HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Prisvärd laptop
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 24, 2006 23:48 pm    Post subject: Reply with quote

bra med minne, rätt bra processor, allt ser bra ut, men ett jättedåligt grafikkort för den storleken på dator Smile Har inga direkta tips just nu, men rätt säker på att du får mer för pengarna
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Jan 09, 2007 17:39 pm    Post subject: Reply with quote

Tjipp o hej!

Sitter här och försöker söka ibland laptopsdjungeln...

Tänkte ju höra om någon här har något eventuellt bra pris på en Laptop/Bärbar dator?

Syftet med denna är basic och multimedia. Alltså ordbehandling, internetsurffa, och kolla på filmer.

Läste lite här om att mts inte var nöjd med upplösningen på 1280x800 och tänkte att de kanske ligger någoting i detta om man ska ämna och se på film.

Prisklassen är helst under 10.000:-

Var inne på att köpa en Mac men det är relativt dyra dock nice design, de kostar ju runt 10.000 men då får man ju ingen bra skärm heller...

Så hoppas på att ni där ute skulle kunna hitta några bra tips på bärbara-burkar

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Mon Jan 22, 2007 20:16 pm    Post subject: Reply with quote

hijackar denna topic, funderar på att köpa en laptop i 10,000kr klassen
har tittat runt lite och jag vill ha en med iaf 100gigs hd, grafikkort behövs knappt och dvd brännare skippar jag gärna om jag kan få ner priset.
ha rtänkt att precis som oscar ha den till basic, skolarbeten, film inga spel kan ju vara kul om man kan få in nått spel men inte speciellt viktigt. C&C duger Smile sen när jag har tittat runt så har jag sett att många bärbara datorer har windows xp media center. vad är detta ? spelar ingen roll om det är pc lr mac. dock är mac väldigt dyra om man vill ha lite större hårddisk (iaf om man tittar på apple.se)
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 7:28 am    Post subject: Reply with quote

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105259

Kan denna kanske vara någonting? Vill du lägga till lite mer hade jag satsat på den här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098761 .

Kvalitétsmässigt tror jag HP tar priset av dessa två, HP brukar i nästan alla fall jag har hört om hålla en hög kvalité på deras laptops. Toshiba vet jag inte speciellt mycket om dessvärre, men den fungerar säkerligen bra den också.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 12:38 pm    Post subject: Reply with quote

hpn verkar ganska interessant men 3,5h batteritid är det bra ? men kostar den som hpn så börjar jag fundera på en apple istället. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6444045/wa/PSLID?mco=993CF1CB&nclm=MacBook&wosid=uN26gv8DvKGA3Cx79Y32SW2v5TY den för knappt 13000. för som jag har förståt det så ska mac vara mkt mer lätt hanterliga vilket kan vara en fördel. åsikt någon ?
hur är det med operativsystem och programvaror till mac? är sådant dyrt för dom jag har till windows funkar väl inte på den?
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 13:07 pm    Post subject: Reply with quote

macarna är sötare... och dyrare...

sen är de inte lika utsatta för dumheter i form av virus osv. Tar dig ungefär 45 minuter att vänja dig (och börja älska) osx.

Jag skulle definitivt köpa en svart macbook eller en 15" macbook pro, inget snack om saken.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 14:57 pm    Post subject: Reply with quote

Min bror har en MacBook Pro och nog är den älskvärd, å andra sidan kostar de därefter.

Om du har tillräckligt med likvida medel borde du helt klart överväga en Mac.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Tue Jan 23, 2007 15:07 pm    Post subject: Reply with quote

ställer frågan igen hur är det med program och programvara? tex nån typ av word exel och powerpoint? sen OS ska man köra macs egna lr windows? vad kostar windows till mac? hur fungerar allt detta ?
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 1:54 am    Post subject: Reply with quote

Maledrach wrote:
ställer frågan igen hur är det med program och programvara? tex nån typ av word exel och powerpoint? sen OS ska man köra macs egna lr windows? vad kostar windows till mac? hur fungerar allt detta ?


på en mac kör du OS X, inte windows... programvaror som office-sviten finns för mac också, likaså många andra program. Du kan köra windows på en mac, faktum är att det (vet inte hur aktuellt det här är just idag) går fortare att köra windows vista på en mac än på en PC.

Well, summa summarum, vill du ha ett mer välpolerat system som är trevligare att jobba med ska du välja en mac,

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 12:19 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Maledrach wrote:
ställer frågan igen hur är det med program och programvara? tex nån typ av word exel och powerpoint? sen OS ska man köra macs egna lr windows? vad kostar windows till mac? hur fungerar allt detta ?


på en mac kör du OS X, inte windows... programvaror som office-sviten finns för mac också, likaså många andra program. Du kan köra windows på en mac, faktum är att det (vet inte hur aktuellt det här är just idag) går fortare att köra windows vista på en mac än på en PC.

Well, summa summarum, vill du ha ett mer välpolerat system som är trevligare att jobba med ska du välja en mac,



Second that! Min kompis har en Macbook, klåfingriga som vi är gjorde vi nått fel när vi skulle installera windows (tror det va EFI som vi mixtrat i), på en PC skulle det betytt att vi skulle behöva formatera hela datorn. INTE på en Mac, en trevlig knappkombination medan datorn startade o vips körde den nått som fixade allt o bootade OS X. Tom jag e kär nu och jag äger inte äns en! Väntar bara tills jag ska flytta och köpa en dator så jag kan få en mac!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 20:03 pm    Post subject: Reply with quote

har bestämt mig för en mac men funderar på om jag inte ska köpa en via usa, så jag undrar om någon vet ifall man kan byta tangentbord och om ja vad kostar det och vart gör dom det? sen undrar jag vad skillnaden på macbook och macbook pro är ? förutom lite bättre prestanda och större skärm? är det inget 3dkort i macbooken? är det så viktigt när jag inte har tänkt att spela på den? någon som vet ungefär vad det skulle kosta att skicka packetet från usa till sverige? ups hemsida va inte så samarbetsvillig

enligt posten så runt 500kr, låter det troligt? skulle tro att det va lite dyra men har ingen koll. vet att jag skickade ett paket från sthlm till luleå för 130kr 8det vägde 2,5kilo ungefär)
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 20:18 pm    Post subject: Reply with quote

köp i sverige och utnyttja rabatten via mecenat istället
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 21:28 pm    Post subject: Reply with quote

räknade med 150USD i frakt och 500 för ett nytt tbord. och det blir ändå 1300kr billigare om jag köper den via usa istället för mecenat och 2800 utan mecenat. vilket enligt mig är ganska stor skillnad. så svara på frågorna ovan istället för att komma med dina onödiga inlägg ! Twisted Evil Twisted Evil btw detta är när jag har tittat på den dyraste macbooken den som kostar knappt 15000 i sverige.

btw tack för all hjälp hitills och det blir väl mer innan jag bestämt mig så tack för det med.
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 22:03 pm    Post subject: Reply with quote

besynnerligt, det ska inte vara så stora diffar mellan USA och Sverige när det gäller mac, har du räknat med tullkostnader också?

Saken är den, att apple har (åtm haft) lite som filosofi att deras produkter ska kosta lika mycket var du än befinner dig, Senast igår har jag för mig att jag läste om att "Ipod index" är en kandidat att konkurrera med "Big Mac Index".

Anyhoo, macbooken har sämre kretsar för accelererad grafik än vad pro-modellerna har. Mycket annat också men om du tänkt använda den till vad den är till för (dvs inte CAD/3D-modellering/FPS-spel) duger den nog alldeles utmärkt. Macbook pro är dessutom mer robust precis som macbooken var mer robust än ibooken.

Själv är jag kluven, prestandan i macbook pro gentemot den sjukt snygga svarta macbooken..... iii!

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 23:09 pm    Post subject: Reply with quote

vad kostar program till en mac? måste man köpa något liknande office paketet eller får man det me ? windows till mac kostar det något ? har apple worldwide garanti ( hittar inget om det på deras hemsida). om jag köper en via usa vart kan jag då få tangentbordet utbytt och ungefär vad skulle det kosta? väljer jag den näst billigaste och lägger på en större hd så blir det ingen skillnad på den och den dyraste förutom priset ? (den näst dyraste blir ändå billigare) och när man tar jämför produkter så är hdn den ända skillnaden :S :S :S :S förvirrande. vad är det för batteritid?

föresten så ska den inte vara svart den ska vara vit om man ska ha en macbook.
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Jan 24, 2007 23:45 pm    Post subject: Reply with quote

vad kostar program till en mac?
beror på vad du vill ha för program... kolla på t.ex dustin.
måste man köpa något liknande office paketet eller får man det me ?
Finns texteditorer och annat med i OS X ja
windows till mac kostar det något ?
Du byter till mac för att du vill köra OS X, inte windows och nej, idag finns det inget officiellt stöd för windows på en mac, boot camp fixar det dock.
har apple worldwide garanti
ja, men det är emellanåt omständigt när du köper saker i andra länder.
om jag köper en via usa vart kan jag då få tangentbordet utbytt och ungefär vad skulle det kosta?
har inte sett att apple utför den tjänsten
väljer jag den näst billigaste och lägger på en större hd så blir det ingen skillnad på den och den dyraste förutom priset ?
(den näst dyraste blir ändå billigare) och när man tar jämför produkter så är hdn den ända skillnaden

Det är inte superdriven också?
vad är det för batteritid?
Beror helt på vad du gör med datorn, har läst 6h men det tror jag vad jag vill om.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Jan 25, 2007 0:04 am    Post subject: Reply with quote

www.openoffice.com har en version till Mac OS X men den är inte listad under "our thoroughly tested builds" så jag vet inte hur stabil den är.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Thu Jan 25, 2007 23:32 pm    Post subject: Reply with quote

hur är detmed msn till mac ?
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Jan 26, 2007 2:09 am    Post subject: Reply with quote

Maledrach wrote:
hur är detmed msn till mac ?

jättebra, fast du kör med nån annan klient typ adium istället för msn.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Fri Jan 26, 2007 15:34 pm    Post subject: Reply with quote

va i en av äpplets butiker idag och frågade runt lite så nu kan jag svara på några av mina egna frågor. ifall någon annan dum unge(läs: som male) skulle få försig att köpa en mac.

måste man köpa något liknande office paketet eller får man det me ? får med 90dagars test av officepacketet sen får man köpa det.

om jag köper en via usa vart kan jag då få tangentbordet utbytt och ungefär vad skulle det kosta?
dom har som regel att dom inte gör det, så köper jag en via usa så kna jag bara beställa ett nytt amerikanskt tbord inte ett svensk. men finns väl lite mindre seriösa företag som kan ordna detta.

väljer jag den näst billigaste och lägger på en större hd så blir det ingen skillnad på den och den dyraste förutom priset ?
(den näst dyraste blir ändå billigare) och när man tar jämför produkter så är hdn den ända skillnaden
lägger jag till 120gigs hdd så blir det ingen skillnad förutom färgen och lite längre leveranstid inget annat.

dom påstår att det är 6timmars batteritid men det säger jag precis som dig mts att det tror jag vad jag vill om. ska vara 16 i min ipod och det är det nog om jag kör på 0 i volym och inga hörlurar utan den ligger bara och gör ingenting då kanske den skulle komma upp i 16timmar.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies