HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
FRA-lagen-statlig övervakning
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 0:34 am    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Vad fan ska vi med integritet till???


Fren, för fan...

Tycker att det ibland kan vara bra att försöka se längre än nästippen räcker.

Kollade Atonbladets poll. "Skulle du bli kränkt av att din kommunikation övervakas", eller nåt i den stilen. ca 70% hade svarat ja på den frågan.

Jaja vad fan spelar folkets vilja för roll, det är ju en ca 400 personer i riksdagen som bestämmer ändå...hade vi kört en folkomröstning i den här frågan är jag övertygad om att den hade blivit nedröstad.

Skitsamma, nu är det genomröstat så får vi väl se vart vi hamnar i framtiden.

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 6:48 am    Post subject: Reply with quote

Ja 143
Nej 138
Frånvarande 67

Ja sidan vann ju inte med så stor marginal. Man kan ju fråga sig vad de frånvarande hade röstat.

Orkar just nu inte sätta mig in i det så jäkla mycket.
Själv är jag lite paranoid och tror de redan håller rätt så bra koll på vad vi gör.
Jag menar, personalen och utrustningen var redan klart för 3 år sedan ?

Vilka kommer våga tipsa tex tidningarna om olika saker som rör tex försvaret,politikerna osv när deras identitet inte är skyddad längre ?
Trött på detta land. Kolla bara på historien om ubåtarna. Bara där visar försvaret och regeringen(delar av den dåvarande?) hur de undanhåller och ljuger oss upp i ansiktet. Och dom ska man nu lita på ..
Väntar mig någon bra förklaring av försvaret angående det. Om de nu vågar eller nekar till allt. Kolla bara på pajasen från försvaret i slutet av Uppdrag Granskning som inte tyckte det var någon idé att kolla vidare på saken. Även om bevisen fanns mitt framför honom..

De säger att verksamheten kommer bli övervakad. Jaha .. och ? Vill de ta reda på saker utan övervakarnas kännedom så gör dom det..
Varför inte låta oss utse en oberoende grupp.. Det skulle va nått för demokratin.. För demokratin fick sig idag en riktig käftsmäll . . .

Aja..vart nå blah blaha skrivning nu..trött efter nattskiftet..god natt..

_________________
En siLL simmar aldrig ensam !
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 10:34 am    Post subject: Reply with quote

Vår roll som medborgare är att kritiskt granska de folkvalda, därför ska vi vara väldigt kritiska mot ett sånt här förslag som dessutom strider mot delar av regeringsformen.

Som jag ser det är inte argumentet -"jag har rent mjöl i påsen" värt ett skit för det är inte det som är relevant. Det viktiga här är att lagförslaget inkräktar på rättigheter som är grundlagsskyddade.

Att de nu har beslutat om att införa ytterliggare en kontrollinstans förbättrar ingenting, grundtanken finns kvar och det är lättare att ändra lagstiftning än att skapa helt ny.

Alla lagar kan missbrukas och det finns inget som säger att bara för att det styre vi nu har klarar av att försvara integriteten i viss mån så kommer alla följande regimer att vara måna om detta.

Personligen tycker jag att man ska vara oerhört försiktig med lagstiftning av den här sorten och utgå från att den missbrukas för att sen utvärdera vilka risker det innebär innan beslut tas om den ska upp för röstning i riksdagen.

_________________
http://www.ssrf.webb.se/
http://www.sinanju.com/
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 11:03 am    Post subject: Reply with quote

kära storebror kan jag få min integritet och personliga frihet tillbaka?
_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 19:20 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Självklart skulle jag undra det. Lika mycket som jag undrar varför de visiterar mig närj ag ska gå på fotbollsmatch. Eller varför jag ska visa legg när jag ska handla öl .Eller Cigg, eller tillåme snus.

Jag har aldrigt blivit sne för nåt av dessa ovanstående, för jag vet varför de gör det.
Jag tror (seriöst) att jag kommer reagera på samma sätt när staten vill bevaka mig "ett tag".
"Är det ok om jag fiser?"

Fotbolls match och handla snus. Det var en bra jämnförelse emot att lämna över alla telefonsamtal, SMS, Mail och surfande över vad man pratar om, sina vanor, åsikter och "you name it" till "staten" varje dag för granskning.

Fren wrote:

Vad fan ska vi med integritet till???
Gör du nåt olagligt så får du stå för det.
Gör du itne det så är det väl skit samma!?

Grov generalisering såklart.

Jo det var den lagen som var så bra innan, misstanke om brott - avlyssna är OK efter beslut av domstol. Inte bara "ta vem ni vill, vad ni vill, när ni vill" och för att citera mts: "När det kommer till FRA så behöver de inte säga så mycket till någon om vad de håller på med så det är möjligt att de flesta politiker inte vet särskilt mycket." känns ju skitbra!

Fren wrote:

Naturligtvis ska man inte bara smälla upp kameror hos folk kors och tvärs, men det är inte det FRA ska göra heller.
Det knappt 1000 pers som kan "kolla" ofattbart många mail/telesamtal/sms/hemsideklick/osv. Hur mycket av just DITT porrsurfande tror du att de kommer ägna mer än 0,000000000000000000000001 sekund på?

Mr. Cntre of th é Universe

That`s me!.... på pricken!.... Confused

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Harvey Wallbanger wrote:
Fren wrote:
Självklart skulle jag undra det. Lika mycket som jag undrar varför de visiterar mig närj ag ska gå på fotbollsmatch. Eller varför jag ska visa legg när jag ska handla öl .Eller Cigg, eller tillåme snus.

Jag har aldrigt blivit sne för nåt av dessa ovanstående, för jag vet varför de gör det.
Jag tror (seriöst) att jag kommer reagera på samma sätt när staten vill bevaka mig "ett tag".
"Är det ok om jag fiser?"

Fotbolls match och handla snus. Det var en bra jämnförelse emot att lämna över alla telefonsamtal, SMS, Mail och surfande över vad man pratar om, sina vanor, åsikter och "you name it" till "staten" varje dag för granskning.
Bah!
Jämförelsen är skitbra. Det är proportionerna som är annorlunda.
Varför ska folk gnälla så fort man inte jämför två exakt identiska saker?? Det tar ju bort nöjet med att jämföra Sad

Varför är min integritet inte lika viktig utanför Råsunda som framför datorn?

Hur som haver... nuff wit the provoces
Det är väl ganska uppenbart att det är fucked up att man inte ska kunna peta sig i näsan eller dra en handtralla utan att nån annan ska övervaka.
Eller ringa och gratta sin mamma för den delen.

Det som gör mig mest mörkrädd med FRA-lagen är den gamla klyschan "Vem övervakar övervakaren?".
Hur fan kan man skapa en lag utan att veta hur den ska funka??
Och hur fan kan våra folkvalda rösta på nåt de inte vet nåt om??
Och hur fan kan 69(?) av våra folkvalda skita i att rösta för nåt så viktigt?? Jag skiter väl fullständigt om deras barn var sjuka, eller om de var i australien på semester. Iväg och rösta med dig!

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Santa_



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 246

PostPosted: Fri Jun 20, 2008 8:01 am    Post subject: Reply with quote

Storebror ser dig...
_________________
Nickar nAera- nowadays! *smack* vi syns! Wink
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Fri Jun 20, 2008 19:46 pm    Post subject: Reply with quote

Det är absurt att någon myndighet i Sverige skulle ha tillräckligt med beräknings och lagringskapacitet för att gå igenom all information som skickas ut och in ur Sverige. FRA totala lagringskapacitet räcker för att spara ungefär 15 minuter på en större fiberoptisk länk. Om så FRA hade använt hela sin årsbudget till att köpa lagring 15 år i rad så hade det fortfarande inte varit i närheten av tillräcklig för att motsvara det jag läst i tidningarna. Dvs, att FRA skulle titta på allt.

Vidare, att FRA kikar på denna trafik gör mycket liten skillnad för oss svenskar och alla andra. Varför? Jo, för att de flesta stora länderna i världen redan har signalspaning etablerad där man tittar på just trafiken på internet. Den mest kända världsomspännande signalspaningssystemet heter E.C.H.E.L.O.N och brukas av USA. Det har funnits sedan 70-talet och sägs kunna kika på ungefär det mesta som skickas in och ut från USA och flera allierade Nato länder. Så, när du surfar på internet så blir du i vilket fall "avlyssnad", ofta av flera länder samtidigt.

Däremot gör detta en skillnad för den svenska regeringen och försvarsmakten, pga att man får mer egen underrättelse och slipper förlita sig på vad andra länder säger om saker. Det blir svårt att vara neutral i världen utan bra med egen underrättelse.

Så som FRA säger att signalspaningen skall gå till och som den måste gå till, är att man inte sparar det som skickas fram och tillbaka, utan att man endast tittar på en försvinnande liten del av informationsflödet. Om FRA skulle användas till att kika på sveriges privatpersoners mail så skulle de behöva tusentals anställda och ha en budget på hundratals miljarder kronor.

Svenska folkets privatliv och integritet på internet är inte på spel. Det spelades bort för lääänge sedan. Att FRA gör som större delen av industrivärlden världen förändrar inget.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi


Last edited by magnus on Fri Jun 20, 2008 20:05 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Jun 20, 2008 19:49 pm    Post subject: Reply with quote

Det softaste tycker jag är att de som utövar spaningen ska ha en egen integritets-avdelning. Borde inte den lämpligtvis vara så lite knuten till FRA som möjligt?

När lagen går igenom kommer de, om de ens finns, terrorister man kan fånga med hjälp av lagen att använda nya medel. Så allt vi har fått är mindre privatliv.
Liberal regering också. Tjenna...

Måste jag vara hemma när de installerar min Tele-screen eller har de en huvudnyckel?

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Fri Jun 20, 2008 20:01 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:

När lagen går igenom kommer de, om de ens finns, terrorister man kan fånga med hjälp av lagen att använda nya medel. Så allt vi har fått är mindre privatliv.

Folk är inte riktigt så smarta som du tror. Bara för att man vill sabba för folk eller bygga en bomb så betyder det inte att man är att ondskefullt geni. Ta själva och testa och kryptera all din kommunikation, det är jävligt jobbigt även när man vet exakt vad man skall göra, folk är generellt okunniga och lata och chansar gärna.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Fri Jun 20, 2008 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
Folk är inte riktigt så smarta som du tror. Bara för att man vill sabba för folk eller bygga en bomb så betyder det inte att man är att ondskefullt geni. Ta själva och testa och kryptera all din kommunikation, det är jävligt jobbigt även när man vet exakt vad man skall göra, folk är generellt okunniga och lata och chansar gärna.

Tror iallafall att inte brottsorgisationer sitter med mail där det dom skriver att dom behöver 1ton heroin till Adelsmansgatan 22 innan söndag. Eller terrorister sitter och säger "att nu jävlar i min låda kommer vi smälla slottet åt helvete på torsdag" i telefon. Dom är redan välmedvetna om att dom redan idag kan vara avlyssnade pga misstanke om brott.
Själva filterna i sig borde ju, om man är smart, innehålla även helt andra "kod ord", dvs vilket jävla ord som helst för att man skall hamna på granskning och lämna ut diverse privatliv till staten.

magnus wrote:
Om FRA skulle användas till att kika på sveriges privatpersoners mail [...]

Det är väl precis vad det skall användas till?!!?!?
För mig är det en stor grundpelare i demokratin som tar en riktigt stor jävla käftsmäll när allt börjar handla allt mer och mer om kontroll på folket i den. För mig är inte det demokrati när man inte kan göra något helt anonymt vare sig det är ett tips till polisen eller media, eller något annat heller för den delen.

magnus wrote:
Svenska folkets privatliv och integritet på internet är inte på spel. Det spelades bort för lääänge sedan. Att FRA gör som större delen av industrivärlden världen förändrar inget.

Av ren nyfikenhet, varför vill du inte google ställa nån server i Sverige isåfall om dom inte kan ställa den någon annanstans av samma skäl?
Varför säger multinationella IT företag till "Invest in Sweden" att dom inte kan lägga sin verksamhet här med den nya lagen om dom nu inte kan lägga den någon annanstans heller? Vad gör oss så annorlunda?

På tal om USAs avlyssning så den inte så extrem som Sveriges nya lag. Där är det mesta fortfarande via domstol och "misstanke" om brott även där (fast det är lite si och så med det). Fast dom är iofs påväg åt samma håll som sverige nu är påväg:
SvD.se - 20/6 wrote:
Representanthuset i den amerikanska kongressen har röstat ja till en lag om avlyssning, som kantats av kritik från människorättsorganisationer.
Bush drog efter terrordåden 2001 i gång extrema och hemliga säkerhetsåtgärder, med långtgående avlyssningsbefogenheter för landets spiontjänster som enligt kritikerna inte var förankrade i lag. Framför allt har man hävdat att myndigheterna inte får avlyssna folks förbindelser utan domstolsbeslut.

Sedan dess har amerikaner försökt ställa telebolag som medverkat i avlyssningen till svars. Om den nya lagen träder i kraft - den ska prövas även i senaten - är det oklart vad som kommer att hända med 40 pågående rättsfall i ämnet.

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sat Jun 21, 2008 10:59 am    Post subject: Reply with quote

Handlar det inte om att eftersom all trafik ska övervakas så säger regeringen i princip att alla svenska är misstänkta brottslingar.
Det är ju det som är det jävliga.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
naTas



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 715
Location: Gbg

PostPosted: Sat Jun 21, 2008 21:56 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker alla kan läsa proppen för lagen och sen lagen i sig. Då slipper ni gissa utan vet vad ni pratar om.
Proppen är alltså förarbetet som lagen baseras på, finns att läsa här http://www.riksdagen.se/Webbnav/?nid=37&dok_id=GU0363


Puss på er.

_________________
Jag gillar gobbe och gobbe gillar mig!
http://www.moviewavs.com/cgi-bin/moviewavs.cgi?Old_School=ilikeyou.wav
"Trying is the first step towards failure"
"Assumption is the mother of all fuckups"

dmi
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Sat Jun 21, 2008 23:13 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Harvey Wallbanger wrote:
magnus wrote:
Folk är inte riktigt så smarta som du tror. Bara för att man vill sabba för folk eller bygga en bomb så betyder det inte att man är att ondskefullt geni. Ta själva och testa och kryptera all din kommunikation, det är jävligt jobbigt även när man vet exakt vad man skall göra, folk är generellt okunniga och lata och chansar gärna.

Tror iallafall att inte brottsorgisationer sitter med mail där det dom skriver att dom behöver 1ton heroin till Adelsmansgatan 22 innan söndag. Eller terrorister sitter och säger "att nu jävlar i min låda kommer vi smälla slottet åt helvete på torsdag" i telefon. Dom är redan välmedvetna om att dom redan idag kan vara avlyssnade pga misstanke om brott.
Själva filterna i sig borde ju, om man är smart, innehålla även helt andra "kod ord", dvs vilket jävla ord som helst för att man skall hamna på granskning och lämna ut diverse privatliv till staten.

Sökkriterierna måste vara fantastiskt smala, alla blir det direkt fullkomligt omöjligt att hitta i intressant information i det enorma informationsflödet som är internet. Om du söker på något allmänt så blir mängden information så stor att de inte finns möjlighet att bearbeta den. Risken att du skulle råka fastna i en sökning blir försvinnande liten. De räknar själva med att titta på ungefär ett per mail på 10 miljarder.

[SM]Harvey Wallbanger wrote:

magnus wrote:
Om FRA skulle användas till att kika på sveriges privatpersoners mail [...]

Det är väl precis vad det skall användas till?!!?!?

Jag menar, om det skulle användas för att titta på alla sverige privatpersoner mail. Eller i överhuvudtaget någon större omfattning.

[SM]Harvey Wallbanger wrote:

magnus wrote:
Svenska folkets privatliv och integritet på internet är inte på spel. Det spelades bort för lääänge sedan. Att FRA gör som större delen av industrivärlden världen förändrar inget.

Av ren nyfikenhet, varför vill du inte google ställa nån server i Sverige isåfall om dom inte kan ställa den någon annanstans av samma skäl?

Varför säger multinationella IT företag till "Invest in Sweden" att dom inte kan lägga sin verksamhet här med den nya lagen om dom nu inte kan lägga den någon annanstans heller? Vad gör oss så annorlunda?

Inget gör oss annorlunda. Det är fullkomligt obegripligt varför det blivit ett sådant liv kring detta. Googles utspel var ren politik och skitsnack och hade inget att göra med verkligheten. Dels för att de flesta stora länder har sådan övervakning och dels för att trafiken idag är såpass internationell, dvs, även om du surfar till Norge så kan du mycket väl routras genom ett större antal länder, som t ex USA, innan du kommer dit.

[SM]Harvey Wallbanger wrote:

På tal om USAs avlyssning så den inte så extrem som Sveriges nya lag. Där är det mesta fortfarande via domstol och "misstanke" om brott även där (fast det är lite si och så med det). Fast dom är iofs påväg åt samma håll som sverige nu är påväg:

Att Sverige skulle vara värstingar gällandes avlyssning jämnfört med USA är absurt. Kina och Ryssland är säkert i ungefär samma division, men att jämnföra med Sverige..

http://en.wikipedia.org/wiki/NSA_warrantless_surveillance_controversy
http://www.nytimes.com/2005/12/16/politics/16program.html?pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2005/12/16/politics/16program.html?pagewanted=print
http://cryptome.org/echelon-ep-fin.htm
http://cryptome.org/echelon-ep.htm

Eller, varför inte direkt från källan, hemliga dokument som pga olika anledningar blivit släppta från NSA, CIA, NRO m.fl. Jag hinner inte leta upp rätt dokument, men där finns USAs övervakning av internettrafik inom och till/från USA beskriven bland annat.
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/index.html
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/index.html#Intelligence

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Sun Jun 22, 2008 10:16 am    Post subject: Reply with quote

Här sammanfattas mycket av USA tittar på: http://www.cyber-rights.org/interception/stoa/ic2kreport.htm#_Toc448565533
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Jul 10, 2008 19:55 pm    Post subject: Reply with quote

Från SR's Ekot.
http://wap.sr.se/main.asp?page=newsDetail&id=2184064&formerPage=news&startElement=33&channelId=83

FRA-spaning inte så stor som framställts wrote:


I FRA-debatten har Sverige framstått som att vi skiljer oss från andra länder, med en mer omfattande signalspaning. Men enligt Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet, stämmer inte den bilden med verkligheten.

- Sverige har ju kommit att framställas i debatten som ett unikum. Det blir ett orwellskt 1984, ett storebrorssamhälle med en långt mer omfattande elektronisk övervakning av medborgarna än något annat land. Och det här stämmer ju faktiskt inte riktigt, säger Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet.
I själva verket är det så att Försvarets Radioanstalt, FRA, är förbjuden att spana i kabel fram tills lagen träder i kraft nästa år. FRA får bara spana på den kommunikation som går med radiovågor.
Men i andra länder görs inte någon uppdelning mellan radiovågor och kabel. Signalspaningen i andra länder är vad som kallas teknikneutral, och Agrell vet därför inget annat land där signalspaningsorganisationen varit förbjuden att spana i kabel.
- Här har ju Sverige skiljt sig från andra länder i Västeuropa med egentligen ett mer restriktivt förfarande, och det har ju helt kommit bort i debatten idag, säger Wilhelm Agrell.
Men även när Sverige nu också ska spana i kabel, så blir FRA:s signalspaning ändå inte den mest omfattande i världen, enligt Agrell. Han menar att exempelvis Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland mer omfattande spaning.
Där kom en förordning år 2000, som tvingade de tyska teleoperatörerna att anpassa sina tekniska system så att de skulle gå att spana i.
Däremot har FRA en stor kapacitet i förhållande till att Sverige är ett litet land. Förklaringen är Sveriges neutralitet under kalla kriget, enligt Agrell. Då var Sverige tvunget att på egen hand hämta in information.
Sverige skiljer sig också genom att här debatteras signalspaningen, vilket inte görs på andra håll. Agrell nämner Ryssland och Frankrike som exempel.
- Det är länder där man inte överhuvudtaget berör signalspaningsfrågor i offentliga sammanhang, men där man vet historiskt att det här är länder som bedriver en mycket omfattande och i många fall ganska aggressiv kommunikationsspaning, säger professorn i underrättelseanalys vid Lunds universitet Wilhelm Agrell.
Peter Bjurbo
peter.bjurbo@sr.se

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Thu Jul 10, 2008 20:27 pm    Post subject: Reply with quote

men magnus, nu sabbade du ju allt fjanteri om hur hemskt och läskigt det här lagförslaget är med fakta!!!1
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Thu Jul 10, 2008 23:45 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har svårt att förstå argumentet "USA avlyssnar oss redan. Då kan vi väl lika gärna låta Sverige göra det också"

Jag tror att en professor i underrättelse-analys vill försöka hamna i så många artiklar som möjligt...
Jag menar, artikeln handlar om att Sverige inte är västvärldens mest signalspanande land.
"Men även när Sverige nu också ska spana i kabel, så blir FRA:s signalspaning ändå inte den mest omfattande i världen, enligt Agrell. Han menar att exempelvis Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland mer omfattande spaning. "
Skojar du med mig? Så de 3 viktigaste ekonomierna i Europa + USA, varav två blivit utsatta för omfattande terror-attacker, har mer omfattande signalspaning än Sverige? Ett land med 9 miljoner invånare som inte blivit utsatt för terrorism. Är det meningen att man skulle trott något annat?

Jag är inte särskilt oroad för vad lagen kommer medföra, mer än kanske förbättra möjligheterna till illegal övervakning. Det jag är oroad över är hur folk accepterar den, vad den säger oss om hur en liberal regering viftar undan personlig integritet och pressar sina riksdagsmän till att lägga röster som går mot deras egna värderingar och, med bakgrund av dessa två: vad som kommer hända om det internationella läget försämras. Vad händer ifall nya terrorattacker inträffar? Kommer vi ge FRA större utrymme? Kommer vi också att höja tiden man får hålla en person utan rättegång? Vi har inte blivit inblandade i den här soppan än men ändå har vi börjat tumma lagarna.

magnus wrote:
Det blir svårt att vara neutral i världen utan bra med egen underrättelse.

Vi är inte neutrala i världen och har inte varit sen Sovjet föll, speciellt inte sen vi gick med i EU och Partnerskap för Fred.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Fri Jul 11, 2008 10:53 am    Post subject: Reply with quote

Frågan är Narcissist, om vi inte skall ha egen fullgod underrättelse (signalspaning), vem föreslår du att vi skall köpa informationen ifrån då? Eller skall Sverige gissa sig fram i olika frågor?

I en värld där underrättelse inte behövs är en värld där allt man läser i medierna och vad folk säger är 100% sanning. Så är absolut inte fallet.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Sun Jul 13, 2008 19:44 pm    Post subject: Reply with quote

Och jag är nog den enda i sverige som inte bryr mig om detta, just därför att jag inte har någonting att vara rädd för. Visst, jag laddar ner ibland och ja, det är olagligt. Blir jag påkommen så tar jag mitt straff som en man eftersom jag vet att jag har gjort fel. Tvivlar dock på att det någonsin kommer att hända dock.
_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies