HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Mer än 1 av 10 elever kommer inte in på gymnasiet!

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:37 am    Post subject: Mer än 1 av 10 elever kommer inte in på gymnasiet! Reply with quote

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=680537

I ovan nämnda artikel kan man idag läsa om att 11,4% av eleverna som gick ut nian i höstas har för dåliga betyg för att få behörighet till gymnasiet.

Jag får ju säga att jag var inget stjärnskott i skolan, mest pga av att man var lat... Men jag klarade mig endå utan större problem genom både högstadie och gymnasium. Visst hörde man talas om någon eller några på ens skola som var tvugna att läsa upp matten, svenskan eller engelskan för att överhuvudtaget få söka till gymnasiet, men inte fan mer än var tionde elev!?

Men vad kan detta bero på? Är det den minskande respekten för lärarna? Är det sossarnas fel? Är det lärarna som är för dåliga eller ställs det helt enkelt mycket högre krav nu för tiden?

Hur känner ni som går i skolan idag, och hur känner ni äldre som gick ut högstadiet för kanske 10-15 år sedan?

Jag tycker det är skrämmande att så jävla många inte klarar av det... mer än av tionde elev är rysligt många! Jag vet inte hur det är nu, men jag hörde från en kollega att sossarna tog bort dem grupper och lärare som var till för dem som hade lite svårt för matte eller svenska eller engelska för att ingen skulle bli nedvärderad. Vet inte om det är sant, men är det så så är det ju förjävligt, och tycker man att man blir särbehndlad för att någon försöker ge en hjälp med sånt man har lite svårt för så är dem ju bara dumma i huvet...

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:57 am    Post subject: Reply with quote

Jag förstår varför..

Jag är nu 20 år och ska påbörja mitt tredje år på Mediaprogrammet, jag har gått om två år då jag satt på den individuella linjen med riktigt dåliga betyg.
jag läste upp mig och lyckades ta mig till media där jag nu trivs hyfsat..

7 - 8 - 9an var den perioden i mitt liv då man skulle göra allt för att vara den populära. i samma veva drog jag med mig många fler i träsket och dom drog i sin tur ner flera. Jag tror det blir lite av en kedjereaktion och att lärare respektive föräldrar har blivit allt för snälla när det gäller skola och ansvar.

Nu när man är äldre så inser man att den livsstilen inte kommer hjälpa en långt i livet. Jag vill ju inte direkt förbruka min sista chans nu.
Det enda jag ville ha av de här sista 3 gymnasieåren var den dag då jag säger "För JAaaaAAag har .. TAAAaaGITTt STUDeeneTEEN!!!!!!"

/ Stenen

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Tue Aug 14, 2007 13:19 pm    Post subject: Reply with quote

Kan säga att datorn och öl tog mina betyg i högstadiet. Började med CS någon gång i sjuan. Jag säger som stenström (som förövrigt gick på samma skola som jag i högstadiet ^^), man tog inte skolan seriöst, social livet var viktigare. Jag var extremt beroende av datorn. Det enda som kunde slita mig från den var om kompisar kom och hämtade mig vid dörren, då stängde jag av skiten så fort som möjligt. Vet inte riktigt varför men jag skämdes rejält för att jag spelade CS, ändå spelade jag säkert 9timmar om dagen.

I slutet av 8:an när min mamma fick mina betyg tog hon mig i kragen och sa att nu var det slut på datorspelandet. Jag spelade inte dator längre, men nu hade jag kommit in i "fel umgängeskrets" som min mamma kallade det. Självklart var det jättekul att vara rebell och göra emot vad föräldrarna säger(VARFÖR TAR NI MIG INTE FÖR DEN JAG ÄR?! lol), nu var det istället att springa runt och dricka öl och slåss istället (ballt va?). Känner inte för att flyta ut i några långa berättelser om denna tid, säkert har några på maffia fått höra vilken, verkligen på rak arm, jubelidiot jag var, och jag trodde verkligen att jag var tuffast i världen. Gick ut nian med godkännt i tre ämnen svenska, engelska och matte. Jag skulle inte ha haft godkännt i matten, då jag gick på kanske 10 lektioner det sista året och inte gjorde de nationella proven.

Hur som helst, IV var det självklara valet. Kom dit och snackade med dom och dom sa att jag hade behörighet till att söka till vilket programm jag ville. Jag kände att IV var coolt. de flesta av mina kompisar skulle gå den linjen skulle vara perfekt för mig! Under sommaren kontaktades vi av en kille från socialen, detta blev vändpunken. Nu har jag skrivit alldeles för mycket, skriver på en ganska stel svenska också, blir tråkigt att läsa. Jag skippade IV och fick en reservplats på tekniklinjen När jag gick ut ettan hade jag top betyg i alla ämnen.

Om mina barn börjar skolka, då, då blir det bältet! ^^

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Aug 14, 2007 14:35 pm    Post subject: Reply with quote

Vet inte riktigt om jsg ingår i kategorin pluggar/läser fortfarande, men på universtitetet. För var den årskulen som gick ut nian först på de nya milleniumet alltså år 2000 på våren inte på hösten som numera, Alex eller ni som går kvar på grundskolan? Razz

Själv har jag väl inte heller varit något person med höga betyg hade nog bättre betyg i nian än när jag gick ut på gymnasiet, men hade dock inga problem att komma in på gymnasiet eller på de kurser jag läser på universitetet.

Tycker jag har hanterat mitt socialaliv och skolan ganska bra, gillar bland annat ha många olika vänner så har ju träffat en hel del olika personer här i livet. Dessutom har jag ju gjort många saker som har gjort att träffat och blivit vänner med personer jag förmodligen aldrig skulle umgåts med från början exempelvis gjorde jag lumpen, samt nu bor jag i korridor och även jobbar ideelt inom kåren och nationen, blir en hel del nya bekantskaper där. Fortfarande går det ju att plugga även om det festas en hel del. Likadant var det på gymnasiet och lite mindre, men hände även i slutet av högstadiet.

Alla är vi ju olika när jag gick i nian fanns väl lite av s.k. respekt för lärarna kvar, själv gick jag på en skola som var väldigt rebeliska drygt 50% VP i skolvalet 1998 knappt 10% till de borgeligablocket. Tror nog samtliga i min klass gick vidare till gymnasiet direkt efter nian, för mig vi hade en eller två, som fick läsa om eller plugga på IV av tre klasser med ca 30 elever i varje, de är mellan 1-2%.

Hur många av dessa som senare läst vidare efter gymnasiet eller fullföljt med behöriga betyg vet jag inte lika mycket. Eftersom jag valde en gymnasieskola där de flesta av mina grundskole elever inte valde pga jag vilel träffa nya vänner... Dock vet jag att en är klar redan och är dessutom Sveriges yngsta examinserade civilingenjör med väl goda betyg dessutom Razz och doktorerar eller jobbar iaf för LTH sedan ett år tillbaka....

Nu är ev. Lund ett extrem fall då de bor kvar en hel del akademiker här i stan och till följd av akademiska föräldrar så är ju chanserna större att barnen läser vidare efter gymnasiet. Fortfarande om jag inte har helt fel för mig så är de studenter som läser nu förädrar eller förälder akademiker och Lund är som ni vet Nordens största universitet Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Tue Aug 14, 2007 17:11 pm    Post subject: Reply with quote

Dom 11.4% som inte kommer in på gymnasiet på grund av dåliga betyg behöver inte BARA vara idioter som försöker vara coola, utan även folk med inlärningssvårigheter och andra svårigheter som gör det omöjligt för dom att delta i skolan på en normal standard.

Däremot ska man inte sticka under stolen med att det är jäkligt många skitungar som bara skiter i att gå i skolan i högstadiet, och hellre tjyvröker bakom vattentornet istället. Det tycker jag är tråkigt, för jag höll själv på att bli en sån när jag gick i högstadiet. Tur att man skärpte sig, alla gör det inte, tråkigt för dom men det är därför man föddes med en hjärna. Smile

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Aug 14, 2007 21:57 pm    Post subject: Reply with quote

n3uro wrote:
Dom 11.4% som inte kommer in på gymnasiet på grund av dåliga betyg behöver inte BARA vara idioter som försöker vara coola, utan även folk med inlärningssvårigheter och andra svårigheter som gör det omöjligt för dom att delta i skolan på en normal standard.


Dock tror jag inte direkt att de som har inlärningssvårigheter har vuxit från de ca 1-2% från mina dagar till drygt 11% idag. Tror mycket beror på att vikarier/lärare i större utsträckning saknar kunskaper för att undervisa då de lider brist på lärare och man anställer i princip vem som helst idagsläget. Dessutom ligger det en del i att allt yngre vill bli allt coolare i yngre ålder och får därmed svårare att hänga med i skolan.


n3uro wrote:
Däremot ska man inte sticka under stolen med att det är jäkligt många skitungar som bara skiter i att gå i skolan i högstadiet, och hellre tjyvröker bakom vattentornet istället. Det tycker jag är tråkigt, för jag höll själv på att bli en sån när jag gick i högstadiet. Tur att man skärpte sig, alla gör det inte, tråkigt för dom men det är därför man föddes med en hjärna. Smile


Om de bara var så här i Lund också skulle de ju inte varit något problem att gå till vattentornet och tjuvröka vore att totalt skolka från skolan då de i princip inte finns någon skola i närheten av våra två vattentorn Razz

Hade en diskussion om detta tidigare idag då en idé var att börja låta göra som i USA och England där man tar betalt för gymnasiet. Rent teoretiskt låter de bra då vi skattebetalare slipper betala för kidz som inte bryr sig om att gå i gymnasiet samt att de som inte så att säga "orkar" plugga i nian måste läsa om och om igen för att få fortsätta gå i skolan då de nästintill är skolplikt att även gå gymnasiet.... Rent ekonomiskt låter de som en lösning på problemet frågan om det rent praktiskt är en lösning.

Sedan är ju inte problemet endast mellan nian och första ring. Utan även mellan tredje ring och universitet/högskolan. Detta problem är mest för krav samt platser har ökat så kraftigt de senaste åren att allt fler med "lägre" betyg kan läsa på eftergymnasiala utbildningar. Klart att lägre betyg inte alltid behöver betyda att man är osmart, men är ju lite av en gradering iaf.

En sak jag inte förstår är att för 7-8 år sedan klarade 7Surprisedr, 8Surprisedr och 9Surprisedr att tjuvdricka, skolka, festa varje helg och klara plugget, vad är det som gör att årets högstadieelever inte klarar de som vi äldre klarade tidigare....

Menar tänker man rent evolutionellt borde ju yngre kidzen anpsassat sig bättre. Menar själv är ju min årskull sjukt mycket bättre på datorer och tekniska prylar (framförallt datorer och mobiler) än min systers, som är sex år äldre. Med referenser från fyra småsyskon (ålder mellan 22-23) och fem äldre syskon (ålder mellan 28-31)

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 8:17 am    Post subject: Reply with quote

Jag tillhör skaran som fick höga betyg. Därmed är jag kanske inte den bäste att uttala mig om just dessa 11,4%. Men jag gick ändock i samma sorts skolor och i samma skolsystem.

Har tidigare skrivit långa raljerande inlägg om hur skolsystemet suger så oerhört. Hur oerhört ytliga alla kunskaper är. Hur på något sätt hela syftet med skolgången förskjutits från att ge ungarna "gedigna ämneskunskaper" till att presentera dem med ett pappersark där IG:n till intet pris får förekomma. Annat än då någon fullständigt skitit i skolan, skitit i 10 omprov med öppna textböcker som hjälpmedel och skitit i allt vad som nuförtiden konstituerar så kallade "gedigna ämneskunskaper".

Det har på något sätt blivit en "sätt-ett-G-och-skicka-iväg-problemet-till-nästa-instans"-mentalitet över grundskolan. Och kraven som ställs för ett G formas år ut och in utefter de kriterierna. Långsamt urholkas allt och det krävs mindre och mindre. Skolverket har visserligen många tjusiga formuleringar under betygskriterier för Godkänt. Men de kan kort och gott likväl skrivas om till:

1. Kom på lektionerna.

2. Om du inte kommer på lektionerna så skit för guds skull inte i omproven.

3. Om du inte kommer på omproven så skit för guds skull inte i "hemtentan" med öppen textbok.

4. Om du inte gör hemtentan så skit för Guds skull inte i det muntliga förhör sista veckan före betygen där läraren kommer att göra sitt bästa att lägga svaren i din mun.

5. Säg för guds skull inte "jag vet inte" när läraren hjälper dig med svaret till sin egen fråga.


Att 11.4% inte klarar sig trots dessa kriterier är lite skrämmande men beror knappast på att de på något sätt är underbegåvade. De flesta hade klarat utbildningen om det inte vore så att de fullständigt struntade i allting. Det är då och endast då man sätter IG:n idag. De riktiga siffrorna för att sakna betyg i något av grundämnena torde snarare ligga på 25% om skolorna verkligen följde uppgiften att ge eleverna "gedigna ämneskunskaper".

Jag själv har i princip endast mina föräldrar att tacka för mina oerhört billigt förvärvade betyg. Ändå upp till högstadiet läste och åter läste jag otroligt mkt böcker. Räknade matte i princip varje dag för att jag tyckte att det var "kul". Kul för att det fanns folk som uppmuntrade, utmanade och delade det här intresset med mig (föräldrarna). I högstadiet/gymnasiet red jag på den vågen och ansträngde mig noll. Är inte skolan "kul" så hittar man något annat som är det (läs CS, Starcraft, Warcraft osv). Egentligen är det ju så de flesta av oss hamnade på SwM. Vi sökte efter något nytt roligt som utmanade oss.

Metaforerna är kanske lite haltande men ni fattar poängen.


Jag har haft de här länkarna på "favoriter" i över ett år nu i mina försök att bevisa att det i själva verket är föräldrarna som utbildar barnen - inte skolan:

http://www.skolverket.se/sb/d/1271/a/7559

http://www.skolverket.se/sb/d/1271/a/5443

Inget nytt fenomen det där med att 1/10 inte är behöriga till gymnasiet. Det som däremot är mer intressant med förra årets mer fullständiga översikt av statistiken är:

* Meritvärdet (medelbetyg) har från 1998 till 2004 stadigt ökat från 201,2p till över 206p, där det har legat i två år nu. Samtidigt har andelen som inte når behörighet stadigt ökat. Betygsinflation samtidigt som utbildningen blir sämre och skillnaderna ökar...

* Invandrade elever födda i Sverige har 198.8p i meritvärde.
Elever som invandrat före grundskolestart har 196.6p.
Elever invandrade efter grundskolestart (1997) har 164.8p.

Första kategorins föräldrar kan förmodligen bäst svenska.
Andra kategorins föräldrar kan förmodligen också bra svenska, om än förståerligt sämre än den första kategorins.
Tredje kategorin får nog inte så mycket hjälp.

* De här följande siffrorna torde vara en skamfläck för socialdemokratin. De har skött det här lika illa som man hade förväntat sig ett borgerligt styre göra:

Elever vars föräldrar endast har grundskoleutbildning: 165.5p.
Elever vars föräldrar har gymnasieutbildning: 191.7p
Elever vars föräldrar har högskole-/universitetsutbildning: 229.3.

Så mycket för "alla ska med" och "vi bryr oss om arbetarna"...

Citat skolverket: "Skolsegregationen när det gäller socioekonomisk bakgrund (mätt som andel högutbildade föräldrar) har ökat med ca 10 procent mellan 1998 och 2004. Det finns dessutom tecken på en tilltagande så kallad osynlig skolsegregation vilket innebär att "duktiga" elever, oavsett socioekonomisk bakgrund, i större utsträckning i dag jämfört med tidigare, söker sig bort från skolor där andelen utlandsfödda elever är hög och/eller där andelen elever med högutbildade föräldrar är låg."



* "Andelen elever som inte når målen i ett eller flera ämnen varierar mellan kommunerna, från fem till 42 procent."

Det här är anledningen till varför skolan i framtiden bör vara centralstyrd (av staten). Det behövs allmänna mål, tydliga riktlinjer och klara besked om vad som gäller. Nu har varje kommun lite av sin egen syn på hur utbildning bäst bör bedrivas, hur mycket pengar som därtill ska tilldelas och hur väl de lyckas med sitt folkbildande uppdrag.

Finland, världens bästa skola, är till exempel centralstyrd. Där kan inte kommunerna själva, eller för den delen de icke-existerande friskolorna, spamma ut 200 medieutbildningar för att casha in "jag-vill-ha-en-gratis-dator"-elevers skolpengar (svenska gymnasier får pengar för varje elev, så det lönar sig att "värva"). Men inte bryr sig väl medieeleverna om att 15k av deras skolpeng går till datorer istället för exempelvis högre löner i syfte att locka KVALIFICERADE LÄRARE. Inte bryr sig heller skolorna om att 90% av dem elever de spottar ut från medieutbildningarna är överflödiga på arbetsmarknaden.

Förstår ni den onda spiral i vilket det svenska skolsystemet fastnat i nu ungefär? Fotbollsgymnasier... Akrobatikgymnasier... Gud-vet-vad-gymnasier. "Vi-ger-bort-detta"-gymnasier - förutsatt att du går här självfallet! Inget av fokus ligger på själva utbildningsaspekten. Det handlar bara om att värva elever för att ha råd att bedriva utbildning.

Utbildning ska gå hand i hand med efterfrågan. Pengar ska inte få driva utbildningarnas relevans. Sålänge kommuner styr utbildningarna kommer de bara att fortsätta försöka locka elever till varje pris.

Läs också detta:

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article386531.ab


Dåså... då var jag klar. Hoppas för er skull att ni har välutbildade föräldrar.

Jag sätter nog mina barn i ambitiösa friskolor vid närmare eftertanke.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 9:39 am    Post subject: Reply with quote

Wow, tack för en väldigt intressant läsning lalush. Jag tror helt klart att du har en poäng med det du säger om föräldrar osv. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig till att studera, likaså läste jag otroligt mycket böcker fram tills för något år sedan - detta har resulterat i att jag har surfat mig igenom gymnasiet åtminstone, hög frånvaro men fixar kurserna för det.

Jag har haft kamrater vars föräldrar knappt inte har brytt sig om deras skolgång, och jag kan direkt säga att de har haft betydligt sämre betyg än mig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 11:59 am    Post subject: Reply with quote

Som sagt ligger ju även den rena faktan i de jag skrev tidigare ang. akademiskaföräldrar.

Lund och Uppsalas elever brukar ha något högre medelvärde jämfört med andra städer pga de är två stora universitetstäder.

Dessutom tror jag att allt för mycket press ligger hos de lärare vi har i skolan idag. Vad jag förstår snackas det även om att allt fler lärare måste ta hand om kidzens uppfostran. Att både lära ungarna om kunskap inom läsa, skriva svenska och engelska samt lära de räkna matte och att de även ska lära sig hur de ska uppföra sig är inte allt för lätt för en vikarie som inte har riktigt utbildning egentligen för att undervisa lågstadieungdomar i matte Razz

Dessutom tror jag en del föräldrar förlitar sig på att ungarnas kunskap ska komma från den skola de går på dagtid och att de sedan kan leka och göra va de nu vill på sin fritid. De kan bli svårt att lära sig något om man nu skolkar från lektionerna på dagen och sedan kommer hem sitter och spelar eller dra ner på stan återigen för att röka eller va man nu hittar på.

Inte förvånand är att invandrare har lägre betyg inte så konstigt då de oftast blir flyttade till områden där de inte får tillfälle att prata, skriva eller läsa svenska. Hur ska de då klara utbildning som är på ett språk man inte läser eller ens hörtalas om i sitt hemland.


Frågan går då till en diskussion som är uppe återigen. Friskolor är detta lösningen? Eller som jag drog upp tidigare införande av betalning till gymnasiet så skattepengarna endast betalar för grundskolan (åk 1-9).

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 13:04 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Invandrade elever födda i Sverige har 198.8p i meritvärde.
Elever som invandrat före grundskolestart har 196.6p.
Elever invandrade efter grundskolestart (1997) har 164.8p.

Elever vars föräldrar endast har grundskoleutbildning: 165.5p.
Elever vars föräldrar har gymnasieutbildning: 191.7p
Elever vars föräldrar har högskole-/universitetsutbildning: 229.3.


Klart intressanta fakta lalush. Man kan ju titta på siffrorna så här också:
Elever som invandrat före grundskolestart får ungefär samma betyg som de elever som har föräldrar med gymnasieutbildning.
Elever som invandrat efter grundskolestart får ungefär samma betyg som de elever som har föräldrar med grundskoleutbildning.
Det är ju lite intressant att se eftersom jag har hört att det är invandringen som ställer till det i skolorna. Detta tyder ju på att den kopplingen inte finns. Å andra sidan kanske invandrarna och de lågutbildade oftare bor i samma område/går i samma skola så helt klart vågar man ju inte svära på att korrelationen inte finns.

Jag talade med en vän till mig som är högstadielärare och som jobbade på en friskola (namnet ointressant). I hennes skola så hade en lärare i matematik satt rätt många IG på niondeklassare som faktiskt skulle ha IG. Skolledningen gick in och ändrade betygen till G för 23 elever! Varför? För att det ser bättre ut i statistiken? För att skolan kanske får mer pengar? För att inte förstöra ungdomarnas framtid? Jag personligen tror på att det är de två första alternativen, men att man enligt skolan säger att det är det tredje, men vem är gynnad i längden av att få godkänt på något man inte kan? Skrämmande tycker jag. Så frågan är hur stor siffran 11,4% borde varit egentligen? 15-20%? Ärligt talat, klarar man inte skolan så ska man inte ha annat än IG. Sen ska man få nya chanser att lära sig det man ska tills man klarar G, men man ska inte få G, utan rätt kunskaper, aldrig någonsin.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 18:39 pm    Post subject: Reply with quote

Det blir nog lite svårt att göra den jämförelsen eftersom det i den delen av statistiken inte tas hänsyn till invandrarnas föräldrars utbildningsnivå. Det var därför jag höll mig till att konstatera att den senare gruppens (de som invandrat efter grundskolestart) föräldrar inte haft samma möjlighet att hjälpa sina barn som de förstnämndas. Den senare gruppens föräldrars utbildningsnivå torde ju inte skilja sig nämnvärt från de andra grupperna.

Dock så tror jag att du har en poäng när du talar om korrelationen mellan invandrartäta skolor och lågutbildade föräldrars barn. Invandrarbarn som går i svensktäta skolor har från min egen erfarenhet oftast högutbildade föräldrar som har råd att bo i "rikare" områden (läs icke ghetto-förorter). Eftersom det är så urvalet till grundskolorna sker. D.v.s. genom uppdelning mellan stadsdelar/bostadsområden.

Motsatt så är oftast de svenska barn som går i invandrartäta skolor barn till lågutbildade föräldrar som helt enkelt inte har haft råd att bo någon annanstans. Självfallet finns det säkert skinande ofördomsfulla exemplar till föräldrar också. Men jag har en känsla av att det är mer sällsynt än vanligt.

Jag tycker att det är oerhört deprimerande att det i partipolitikens värld inte finns ett enda parti med en vettig skolpolitik. Som det är i dagsläget tvingas man välja mellan den socialdemokratiska skolpolitiken och den folkpartistiska diton. Socialdemokraternas skolpolitik bör snarast kallas en ickepolitik. Inga visioner, inga realistiska utvärderingar, endast 15-20 år av totalt blånekande av brister. Den individualisering av utbildningen som skett sedan 1998 är sossarnas ideologiska livsgärning och mästerverk. Hela utbildningen är nuförtiden enligt den fina teorin "individanpassad".

"Elev ska tillsamans med mentor eller lärare upprätta en personlig utvecklingsplan".

"Elever ska räkna i sin egen takt och efter egen förmåga." osv.

Att kollektivanpassa arbetstakten är ett slags tabu numera. Varje elev väljer svårighetsgrad efter förmåga. G-uppgifter, VG-uppgifter eller MVG-uppgifter? Läraren ska stötta eleven och följa upp att denne är på rätt spår enligt sin individuella utvecklingsplan.

ALLT detta och mycket mer medan lärarna samtidigt också faktiskt ska se till att eleverna FÅR NÅGONTING GJORT. Hur enkelt är det när man har 25 elever, alla på vitt skilda sidor av samma lärobok och alla med extremt varierande kunskapsnivå?

Att hålla en "genomgång" är i praktiken helt lönlöst i ett sånt läge. Du har 5 personer som inte förstår ett skit trots att genomgångarna aldrig överstiger enklaste G-nivå. Du har 5 personer som ligger på en nivå att genomgången faktiskt får önskad effekt. Du har 5 andra personer som redan förstår det du går igenom och ivrigt räcker upp handen för att svara på frågorna medan föregående grupper förundrat tittar på. Du har ytterligare 5 personer som kan allting men ändå följer genomgången för att de inte orkar räkna. Och till sist har du 5 personer som skiter fullständigt i vad du går igenom och bara läser/räknar vidare för att ytterligare fördjupa kunskapsluckorna till de sämre eleverna. Vid det här laget har den första gruppen förmodligen också slutat lyssna av ointresse.

Efter denna genomgång ska alla elever ha samma rätt till hjälp och stöttning för att främja deras individuella utveckling. Alla förstår ju att det inte funkar. Läraren har 25 elever i helt olika faser av sin utveckling medan densamme samtidigt ska försöka uppfylla alla de generella mål och kriterier som uppställts av Skolverket för ALLA.

Det finns inget som helst vettigt sätt att undervisa en sådan klass i enlighet med socialdemokraternas utopiska idéer om utbildning. I ett försök att synliggöra elever råkade man istället osynliggöra dem. För att ens ha en realistisk chans att kunna göra verklighet av en sådan "fin" utbildningstanke behövs nog närmast en fördubbling av skolbudgeten eller något liknande hyperdrastiskt.

Jag orkar inte skriva mer just nu. Men det finns minst lika mkt skit att skriva om folkpartiet. Skillnaden det här valet var att de faktiskt hade en existerande skolpolitik. Det räcker långt mot blånekare. Sen att det visar sig att de bara tänkt uppfylla de reaktionära delarna av alla löften var väl endast väntat.

Återigen tycker jag att Finland är ett föredöme i det här fallet. Utbildningen där anpassas och utvecklas i teorin efter kollektivet. Elever som inte klarar sig snappas upp direkt då det faktiskt är möjligt för lärarna att veta vad fan de håller på med och vad eleverna egentligen ska kunna. Men men... Det är svårt att vara av en sån ståndpunkt i Sverige utan att anklagas av diverese falanger för att vara bakåtsträvande och vilja "kväva" barnens kreativitet och uttryckslusta. De hade haft en poäng i det där argumentet om det inte vore för att den svenska skolan sög så oerhört.


Last edited by LaLuSh on Thu Aug 16, 2007 19:12 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 19:01 pm    Post subject: Reply with quote

Frågar du vilken elev som helst i dagens skola eller de som nyligen gått ut:

Vad står/stod i din individuella utvecklingsplan som du upprättade tillsammans med din lärare/mentor?


Lär svaret med största sannolikhet bli: VA? Vad menar du upprättade tillsammans med? Jag hade la ingen sån?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 19:06 pm    Post subject: Reply with quote

Först och främst. Det är en fröjd att se att det finns folk som tar sig tid att skriva rejäla och vettiga inlägg på forumet, creds till dig LaLuSh.
Gamle gubben Fairlane är alltid bra, det vet vi redan.

LaLuSh wrote:
Och till sist har du 5 personer som skiter fullständigt i vad du går igenom och bara läser/räknar vidare för att ytterligare fördjupa kunskapsluckorna till de sämre eleverna.

Jag tycker det ofta känns lite som att följande gäller inom skolan nu för tiden: "Det är de där jävlarna som ska sättas dit, förbannade borgare. De sitter där och ökar klyftorna i samhället och sparkar på arbetarklassen!"

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Thu Aug 16, 2007 19:32 pm    Post subject: Reply with quote

[quote="Fairlane"]
Quote:


Jag talade med en vän till mig som är högstadielärare och som jobbade på en friskola (namnet ointressant). I hennes skola så hade en lärare i matematik satt rätt många IG på niondeklassare som faktiskt skulle ha IG. Skolledningen gick in och ändrade betygen till G för 23 elever! Varför? För att det ser bättre ut i statistiken? För att skolan kanske får mer pengar? För att inte förstöra ungdomarnas framtid? Jag personligen tror på att det är de två första alternativen, men att man enligt skolan säger att det är det tredje, men vem är gynnad i längden av att få godkänt på något man inte kan? Skrämmande tycker jag. Så frågan är hur stor siffran 11,4% borde varit egentligen? 15-20%? Ärligt talat, klarar man inte skolan så ska man inte ha annat än IG. Sen ska man få nya chanser att lära sig det man ska tills man klarar G, men man ska inte få G, utan rätt kunskaper, aldrig någonsin.


Jag har själv hört lärare berätta om liknande grejer. 23 elever verkar dock extremt i överkant även för de skräckhistorier jag hört. Skrämmande måste jag säga, men samtidigt förståerligt när skolsystemet ser ut som det gör.

Rent generellt tror jag att det finns en oerhörd press på lärarna från skolledningarna att sätta "normala betyg". En lärare som avviker från normen vad gäller betygssättning får allt som oftast väldigt obekväma frågor från skolledningen om varför denne är så "tuff" i bedömningen. Det finns en slags indirekt press på dem vad gäller betygssättningen. Detta tror jag FRAMFÖRALLT gäller matematiklärare. Vem vet hur många de egentligen borde underkänna.

Men problemet är ju också att det inte finns tillräckligt av en stödapparat för att ta hand om alla underkända elever i det fall lärarna plötsligt börjar sätta rättvisa betyg för att verkligen värna om elevernas bästa (med andra ord så att de faktiskt lär sig något). En slags paradox...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 10:17 am    Post subject: Reply with quote

Man tycker att i matematik borde det vara rätt så enkelt att sätta betyg. Finns ju bara ett(oftast)rätt svar på frågan :/
Släng upp proven o visa svart på vitt att ungarna har svarat fel. Om nu läraren hade vågat stå på sig.
Det är lite skillnad mot tex historia där man ska berätta mycket och dra egna slutsatser. Då kan det nog vara lite knepigare att sätta ett betyg.

_________________
En siLL simmar aldrig ensam !
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 11:34 am    Post subject: Reply with quote

En annan underbar effekt av systemet där eleverna själva väljer vilket betyg de siktar mot är ju att det finns elever som kan någ väldigt höga betyg men som väljer att nöja sig med G i alla ämnen för att sen kunna göra annat. Ett exempel som min vän berättade: "I min klass finns det två killar som siktar på G i alla ämnen. De skulle kunna nå MVG eller VG i alla utan allt för mycket jobb, men de väljer att göra minimum och sen gå ut och spela fotboll eller basket istället." Jag frågade om det verkligen är ok, och tydligen så är det eleverna som tillsammans med föräldrarna sätter målen. Ena killen hade en pappa som var lastbilschaufför och det ville killen bli också, så G räckte utmärkt. Iof tillhör han då de som klarar sig, men ändå tycker jag det är synd,
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 11:36 am    Post subject: Reply with quote

Tycker att man borde göra något med de "diagnostiska test" som man stött på ganska ofta i skolan. Som det är nu gör man testet och ingenting märkbart händer, förutom möjligen att läraren går igenom ett par moment igen som många misslyckades med.

Nä, det man borde göra är ju att dela in klassen i minst två grupper beroende på hur mycket man kan i varje ämne, och då anpassa undervisningen till respektive kunskapsnivåer. Men det kan vi ju såklart inte göra i Sverige! Nej, alla ska vara med, jantelagen, "det skulle öka klyftorna i samhället" o.s.v. Jag förstår mig inte alls på de argumenten. Det rimliga i en sån uppdelning vore ju självfallet att satsa mer på den "sämre" gruppen, medan den "bättre" inte behöver lika mycket hjälp för att lära sig. Hur det ser ut idag på genomgångar har vi ju redan sett i denna tråd, det är kanske bara en tredjedel som faktiskt lär sig något, för de andra går det för snabbt eller för långsamt. En uppdelning skulle göra att alla elever skulle hamna närmare sitt eget ideala tempo. Sen att det skulle öka klyftorna i samhället kanske är sant, men spelar det egentligen så stor roll så länge *alla* blir bättre, även de sämst ställda? Undrar också om det fanns något sådant system på de skolor ni gått på? Det enda i denna stil jag sett är att det funnits antingen två olika böcker med olika svårighetsgrad, eller att det i böckerna funnits en A, en B och en C-del i kapitlen, med olika svårighetsgrad. Men aldrig någon egentlig individanpassad undervisning, undantaget extraundervisning för de med IG.

Förutsatt att man är noga med att ge den "sämre" gruppen all hjälp de behöver, vad är då problemet? Att de sämre studenterna blir mobbade? Tror jag knappast, då de dels skulle vara en för stor grupp för det, och dels för att det ju inte på de skolor jag gått varit betygen som avgjort vem som mobbats. Skulle det knäcka deras självförtroende? Förutsatt att lärarna är positiva där borde det ju snarare vara tvärtom. Alla är vi ju olika, men åtminstone jag skulle må bättre ju mer jag kunde.

Jaja, det där var lite tankar om den saken. Sammanfattningen kan kort och gott bli så här: Genom att i en klass med varierande kunskapsnivåer och studiemotivation hålla ett tempo anpassat till genomsnittet i klassen hjälper man bara just de kring snittet. Både de "bättre" och de "sämre" studenterna skulle tjäna på en uppdelning.

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 11:59 am    Post subject: Reply with quote

Det är en himla massa snack om att pressen på dagens ungdom är så hård, ja det är väl självklart? du går ju inte i skolan för att inte lära dig saker och ting. Jag har aldrig pratat med någon som säger att de pluggade för mycket under sin skoltid, däremot kan nog i stort sett alla jag känner med en gnutta självinsikt säga att de hade haft nytta av att vara lite mer engagerade och seriösa i sina studier.
Det är mycket skitsnack fram och tillbaka, undanflykter och bortförklaringar i alla led. Varför läsa boken när man kan kolla filmen eller en rescension på nätet? det har blivit så tillgängligt med kryphål och genvägar, resultatet blir att man t.ex hamnar på TV4-nyheterna och särskriver rubriker :/

Mitt råd til alla som går i skolan: läs böcker, inte fantasyböcker utan böcker där författaren gjort ordentlig research, Dan Brown är ett bra exempel, han skriver väldigt lättläst men med mycket fakta i sina böcker (änglar & demoner, da vinci-koden osv), man ska läsa böcker för avkopplingens skull, men det är aldrig fel att dra lärdom på kuppen.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 19:41 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Mitt råd til alla som går i skolan: läs böcker, inte fantasyböcker utan böcker där författaren gjort ordentlig research, Dan Brown är ett bra exempel,

inte för att jag är en fantasynörd som vill ta det i försvar, men det viktigaste är väl i alla fall att man läser gedigen litteratur överhuvudtaget? vet inte hur det är med dej, men de fantasyböcker jag läst har i alla fall varit skrivna på (eller översatta till) utmärkt svenska.
Back to top
View user's profile Send private message
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 23:35 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Det är en himla massa snack om att pressen på dagens ungdom är så hård, ja det är väl självklart? du går ju inte i skolan för att inte lära dig saker och ting. Jag har aldrig pratat med någon som säger att de pluggade för mycket under sin skoltid, däremot kan nog i stort sett alla jag känner med en gnutta självinsikt säga att de hade haft nytta av att vara lite mer engagerade och seriösa i sina studier.
Det är mycket skitsnack fram och tillbaka, undanflykter och bortförklaringar i alla led. Varför läsa boken när man kan kolla filmen eller en rescension på nätet? det har blivit så tillgängligt med kryphål och genvägar, resultatet blir att man t.ex hamnar på TV4-nyheterna och särskriver rubriker :/

Mitt råd til alla som går i skolan: läs böcker, inte fantasyböcker utan böcker där författaren gjort ordentlig research, Dan Brown är ett bra exempel, han skriver väldigt lättläst men med mycket fakta i sina böcker (änglar & demoner, da vinci-koden osv), man ska läsa böcker för avkopplingens skull, men det är aldrig fel att dra lärdom på kuppen.


Säger som siegge här, vad är det för fel på fantasy? Huvudsaken är att man läser ju.. Under min högstadietid mådde jag riktigt dåligt när svenskaläraren sa "Nu ska ni läsa en gammal klassiker/novell av ******". Efter övertalning om att jag defakto hellre använde novellen av "Le Faqule feleei tråkbokskrivare" att elda med.. Detta gjorde att läraren lät mig välja vilken bok jag ville, vilket resulterade i att jag lyckades läsa igenom en hel serie av David Eddings fantasyböcker. Dessa är även ett av de fåtal böcker som faktiskt intresserat mig.
Språket är precis lika bra som i de gamla böckerna med "lärdom" i.
man blir ju bättre på skriftspråket av att läsa överhuvudtaget =)
Fakta som fiktion.

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies