HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Interleave aka Pingfilter (Guide)

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Guides
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Jul 02, 2007 19:05 pm    Post subject: Interleave aka Pingfilter (Guide) Reply with quote

Ett intressant fenomen bland fragbite/swec-kids m.fl är behovet av att ha den lägsta pingen i världshistorien för att kunna spela cs. Det finns massor med bra trådar i ämnet men jag tänkte passa på att förklara hur det _verkligen_ ligger till, vad fördelarna kan vara och vad nackdelarna är. Innan ni läser vidare tycker jag att ni ska luta er tillbaks och reflektera en smula över att det tar 135ms för ljuset att färdas ett varv runt jorden... och det är utan routrar, koppartråd och nätverkskort.

Som de flesta vet sker datakommunikation genom att rader av ettor och nollor skickas över en förbindelse och det är viktigt att datan kommer fram i rätt ordning. I den perfekta fibervärlden funkar det här i princip utan problem då antalet fel är ungefär en bit på en miljard, för kopparförbindelser (xDSL) ligger felhalten ungefär på ett fel på en miljon. Över radiotrafik brukar man säga ett fel på tusen eller sämre.

För att råda bot på de här felen finns en uppsjö av tekniker, tänker inte gå in på dem mer djuplodande, det finns ett helt Internet fullt av information kring dem för den intresserade men de vanligaste är ARQ (Automatic Repeat ReQuest) och FEC (Forward Error Correction). Den första skickar om ett felaktigt paket (data packeteras och levereras i paket, inte helt olikt strumporna jag beställer från zoovillage emellanåt) medans det andra skickar med lite överflödig information för att kunna rätta till eventuella fel, ju mer överflödig info desto fler fel kan rättas men mer data måste skickas.

Den vanligaste typen av fel i ett paket är s.k skurfel vilket innebär att flera bitar påverkas av felet, se exempel:
Code:

Meddelande : abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Skurfel ger: abcdefghijkl______stuvwxyz

För att lösa problemet med för många fel har BBB använt tekniken interleaving som möblerar om bland bitarna för att förvandla långa skurfel till enkla bitfel som kan rättas till av t.ex FEC. Istället för att skicka 10 paket i följd skickar vi dem som tvärsnitt istället dvs vi tar de första bitarna i alla paket, sen de andra osv så det ser ut såhär:
Code:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 (paket 1)
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 (paket 2)
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 (paket 3)
....
91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 (paket 10)

Vi skickar istället:
01 11 21 31 41 51 61 71 81 91 i första paketet,
02 12 22 32 42 52 62 72 82 92 i andra paketet,
...
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 i tionde paketet

Med hjälp av interleaven så slipper vi problem som om hela paket två försvinner, mottagaren kommer nämligen ta emot 10 paket som alla är lite förändrade, felen markeras som XX:
Code:

01 XX 03 04 05 06 07 08 09 10
11 XX 13 14 15 16 17 18 19 20
21 XX 23 24 25 26 27 28 29 30
....
91 XX 93 94 95 96 97 98 99 100

Titta!!! istället för ett fel på 10 bitar har vi nu 10 stycken fel på 1 bit vilket enkelt kan rättas av FEC. HURRA!!!!

Nåja, nästan iaf. Vi byter ju ut förlorade paket (loss) mot en fördröjning som är konstant. (lag) Det tar en stund att packa om paketen såhär och vi måste vänta på tio paket, packa om dem och skicka. Det här är vad de som inte riktigt förstår vad de skriver om kallar "pingfilter". Ni som hängt med förstår att ingenting filtreras över huvud taget, det fördröjs en smula.

Så summerat, att sänka interleaven kanske ger dig kortare svarstider men istället får du det värsta för en spelare, nämligen loss och ojämnheter, något som garanterat påverkar dig mer än ett par millisekunder högre men jämnare svarstid.

Varför vill man justera interleave då? Jo de flesta som läser det här sitter antagligen på ADSL eller liknande tjänst, då kan kvalitet på länken från telestationen till huset du bor i ge upphov till fel, bor du närmare stationen kanske du inte behöver ha en 8 bits interleave aktiverat. Används tjänster som VoIP är det dock nödvändigt med 16 bitars interleave för att kvalitetskraven ska upprätthållas.

Kommentera gärna innan jag flyttar den här tll guides utifall att jag missat ngt.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805


Last edited by mts on Mon Jul 02, 2007 19:51 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Xp aka XiQter



Joined: 02 Apr 2003
Posts: 194
Location: Piteå, battlefield 2

PostPosted: Wed Jul 04, 2007 14:34 pm    Post subject: Reply with quote

Haha jag jobbar som FLS åt BBB och känner precis igen snacket. P12 ringer in och klagar på sin ping kl 13:45 då han kommer hem från skolan. Man ställer om felkorrigerings filtert till 0 och förklarar att linan kan bli ostabil pga detta, kl 17:59 (just då man ska gå av sitt pass) Ringer en förbannad familjefar in och kräver att få prata med den som förstört hans internet... Man försöker snällt förklara att det är hans son som krävt bättre pingtider i ett datorspel och därför han upplever flappande acess, sen följer ett typiskt "EEEEEEEEMMMMIIIIIIIILLLL" skrik i telefonen och p12 springer och låser in sig på toaletten Smile
_________________
Battlefield 2!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Jul 11, 2007 2:32 am    Post subject: Reply with quote

Så kallad interleaving används av alla operatörer, mer eller mindre. Att man i olika DSL-tekniker "smetar ut" informationen som skickas från kunden över fler paket. Detta så att man inte skall tappa information på olika sätt.

Min åsikt är att det är inte smart att låta folk påverka interleaving på deras bredband, mycket få människor (inkluderat de som jobbar hos internetleverantörerna) förstår effekten av att höja och sänka interleaving. Ett högt värde kan vara bra i en situation, men väldigt dåligt i en annan. Effekten varierar beroende på hur man använder sitt bredband och vad för protokoll som man skickar informationen med. Att använda ett annat värde än vad som är rekommenderat är dumt.

Om man har bra kvallité på sitt bredband så behöver man aldrig fundera på vad interleaving är ställt på. Har man problem med att spela spel på internet, och felet faktiskt är lokalt i ens bredbandsanslutning; så ligger felet i kopparkabel och/eller kopplingsväg till station, DSL-port på station, DSL-modemet hemma, kablage till modemet och datorn, nätverkskortet i datorn eller andra möjliga problem hos operatöreren; där ligger problemet, inte att man har ett felaktigt interleaving värde. Är det endast därför man har problem så bör man byta internetleveratör till någon som kan bygga en bredbandsanslutning Smile

Vad man även bör förstå är att det inte är fördröjning (lagg/ping) som påverkar ens spel i störst utsträckning, det är variationer i fördröjningar (jitter). Det gör inget alls om man spelar med fördröjning på upp flera antal tiotals ms, hjärnan korrigerar automatiskt för detta, utan att man märker av det. Om fördröjningarna varierar så kan dock inte hjärnan kompensera för detta och man märker då av det.

Jitter kan orsakas av paket som går sönder på vägen till sin destination, men det kan även orsakas av att paket skickas vidare olika snabbt i routrar, switchar och servrar mellan dig och din destinationen. Det i sin tur beror på hur pass mycket de har att göra, vad för prioritet paketen har och vad för hastighet som är på förbindelserna till routern, switchen eller servern. Sådant kan du inte själv styra över, utan man får lita till de som styr över nätet och de andra sakerna som du går över när du är på internet.

Angående prioritet för paket så används i de allra flesta IP-nät olika tekniker för att prioritera trafik. Privatpersoners internet trafik har oftast lägst prioritet, längre än företagstrafik, och realtidstrafik för t ex IP-telefoni eller IP-TV. Blir nätet alltför belastat så slängs/fördröjs vanlig "speltrafik" först, det är bara så som internet fungerar och inget man kan undvika, oavsett internetleverantör. Det kan dock vara intressant att känna till. Skälet till att privatpersoners trafik är prioriterad lägre är pga att man i praktiken som leverantör inte kan sälja t ex IP-telefoni eller IP-TV om man inte prioriterar trafiken i ens nät. Även så vill företag idag ofta få en garanti när det gäller svarstider för sin trafik, det går inte heller att sälja om man inte prioriterar sin trafik.

PS.
En av de vanligast felkorrigeringsteknikerna förutom FEC är HEC (Header Error Control).
DS.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Guides All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies