HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Lokallegender...
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[KACFM]Old_Dog



Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1195
Location: Gothenburg / Sweden

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 23:31 pm    Post subject: Lokallegender... Reply with quote

Tjena folket!

I göteborg med omnejd, eller ja..snarare i vissa av stadsdelarna finns det en mängd lokallegender som florerar runt ryktesvägen. Jag tänkte berätta om dom jag känner till så kan väl ni som läser fylla på med era egna här efter mig... Very Happy

Nr 1: "Ljuset"

Ljuset är en snubbe som när man en gång har sett honom, aldrig glömmer av. Hans "nick" har han fått från sin blonda kalufs.

Han är över 2 meter lång och hans axelbredd är väl inte mycket mindre.

Vad historien om honom förtäljer är att han är en före detta höjdhoppare som ofta tävlade/tränade ihop med Patrik Sjöberg, men som numera har "slått dank" med alkohol och rökning som sina stora intressen.

Det sägs att han en gång på fyllan hoppade från näsetbron, för att bevisa för en polare att han fortfarande kunde hoppa. Problemet är bara det att det är fritt fall på 4-6 meter under bron och underlaget som man ramlar ner på är motorväg.

Efter denna fadäs blev Ljuset lite konstig i huvudet (som om en person som hoppar från näsetbron inte är det Very Happy ), och han får nu för tiden förtjäna sitt levebröd genom att köpa ut alkohol, mot procent, till högstadieelever etc. etc.

Jag kan säga att jag köpte "Ljusetläsk" några gånger i min ungdom... Very Happy

Nr 2: "Hammarmannen"

Denna snubbe var en stor skräck i Långedrag där jag är uppfödd. Under mellan- och högstadietiden var "Jakt-på-hammarmannen" någonting som man sysslade med på helgerna.

Han var sketrik, men helt paj i kolan och brukade vandra runt längs stränderna i Saltholmen med en stor slägga.

Historien förtäljer inte vad han egentligen gjorde med sin hammare, men en mängd skrönor berättades i alla fall, där det värsta var att han hade slagit ihjäl sin fru och sålunda fått ärva hennes förmögenhet.

Jag vet att jag en gång blev jagad av hammarmannen när jag skulle cykla hem från min polare och efter det vågade jag mig inte ut till Saltholmen på flera år, under kvälllstid.. Sad

_________________
Häst utan tygel, som vägen minns.

Ta mig till landet som inte finns.
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 23:43 pm    Post subject: Reply with quote

Lill-kalle.

En alkis som är bokstavligen mer död än levande (kanske är han död på riktigt nu). Han hasar sig fram efter sin **-truck. Han är lite över 70 bast, kan inte prata för den funktionen har han krökat bort utan kommunicerar endast genom grymt och ryckningar i axeln (när han försöker visa något med armen)

"Piraten"

Denna filur är relativt ny på marknaden.
Han har (med stor inlevelse) förklarat hur CIA kontaktade honom (gick fram till honom på stan) och frågade om han kunde "fixa en grej" till dom.
Denna "grej" var att desermera en atombomb som låg på botten i Östersjön på "några hundra meters djup". Självklart så lyckades han införd enbart kesingar och snorkel dyka ner till botten och desarmera bomben och räddade hela världen.
När vi sa att han ljög så rappade han [gobbe]MarcellA med sin käpp över hans lår.
Sen förklarade han att han ägde en krog vi satt och ölade på. 5 minuter senare slängde "den falske ägaren" ut honom från stället... Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]Old_Dog



Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1195
Location: Gothenburg / Sweden

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 23:46 pm    Post subject: Reply with quote

Hehe, .."relativt ny på marknaden"....

Very Happy

_________________
Häst utan tygel, som vägen minns.

Ta mig till landet som inte finns.
Back to top
View user's profile Send private message
McQwert



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1639
Location: Västkusten

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 23:52 pm    Post subject: Reply with quote

"Drutten"

En herre i min gamla hemstad Lysekil. Han har långt stripigt orange hår, lika långt och stripigt orange skägg. Han går ALLTID med en flytväst på sig (Okej, lysekil är en hamnstad, men det är fan inte som Venedig)

Han kedjeröker dessutom. Och för att fördriva tiden så pratar han med sig själv, men cigaretten, med flytvästen, och allt annat strunt han bär runt på.

Tror inte han är "farlig" på något sätt, utan mest bara lite knasig sådär Smile

_________________
In Trance we Trust!
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 23:57 pm    Post subject: Re: Lokallegender... Reply with quote

[KACFM]Old_Dog wrote:

Nr 2: "Hammarmannen"

Shiiiit.. bra att jag inte visst om hammarmannen, jobbade i Långdrag i 1 år, för +3 år sedan. Ofta blev det sena resor hem. Surprised

[gobbe]alpha wrote:
När vi sa att han ljög så rappade han [gobbe]MarcellA med sin käpp över hans lår.
Sen förklarade han att han ägde en krog vi satt och ölade på. 5 minuter senare slängde "den falske ägaren" ut honom från stället... Laughing

AHAHAHAHA!!! Laughing
Fan va klockrent! "Den falske ägaren" Laughing
Du är den bästa historieberättaren jag känner Olle, du har verkligen en fantastiskt sinne för humor, och fallenhet för att framföra saker på rätt sätt!

Nu ska vi se ifall jag kan komma på någon..

Lokala legender wrote:

Porrgubben
Porrgubben bodde i Skogen. Eller iaf så vistades han där mycket. Han hade en grå trenchcoat, och stank sprit. Ifall man beträdde hans skog, så tog han en (eller iaf, så gick ryktet), eller iaf jagade iväg en.

Problemet var att det var ju just i den skogen vi hade gömt porrtidningarna som vi hittat i en container, sommaren 1990.

Ryktet sa att porrgubben hade ägt dessa porrtidningar en gång i tiden, och hade nu hittat dem där vi gömt dem. De var nu "hans", och försvarades till sista blodsdroppe.

Att färdas till porrtidningarna var alltid så väldigt spännande. Vi färdades i grupp, med utkik och flyktplaner.

Det var väl en iaf. Laughing

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 0:37 am    Post subject: Re: Lokallegender... Reply with quote

[KACFM]Old_Dog wrote:
Tjena folket!

I göteborg med omnejd, eller ja..snarare i vissa av stadsdelarna finns det en mängd lokallegender som florerar runt ryktesvägen. Jag tänkte berätta om dom jag känner till så kan väl ni som läser fylla på med era egna här efter mig... Very Happy

Nr 1: "Ljuset"

Ljuset är en snubbe som när man en gång har sett honom, aldrig glömmer av. Hans "nick" har han fått från sin blonda kalufs.

Han är över 2 meter lång och hans axelbredd är väl inte mycket mindre.

Vad historien om honom förtäljer är att han är en före detta höjdhoppare som ofta tävlade/tränade ihop med Patrik Sjöberg, men som numera har "slått dank" med alkohol och rökning som sina stora intressen.

Det sägs att han en gång på fyllan hoppade från näsetbron, för att bevisa för en polare att han fortfarande kunde hoppa. Problemet är bara det att det är fritt fall på 4-6 meter under bron och underlaget som man ramlar ner på är motorväg.

Efter denna fadäs blev Ljuset lite konstig i huvudet (som om en person som hoppar från näsetbron inte är det Very Happy ), och han får nu för tiden förtjäna sitt levebröd genom att köpa ut alkohol, mot procent, till högstadieelever etc. etc.

Jag kan säga att jag köpte "Ljusetläsk" några gånger i min ungdom... Very Happy

Nr 2: "Hammarmannen"

Denna snubbe var en stor skräck i Långedrag där jag är uppfödd. Under mellan- och högstadietiden var "Jakt-på-hammarmannen" någonting som man sysslade med på helgerna.

Han var sketrik, men helt paj i kolan och brukade vandra runt längs stränderna i Saltholmen med en stor slägga.

Historien förtäljer inte vad han egentligen gjorde med sin hammare, men en mängd skrönor berättades i alla fall, där det värsta var att han hade slagit ihjäl sin fru och sålunda fått ärva hennes förmögenhet.

Jag vet att jag en gång blev jagad av hammarmannen när jag skulle cykla hem från min polare och efter det vågade jag mig inte ut till Saltholmen på flera år, under kvälllstid.. Sad


Icke att underskatta: Gubben som brukar stå på Avenyn och sjunga gammla godingar via sin bandspelare. Alla Göteborgare måste veta vem jag menar

_________________
Eh va!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[HVMK]Linedance



Joined: 12 Dec 2002
Posts: 2531
Location: borås

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 0:38 am    Post subject: Reply with quote

nån som kan storyn bakom borås

tuttekjell aka. mopedmannen?

_________________
"du har gjort allt som man ska, du är artig du är glad." (raymond och maria) men du blir ändå aldrig månadens maffian!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[HVMK]Linedance



Joined: 12 Dec 2002
Posts: 2531
Location: borås

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 1:14 am    Post subject: Reply with quote

Skjortekalle:

där jag var liten utanför borås i ett litet samhälle som heter gånghester ligger eton. de gör skjortor. (det vet alla brats) iaf. han som ägde eton hade ett ställe vid en sjö. så den sjön fick heta skjortekallesjön och där var det ivrigt kul att tjuvfiska. han planterade nämligen i fett mycket regnbågsforell som man kunde sälja dyrt till by-invånarna Smile

sen blev eftersom gubben var enormt rik var han även enormt paranoid så ingen vågade en cykla dit ut efter ett tag för han skjöt med gevär efter hen och jagade och sådär. grymt kul underhållning och dra ut dit och bli jagad lite Razz

jag vet inte om det var orginal-invånarn där borta som var helt skumm eller om det var nån nyinflyttad där sen iofs. men grymt skrajj var man. vågade inte ens cykla förbi.

_________________
"du har gjort allt som man ska, du är artig du är glad." (raymond och maria) men du blir ändå aldrig månadens maffian!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 1:20 am    Post subject: Reply with quote

I Göteborg.. är det någon som känner till historian bakom den mentalsjuke killen som springer runt i 5:an ganska ofta? Iaf för en 5-3 år sedan.
Han brukar skrika högt och vifta med armarna. Ganska kort, svart hår, av utlänskt ursprung tror jag.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 1:29 am    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
I Göteborg.. är det någon som känner till historian bakom den mentalsjuke killen som springer runt i 5:an ganska ofta? Iaf för en 5-3 år sedan.
Han brukar skrika högt och vifta med armarna. Ganska kort, svart hår, av utlänskt ursprung tror jag.
Jupp jag vet vem det är. En gång helt omotiverta la han ut en bönematta på spårvagnen (jag satt på den vagnen) och började be högt och tydligt. Sedan avslutade han bönen med en hoppspark i värsta karatestilen och så gick han av.
_________________
Eh va!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Banten



Joined: 17 Apr 2003
Posts: 755

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 1:38 am    Post subject: Reply with quote

"Handsken"

Linköpings legend, killen som alltid går klädd som en byggjobbare, med en
sån där orange, ullig jacka och arbetshandskar (därav namnet).

Till favoritsysselsättningarna hör att fickrunka på stan, ju fler som ser desto bättre!
Annat han kan hitta på är att jaga gymnasietjejer och nypa dom i häcken,
medans han ropar "BALLA BALLA BALLA!!" Laughing

En polare har haft oturen att vända ryggen mot honom i 5 sekunder, och
plötsligt höra ett porlande ljud, han vänder sig om och ser en fnissande
handsken stå och kissa på hans ben... *eeew*

_________________
Communism doesn't work because people like to own stuff
Back to top
View user's profile Send private message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 2:09 am    Post subject: Reply with quote

hm
_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.


Last edited by Animal Mother on Thu Apr 29, 2004 10:11 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 2:11 am    Post subject: Reply with quote

& pySen wrote:
magnus wrote:
I Göteborg.. är det någon som känner till historian bakom den mentalsjuke killen som springer runt i 5:an ganska ofta? Iaf för en 5-3 år sedan.
Han brukar skrika högt och vifta med armarna. Ganska kort, svart hår, av utlänskt ursprung tror jag.
Jupp jag vet vem det är. En gång helt omotiverta la han ut en bönematta på spårvagnen (jag satt på den vagnen) och började be högt och tydligt. Sedan avslutade han bönen med en hoppspark i värsta karatestilen och så gick han av.

Han verkade vara i sin egen värld lite, dock 9/10 gånger som han fick se mig, så började han alltid skrika och vifta med armarna. Go figure.. Laughing Shocked

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 3:25 am    Post subject: Reply with quote

Cecilia

Har tyvärr inget artistnamn på henne, utan vi får klara oss med hennes döpta namn. En äldre kvinna som fördriver dagarna med att ljuga och sopa trottoarerna i Birkastan i Stockholm, framför allt Tomtebogatan. Hon hugger tag i vilt främmande människor och vill ha moraliskt stöd när hon beklagar sig över typ allt i världen. "Visst är det hemskt med..." Folk blir mest rädda, nickar oroligt och skyndar därifrån. Hon är mytoman så hon hittar friskt på olika historier om ditt och datt. Ena dagen är hon "egentligen ägare till en mäklarfirma" och nästa dag säger hon att hon nyligen blev kontaktad av FMV för att utveckla stridssystem åt försvarsmakten.

Vid nåt tillfälle när jag ramlade hem på fyllan hade jag lyckats slå sönder en flaska parfym i väskan. Detta märker jag när jag är ute på gatan på Tomtebogatan och tycker att jag stinker parfym, vilket jag definitivt inte alls borde göra enligt mina beräkningar. Jag öppnar väskan och märker vad som hänt. Så jag rafsar ut lite glasbitar på trottoaren tills jag skär mig i fingret och bestämmer mig för att kasta in väskan i duschen och ta det när jag nyktrat till istället. Klockan 04-05 nånting på lördagsmorgonen hör man då en vresig röst från femte våningen: "Plocka upp det där, jag ser dig nog!!" Som alla normalt funtade ungdomar så skitar man ju i vad man blir tillsagd. Vinglar hemåt och lägger mig att kvarta. Nästa morgon ser jag flera bitar av parfymflaskan ligga uppepå portkodsdosan i min port.

Så om ni nångång klockan 03 på morgonen hör någon sopa med kvasten i Vasastan i Stockholm så är det med största sannolikhet Cecilia som är ute och nattpatrullerar.

_________________
-Give a man a fire and he is warm for a day. Set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
Back to top
View user's profile Send private message
dyring



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1195
Location: helsingborg

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 3:32 am    Post subject: Reply with quote

Jag vill ha info om en grej!

I lund så traskar en gubbe rundor med en stor skylt. På ena sidan står det "sluta mörda oss" och på andra sidan "*** sköt olof palme" (kommer inte ihåg vem det var som skulle ha skjutit palme)

Vem fan ÄR människan? Har säkert sett honom 10-15 ggr! Olle du måste veta!

//dyring

_________________
MER BAHRAIN ÅT FOLKET!!!

www.freezebitch.dk/
www.freezebitch.dk/forum
Back to top
View user's profile Send private message
Ice-4-Man



Joined: 18 Jun 2003
Posts: 3874
Location: Borås

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 5:58 am    Post subject: Reply with quote

[HVMK]Linedance wrote:
nån som kan storyn bakom borås

tuttekjell aka. mopedmannen?


Han är förjävla go Tuttekjell! Smile Brukar prata med han på bussen ibland Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 7:00 am    Post subject: Reply with quote

Ice-4-Man wrote:
[HVMK]Linedance wrote:
nån som kan storyn bakom borås

tuttekjell aka. mopedmannen?


Han är förjävla go Tuttekjell! Smile Brukar prata med han på bussen ibland Smile

Han ser ju ut som en gammal krigsveteran, ifall det är samma person som jag tänker på. Massor och massor av atteralljer på sin jacka, och någonstans tror jag mig minnas en gammaldags tuta.. (?) Minns även något om cigarrer.. typ.. han brukade ha en i mungipan.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mUts



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 190
Location: Luleå

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 7:14 am    Post subject: Reply with quote

Jönsson aka "Coca-Cola mannen"

denna medelåldersman går omkring i söndernötta kläder stora sånna här hörlurar som är så populärt bland ungdomarna, i dessa spelas enbart
abba, varför han fått nicket coca-cola mannen är för att han alltid, och då menar jag alltid går omkring med en 1.5l coca-cola under armen, han köper minst 3st sånna per dag.

det är väl ändå nånting Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 7:15 am    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
I Göteborg.. är det någon som känner till historian bakom den mentalsjuke killen som springer runt i 5:an ganska ofta? Iaf för en 5-3 år sedan.
Han brukar skrika högt och vifta med armarna. Ganska kort, svart hår, av utlänskt ursprung tror jag.


Vet du om han hör hemma i Partille? För när jag var på stadsbiblioteket en gång så var det en snubbe där som gick runt och skrek med jämna mellanrum, och jag har för mig han matchade den beskrivningen (Nog rätt många som gör, men iaf). Iaf så sa killen jag var där med (Från Partille) att han var en lokal typ. Dock minns jag inte namnet.

Vi hade en som hette Stellan ute i Askim. Han gjorde inte så himla mkt egentligen, han bara hasade sig runt och ropade lite konstiga saker. Ibland när man mötte honom kunde han stanna, lyfta armen och peka på en och börja gapflabba. Lite såna grejer Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[gobbe]tjusju



Joined: 10 Nov 2002
Posts: 385
Location: UDDEVALLA korpens stad

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 8:09 am    Post subject: Reply with quote

Lathund wrote:
magnus wrote:
I Göteborg.. är det någon som känner till historian bakom den mentalsjuke killen som springer runt i 5:an ganska ofta? Iaf för en 5-3 år sedan.
Han brukar skrika högt och vifta med armarna. Ganska kort, svart hår, av utlänskt ursprung tror jag.


Vet du om han hör hemma i Partille? För när jag var på stadsbiblioteket en gång så var det en snubbe där som gick runt och skrek med jämna mellanrum, och jag har för mig han matchade den beskrivningen (Nog rätt många som gör, men iaf). Iaf så sa killen jag var där med (Från Partille) att han var en lokal typ. Dock minns jag inte namnet.

Vi hade en som hette Stellan ute i Askim. Han gjorde inte så himla mkt egentligen, han bara hasade sig runt och ropade lite konstiga saker. Ibland när man mötte honom kunde han stanna, lyfta armen och peka på en och börja gapflabba. Lite såna grejer Wink


stellan är snäll han är totalt harmlös har pratat med honom ett par gånger han besöker liseberg varje dag han är verkligen där varje öppen dag på året.

_________________
nya innesporten är motorvägsbowling
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies