HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Tror du man blir påverkad av dataspelsvåldet?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll
View previous topic :: View next topic  

Tror du man blir påverkad av dataspelsvåldet?
Nej (varför?)
63%
 63%  [ 413 ]
Kanske lite
23%
 23%  [ 153 ]
Ja (varför?)
12%
 12%  [ 83 ]
Users Voted : 0
Total Votes : 649

Author Message
smekarn



Joined: 14 Jan 2004
Posts: 270
Location: uddevalla

PostPosted: Sun Mar 21, 2004 20:16 pm    Post subject: Reply with quote

nej, inte alls! det e nyttigt med cs Razz Very Happy Cool
_________________
FOOSK!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Tue Mar 23, 2004 13:33 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror många blir påverkade, framförallt i de yngre kretsarna. Jag själv har ej blivit det. Det kan nog bero på att jag spelet tv-spel sedans 5-6 årsåldern. Men när jag var yngre lekte jag gärna med pistoler och sånt så som de gjorde i spelen. Men inte skulle jag göra som Mario och hoppa på huvudet eller kasta eldklot.
_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
keubanen



Joined: 12 May 2003
Posts: 275
Location: Eskilstuna

PostPosted: Wed Mar 24, 2004 20:59 pm    Post subject: Reply with quote

tack Fren och maffia....
Om ni undrar så jobabr jag med data/mediavåld i skolan och det här va som en liten undersökning..

THX
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Mar 24, 2004 21:37 pm    Post subject: Reply with quote

PP|KeubaN wrote:
tack Fren och maffia....
Om ni undrar så jobabr jag med data/mediavåld i skolan och det här va som en liten undersökning..

THX

se till att ta med exakta frågeställningen också då. frågan var ju bara om man blir påverkad, inte på något sätt hur.
Back to top
View user's profile Send private message
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Sat Mar 27, 2004 13:59 pm    Post subject: Reply with quote

Svar JA, men inte nödvandigtvis på ett negativt sätt. Jag tror att FPS spel är dom spelen som både är mest negativa och mest posetiva när det gäller att påverka ens hjärna. Millitären, även den svenska har börjat använda sig av FPS shooters för att simulera olika händelser och det är det jag tror vi CS spelare och andra fps lirare påverkas av. att vissa situationer är inte helt främande för oss. Vi blir ju inte väsrata commandosoldaterna IRL men jag tror man kan få en bättre uppfattningsförmåga och att i vissa situationer närm man måste gfatta snabba beslut så har vi en fördel av att lira ett snabbt och hektiskt spel som CS

Det där med att man går ut å skjuter folk bara för att man lirar våldsspela det tror jag inte på alls. Massmörader och mentalt störda personer gutför sina dåd även om dataspel finns eller inet, och allmenheten skyller på det som passa in i tiden. Så är det.

_________________
Eh va!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Raux



Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2
Location: Västervik SWEDEN

PostPosted: Mon Mar 29, 2004 1:40 am    Post subject: Reply with quote

Jag kan inte hitta några bra argument när media skyller på spel som orsak för att ungdomar springer runt och skjuter på varandra.

Jag var mobbad i skolan, jag hade inga vänner och mådde mycket dåligt. Jag drog mig därför undan till spelens värld. Jag har spelat våldsamma spel ända sen jag fick min första dator vilket va en 486:a, och nu spelar jag mer än någonsin. (Man kan säga att jag har rotat fast framför datrorn). Men inte går jag ut och skjuter folk för att jag spelar CS eller Quake eller något liknande spel. Jag går inte ut och lönnmördar andra för att jag lirar Hitman. Trotts att jag spelar så ofantligt mycket våldsspel så är jag världens snällaste och raraste kille som finns! Jag ska snart fylla 22 och har inte infunnit mig i ett endaste slagsmål. Jag ställer alltid upp för folk, jag är aldrig otrevlig mot andra osv.

Jag finner spelandet mycket lärorikt. Snabba spel som FPS lär os att uppfatta saker i stressiga situationer. Strategispel och pusselspel lär oss att tänka och utväckla vårat logiska tänkande. Spel kan och är ett mycket bra sätt att lära ut olika saker, och jag tycker att barn och ungdomar borde få tillgång till spel i skolan. Man lär sig samtidigt som man har kul. Men nu menar jag inte att man ska lira Quake på Matte lektioner eller Tetris på Biologitimmen eller något sådant.
Om våld i spel och andra medier ger dåliga vibbar så är det upp till föräldrarna eller vänner att upplysa om verkligheten och hur den går till. Sen måste man tänka på också att barn lever i en helt annan värld än vuxna. Vi uppfattar inte saker och ting på samma sätt.

Det finns nog mycket annat än våldet som vi tar åt oss av när vi spelar, ser på tv eller lyssnar på musik eller läser. Tänk på all smyreklam som läggs in överallt, slagord, dålda budskap och propaganda. Många utväklare, författare och artister gömmer massor med skit i sina verk som snirklar sig in i vårat undermedvetna och "hjälper" oss att styra våra handlingar och sätt att tänka.

Jag skulle kunna "babbla" på hur länge som helst i detta ämne men det skulle nog sluta med att jag kommer bort från ämnet helt och hållet. Så jag ger mig nu men hoppas att jag fått min mening hörd! Gonatt!

//Raux
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
TyFuZ



Joined: 19 Aug 2003
Posts: 2

PostPosted: Mon Mar 29, 2004 10:14 am    Post subject: Reply with quote

Idea ja det tror jag att man blir. Det vore värre om man inte blev påverkad. För rent generellt gäller det ju inte bara våldsspel som man blir påverkad av utan allt o alla påverkar en socialt. Ungefär som dåligt sällskap eller porrfilm det ger olika effekter. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hjalmen



Joined: 18 Oct 2003
Posts: 2
Location: Åkerberga

PostPosted: Fri Apr 02, 2004 20:27 pm    Post subject: man vet aldrig!! Reply with quote

jag röstade nej


Jag tror inte att man kan bli det lr kanske vissa yngre men dom som är över 12-13 år vet bättre!!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Hjalmen



Joined: 18 Oct 2003
Posts: 2
Location: Åkerberga

PostPosted: Fri Apr 02, 2004 20:30 pm    Post subject: man vet aldrig!! Reply with quote

jag röstade nej

_______________________________________________________________________

Jag tror inte att man kan bli det lr kanske vissa yngre men dom som är över 12-13 år vet nog vad som händer på nåt sätt!!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Hjalmen



Joined: 18 Oct 2003
Posts: 2
Location: Åkerberga

PostPosted: Fri Apr 02, 2004 20:30 pm    Post subject: man vet aldrig!! Reply with quote

jag röstade nej

_______________________________________________________________________

Jag tror inte att man kan bli det lr kanske vissa yngre men dom som är över 12-13 år vet nog vad som händer på nåt sätt!!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Sigma



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 633
Location: Lomma

PostPosted: Thu Apr 08, 2004 14:30 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror faktiskt att man kan bli påverkad av datorspel. Om man inte skulle vara fullt frisk i huvudet, så kan man ta spel på en mycket högre grad än dom som är friska. Personen kan inte skilja spel från verklighet.

En dag kanske personen bestämmer sig för att planta en bomb o få den att smälla av innan polisen hunnit fram dit (ett ganska grovt exempel taget från counter strike)

Därför svarade jag inte nej och inte heller ja! Det beror helt och hållet på vilken person man tittar på!

_________________
Freeze bitch! You have been caught by a FreezeBitch!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Aled



Joined: 12 Apr 2004
Posts: 1

PostPosted: Mon Apr 12, 2004 17:00 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Raskolnikov wrote:
Man påverkas ju av allt...på nåt sätt. CS kanske gör att jag är mer positivt inställd till våld vad vet jag. Men det kommer inte göra att jag skjuter nån.
Det som skulle få mig att skjuta nån är kanske år av mobbing, en psykisk sjukdom, en fetingdepressioan eller nåt annat spännande.
njaaaaa
Back to top
View user's profile Send private message
Malizai



Joined: 12 Apr 2004
Posts: 3
Location: Tierp, Sweden

PostPosted: Mon Apr 12, 2004 17:09 pm    Post subject: lol Reply with quote

av cs, nej. Av postal 2, JA Razz
_________________
// Maliz \\ LIFE´S A BITCH! AND ON TOP OF THAT YOU DIE!!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Richard Olsson



Joined: 20 Apr 2004
Posts: 626

PostPosted: Tue Apr 20, 2004 17:33 pm    Post subject: nej Reply with quote

nej ja tror inte man påverkas av våldet, iaf inte av våldet från data. Om ngt skulle det va sånt man (inte ja) sett på tv.
Men Korben Dallas har rätt me postal. Där har ni ett helt sjukt spel och lite för mycket av det kan säkert få ngn påverkad.

_________________
Jag vann en poesi-tävling
I'm naked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
r0se



Joined: 22 Apr 2004
Posts: 2

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 12:35 pm    Post subject: Reply with quote

Nej, det tror jag inte. Om man skulle bli våldsamm då menar jag typ gå ut och skjuta nån så är det mycket annat som spelar in.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail AIM Address
TheMighty. Mistress



Joined: 07 Apr 2003
Posts: 1539
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 10:21 am    Post subject: Reply with quote

Raux skrev många bra saker som jag håller med om till fullo.

Jag tycker inte man kan säga att CS påverkar människor till att bli våldsamma bara för att en psykopat tagit intryck och inspiration av CS då han utför ett våldsdåd.
Läste nyligen om en psykopat som mördat sina föräldrar insiprerat av bingolotto. Andra triggar på tjejer med skinjackor bara för att deras favoritkalv som liten blev slaktad av en bondmora. Och andra psykopater trivs visst i att klä sig i äkta ihopsydd kvinnohud av storlek 40 för att de vill känna sig kvinnliga. En psykopat är en psykopat och kan bli påverkad av vad som helst.

Visst kan jag hålla med om att man blir påverkad av CS precis som man gör av allt man utsätts på. Det går mycket bra på en cs-runda och jag kan gå ut och beskära äppelträdet lite mer vågat än annars.Det går helt jävla för uselt, så jag stänger av datorn och går och gör nåt annat som får mig glad. Eller så e det så himla skojj så att jag kan gå och le länge efteråt åt nån rolig cs-händelse medans jag städar.
Min dotter(10år) spelar CS och jag ser inte någon skillnad i hennes beteende som jag direkt kan härleda till cs. Vet att hon känner sig väldigt omtyckt och uppskattad när hon möter sina cs-polare.
Men jag mötte hennes lärare igår, och då sa hon att min dotter(bomben) blivit en helt annan tjej nu än vad hon var för ett år sedan. Förut kunde hon vara lite uppkäftig imellanåt, men nu är hon bara en helt underbart mysig och snäll tjej, så visst har cs påverkat henne positivt..eller så kanske det är något annat Wink .
Språket hon för vid datorn, hmm..det är i alla fall bra så länge jag är i närheten och det är väl det enda jag kan gå på. Hon tjafsar aldrig när jag säger att hon ska lämna datorn och frågar alltid mig först om hon får spela en pcw.
Den största skadan cs och dataspel över huvud taget kan göra som jag ser det, är att ta över någons liv på det sätt att skola, jobb och andra måsten blir lidande.

_________________
Nicket gubbslem har jag lånat av en feministisk organisation.
Dock är även gubbslem en av sveriges vanligaste alger, på latin Gonyostomum semen.
All annan tolkning står för er..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Thu Apr 29, 2004 16:00 pm    Post subject: Reply with quote

gubbslem wrote:
Det går mycket bra på en cs-runda och jag kan gå ut och beskära äppelträdet lite mer vågat än annars
gubbslem, du skall lägga av med att spela CS hör jag Very Happy Very Happy Very Happy HAHHAHA
Back to top
View user's profile Send private message
keubanen



Joined: 12 May 2003
Posts: 275
Location: Eskilstuna

PostPosted: Sat May 01, 2004 8:51 am    Post subject: Reply with quote

Hej..... Jag vill tacka maffia för att ni lagt upp denna poll för jag fick mycket hjälp av den och redovisningen gick alldeles utmärkt.....*host*MVG*host* =) thx så mycket , PusS
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Generati0nX



Joined: 10 Jan 2003
Posts: 7

PostPosted: Mon May 03, 2004 1:41 am    Post subject: Reply with quote

jag personligen blir inte påverkad av våldsspel!tror heller inte att någon med stabilt/normalt psyke blir d!men vafan ska man lämna ett intyg från en skrynklare varje gång man ska köpa spel?!
_________________
Jag Var Inte Först Men Jag Gjorde Det Bäst!
Back to top
View user's profile Send private message
Bamse



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 127
Location: Borås

PostPosted: Tue May 04, 2004 12:05 pm    Post subject: Reply with quote

nej de tror jag inte
_________________
irc:#2bad.se
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies