HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
FRA-lagen-statlig övervakning
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fairlane
lammkött

PostPosted: Tue Jul 15, 2008 14:13 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
Frågan är Narcissist, om vi inte skall ha egen fullgod underrättelse (signalspaning), vem föreslår du att vi skall köpa informationen ifrån då? Eller skall Sverige gissa sig fram i olika frågor?

Första frågan man ska ställa sig är om vi överhuvudtaget behöver den här informationen. Vi har ju hört argumenten för lagen, att våra soldater i Afghanistan blivit beskjutna och det vill man skydda sig mot. är det någon som på fullt allvar tror att beskjutningen av svenska soldater i Afghanistan slutar nu?

Kanske behöver vi viss, information, men då är frågan om ändamålen helgar medlen.

Quote:
I en värld där underrättelse inte behövs är en värld där allt man läser i medierna och vad folk säger är 100% sanning. Så är absolut inte fallet.
Nu blandar vi väl äpplen och päron? Även om allt som skrevs i media var sant och alla talade sanning (utom rimligen skurken) så skulle vi nog trots allt behöva någon underrättelse.

n3uro wrote:
Och jag är nog den enda i sverige som inte bryr mig om detta, just därför att jag inte har någonting att vara rädd för. Visst, jag laddar ner ibland och ja, det är olagligt. Blir jag påkommen så tar jag mitt straff som en man eftersom jag vet att jag har gjort fel. Tvivlar dock på att det någonsin kommer att hända dock.

Anledningen till att övriga oroar sig har ingenting att göra med att de är rädda för att åka fast utan för att de inte vill ha ett övervakningssamhälle. De kommer inte kolla om du tankar hem något olagligt. Däremot kan de läsa din mail om de vill. Du kanske tycker att det inte spelar någon roll för just dig och så är det såklart, men man kanske bör tänka lite större än så. Tänk IB-affären, tänk kineser som inte kan skriva och tycka vad de vill utan att riskera problem.

Det stora problemet med den här lagen är att den är luddig. Det är ok att avlyssna kommunikation som passerar gränsen, för att skydda sig mot yttre hot. Vad är då yttre hot? Ja, det kan variera beroende på vem som sitter på FRA. I år kanske det är ok, men vad hände rom 10 år? Hur vet vi vilka paket som passerat en gräns, utan att först analysera dem etc?

Du anser att lagen inte berör dig eftersom du har rent mjöl i påsen. Jag antar att du inte våldtar eller misshandlar tjejer hemma hos dig. Tycker du därmed att det är ok om vi sätter upp övervakningskameror hos dig (och alla andra i Sverige). Jag tycker inte det.

n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator

PostPosted: Tue Jul 15, 2008 16:08 pm    Post subject: Reply with quote

Du har helt klart en poäng i det du skriver, och jag respekterar din och alla andras åsikter i detta sammanhang, då åsikter är det som definierar oss som individer. Däremot så är det faktiskt så att jag inte har någon lust att hetsa upp mig över något sånt här, utan viftar bort det. För mig känns detta överflödigt, visst håller jag med om att det vore tråkigt för den personliga integriten att införa något sånt här, men det känns som att det röstades igenom av en godtagbar anledning. Jag är inte politiker och jag är inte insatt i varesig detta eller politik i allmänhet, och därför litar jag på att politikerna i landet fattar rätt beslut då jag inte har en aning om vad som är rätt beslut och inte.

Att detta kanske låter naivt kan jag hålla med om, men det är så jag känner och tänker och jag kommer att stå för det, även fast folk tycker att jag är dum i huvudet. Det är sån jag är, vilket ni redan känner till, och kommer antagligen alltid att vara det. Smile Jag tar det med en klackspark tills jag blir motbevisad att detta faktiskt är direkt skadligt för det svenska samhället, och då menar jag på ett högre plan.

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
narcissist

PostPosted: Wed Jul 16, 2008 0:01 am    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
Frågan är Narcissist, om vi inte skall ha egen fullgod underrättelse (signalspaning), vem föreslår du att vi skall köpa informationen ifrån då? Eller skall Sverige gissa sig fram i olika frågor?

I en värld där underrättelse inte behövs är en värld där allt man läser i medierna och vad folk säger är 100% sanning. Så är absolut inte fallet.

Jag ska kanske säga att jag inte är jättekunnig i ämnet underrättelse eller signalspaning men visst går det väl åtminstone att ha insyn i FRA och tvinga dem spana på MISSTÄNKTA terrorister utan att allt går förlorat?

Makrillo
Senior Admin

PostPosted: Wed Jul 16, 2008 22:55 pm    Post subject: Reply with quote

Poängen är väl just att man ska kunna få tag i icke misstänkta terrorister?
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist

PostPosted: Thu Jul 17, 2008 5:04 am    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:

Ja uppenbarligen. Jag förstår inte frågan.

För att förtydliga: Måste man bryta mot grundläggande principer som ingår i den demokratiska rättsstaten för att ha en underrättelse?

n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator

PostPosted: Thu Jul 17, 2008 19:44 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Makrillo wrote:

Ja uppenbarligen. Jag förstår inte frågan.

För att förtydliga: Måste man bryta mot grundläggande principer som ingår i den demokratiska rättsstaten för att ha en underrättelse?

Tror det är ett grundkrav faktiskt.

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
mts
pensionerad hest

PostPosted: Thu Jul 17, 2008 20:47 pm    Post subject: Reply with quote

kollade nyss på aktuellt, man kan ju lugnt säga att vissa mediehoror inom politiken fiskar röster...

Om man enbart skulle använda riktad signalspaning, hur ska man då hitta det man vil spana på? de automatiserade filtrena har ju som uppgift att ta fram intressant information vilket torde leda till just misstanke om brott, inte sant?

moment 22 all over...

View user's profile Send private message Visit poster's website
narcissist

PostPosted: Fri Jul 18, 2008 18:57 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
kollade nyss på aktuellt, man kan ju lugnt säga att vissa mediehoror inom politiken fiskar röster...

Om man enbart skulle använda riktad signalspaning, hur ska man då hitta det man vil spana på? de automatiserade filtrena har ju som uppgift att ta fram intressant information vilket torde leda till just misstanke om brott, inte sant?

moment 22 all over...

Som man alltid har gjort? Anmälningar om misstänkt beteende, ihopkoppling genom avlyssning och spaning på misstänkta, tjallning och angivning, the terrorist watch list, tips från andra länders underrättelser, under-cover-arbete, tips från andra myndigheter osv..

Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum