with quote

Killar!! Vad snackar ni om?!

Det är "the best democracy in the world" och "the land of the free" som vi pratar om!
Klart som inte håller böcker eller filmer som "gisslan" utan släpper materialet direkt!!
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Wed May 19, 2004 23:12 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]alpha wrote:
Killar!! Vad snackar ni om?!

Det är "the best democracy in the world" och "the land of the free" som vi pratar om!
Klart som inte håller böcker eller filmer som "gisslan" utan släpper materialet direkt!!



jo det stämer nog lika mycket som att en gobbe kan vara sarkastisk Razz


själv så ser jag fram mot den filmen så jag spriker....... Vill Se den Fort.
hoppas den går på DVD släp på en gång då det inte fins någon Bio här.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed May 19, 2004 23:17 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]&an_oger wrote:
[gobbe]alpha wrote:
Killar!! Vad snackar ni om?!

Det är "the best democracy in the world" och "the land of the free" som vi pratar om!
Klart som inte håller böcker eller filmer som "gisslan" utan släpper materialet direkt!!



jo det stämer nog lika mycket som att en gobbe kan vara sarkastisk Razz


själv så ser jag fram mot den filmen så jag spriker....... Vill Se den Fort.
hoppas den går på DVD släp på en gång då det inte fins någon Bio här.


Den finns nog att ladda hem bara timmarna efter att den släppts i USA. Men det ska man klart inte göra utan som sagt vänta tills den kommer till Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Fri May 21, 2004 9:49 am    Post subject: Reply with quote

Håller med er allihop, jag gillar också Moore, och tycker att han är en frisk fläkt, men som sagt, han är ingen Messias, och man ska ta hans alster med en nypa salt. Sen så har filmen redan fått distributör i Sverige, och den kommer på bio nångång september/oktober. Det är bara i USA tjafset är, men jag tror inte att han kommer få några som helst problem att få ut filmen där. Pengar har nämligen ingen politisk tillhörighet, och efter oscarn för förra filmen, så lär den som distribuerar filmen tjäna en hacka.

En mycket intressant diskution om ämnet förs just nu här:

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=106874&forum=4#new

Men observera att dvdforums regler är lite annorlunda än maffias och att man inte får diskutera politik rakt av där (bara ett varningens ord om ni tänkte ge er in i diskutionen Very Happy ).

_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Fri May 21, 2004 12:31 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Tja, kanske om karln slutade kalla sig för dokumentärfilmare kanske hans trovärdighet stiga avsevärt.

Quote:
Om Bush slutade kalla sig president så kanske hans trovärdighet skulle stiga avsevärt
Haha Laughing Var bara tvungen
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies