HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Mod...retail?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
BLizZie-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 304
Location: Å-berga

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 10:42 am    Post subject: Mod...retail? Reply with quote

Vad är det för skillnad egentligen på cs-mod och cs-retail???
Kom och tänka på det när jag såg en bild av urres skrivbord i en annan topic. Det är nåt jag länge funderat på men aldrig riktigt orkat bry mig om o fråga. Smile Så berätta gärna om det är några större skillnader...fungerar kanske retail bättre med vissa datorer o tvärtom? <--tror inte det Smile bara ett exempel. Cool
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 11:41 am    Post subject: Reply with quote

Retail=cd som man köpt
mod=nedladdad variant av half-life

Det finns inte någon annan skillnad.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 11:58 am    Post subject: Reply with quote

Det finns andra skillnader också. Jag är knappast någon expert men jag
vet att t ex retail hade tidigare (kanske fortfarande) himla problem med att
ladda ner maps ifrån servrarna.
I stort ska väl retail vara allt från HL som behövs för att köra mods men
inte mer.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[APE]beaT!



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 476
Location: stockholm

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 12:20 pm    Post subject: Reply with quote

Är det inte också så att de som har "retail" får den nyare versionen av CS lite tidigare än de som har "mod" ?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 14:18 pm    Post subject: Reply with quote

Grabbar nu tar vi det lugnt... Smile (Varför har jag inte gjort en sida som förklarar skillnaden, så man slipper ta det om och om igen hela tiden...)

Så här är det. En gång i tiden skapades spelet Half-Life. Man kan säga att spelet består av två delar - spelmotorn respektive övrigt (banorna, vapnen, gubbarna etc.). VALVe (som utvecklade spelet) släppte sedan spelmotorn fri och tillät att hobbyentusiaster kunde utveckla sina egna "Övrigt", MODs (modifications, modifikationer av grundspelet). Dessa mods använder sig alltså allihopa av samma fina spelmotor som en gång utvecklades till spelet Half-Life. På så vis kunde man skapa andra spel, t ex CS, TFC, DoD etc.

Just MODen CS blev otroligt populär. Från början var ju alla som var intresserade av att spela CS tvingade att köpa Half-Life, och ovanpå Half-Life installera en, från nätet, nedladdad fil som innehöll spelet CS. (Det är alltså denna variant som kallas MOD). Så småningom lanserades dock Counter-Strike i butikerna i en egen flashig förpackning och med en enkel skiva med vilken man installerade hela spelet på en gång. Denna variant installerade alltså bara CS, inte originalspelet Half-Life. Å ena sidan missar man alltså möjligheten att kunna spela Half-life om man kör med retail, men å andra sidan är det färre filer att hålla reda på för användarna när det kommer uppdateringar. Hur pengarna fördelades på den här tiden för sålda spel vet jag inte eftersom VALVe fortfarande inte ägde rattigheterna till CS, men väl till spelmotorn. Så småningom köpte VALVe i alla fall rättigheterna till CS från Cliffe och Gooseman (som utvecklade spelet)

Nya uppdateringar av CS innehåller ofta uppdateringar av själva spelmotorn också... Det vill säga för mod-människorna måste man uppdatera både spelmotorn och CS. För retail är detta ihopbakat till en uppdatering. CS och Half-Life har sedan sålt i en mängd olika varianter: fristående från varandra, tillsammans med Half-Lifes uppföljare Blue Shift och Opposing Force. I vissa paket har man alltså fått med sig både retailversionen av CS och Mod-versionen, vilket ytterligare ökar förvirringen när våra små nybörjare står inför sin första uppdatering... Dessutom får man ofta med flera nycklar till spelen, vilket är bra.. då kan man ju ha en i reserv när lillbrorsan skjutit teammates med stridsvagnen på de_scud.

Båda versionerna har alltså själva spelmotorn på vilken man kan installera andra MODs. Det funkar alltså utmärkt även för retail-användarna att ladda ner Day of Defeat och andra MODar... gör gärna det. Det har ni betalat för rätten att göra... Dessutom fungerar spelen alltid lite olika, en person som är jätteduktig i CS kanske suger i DoD ( *host* *harkel* -Niemela- *host* )

Vad skiljer då? Lite olika typsnitt på texten i huvudmenyn, lite olika namn på vapnen och naturligtvis möjligheten att kunna spela Half-Life... Dessutom, som Sallow, var inne på, så vissa versioner av retail-utgåvorna var halvtaskigt ihoprafsade... banor saknades, wad-filer-saknades etc... =inte bra.
Back to top
View user's profile Send private message
ZhypeR



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 354

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 15:41 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har Retail men jag kan köra half-life... kanske för att jag e 1337 Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 15:45 pm    Post subject: Reply with quote

Kanske för att du är 1337, kanske för nåt är knas, kanske har VALVe lagt med Half-Life i retail-utgåvor nu för tiden eller nåt annat... jag själv hade Half-life retail och patchade med MOD för att få rätt namn på vapnen och sånt förut... vad kallas en sån hybrid? Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
BLizZie-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 304
Location: Å-berga

PostPosted: Wed Dec 04, 2002 15:47 pm    Post subject: Reply with quote

Tackar Very Happy Sån här service existerar bara på maffia!
Keep up the good work all of you. Vill oxå påpeka att det är härligt med alla individer som är ute o jagar lamers i allmänhet. Man märker av det rätt bra : för kommer man in på en annan server så blir man nästan chockad över vad folk säger till varann ( Visst existerar sånt här på maffia oxå, vilket man många ggr har fått erfara men inte i samma utsträckning. ) Man blir nästan bortskämd på maffia om man jämför med andra servers. So keep up the good work you 2! <--- Det blev lite off-topic men sånt som händer när man är allmänt glad surfandes på maffiaforumet o får ett infall av att skriva lite snälla ord och inte vill starta en ny topic om saken. Smile sry Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies