HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
katt + gammal hund = går det?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Tue Aug 07, 2007 23:16 pm    Post subject: katt + gammal hund = går det? Reply with quote

Som topicen säger så försöker jag lista ut hur jag ska göra..
Jag har nyss skaffat en katt på 10 veckor vid namn Buddah.
Men jag har ett litet problem, för när jag skulle presentera katten för hunden så försökte hunden .. attackera den.. jag försökte försiktigt igen och efter att jag skällt lite så började hunden slicka katten, men återigen efter 5 sekunder så försökte hon bita honom igen..
Jag vet inte hur jag ska få min hund att känna sig bekväm överhuvudtaget, och jag vill ju självklart inte göra hunden avundsjuk på katten för den får uppmärksamhet, men jag kan ändå inte lämna katten ensam än då jag försöker bygga upp ett stadigt band till den..

Någon som varit med om liknande problem som kan hjälpa mig? börjar bli desperat Sad

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 0:50 am    Post subject: Reply with quote

tror det är en svår kombination, är mycket enklare den andra vägen att katten är äldre och läxar up hunden.
Men jag tycker du ska försöka vänja hunden vid katten att dom får träffas, och när hunden ser att den är rätt ok så borde det lösa sig, dock inte säkert att det blir så.
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 6:52 am    Post subject: Reply with quote

Vänj in hunden succesivt.
Fortsätt som du gör, en så fort du inte håller hatten så gosar du med hunden så den inte känner sig bortglömd.
Se oxå till att hunden får veta att det är fel att attackera katten. Använd samma diciplinära åtgärder som när den göra andra olydiga saker.
Hunden kommer vänja sig.

Vi skaffade en tredje katt, 5 år yngre än mina kattbrorsor. En av brorsorna blev skitsotis (den andra undrade bara vafan det var som rultade runt i lägenheten) men jag visade med nackgrepp (som är det vanliga straffet vid olydnad) att man ite fräser eller slår efter lillkatten.
De är fortfarande inte bästa vänner, men den äldre katten accepterade den nya efter ett par veckor.

Det tar lite tid, men det blir bra när det är klart.
Tror att hundar är mer förlåtande eftersom katter är förbannat egocentriska.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 8:39 am    Post subject: Reply with quote

Tänk på att hundar är ena rackare på att upptäcka hur du som husse känner dig. Om du blir spänd eller nervös eller orolig på annat sätt när du ska visa upp katten så kommer hunden märka att något är konstigt. Det kan leda till att hunden blir aggressiv och orolig. Så se till att hålla dig väldigt lugn och agera som om allt är som vanligt. Om du är orolig för att hunden ska bita katten så kan du använda munkorg vid de första tillfällena tills hunden verkar trivas runt katten.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 9:13 am    Post subject: Reply with quote

Vår vovve var nog en sex bast eller något när vi skaffade kattskrället, till en början var hunden väldigt hårt mot katten. Han bet katten i benet, drog runt med honom etc - men katten var så bestämd att han höll ut.

Efter några månader fungerade det bra, och de levde tillsammans i sex år ungefär. Visserligen var vår katt drygt ett år när han flyttade in (han kom basically till vår veranda i sommarhuset, började jama som en dåre, och efter det skulle han bo hos oss, trots att vi hade en väldigt arg terrier Smile. ).


Last edited by Oskar- on Wed Aug 08, 2007 16:00 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 15:45 pm    Post subject: Reply with quote

Rex0z wrote:
är mycket enklare den andra vägen att katten är äldre och läxar up hunden.


Yep. Det enda katten gjorde när hunden kom (katten var ca 4 då) var att vara elak och fräsa de första veckorna, och hunden är fortfarande väldigt vaksam runt katten. Katten ignorerar mest hunden nuförtiden, men då och då fräser hon lite och viftar halvhjärtat med klorna framför näsan på hunden som påminnelse Wink

Men katten är nu 12 år gammal, och även om hon inte visar några ålderskrämpor så har hon likväl haft två stora operationer för att ta bort tumörer i magtrakten, så det kan hända att vi behöver träna upp hunden såsmåningom.

Nyckeln till att få hunden att acceptera katten är att den av er som hunden ser som flockens (familjerns) ledare väldigt tydligt visar att katten är den del av flocken, eller åtminstone att "vi i den här flocken tycker om katten". Som ett utpräglat flockdjur kan detta räcka för att få hunden att acceptera katten.

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 15:51 pm    Post subject: Reply with quote

sedan är de svårt att lära gamla hundar att sita Razz

har sett många olika versioner.... vissa fall har de fungerat helt bra andra har gjort permanenta ärr osv....

kan va två individer som fungerar jätte ra eller raka motsatsen.... har själv inte någon erfarenhet så kan inte ge några direkta tips...

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Xp aka XiQter



Joined: 02 Apr 2003
Posts: 194
Location: Piteå, battlefield 2

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

Normalt brukar det vara katten som är elak med hunden, våran hund har blivit avvänjd men kattrackarna brukar för det ge sig på han om dom blir störda.
Brukar lugna ner sig när dom vant sig vid att det finns en till medlem i famlijen. När det var som värst hade vi katt,hund,kanin och en mus/råtta. Alla kom överens i slutändan även om jag inte skulle lämna katten med råttan oövervakat medans den levde.
Det som funkade bäst var att ignorera katten när hunden var där, agera precis som att det var normalt med en katt i rummet, samma med kaninen.

_________________
Battlefield 2!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 22:56 pm    Post subject: Reply with quote

Dag 2 :

Tackar för svar på topic.

jag tog till mig en del av det ni sa och detta blev resultatet =)
Hursomhelst så var denna dagen mycket bättre. Rummet som jag numera bor i (bor ute i sommarstugan med familjen) är kattens helt egna revir, vi har även skaffat en såkallad "kattstege" utanför fönstret så att bara katten kan komma in här. Detta ökade självförtroendet på katten nått så in i norden, den blev till och med blev kaxig nog att gå fram och stryka sig mot hunden när den låg och sov.
Hunden vaknade visserligen och hade klart och tydligt bestämt sig för att äta upp lillkatten, men denna gången sa jag ifrån på allvar genom att lyfta den i nackskinnet och med en röst liknande satan så var hunden vettskraj för mig i ungefär 10 minuter.
Efter det så uppmuntrade jag hunden med mild ton att närma sig katten, varpå den ålade sig fram för att sen när jag gått ur synhåll, (ville se vad hunden gjorde om jag inte var i samma rum) tvätta katten.
Tror nog det kommer funka endå =)

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Aug 09, 2007 9:24 am    Post subject: Reply with quote

Eftersom att jag sett på det där dog-whisperer-programmet på TV så har jag plockat upp ett och annat bra tips. Tänk på nedan visdomsord så går allt bra.

YOU NEED TO BE PACK LEEEEEEEADER!!

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
XitoR



Joined: 16 Dec 2002
Posts: 412
Location: Orust

PostPosted: Thu Aug 09, 2007 10:19 am    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
Eftersom att jag sett på det där dog-whisperer-programmet på TV så har jag plockat upp ett och annat bra tips. Tänk på nedan visdomsord så går allt bra.

YOU NEED TO BE PACK LEEEEEEEADER!!



Hahaha magnus Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Thu Aug 09, 2007 11:56 am    Post subject: Reply with quote

En annan sak är att vänja katten och hunden vid varandras dofter. Få dom förstå att dom inte är farliga för varandra och sånt.

Testa att tvätta av hunden med en handuk (bara gnugga lite när den är torr) och sen lägga under kattens matskål. Gör likadant med katten. Då kommer hunden och katten förknippa doften med nåt bra; mat! woohoo!

(ja.. jag har oxå sett "mannen som kunde tala med hundar/katter/undelater/marsvin/marsmänniskor. kvinnor vet jag inte dock) Rolling Eyes

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Thu Aug 09, 2007 12:15 pm    Post subject: Reply with quote

Cat wrote:

Testa att tvätta av hunden med en handuk (bara gnugga lite när den är torr) och sen lägga under kattens matskål. Gör likadant med katten. Då kommer hunden och katten förknippa doften med nåt bra; mat! woohoo!

Hehe.. jag ser framför mig hur de kommer försöka äta upp varandra, eftersom de drillats till att förknippa varandras dofter med mat.

"Det där luktar mat, måste vara mat, dags att äta!" Very Happy

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Aug 09, 2007 22:57 pm    Post subject: Reply with quote

HAHAHAHA! Whooeee.. tur att du finns till hands Anders! Annars hade det där kunnat sluta illa!!
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Fri Aug 10, 2007 20:34 pm    Post subject: Reply with quote

Här har ni några två färska bilder på kattbusen. jag ändrade namnet på han till "Stitch" istället. =)


DSC01125.JPG
 Description:
raour!
 Filesize:  130.12 KB
 Viewed:  368 Time(s)

DSC01125.JPG



DSC01128.JPG
 Description:
Roooooar!
 Filesize:  157.02 KB
 Viewed:  362 Time(s)

DSC01128.JPG



_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Fri Aug 10, 2007 21:03 pm    Post subject: Reply with quote

vikken liten sötnos då Very Happy
_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Fri Aug 10, 2007 21:11 pm    Post subject: Reply with quote

SilentPredator wrote:
vikken liten sötnos då Very Happy



Säger du som inte har han tuggandes på foten! Shocked

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Sat Aug 11, 2007 1:10 am    Post subject: Reply with quote

Stenstream wrote:
SilentPredator wrote:
vikken liten sötnos då Very Happy



Säger du som inte har han tuggandes på foten! Shocked


haha jepp Very Happy inte mitt prob Razz

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Sat Jan 21, 2023 13:59 pm    Post subject: Updated Wealth Advisor Details Reply with quote

In response to the people inquiring about financial planning executive, certified fiduciary advisor, cfp financial planner, massmutual empower, lpl credit, financial rep, I highly recommend this awesome retirement planner info or voya 401k rollover, goldman sachs assets, baxter 401k, dallas asset management firms, investment advisors, lincoln 401k, alongside all this top asset advisor blog not to mention 401k options, financial planning planner, ethical financial advisor, coastal wealth financial planners, wells fargo private wealth management, financial estate, and don't forget this excellent wealth planner site which is also great. Also, have a look at this recommended wealth manager blog and don't forget estate planning wealth management, james gerrard financial planner, barron's top advisors 2021, my 401k, new wealth management firms, ubs management, and don't forget this high rated asset planner advice not to mention advisor near me, tax planners, certified financial planner professional, best retirement plans, betterment ira, ria annuity, alongside all new financial manager link which is also worth a look. I also suggest this recommended wealth advisor details as well as buckingham wealth management, apollo asset limited, stock management companies, krishan daga mutual fund manager, selecting a financial advisor, m1 finance robo advisor, alongside all this useful financial advisor url as well as talk to a financial advisor, top fee only wealth management firms, traditional 401k, retirement options, active fund management, kingswood wealth, on top of high rated retirement planner site on top of moneywise kingdom advisors, personal retirement plan, fers supplement, bernstein global wealth management, oaks asset management, gsam funds, which is also great. Finally, have a look at this best asset planner advice with certified personal financial planner, hermes investment management ltd, ey financial planning, global wealth group, financial planning group, ian garvey financial planner, for good measure. Check more @ Excellent Roof Repair Advice 0ab993d
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Sun Feb 26, 2023 10:41 am    Post subject: Listen To This Podcast For Good Mastiff Dog Advice Reply with quote

To the guy talking about bully mastiff dog, bandog breeding, mastiff adoption near me, Tosa Inu Japanese Mastiff best advice, Great Dane German Mastiff breed best tips, saggy faced dogs advice, I highly recommend this super fast reply for top rated mastiff breed advice or Cane Corso breed best info, mastiffmaster.com American Mastiff breed, try this Great Dane German Mastiff breed, training mastiff puppy, mastador puppy price, Great Dane German Mastiff breed best tips, alongside all this here for useful mastiff breed tips on top of mountain mastiff puppies, foods to avoid latest info, pet mastiff, siberian tibetan mastiff, italian master dog, how to groom a mastiff, as well as this more for best mastiff breed forum alongside all broholmer puppies for sale near me, mastiff mastiff, neo mastiff puppies, why do hounds have loose skin info, read reviews of Caucasian Mastiff breed, mastador puppies near me, alongside all this go here for great mastiff dog link every mastiff breed, serbian mastiff, african mastiff puppy, all black mastiff, mastidoodle puppies for sale near me, english mastiffs puppies for sale, as well as this read full article for recommended mastiff breed link and don't forget mastiff cross, american mastiff puppies for sale near me, bullmastiff breed home page, loose skin puppy, bullmastiff training tips, try this Iranian Sarabi Mastiff, on top of continue reading for useful mastiff dog link which is also worth a look. I also suggest this more tips here for great mastiff breed site alongside all Boerboel South African Mastiff breed great recommendation, spanish mastiff puppies for sale, oldest french mastiff, mastiff wolf hybrid, merle neapolitan mastiff, old dog saggy skin info, not to mention this lowest price for good mastiff breed advice not to mention english mastiff feeding chart, chinese mastiff price, mastiff family dog, best dog food for mastiffs, mastweiler puppies for sale, Korean Mastiff Dosa Mastiff home page, not to mention related site for useful mastiff dog advice and don't forget brindle mastiff for sale, brindle mastiff, click for Tosa Inu Japanese Mastiff, tibetan mastiff price usa, English mastiff breed facts, perro tibetan mastiff, which is also great. Finally, have a look at this my latest blog post for recommended mastiff dog tips with see this Korean Mastiff Dosa Mastiff, what to feed mastiffs information, best family mastiff, Great Dane German Mastiff breed great recommendation, dog with loose skin on face advice, all black tibetan mastiff, for good measure. Check more @ I Thought About This For Top Mastiff Dog Info 2020ab9
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies