HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
skilled server
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Requests?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
brass



Joined: 06 Jan 2004
Posts: 52
Location: ume/vbg

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 10:36 am    Post subject: skilled server Reply with quote

Hej!
Har lirat på SM i snart ett år nu och trivs bra.. Men det finns vissa saker som kunde göra spelupplevelsen här bättre, ja till och med mkt bättre..
För det mest när man spelar så är det några n00bs med i vardera lag som frestar på tålamodet.. Missuppfatta mig rätt, jag är ingen CPL snubbe och har även jag varit n00b och kanske fortfarande är men vet iaf var bombplatserna ligger samt har deff/defuse som första prioritet när jag spelar. Ni (admins) menar att man skall ha tålamod med noobsen och upplysa dem på ett snällt sätt när de kanske gör "fel". Har provat detta både på det snälla och det mer hatiska sättet när talamodet brister.. Inget av sätten är att föredra då snubben som blir tillsagd sällan vill erkänna att han/hon är ny på CS vilket resulterar i en häftig diskussion om vem som tagit screens på vad och vem.
Så det jag requestar om är en server där "skills" är ett tvång och där reglerna är bra mkt hårdare på deff/defuse..en server som verkligen går under ett namn som "veteran" lr ngt liknande så att n00bsen redan där ser att denna server inte är för dem..(ja det låter fascistiskt, men kan inte hjälpas!). Om det mot all förmodan ändå kommer in ngn vilsen snubbe som därmed drar ner tempot så skall denne person omdirigeras omedelbart av admin lr vote.. kanske med ett snällt meddelande som : kom tillbax när du vet hur man skruvar på ljuddämparn på Colten mm...
summa sumarum:
SM behöver en server för de som kan spelet samt tycker det är mkt trevligare då alla vet sin uppgift samt inte basecampar..lr fegar med att deffa och istället dör av bomben för att inte få -1 ,
MvH brass aka greveN

_________________
det ser inte ljust ut för d kristna...


Last edited by brass on Tue Apr 06, 2004 18:50 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 10:41 am    Post subject: Reply with quote

Och hur tänkte du genomföra denna ide?

EDIT: Det du beskriver finns visserligen, Gamers.nu. Maffia har, såvitt jag vet, ingen aspiration att driva bort nybörjare bara för att de är just nybörjare.
Back to top
View user's profile Send private message
brass



Joined: 06 Jan 2004
Posts: 52
Location: ume/vbg

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 10:46 am    Post subject: mm Reply with quote

hej praest..
ja jag vet att gamers har en sådan server..har även jag spelat där och det funkade utmärkt..men GNU har en policy på att ta pengar för att få spela där vilket strider mot mina principer.. =]
Det handlar inte om att driva bort n00bs, utan det handlar om en server där mer erfarna spelare kan spela utan att någon míndre erfaren snubbe skall dra ner på tempot.
Ps: jag tänkte genomflra det med namninsamlingar samt ett jävla tjatande på er admins

_________________
det ser inte ljust ut för d kristna...
Back to top
View user's profile Send private message
McQwert



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1639
Location: Västkusten

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 10:54 am    Post subject: Reply with quote

En dålig idé. "n00bs" måste också lära sig, och att stänga ute dem tror jag inte är rätt metod.
_________________
In Trance we Trust!
Back to top
View user's profile Send private message
brass



Joined: 06 Jan 2004
Posts: 52
Location: ume/vbg

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:04 am    Post subject: Reply with quote

McQwert wrote:
En dålig idé. "n00bs" måste också lära sig, och att stänga ute dem tror jag inte är rätt metod.


men poängen är ju att "noobsen" skall lära sig Cs innan de kommer in på den servern där CPL-grabbarna Wink spelar..
Sen gäller detta förslaget en och endast en server..det finns ju åtskilliga andra servers där de fortfarande kan spela..

_________________
det ser inte ljust ut för d kristna...
Back to top
View user's profile Send private message
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:04 am    Post subject: Reply with quote

Med genomförande syftar jag inte på hur du övertalar admins, utan snarare hur du ska säga vem som är n00b eller ej.

Är det om du har mindre än 2:1 ? I teorin skulle denna server till slut då bara kunna ha en spelare, eftersom att alla inte kan döda 2 pers.

Vem ska övervaka och banna/kicka från servern? Ska vi ha minst en admin där (helst 2, eftersom vi ska kunna kolla båda lagen) hela tiden som inte gör annat?

Jag gillar inte iden, dessutom är den praktiskt taget ogenomförbar av ovanstående skäl. Det enda sättet att ha en sådan här server är med ett password på den, och såna pass sprids ganska fort. Därför funkar heller inte det.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:07 am    Post subject: Reply with quote

Jag tror att alla spelare hittar till bombplatserna på dust, dust2 etc, så servrarna med standardbanor borde inte ha det problemet. Däremot finns ju alltid problemet med folk som kryper fram till bombplatsen för att sen säga "Sry, jag hann inte deffa". Det känns som ett problem som finns även bland spelare som spelat i 3 år.
Slay-scriptet löser väl de flesta problemen med folk som inte hittar?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
brass



Joined: 06 Jan 2004
Posts: 52
Location: ume/vbg

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:13 am    Post subject: ok.. Reply with quote

jo du preller, så här ligger det till..
jag fattar också att det inte blir lätt att avgöra vem som är noob, tanken är väl att det skall spridas till SM användarna vi forumet osv att öppnandet av en "veteran" server innebär att man får rannsaka sig själv.. känner man att man har bra koll på Cs så är det klart att man skall in och panga
,,, tenderar man att vara en person som gärna sitter o campar med bombväskan på ryggen så kanske man skall välja en annan server..allt handlar alltså om att vara självkritisk..sen är det ju som på GNU ett bra sätt att låta FPP poängen styra huruvuda du har tillgång till veteran servern lr inte..men då krävs ju ett fungerande stats program.
ps. eftersom många på SM även figurerar på forumet så borde det ju inte vara så svårt att sprida info om en eventuell veterarn server..

_________________
det ser inte ljust ut för d kristna...
Back to top
View user's profile Send private message
brass



Joined: 06 Jan 2004
Posts: 52
Location: ume/vbg

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:17 am    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Jag tror att alla spelare hittar till bombplatserna på dust, dust2 etc, så servrarna med standardbanor borde inte ha det problemet. Däremot finns ju alltid problemet med folk som kryper fram till bombplatsen för att sen säga "Sry, jag hann inte deffa". Det känns som ett problem som finns även bland spelare som spelat i 3 år.
Slay-scriptet löser väl de flesta problemen med folk som inte hittar?


sry att säga det fairlane men att alla hittar till bombplatserna är långt ifrån sant,,kanske gör dom det i teorin men definitivt inte i praktiken

Q/ "Sry, jag hann inte deffa". Det känns som ett problem som finns även bland spelare som spelat i 3 år. japp visst e det så..tragiskt nog..därför skulle kanske en vet`server göra oss av med sådant, då folk kanske mer tar sig i kragen för att påvisa att man faktiskt hör hemma där..

_________________
det ser inte ljust ut för d kristna...
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:27 am    Post subject: Reply with quote

maffia har ju haft en [HZ] förut väl? då var jag inte tillräckligt bra för att spela där så jag vet inte hur det funkade men i teorin tycker jag det låter som en bra idé. Kul att bara spela med duktigt folk för omväxlings skull.
Jag tror inte att de duktiga skulle sluta spela på de vanliga servrarna bara för det.
Man kanske kan gå efter statsen? top 200 har tillgång till den servern eller nåt i den stilen.
Back to top
View user's profile Send private message
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:38 am    Post subject: Reply with quote

13steps wrote:
maffia har ju haft en [HZ] förut väl? då var jag inte tillräckligt bra för att spela där så jag vet inte hur det funkade men i teorin tycker jag det låter som en bra idé. Kul att bara spela med duktigt folk för omväxlings skull.
Jag tror inte att de duktiga skulle sluta spela på de vanliga servrarna bara för det.
Man kanske kan gå efter statsen? top 200 har tillgång till den servern eller nåt i den stilen.


Återigen, hur begränsar du det till dessa spelare? Det tar en jäkla massa CPU att hela tiden hålla koll på om en spelare som ansluter verkligen är tillåten att spela på servern.

Sen ser jag faktiskt inte poängen med servern.
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 11:47 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker att ideen är bra, jag saknar oxå en sådan server. Nu vet jag oxå att det är svårt att genomföra en sådan sak.
Det enda sättet i nuläget är nog att lösenordskydda servern och köra den som en halv-VIP server. Det lösenordet kommer i sin tur att florera friskt skulle jag tro.
Ett annat alternativ är att använda sig av en typ av inloggning från sidan osv. Det har det gjorts på andra servrar vet jag. Angående HZ servers så är det uteslutet eftersom den sidan lagt ner för längesedan.

Brass, bra ide, svårt att genomföra är mitt svar. Med lite tur kanske detta kan genomföras när nya maffiasidan kommer upp.

_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 12:06 pm    Post subject: Reply with quote

FPP?

Är det verkligen så vanligt att folk inte hittar till bombplatserna på standardbanor som: dust, dust2, cbble, aztec etc?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

En sak man kan göra är ju att köra en Gather och starta en egen server...Smile
Det brukar vara ganska lätt att fixa...Smile

_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Fall
Master Admin
Technician


Joined: 29 Sep 2002
Posts: 1310

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 12:13 pm    Post subject: Reply with quote

Kort kommentar då jag är på jobbet..
Önskar jag hade tid till utveckla detta.
Detta är en av sakerna jag nästan princip kan se framför mig som intressant och inga problem att utföra.
MEN!
Vart skall jag få tid till göra det!?
Man jobbar, man lagar mat, man diskar, städar, tvättar, läser, spela mellanåt, jobba med befintliga saker för maffia, samt övriga fritidsaker.
Mina dagar är ganska fullbokade... lång helg väntar.. får kanske tid till diverse prylar.
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 12:15 pm    Post subject: Reply with quote

Det förstår vi alla Fall.
Men med lite tur kanske någon hittar ett plugin eller något färdigt som man kan använda och testa.
Vem vet...
Wink

_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Praest, eftersom jag inte kan någonting om programmering så har jag ingen aning om hur man skulle kunna begräna detta till just de spelarna, det var bara ett förslag.
från min sida är det såklart inget krav, men det vore roligt att ha det.
Back to top
View user's profile Send private message
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 14:21 pm    Post subject: Reply with quote

Praest[Man] wrote:
Med genomförande syftar jag inte på hur du övertalar admins, utan snarare hur du ska säga vem som är n00b eller ej.

Är det om du har mindre än 2:1 ? I teorin skulle denna server till slut då bara kunna ha en spelare, eftersom att alla inte kan döda 2 pers.

Vem ska övervaka och banna/kicka från servern? Ska vi ha minst en admin där (helst 2, eftersom vi ska kunna kolla båda lagen) hela tiden som inte gör annat?

Jag gillar inte iden, dessutom är den praktiskt taget ogenomförbar av ovanstående skäl. Det enda sättet att ha en sådan här server är med ett password på den, och såna pass sprids ganska fort. Därför funkar heller inte det.
Inte för att jag häller gillar iden men man kan faktiskt gå efeter ip respektice key.

Men om det ska vara en publicserver kunde man ha en bra motivation av spelarna (hur man nu får det) så de som är bättre på serven röstar ut de som de tycker är smäre. På så sätt så skulle majiroteten om den var mycket motiverade kämpa för att få ut de som är sämre.
Man kunde också göra så att den sämsta åker ut varje gång efter en tidsperiod och att sedan en kö av spelare får komma in och ersätta. Man kan också ha en server för denna kö dör den bästa i denna köserver få ersätta osv. © Saibot - den 5 april 2004 Razz. Vad tyckes?

Detta är grunderna och kan påbyggas lite hejvilt. Finns säker redan sådana hära system i drift.

_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 14:56 pm    Post subject: Reply with quote

Frågan är vad vill ni egentligen ha?

1. En server där folk som inte hittar till bombplatserna på standardsbanorna inte får spela?

2. En server där folk med för låg KVery Happy inte får spela?

3. En server där folk som inte tokrushar varje runda, inte får spela?

Jag tycker det verkar som att lite olika saker efterfrågas. Om man blir irriterade på noobs som inte hittar bombplatsen, borde det väl vara ok med en kille som rushar först mot bombplatsen som T varje runda? Oavsett om han har hög eller låg KVery Happy?

Visst kan man styra systemet på steam-id eller ip (steam-id är klart bättre), men hur ska man kontrollera vilka steam-id som tillhör icke-noobs?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 14:58 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror att Brass menar en server med generellt högre skill. Kanske menar han oxå en så kallad "Stammisserver"
_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Requests? All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 1 of 7

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies