HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Datorer, mer arbete än nöjje?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 21:52 pm    Post subject: Datorer, mer arbete än nöjje? Reply with quote

Min dator är ungefär 3 år gammal (fick den january 2000).
Den fungerade utmärkt de 1½ åren men resten har bara varit arbete för att hålla den i liv (troligen för att vi fick Internett efter 1½ år).
Just nu har jag 3 STORA och JOBBIGA problem på datorn.
Så om någon vet på något sätt hur man fixar eller ens inärheten kan något om det så plz. ge tips. Här kommer problemen:

1. Mitt internett går segare än den ska.

2. Ser nästan allt dubbelt.

3. Ibland förstörs datorn registret av sig själv.( http://www.swm.se/viewtopic.php?t=647 )

OBS! Inga tips som är: formatera om burken eller köp ny dator tack!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 22:09 pm    Post subject: Reply with quote

installera ADAWaRE, freeram XP --> http://www.download.com

sen kan du installer Norton SystemWorks och låta det fixa ditt register etc... har funkat bra för mig iallafall. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 22:15 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
installera ADAWaRE, freeram XP --> http://www.download.com

sen kan du installer Norton SystemWorks och låta det fixa ditt register etc... har funkat bra för mig iallafall. Smile


Just ja, du har gett mig tipset förut. tack ! Very Happy

Ni andra, om ni ska ge mig ett tips, plz. skriv så här: Svar för t.ex 1, så jag vet vilken ni skulle kunna hjälpa mig med
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 22:21 pm    Post subject: Reply with quote

no problemo Smile
Testa å fragmentera också.. då kan datorn gå lite smidigare etc Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Jol-Bo



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 572
Location: Åkersberga

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 3:07 am    Post subject: Reply with quote

Hemskt ledsen över att behöva säga det, men har du verkligen kört en fullständig formatering? Bara undrar om du har du har testat det och det sedan inte hjälpt...

Rent allmänt tycker jag du ska kolla nånstans i startmenyn efter tillbehör/systemverktyg, där finns en hel del grejer som borde kunna hjälpa dig, bla diskrensning, underhållsguiden (om win98 nu har det) och fragmentering (som Hummern rekommenderade).

1. Hur kan du vara så säker på det? När du laddar ner saker, går det långsammare än det gjorde för två månader sedan? Eller är det hämtningen av websidor du tycker går långsamt?

Under Verktyg i IE, välj internet-alternativ. Under allmänt-fliken, testa "rensa tidigare" och "ta bort filer". Klicka på inställningar och "visa objekt" och kolla grejerna som ligger där genom att högerklicka och välj egenskaper. Om det är något där som ser skumt ut tycker jag du ska ta bort det.

Under anslutningar-fliken, klicka på "LAN-inställningar" och kolla så du inte kopplar mot någon proxy (om du nu inte måste ha det beroende på vad du har för isp).

2. Du ser saker dubbelt, exakt hur menar du då? Mitt första förslag är att inte dricka så mycket innan du sätter dig vid datorn (det skulle ju faktiskt kunna vara förklaringen till alla dina problem Razz )

Testa ladda ner nya drivrutiner till bildskärmen. Annars tycker jag det låter som den är helt trasig...

3. Klicka på Startmenyn och Kör, skriv regedit. Då öppnas registret där du kan kolla i Hjälp-menyn, bla hur du återställer registret (är dock mycket osäker på om win98 har den funktionen).
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 5:06 am    Post subject: Reply with quote

man kan ladda ner ett program som cleanar registret om jag inte har fel för mig.. www.download.com mannen..
Smile
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 16:57 pm    Post subject: Reply with quote

Först vill jag bara vara besserwisser och påpeka att fragmentering sköter datorn (tyvärr) alldeles utmärkt själv, defragmentering däremot är att rekommendera Razz

1) Vad har du för uppkoppling? Hur vet du att det går segare än det ska?

2) Låter ju helknas. Kan du posta screenshot? Se till att ha de senaste drivisarna till grafikkortet. Om allt verkligen är dubbelt så känns det som skärmen är trasig..

Vad kör du för OS? Jag har aldrig lyckats köra win9x mer än några månader innan allt segar ihop. Sen får man formattera om och installera om. Med Win2k och XP har jag inga såna problem. Rekommenderar helt klart att byta OS om du kör Win9x. Du behöver inte formattera om för att göra det. Se isf till att köra NTFS som filsystem så blir hårddiskens benägenhet att trassla lite mindre.
Back to top
View user's profile Send private message
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 17:38 pm    Post subject: Reply with quote

1) Har bredbands bolaget, mina polare som också har det går mycket snabbare. T.ex att ladda ner från maffia downloads går det för mig runt 300kb i sek. för mina polare 1MB i sek(han jag gämför bor t.o.m runt 10M från mig)
Så när jag spelar CS så har jag mellan 40-50 fps. Min polare som har desutom sämre dator så har han runt 80-99! Att hemsidan kommer upp går snabbt. Internett gick segare efter jag instalerade datorn om.

2) Övedrev kanske med "dubbelt" men jag tar en screen så ni får se (Det hände också efter några veckor vi instalerade om datorn).

3) Registret Pajjar sig inte mer. Datorn fixxade utav sig själv?(hur det nu än gick)

Tro det eller ej men efter allt detta så fungerar faktist min dator bättre nu än före jag instalerat datorn.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 17:49 pm    Post subject: Reply with quote

Kom på ennu ett jätte jobbigt problem till

4: Jag kan inte skicka filer genom mirc, MSN, ICQ...
Har inget brandvägg så om ni vet något om det här svara.

Börjar undra om det är daxx att slänga dator genom fönstret Confused
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
hAcKe



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 327

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 17:50 pm    Post subject: Reply with quote

ehemm.. 1 har sämre resten bättre Cool
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 19:33 pm    Post subject: Reply with quote

Installera Norton SYstemworks.. samt kasta KAAAZZA !!! skit program med en massa virus å piss... rensa din dator från alla program som DU INTE använder... defragmentera... Om du har en ftp client.. gå in på ngn av dina polares ftper (jag vet att många kör sites nuförtiden) och testa hastigheten när de inte är ngn online except you Smile om detta inte visar sig hjälpa... formatering....
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 19:44 pm    Post subject: Reply with quote

Om du inte har en polare med ftp så kör mot sunets ftp (ftp.sunet.se
kanske?). Den ligger rätt på svenska backbone:t och ska funka duktigt bra.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
SnusMumriK



Joined: 18 Oct 2002
Posts: 259
Location: Sverige, Dalarna, Orsa

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 21:24 pm    Post subject: Reply with quote

om man inte ska ha kazaa eller kazaa lite (crackade kazaa typ) vad ska man då ha? Direct Connect suger ju fast där finns ju allt men jag kan inte ladda hem! Inte Imesh eller gnotella dom suger också!!!!!!
Back to top
View user's profile Send private message
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 21:40 pm    Post subject: Reply with quote

[KMV]-GojanGoja wrote:
om man inte ska ha kazaa eller kazaa lite (crackade kazaa typ) vad ska man då ha? Direct Connect suger ju fast där finns ju allt men jag kan inte ladda hem! Inte Imesh eller gnotella dom suger också!!!!!!


Jag startade den här topicen för hjälp, så tack för omtanken att vilja skriva nått men snälla någonstans där det geller det du säger. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 21:42 pm    Post subject: Reply with quote

Har kazaa nu men problemen kommer före jag instalerade kazaa(igen dock)
Iförsig så var det kazaa som gjorde att jag var tvungen att instalera om datorn(Fick den galne viruset "CABANAS" Evil or Very Mad ).


Last edited by [APE]beaT! on Mon Dec 09, 2002 21:42 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ZhypeR



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 354

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 21:42 pm    Post subject: Reply with quote

visst, visst man får virus av KaZaA men jag föredrar det efterson jag har 2 st virusprogram som e säkra...(Bullguard och Northon antivirus) men jag har fått ganska många virus men.. dom stoppas tur att jag har virusprogrammen.. men mitt DC e konstigt för om jag lyckkas komma in på en kass dc hub så går det mega übersegt typ 5 kb per sekund när jag va på RobHack så gick det på minst 3 MB, gissa om det blev filmnerladdning Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 21:46 pm    Post subject: Reply with quote

hehehee.. jag är på BBBSweden #x och Ancient...
grymt bra hubbar.. Smile (DC)
Back to top
View user's profile Send private message
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Tue Dec 10, 2002 18:46 pm    Post subject: Reply with quote

Ingen som vet något Crying or Very sad Sad
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Dec 10, 2002 20:10 pm    Post subject: Reply with quote

Jag får väl försöka mig på denna. hmmm... Att internet går slöare kan ju vara en uppsjö av saker.
Bredbandsbolaget tyckte jag mig se någonstans.. hmm de brukar slänga en switch i källaren av
varje hus tror jag så.. någon i trappuppgången som sitter och råtankar filmer kanske?

Om du ser allt "dubbelt" så kan det vara skärmen som behöver arbete. Leta efter (tror jag) en
symbol med ett par parallella linjer (Linearity heter den på min skärm) och lek lite med den. Är det
dubbelt i alla färger eller verkar det som om en färg som är lite förskjuten? Detta kan kräva att du
tittar nära skärmen och svart text mot vit bakgrund.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Tue Dec 10, 2002 22:05 pm    Post subject: Reply with quote

Du kör med win98 va?`

Är det 1:st eller 2:nd edition?

"ettan" krånglar järnet.

Annars kan du bara prata med din lokala hacker och be honom att ladda hem ett nytt operativsystem åt dig. Funkade för mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies