HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Snart desperat :)
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
icebreaker



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1024

PostPosted: Thu Mar 13, 2003 9:56 am    Post subject: Reply with quote

Nimda wrote:
[siLL]Urethra wrote:
jag mircar visst... och jag googlar också... vissa begrepp kan ibland tas ifrån produktnamnet. det högsta formen av produktigenkänning är när man betecknar ett helt koncept (med flera olika befintliga produkter) med namnet på det mest framträdande varumärket. När Xerox lanserade kopieringsmaskinen kallades det i folkmun för att man xeroxade ett ett papper när man kopierade det. Det gör man ofta fortfarande i USA.

"Can you xerox these papers for me?" = "Kan du dra kopior på dessa papper åt mig?"

För mig är det självklart att jag vi möts på mirc när jag talar med RectuM och vissa andra... Mirc är ju det program vi använder...

Med samma argument kan man säga att Fairlane har fel när han säger att det borde heta surfa - samma logik säger ju att det borde heta att man tcp/ip:ar eller http:ar eller nåt annat...


Samma sak gäller för inlines här i sverige. Majoriteten av svenskar säger fortfarande rollerblades trots att rollerblade är ett märke och att själva produkten fått namnet inlines


Man brukar kunna säga fel när man inte vet bättre. Det är ju ganska
vanligt att något kommer in i Sverige som nyhet och det märket är
ensamt på marknaden så blir märket synonymt med produkten.

Nähä om man skulle ta och cocacola sig lite och läsa vidare bland topicsen... Cool
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Thu Mar 13, 2003 10:05 am    Post subject: Reply with quote

Fransoserna håller väldigt hårt på att bevara sitt språk och byter ut orden till något mer fransk.
E-mail blir post de electronique
Back to top
View user's profile Send private message
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 13, 2003 11:10 am    Post subject: Reply with quote

E-brev Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies