HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Nu är det såhär.....

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 15:50 pm    Post subject: Nu är det såhär..... Reply with quote

Jag ska köpa en annan bil, pris? Mellan 50.000 - 70.000 :-

Krav:
Årsmod 00/01 och framåt
Kombi
AC (av något slag)
Gärna Dragkrok oxå.

Men iaf..... Vad för bilar ska man titta på? Har tittat på saab 9-5 2.0T 00-01 Med ca 16-20tusen på mätaren. Är det värt att investera pengar i något sådant? Observera att jag kommer ta ett lån för en bil.

Har även tittat på Opel Vectra kombi 2.0T -05:a med nästan 20.000 på mätaren.


Spelar mätarställningen så stor roll _igentligen_?
Är inte servicebok (med sina stämplar) och sedvanliga olje-filter-stift byten viktigare?



(Observera att jag är sugen på en 9-5:a , vad kostar dom i försäkring? =) )




Pusshej!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 16:39 pm    Post subject: Re: Nu är det såhär..... Reply with quote

XitoR wrote:
Jag ska köpa en annan bil, pris? Mellan 50.000 - 70.000 :-

Krav:
Årsmod 00/01 och framåt
Kombi
AC (av något slag)
Gärna Dragkrok oxå.

Men iaf..... Vad för bilar ska man titta på? Har tittat på saab 9-5 2.0T 00-01 Med ca 16-20tusen på mätaren. Är det värt att investera pengar i något sådant? Observera att jag kommer ta ett lån för en bil.

Har även tittat på Opel Vectra kombi 2.0T -05:a med nästan 20.000 på mätaren.


Spelar mätarställningen så stor roll _igentligen_?
Är inte servicebok (med sina stämplar) och sedvanliga olje-filter-stift byten viktigare?

(Observera att jag är sugen på en 9-5:a , vad kostar dom i försäkring? =) )

Pusshej!

Oj. Svårt att säga vad som är bra eller inte. Speciellt när du (om jag fattar rätt) ska köpa privat. Ta med dig nån som du tycker kan allt om bilar och be om hjälp.
Vad en försäkring kostar beror på; hur länge du har haft körkort; var du bor; hur många skadefria år; eventuell rabatt för att du har fler försäkringar inom bolaget.
Typ. Kön ska inte spela nån roll längre.

Jag köpte en saab med 29000mil på mätarn, men den har bara körts mellan GBG och Sthlm, så ajg tyckte att det var ok. Långkörare är bättre än kortkörare. Gamla taxibilar kan vara ok, så länge dom är bra servade.

Känner du dig osäker, köp en bil från en bilhandlare, där får du bättre hjälp, samt att dom är skyldiga enligt lag att upplysa om brister och fel på bilen.

AC: Air Conditioning (fan, stavning) finns i alla bilar som du är intresserad av.
ACC: Automatic Climat Controll finns i nyare bilar och är ett mer avancerat system för inomhusklimatet i bilen.

Min AC la av vid 29kMil, typ 100 mil efter jag hade köpt den. Kostar apmycket att byta.
En bil som har gått långt har oftast en mer sliten AC vilket innebär mer risk för läckage eller annat haveri.


Jag testade typ 100 bilar innan jag blev nöjd. Men den sålde jag ändå ett år senare och köpte mig en 9-3. Smile

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 17:08 pm    Post subject: Reply with quote

Vill bara flika in och säga att Folksam verkar bry sig om kön fortfarande.

Sambon som haft körkort i ca 8 månader nu får en billigare försäkring än mig som haft det i 3 år. Hon är dessutom 2 år yngre än mig. Tycker det är helt sjukt...

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 17:21 pm    Post subject: Reply with quote

miklo! wrote:
Vill bara flika in och säga att Folksam verkar bry sig om kön fortfarande.

Sambon som haft körkort i ca 8 månader nu får en billigare försäkring än mig som haft det i 3 år. Hon är dessutom 2 år yngre än mig. Tycker det är helt sjukt...

Så får det enligt lag inte vara.. Ring och fråga varför, kanske är det nåt du har glömt eller att hennes familj har en premie som är bra eller nåt.

Eller så fuskar dom, och då drar du dom inför DO eller nåt lämpligt offer. Smile

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Squadron-
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 11 Dec 2002
Posts: 1842
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 18:31 pm    Post subject: Reply with quote

Jag är nöjd med min v70 iaf Very Happy
_________________
miklo är min lekkamrat

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker"

http://www.garaget.org/Squadron
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Wed Oct 28, 2009 10:17 am    Post subject: Reply with quote

Ja, v70 är ju inte helt fel dom heller, men jag tycker inte man får någon vettig v70 (med fasII karossen sent 00 och -01 och framåt) för dom pengarna vi känner vi kan låna.
Jag menar, jag jobbar i vården. Hon studerar. Vi har två barn. Bor på landet i en liten lägenhet (som kostar 5000:-/månaden i bara hyra)


Av denna anledning så tittar jag på saab 9-5, dom ligger aningen lägre i pris. Sen vet jag ju som sagt inte om dom är bra eller dåliga. Men är lite småsugen på en saab faktiskt.....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Oct 28, 2009 10:21 am    Post subject: Reply with quote

Saab är bra bilar.
Akta dig för rost i nederkanten på bakluckan.

Kolla med Insplanet.se för att få uppgifter om försäkringskostnader. Ta regnumret på en bil som du kan tänka dig ha och kolla upp kostnaden.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Fri Oct 30, 2009 22:31 pm    Post subject: Reply with quote

Bil köpt!

Saab 9-5 linear sportcombi 2.3T -04
19.2 på mätaren
185hk
Fullservad företagsbil
Ljusbrun metallic
Aero fälgar Cool

Pris: 57.500 + min söndriga 855:a



Känner mig nöjd.

Ska se om jag kan ta bilder ngn dag. =)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Squadron-
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 11 Dec 2002
Posts: 1842
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Nov 01, 2009 15:26 pm    Post subject: Reply with quote

grattis till en bra bil!
_________________
miklo är min lekkamrat

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker"

http://www.garaget.org/Squadron
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Sun Nov 01, 2009 20:04 pm    Post subject: Reply with quote

Squadron- wrote:
grattis till en bra bil!


Tack Smile


Det enda jag sett hittills som kan kännas jobbigt är en rostfläck stor som en halv 50öring på bakluckan (inte längst ner) men i en annan skarv. Vad kan man göra åt det för att förhindra att den rostar ihjäl?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Squadron-
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 11 Dec 2002
Posts: 1842
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Nov 01, 2009 21:12 pm    Post subject: Reply with quote

Gå till verkstad be dem fixa. Eller skrapa/blästra bort rosten och lacka på egen hand.
_________________
miklo är min lekkamrat

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker"

http://www.garaget.org/Squadron
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Wed Nov 04, 2009 22:03 pm    Post subject: Reply with quote

Vad kostar det på en verkstad?




Nu har jag redan fått problem med bilen förresten!
Köpte bilen i lördags och nu i tisdags (alltså ägt bilen i 3 dagar) tänder sig "motor indikatorn" aka "Check Engine" lampan.
Kan jag ringa till bilhandlaren och be han fixxa det eller ligger det i mina händer?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Nov 04, 2009 23:13 pm    Post subject: Reply with quote

XitoR wrote:
Vad kostar det på en verkstad?




Nu har jag redan fått problem med bilen förresten!
Köpte bilen i lördags och nu i tisdags (alltså ägt bilen i 3 dagar) tänder sig "motor indikatorn" aka "Check Engine" lampan.
Kan jag ringa till bilhandlaren och be han fixxa det eller ligger det i mina händer?

Stod det nåt om det i kontraktet? Upplös han dig om att det var nåt fel? Framgick det på nåt sätt?

Gjorde det det så kan inte han hållas ansvarig.
Annars, knata dit och säg till om det. Smile

Du får kolla med en verkstad vad det kostar. det är olika.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Thu Nov 05, 2009 20:47 pm    Post subject: Reply with quote

Vi skrev inga garantier etc...

Jag ringde till dom idag och dom sa med öppna armar att kom du hit till våran verkstad (Han har en riktig verkstad). Han läste av bilen och såg att det var motortempgivaren som spökade. Motortempen visade korrekt så han släckte lampan åt mig(raderade felkoden)


Jag hade ont i magen innan jag ringde men det var skönt att det löste sig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Thu Nov 05, 2009 22:12 pm    Post subject: Reply with quote

XitoR wrote:
Vi skrev inga garantier etc...

Jag ringde till dom idag och dom sa med öppna armar att kom du hit till våran verkstad (Han har en riktig verkstad). Han läste av bilen och såg att det var motortempgivaren som spökade. Motortempen visade korrekt så han släckte lampan åt mig(raderade felkoden)


Jag hade ont i magen innan jag ringde men det var skönt att det löste sig.

Haha, vänta du bara tills du tror att du hör motorljud som inte ska vara där, säten som knakar, ljuddämpare som inte funkar.. Och allt är bara inbillning. Very Happy

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 17:48 pm    Post subject: Reply with quote

XitoR wrote:
Vi skrev inga garantier etc...

Jag ringde till dom idag och dom sa med öppna armar att kom du hit till våran verkstad (Han har en riktig verkstad). Han läste av bilen och såg att det var motortempgivaren som spökade. Motortempen visade korrekt så han släckte lampan åt mig(raderade felkoden)


Jag hade ont i magen innan jag ringde men det var skönt att det löste sig.


Köpte du den av en privatperson eller handlare? Nu för tiden är det lagstiftat att bevisbördan ligger hos bilhandlaren de första 6 månaderna även vid begagnade bilköp, inom 6 månader räknas felet som ursprungligt (självklart bortsätt från fel som är uppenbart orsakade av köparen).

Källa: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-bilhandlare1/Efter-kopet/Rattigheter-vid-fel/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 17:18 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
XitoR wrote:
Vi skrev inga garantier etc...

Jag ringde till dom idag och dom sa med öppna armar att kom du hit till våran verkstad (Han har en riktig verkstad). Han läste av bilen och såg att det var motortempgivaren som spökade. Motortempen visade korrekt så han släckte lampan åt mig(raderade felkoden)


Jag hade ont i magen innan jag ringde men det var skönt att det löste sig.


Köpte du den av en privatperson eller handlare? Nu för tiden är det lagstiftat att bevisbördan ligger hos bilhandlaren de första 6 månaderna även vid begagnade bilköp, inom 6 månader räknas felet som ursprungligt (självklart bortsätt från fel som är uppenbart orsakade av köparen).

Källa: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-bilhandlare1/Efter-kopet/Rattigheter-vid-fel/



Me likes!
Så rent enligt lagboken om det knackar och har sig när jag svänger vänster så kan jag be handlaren ta hand om det?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 17:48 pm    Post subject: Reply with quote

XitoR wrote:
Derox wrote:
XitoR wrote:
Vi skrev inga garantier etc...

Jag ringde till dom idag och dom sa med öppna armar att kom du hit till våran verkstad (Han har en riktig verkstad). Han läste av bilen och såg att det var motortempgivaren som spökade. Motortempen visade korrekt så han släckte lampan åt mig(raderade felkoden)


Jag hade ont i magen innan jag ringde men det var skönt att det löste sig.


Köpte du den av en privatperson eller handlare? Nu för tiden är det lagstiftat att bevisbördan ligger hos bilhandlaren de första 6 månaderna även vid begagnade bilköp, inom 6 månader räknas felet som ursprungligt (självklart bortsätt från fel som är uppenbart orsakade av köparen).

Källa: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-bilhandlare1/Efter-kopet/Rattigheter-vid-fel/



Me likes!
Så rent enligt lagboken om det knackar och har sig när jag svänger vänster så kan jag be handlaren ta hand om det?


Verkar som det. Du kan ju alltid ringa och prata med ARN och så och se vad de säger.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Nov 22, 2009 12:28 pm    Post subject: Reply with quote

Några kommentarer bara när man tittar förbi så här (vilket nästan aldrig sker).

1. Du har köpt en 9-5 2,3t och inte en 2,3T om man ska vara noggrann. Litet 't' = lättrycksturbo, stort 't' = fulltrycksturbo (typ aero eller 220 hk modellen)
2. Många mil har för- och nackdelar. Fördelarna är att bilarna ofta gått långsträckor vilket sliter mindre på bilen. Motorn blir varm vilket minskar risken för oil-sludge (vilket iofs inte ska vara något problem på 2004-års modell). Å andra sidan så slits ju fjädrar, stöddämpare etc mer.
3. Köper man bilen av en firma så har man garanti, oavsett om han skriver "ingen garanti". Garantin går inte att förhandla bort för en firma, bortsett ifrån en väldigt billig bil (runt 20k?). Det innebär inte att allt måste fungera perfekt, utan att bilen ska fungera som man kan förvänta sig av en bil i den åldern och med det miltalet. Om säljaren deklarerat att exempelvis ACn inte fungerar så kan man inte förvänta sig att den gör det, men om han inte sagt något så är det en rimlig förväntning och garantin gäller.
4. Försäkringskostnad är en djungel. Bilen som är billigast för dig att försäkra kan vara dyrast för mig. Bolaget som är billigast för dig kan vara dyrast för mig. Enda sättet är att kontrollera och inte bara ta samma bolag som man har på hemförsäkringen. Kontroll av priset bör man sen göra varje år om man vill ha en så låg premie som möjligt. I mitt fall så var den billigaste försäkringen på 5500 kr/år för helförsäking och 14000 kr/år för den dyraste. I mitt fall blev det samma bolag som för hemförsäkringen, men om det varit bolaget som ville ha 14k så hjälper inte 10-20% rabatt för att man samlar försäkringarna hos samma bolag mycket. Värt att tänka på är också att välja ett bolag som man tror fungerar om något händer. Det kan vara värt en viss extrapeng.
5. Om motortempgivaren spökade så känns det tveksamt att bara släcka lampan. Om lampan tänds igen och motortemperaturen nu är korrekt skulle jag kräva att givaren byts.

Annars, lycka till med bilen, som jag tror är ett kanonköp.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Mon Nov 23, 2009 10:56 am    Post subject: Reply with quote

Tack Smile

Bra skriver, det fanns just en anledning till att jag ville ha en långmilare, priset sjunker avsevärt då plus att den är välservad, väldokumenterad och i allmänt bra skick. Bilen har som sagt gått mest motorväg så Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies