HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Jag blir sååå arg på en viss kassör!
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 19:50 pm    Post subject: Jag blir sååå arg på en viss kassör! Reply with quote

För en liten stund sedan gick jag ner till affären för att köpa mig ett paket cigaretter tillsammans med flickvännen. Väl framme vid kassan ber jag om ett paket John Silver och då samtidigt ber kassören om legitimation. Jag drog fram legitimationen men då istället ber hon min flickvän om leg när det i själva verket var jag som skulle köpa cigaretterna. Jag fick därför inte köpa cigaretter utan fick gå ner till ett motel 50 meter bort. Den unge kassören har tidigare inte nekat mig, då hon dessutom visste att jag var under 18 år gammal. När jag väl kom hem förklarade jag för mina föräldrar vilka idiotfasoner de körde på affären vilket avgjorde att min mamma ringde ner och klaga. Då fick hon svaret från kassörskan att hon misstänkte lagning.

Jag blir så otroligt sur och irriterad på sånt här och var väldigt nära på att spotta henne i ansiktet. Tur nog lyckades jag hålla mig. Ska jag inte få köpa cigaretter om jag går jämte en som inte har med sig sin legitimation? Beror det på att jag endast snart fyller 19 år och därför kunna göra en sån sak? Isåfall kallar jag det diskriminering. Jädra idiotfasoner!

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 20:19 pm    Post subject: Reply with quote

Grow up. Ingen idé att vara sur på folk som försöker göra sitt jobb.
Back to top
View user's profile Send private message
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 20:21 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
Grow up. Ingen idé att vara sur på folk som försöker göra sitt jobb.
Men hon såg ju hans lägg och dessutom kan han ju om han var ute efter att köpa ut bara låta henne vänta där ute. Så vad känar hon (kassörskan) på att neka han?
_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 20:27 pm    Post subject: Reply with quote

fattar inte vad kassörskan gör för något fel.... eftersom man kan lugnt misstänka att man köper till den man står brevid eller?? och de gäller för kassören att inte köpa ut till "barn" som är under 18 år.....

likadant som de är olagligt att ungar köper smuggelsprit för de inte får köpa på systemet.....

att spotta henne i ansiktet ?? vad kännar de till... ?? nog de fånigaste jag hört på år och dar.....

hon som 'Wobin säger gör sitt jobb... varför ska hon då förtjänna en loska i fejjan ??

menar Tolle du jobbar väl på en båt om du serverar nån öl eller vad de kan va till en som är under 18 år o du säger nej vill du då få en loska i ansiktet ?? skulle iaf inte tror de... du som hon gör ditt jobb..... de man vill ha är beröm eller bonus inte en loska i fejjan....

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Eclipse



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 180
Location: Borås

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 20:40 pm    Post subject: Reply with quote

Men herregud är ni dumma?!

Är man 18 år så ska man få köpa cigaretter hur fan mö man vill, kassörskan ska inte lägga sig i vem som ska ha paketet! Det är polisens uppgift att se till att myndiga personer inte langar!

Jag är helt på tolles linje å förstår inte hur man kan tycka tvärtom!!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

Eclipse wrote:
Men herregud är ni dumma?!

Är man 18 år så ska man få köpa cigaretter hur fan mö man vill, kassörskan ska inte lägga sig i vem som ska ha paketet! Det är polisens uppgift att se till att myndiga personer inte langar!

Jag är helt på tolles linje å förstår inte hur man kan tycka tvärtom!!
Precis!
_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 20:53 pm    Post subject: Reply with quote

Saibot wrote:
Eclipse wrote:
Men herregud är ni dumma?!

Är man 18 år så ska man få köpa cigaretter hur fan mö man vill, kassörskan ska inte lägga sig i vem som ska ha paketet! Det är polisens uppgift att se till att myndiga personer inte langar!

Jag är helt på tolles linje å förstår inte hur man kan tycka tvärtom!!
Precis!


Nej nej nej. Affärerna och kassörskan har krav på sig att kontrolera att minderåriga inte köper tobak eller folköl. De kan bli av med tillstånd och så vidare.

Jag säger igen; "Grow up. Ingen idé att vara sur på folk som försöker göra sitt jobb."
med tillägget "Det är inte bra för hällsan att röka."

Jag kan säga att jag råkade ut för samma problem på systemet för några år sedan. Min syster och jag var där för att hon skulle ha en pava vin. min syster var vid tidpunkten visserligen över 20, men det kan vara svårt att se. Systern hade glömt legget och jag fick inte handla för risk för lagning. Vi åkte snällt till ett annat bolag dör jag köpte ut.
Vad tror du det hade hjälpt om jag hade spottat på biträdet? Inget. Jag hade blivit utkastad och biträdet hade mått psykiskt dåligt.

För bövelen, tänk på andra och väx upp!
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

Men vad fan.....
Det var den mest löjliga regel jag har hört om!!!

När är det tillåtet och köpa utan problem om man inte får ha sin polare/flickvän/brosa jämte? Är det när man ber dom vänta utanför dörren? (borde man inte kunna "misstänka" det då med?) Eller skall man lämna dom gatan innan, eller skall man vara tvungen och säga, "Nej jag lämnar er nu för jag måste köpa lite snus sen" ???
Kan man gå tillbaka tillsamma butik 10min,30min, 7dagar efter man har varit där med sin polare/flickvän/brosa jämte utan att dom misstänker att man nu försöker köpa ut till polare/flickvän/brosa som är jämte, även "denna gång" ?!?!?!

Man är väl fan ingen brottsling innan man gjort ett brott eller?
Har man inte gjort ett brott så skall man inte straffas för det heller.
Och nej, jag är inte sur på affärsbiträdet utan kravet som denne har på sig.

ännu löjligare var nog att komma på tanken och spotta någon i ansiktet!

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 21:22 pm    Post subject: Reply with quote

Eclipse wrote:
Men herregud är ni dumma?!

Är man 18 år så ska man få köpa cigaretter hur fan mö man vill, kassörskan ska inte lägga sig i vem som ska ha paketet! Det är polisens uppgift att se till att myndiga personer inte langar!

Jag är helt på tolles linje å förstår inte hur man kan tycka tvärtom!!


Kruxet med om man är dum eller inte beror nog mer på att kassören är ansvarig och är den som blir åtalad om försäljning eller langning sker till minderåriga, inget fel överhuvudtaget med vad hon gjorde. Hade däremot tolles flicka väntat utanför och kassörskan inte kunde misstänka langning men tolle sedan gett ciggen till sin flickvän så är det inte på kassörskans ansvar utan tolles. jag hade gjort samma sak (extraknäcker i butik) för att rädda mitt eget skinn.

_________________
http://www.ssrf.webb.se/
http://www.sinanju.com/
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 21:42 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Harvey Wallbanger wrote:
Men vad fan.....
Det var den mest löjliga regel jag har hört om!!!

När är det tillåtet och köpa utan problem om man inte får ha sin polare/flickvän/brosa jämte? Är det när man ber dom vänta utanför dörren? (borde man inte kunna "misstänka" det då med?) Eller skall man lämna dom gatan innan, eller skall man vara tvungen och säga, "Nej jag lämnar er nu för jag måste köpa lite snus sen" ???
Kan man gå tillbaka tillsamma butik 10min,30min, 7dagar efter man har varit där med sin polare/flickvän/brosa jämte utan att dom misstänker att man nu försöker köpa ut till polare/flickvän/brosa som är jämte, även "denna gång" ?!?!?!

Man är väl fan ingen brottsling innan man gjort ett brott eller?
Har man inte gjort ett brott så skall man inte straffas för det heller.
Och nej, jag är inte sur på affärsbiträdet utan kravet som denne har på sig.

ännu löjligare var nog att komma på tanken och spotta någon i ansiktet!



lite kuriosa....

kommer inte ihåg hur gammal jag var men var så liten att jag fick plats i en ica kasse iaf.. Razz

skämt o sido.... nu till storyn

var ung säkert 7-10 år... jag o morsan var ute på stan o handlade mat o allt från himmel till jord placerade allt i vår bil sista inköpsstället var då på bolaget.... min morsa var väl säkert 40 år typ (med andra ord långt över 20 Razz) jag var som sagt 7-10 år typ precis lämnat blöjan bakom mig och nappflaskan..... då får kassörskan fnatt o frågar leg på mig... (indirekt då) frågar morsan om jag har leg. på mig.... då fattade jag inte men morsan min blev sur.... menar... kan förstår varför en kassörska frågar en 21 åring o hans/hennes flick/pojkvän som är under 20 men en morsa som är 40+ och samt sin 10 åriga son... ??


som sagt lite kuriosa back to topic

*edit* min morsa spottade inte kassörskan i ögat eller så...

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 22:02 pm    Post subject: Reply with quote

Att neka någon att köpa för att de misstänker att man skall köpa ut till någon är deras fulla rätt. Jag kan dock hålla med om att det är irriterande å det grövsta när sådana beslut tas.

När det gäller att spotta en kassör/kassörska i ansiktet för att de nekar köp så skulle jag personligen om jag såg någon göra det få en överväldigande lust att ge denna på käften något så hejdlöst. Så gör man inte! Nu gjorde ju dock inte Tolle detta och säkerligen vet han innerst inne att denna person endast gjorde sitt jobb.

Har själv jobbat i butik tidigare, mitt ex gjorde det och min brors sambo gör det. Vet att många blir upprörda när man nekar dem köp trots att de har laglig ålder inne. Men ibland får man en distinkt känsla eller stark misstanke att det faktiskt inte är de som skall ha det. Och istället för att riskera bekymmer så tar man beslutet att inte sälja.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
patte1



Joined: 19 Dec 2003
Posts: 1712

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 22:04 pm    Post subject: Reply with quote

KrosuZ wrote:
fattar inte vad kassörskan gör för något fel.... eftersom man kan lugnt misstänka att man köper till den man står brevid eller?? och de gäller för kassören att inte köpa ut till "barn" som är under 18 år.....

likadant som de är olagligt att ungar köper smuggelsprit för de inte får köpa på systemet.....

att spotta henne i ansiktet ?? vad kännar de till... ?? nog de fånigaste jag hört på år och dar.....

hon som 'Wobin säger gör sitt jobb... varför ska hon då förtjänna en loska i fejjan ??

menar Tolle du jobbar väl på en båt om du serverar nån öl eller vad de kan va till en som är under 18 år o du säger nej vill du då få en loska i ansiktet ?? skulle iaf inte tror de... du som hon gör ditt jobb..... de man vill ha är beröm eller bonus inte en loska i fejjan....


*offtopic* många har klagat på min svenska, så nu är det min tur Razz
det heter tjänar inte kännar Razz *offtopic*
Back to top
View user's profile Send private message
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 22:15 pm    Post subject: Reply with quote

ok.. i understand why its annoying to have to walk an extra 50m Rolling Eyes but here's my .02

1. if you take a friend with you to the SB and they dont have ID when you go thru the checkout they can refuse to sell you the booze. This is a good thing, so that stupid ppl dont supply minors with alcohol.

2. If you are with someone who is buying a product which requires ID and you dont have it with you DONT GO INTO THE STORE. pretty simple eh?

When I waitressed I carded pretty much anyone who ordered alcohol and looked under 30, because if I make a mistake the company can lose their license, and if I were in the cashier's place I would do exactly the same thing.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 22:15 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
Saibot wrote:
Eclipse wrote:
Men herregud är ni dumma?!

Är man 18 år så ska man få köpa cigaretter hur fan mö man vill, kassörskan ska inte lägga sig i vem som ska ha paketet! Det är polisens uppgift att se till att myndiga personer inte langar!

Jag är helt på tolles linje å förstår inte hur man kan tycka tvärtom!!
Precis!


Nej nej nej. Affärerna och kassörskan har krav på sig att kontrolera att minderåriga inte köper tobak eller folköl. De kan bli av med tillstånd och så vidare.

Jag säger igen; "Grow up. Ingen idé att vara sur på folk som försöker göra sitt jobb."
med tillägget "Det är inte bra för hällsan att röka."

Jag kan säga att jag råkade ut för samma problem på systemet för några år sedan. Min syster och jag var där för att hon skulle ha en pava vin. min syster var vid tidpunkten visserligen över 20, men det kan vara svårt att se. Systern hade glömt legget och jag fick inte handla för risk för lagning. Vi åkte snällt till ett annat bolag dör jag köpte ut.
Vad tror du det hade hjälpt om jag hade spottat på biträdet? Inget. Jag hade blivit utkastad och biträdet hade mått psykiskt dåligt.

För bövelen, tänk på andra och väx upp!
Jag tycker illa om droger men det är så larvigt med "langrisken". Det gör väl ingen som helst skillnad vad gäller langning - det är ju bara köpa och langa utanför systembolaget, affären osv. Det är ju bara ett irretationsmoment, vad uppnår det?
_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 22:47 pm    Post subject: Reply with quote

Appropå situationen, när jag satt i kassan för ca ett år sedan så kom det fram en kille med 3 6-pack i famnen och han var uppenbart inte 18 år. jag bad honom om leg varpå han tog fram ett "irländskt eu-leg" tror man kan beställa de på nätet eller något sånt skit. Jag sa åt honom att den går inte.
Han svarade att, kom igen då jag ska ju bara runt hörnet med mina polare och dricka upp det här, ingen kommer se oss.
Glöm det sa jag, det handlar inte om det. Snubben blev lite sne, gick och ställde tillbaka 6-packen och kommer sen till kassan och säger: - ett packet röda marlboro tack.
Vad fan ska man säga!? Laughing

_________________
http://www.ssrf.webb.se/
http://www.sinanju.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 23:21 pm    Post subject: Reply with quote

Jag vet inte om jag fattat rätt vad vissa tycker men har jag nu gjort det så förstår jag det ändå inte. Krånglat huh?

Ska min mamma inte få gå in på affären och köpa cigaretter när jag står jämte för langningsrisken? Totalt sjukt ju! Det är som att plocka ut att vissa får, vissa inte. För den delen spottade jag inte på henne i ansiktet, nej.. Men känslan fanns där. Att först låta mig köpa ut som minderårig (alla känner varandra här) och sedan när man väl är myndig inte låta än köpa ut? Vafan är det för sätt?

Men har jag nu förstått rätt gällande folks åsikter så borde jag ju alltså gå in i affären själv och låta flickvännen stå utanför, fastän hon är 18 men kanske inte har leg på sig? Om jag är 40 år gammal och har ett barn vid 14-års ålder så ska jag lämna denna kvar i bilen för att inte riskera att inte få köpa egna cigaretter. Ne, seriöst. Det är helt från vettet att göra på detta vis.

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 23:23 pm    Post subject: Reply with quote

En sak till som det verkar som om vissa missat. Jag fyller 19 år i år och därför så är jag myndig och ska enligt lagen få köpa cigaretter. Det verkar som om vissa inte förstått att jag är myndig.
_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
DooM



Joined: 31 Mar 2003
Posts: 975
Location: Borås

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 23:25 pm    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Remoulade wrote:
Appropå situationen, när jag satt i kassan för ca ett år sedan så kom det fram en kille med 3 6-pack i famnen och han var uppenbart inte 18 år. jag bad honom om leg varpå han tog fram ett "irländskt eu-leg" tror man kan beställa de på nätet eller något sånt skit. Jag sa åt honom att den går inte.
Han svarade att, kom igen då jag ska ju bara runt hörnet med mina polare och dricka upp det här, ingen kommer se oss.
Glöm det sa jag, det handlar inte om det. Snubben blev lite sne, gick och ställde tillbaka 6-packen och kommer sen till kassan och säger: - ett packet röda marlboro tack.
Vad fan ska man säga!? Laughing

HAHAHAHA klockrent!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
crucher



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 60
Location: Märsta

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 23:27 pm    Post subject: Reply with quote

jag var med om något liknande på systemet i veckan..

Jag och min lillebrorsa var på centrum o handla sen tänkte jag att jag skulle köpa lite dricka på systemet. Brorsan ville inte följa med in så han stannade utanför.

När jag kom till kassan så visade jag leg och sen bad kassörskan att jag skulle hämta "killen" utanför så han också skulle visa leg. (Hon hade tydligen sätt honom igenom fönsterna när vi kom, han stod utanför synhåll när hon fråga) Jag förklarade att han var min lillebror (som dessutom inte dricker). Men det trodde hon inte på och nekade mig att köpa. Mad

jävligt jobbigt. Drog tillbaka 1timme senare, tog en annan kassa och då gick det bättre.

_________________
Cruchercruchercruchercruchercruuuuu
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Fri Apr 16, 2004 23:33 pm    Post subject: Reply with quote

pr|Tollezone wrote:
Jag vet inte om jag fattat rätt vad vissa tycker men har jag nu gjort det så förstår jag det ändå inte. Krånglat huh?

Ska min mamma inte få gå in på affären och köpa cigaretter när jag står jämte för langningsrisken? Totalt sjukt ju! Det är som att plocka ut att vissa får, vissa inte. För den delen spottade jag inte på henne i ansiktet, nej.. Men känslan fanns där. Att först låta mig köpa ut som minderårig (alla känner varandra här) och sedan när man väl är myndig inte låta än köpa ut? Vafan är det för sätt?

Men har jag nu förstått rätt gällande folks åsikter så borde jag ju alltså gå in i affären själv och låta flickvännen stå utanför, fastän hon är 18 men kanske inte har leg på sig? Om jag är 40 år gammal och har ett barn vid 14-års ålder så ska jag lämna denna kvar i bilen för att inte riskera att inte få köpa egna cigaretter. Ne, seriöst. Det är helt från vettet att göra på detta vis.

klart man kan tycka att det är en dum regel, men det är ju knappast kassörskans fel. skulle du, om det varit du som stod i kassan, riskera åtal, bara för att undvika att irritera en kund?
(litar på remo här, skyll på honom om det inte stämmer)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 1 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies