HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Jag > Övermakten
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 18:29 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:

Enda jag kan svara på det är att jag kanske inte är lika korkad som du, alla kan inte ha IQ under 110 som du helt klart har. Men ta det inte personligt... Histioria intresserar mig inte speciellt mycket som ämne, det får andra ta hand om, men vad som är intressant är hur sinnet styr våra handlingar, om man ser på många upptäckter/krig/händelser kan man helt klart se många samband mellan hämd och hur historian ändrats, både till det sämre och bättre, men utgången kan ingen förutse innan.

Om vi skulle börja prata vettiga ämnen som fysik/medicin osv tror jag dina kunskaper skulle ligga på 7ans nivå, du verkar inte ha det logiska tänkandet som krävs. Men inget personligt som du säger själv.

Derox, det är inte första gången du uttrycker dig väldigt klumpigt och när du nu gör bedömning av IQ och fysik/kemikunsakper SAMT logiskt tänkande i ett och samma inlägg är det bara för mycket.

Snyt dig och torka dig bakom öronen, du verkar ha en del att lära

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 18:51 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Derox wrote:

Enda jag kan svara på det är att jag kanske inte är lika korkad som du, alla kan inte ha IQ under 110 som du helt klart har. Men ta det inte personligt... Histioria intresserar mig inte speciellt mycket som ämne, det får andra ta hand om, men vad som är intressant är hur sinnet styr våra handlingar, om man ser på många upptäckter/krig/händelser kan man helt klart se många samband mellan hämd och hur historian ändrats, både till det sämre och bättre, men utgången kan ingen förutse innan.

Om vi skulle börja prata vettiga ämnen som fysik/medicin osv tror jag dina kunskaper skulle ligga på 7ans nivå, du verkar inte ha det logiska tänkandet som krävs. Men inget personligt som du säger själv.

Derox, det är inte första gången du uttrycker dig väldigt klumpigt och när du nu gör bedömning av IQ och fysik/kemikunsakper SAMT logiskt tänkande i ett och samma inlägg är det bara för mycket.

Snyt dig och torka dig bakom öronen, du verkar ha en del att lära


Om han vill anklaga mig för att inte ha kunskaper inom ett område jag inte bryr mig om eller aldrig läst får la ja säga att han knappast har kunskaper inom de områden jag kan.

Mina tankar om hämd är inga nya tankar, många psykologer/filosofer har liknande tankar om hämd och människans förhållning till hämd. Dock är deras tankar inte lika "klumpigt" uttryckta. Jag orkar inte lägga energi på att uttrycka mig klarare eftersom de flesta verkar missförstå mig med flit ändå. Vi har kommit långt ifrån mitt synsätt på det hela eftersom folk tar det de vill se och sätter ord i munnen på mig. Bra argumentationsteknik är det...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 19:03 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Om han vill anklaga mig för att inte ha kunskaper inom ett område jag inte bryr mig om eller aldrig läst får la ja säga att han knappast har kunskaper inom de områden jag kan.

Mina tankar om hämd är inga nya tankar, många psykologer/filosofer har liknande tankar om hämd och människans förhållning till hämd. Dock är deras tankar inte lika "klumpigt" uttryckta. Jag orkar inte lägga energi på att uttrycka mig klarare eftersom de flesta verkar missförstå mig med flit ändå. Vi har kommit långt ifrån mitt synsätt på det hela eftersom folk tar det de vill se och sätter ord i munnen på mig. Bra argumentationsteknik är det...


Då tycker jag vi börjar om på ny kula och gör vårt bästa för att inte feltolka med flit.
Smile
Ett någorlunda välskrivet inlägg med punkter, kommatecken och andra härligheter underlättar den saken.

Vi får självfallet också acceptera att vi inte vet allt (eller mycket alls) om den vi diskuterar (hoppas vi kan diskutera istället för att, så att säga, jiddra). Vi kan dock kanske sluga nog att iallafall anta att t.ex. en person som med höga betyg utexaminerats från erkänt krävande utbildningar har ett och annat rätt. Man hamnar ju lätt fel annars.

Jag har för övrigt ingen aning om vad jag har för IQ, hoppas nästan på jättelågt. Det gör ju att eventuella prestationer blir lite mer värda, eller hur? Smile

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 19:16 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Där tar du fel, det är enligt svensson det inte är okej att hämnas. Ibland undrar jag ifall folk faktiskt ens besökt andra länder, än mindre bott där. Världen rör sig frammåt på grund av hämd, vi skulle vara 200 år tillbaka i utvecklingen utan hämdtankar. Krig har förlorats på grund av hämd. Utan hämd = långsam utveckling. Ifall ingen röst gör sig hörd kommer inget ändras, hämd kan begås på flera sätt, jag gav bara ett antal förslag.

Hej Derox.
Jag har inte läst mer historia än den som bjöds i Historia A på gymnasiet 1999 och är inte särskilt berest heller, iallafall inte i nyligen krigshärjade länder. Med det sagt, ursäkta mig om jag är ute och famlar lite.

När du säger hämnd för utvecklingen framåt och "utan hämnd = långsam utveckling" tänker jag direkt på den evigt sorgliga biten kring Israel och Palestina. Jag tycker det verkar som att just hämnd är det som bromsar utvecklingen, hindrar försoning och skapandet av någon typ av situation där "båda sidor" kan tycka att "ok, det funkar". Hur ser du på den saken, är just den konflikten ett undantag eller en huvudregel?

Jag tror att hämnd är jättebra för utvecklingen av krig och konflikter, att just hämnd fungerar lite som bensin på bålet, men den typen av utveckling är ju inget bra!

Vad menar vi egentligen med "krig har förlorats på grund av hämnd" som du skriver i direkt anslutning till "utan hämnd = långsam utveckling". Jag läser det som att den sida som ägnat sig mest åt att hämnas har "förlorat" kriget. Är det inte då så att det vinnande konceptet är att "inte hämnas"?
När du skriver så tänker jag att du antagligen har något specifikt krig i åtanke och skulle gärna få veta vilket, så att jag kan slå upp det i historieboken jag fick då, den där våren.. Smile

Extra kommentar: Huruvida vinna eller förlora krig är bra/dåligt för utvecklingen har jag ingen aning om egentligen. Tack för att du tog dig tid till att läsa och svara.

/ anders

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 19:33 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:


Då tycker jag vi börjar om på ny kula och gör vårt bästa för att inte feltolka med flit.
Smile
Ett någorlunda välskrivet inlägg med punkter, kommatecken och andra härligheter underlättar den saken.

Vi får självfallet också acceptera att vi inte vet allt (eller mycket alls) om den vi diskuterar (hoppas vi kan diskutera istället för att, så att säga, jiddra). Vi kan dock kanske sluga nog att iallafall anta att t.ex. en person som med höga betyg utexaminerats från erkänt krävande utbildningar har ett och annat rätt. Man hamnar ju lätt fel annars.

Jag har för övrigt ingen aning om vad jag har för IQ, hoppas nästan på jättelågt. Det gör ju att eventuella prestationer blir lite mer värda, eller hur? Smile


Okej, jag vet att jag gick för långt i sista inlägget men jag blir bara sur när folk inte har vett att inte dra in personangrepp i diskussioner. (jag blir då lika god kålsup själv jag vet, men ändå).

Kan även säga att jag när jag blir sur överdriver, jag tyckte bara att allt för många säger att polisen handlade rätt eftersom att vi inte var där och inte vet vad som hände, hur kan vi då säga att han handlade rätt? Allt är då möjligt. Kan även hålla med om att lägga ut någons personuppgifter inte är att rekomendera, det var mer menat som ett skämt (även fast jag kan förstå vissa människor som hämnas på så vis).

IQ däremot är en rolig sak att diskutera, IQ handlar bara om att se logiska mönster osv. Därför drog jag upp det, vem det nu var kritiserade mig och verkade tycka jag inte passade för läkaryrket och sa att jag inte kunde histioria. Vad har det med saken att göra? Jag är naturare, inga SAM ämnen intresserar mig. Samma sak som jag då tyckte att jag förmodligen kunde mer i de ämnena och drog en dålig koppling till IQ som faktiskt hjälper i det ämnena.

Dock anser jag fortfarande att hämd har hjälpt till i utvecklingen, det finns andra (filosofer/psykologer) som anser att några mindre snälla drag såsom hämdkänslor/avundsjuka/hat osv bidragit till att människor gått över vissa gränser och i slutändan gjort något bra. Nu orkar jag inte dra fram några men det va lite sånt man läste i filosofi-boken när man hade tråkigt.

Jag kan ofta argumentera för saker jag egentligen inte står bakom bara för att de som kritiserar denna har vissa argument jag tycker bygger på felaktiga grunder, då tror tydligen människor jag står bakom dessa saker. Jag brukar inte orka rätta dem för de tror ändå inte mig.

Hur som haver, det jag försökt säga hela tiden är att va inte så snabb med att dömma detta för att Shogun vart på krogen. På min studentskiva jag hade t.ex. träffade jag på en ordningsvakt som var allmänt taskig och sa att jag va full (jag är i princip nykterist så jag hade druckit ett glas cider till maten 3 timmar innan det här), detta grundade han på att jag inte rättade mig helt efter vad han sa. Han försökte dumförklara mig och mina kompisar eftersom vi är unga, hade en otroligt taskig attityd tills jag drog upp alla kontraktsbrott krogen gjort under kvällen och började påpeka att jag började tröttna och kunde gärna kontakta en jurist dagen efter. Då blev han helt plötsligt trevlig och jag var inte längre alls påverkad, han bad lite halvt om ursäkt och så var det inte mer med det.

Det jag menar är att det finns rötägg överallt som tror att bara för man är ung kan de bete sig hur som helst. Tyvärr drar väktare/ordningsvakter/poliser/militärer till sig människor som vill ha en maktposition, och vissa slipper igenom. Jag själv skulle aldrig vilja bli något av dessa speciellt eftersom jag kan brusa upp och bli otrevlig och jag kan inte lova jag INTE skulle missbruka makt.

Jag vill bara få fram att om man stöter på en av dessa tycker jag man skall ge en knäpp på nosen så att han/hon kanske tänker sig för en gång extra nästa gång han/hon hamnar i en sådan situation igen. Nu vet jag ju inte hur det egentligen gick till i det här fallet, men jag tycker inte man skall vara så snabb på att dömma Shogun för att han varit ute på krogen, ingen vet vad som hände, men vi kan väll ivarjefall inte ta polisens parti bara för att han är polis och Shogun är ung och hade varit på krogen?


Puss på er alla Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 20:19 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Jag är naturare, inga SAM ämnen intresserar mig. Samma sak som jag då tyckte att jag förmodligen kunde mer i de ämnena och drog en dålig koppling till IQ som faktiskt hjälper i det ämnena.

Dock anser jag fortfarande att hämd har hjälpt till i utvecklingen, det finns andra (filosofer/psykologer) som anser att några mindre snälla drag såsom hämdkänslor/avundsjuka/hat osv bidragit till att människor gått över vissa gränser och i slutändan gjort något bra. Nu orkar jag inte dra fram några men det va lite sånt man läste i filosofi-boken när man hade tråkigt.

Jag kan ofta argumentera för saker jag egentligen inte står bakom bara för att de som kritiserar denna har vissa argument jag tycker bygger på felaktiga grunder, då tror tydligen människor jag står bakom dessa saker. Jag brukar inte orka rätta dem för de tror ändå inte mig.

Jag är också naturare, for the win... eller hur man säger.. läkarlinjen, va trevligt. Hur lång tid har du läst och hur hamnade du där, var det via intervju, via 20.0 eller via 2.0 eller via praktiskt prov a la "open heart surgery"?

Jag har/hade en bekant som innan han började på läkarlinjen var väldigt bright på den typen av studier, men med ruskigt låg empati, saknade all ödmjukhet och tyckte att de flesta som sa emot honom var tvärblåsta. Skönt nog verkar det som att de senare anti-talangerna gick över och han blev rätt vettig. Dryg, men rätt vettig ändå. Smile

I diskussioner intar jag också ibland en åsikt/position som egentligen inte är min, brukar ofta bli lite intressantare än att sitta 5 pers och dunka varandra i ryggen och säga "fan va rätt vi har, vi är så jävla bra". Helt rätt!

Nu hamnade du i den där historiska återblicken kanske lite snett och att det finns forskare/filosofer som ser på hämnd på det sätt du beskriver betvivlar jag inte, på vissa sätt har de säkert helt rätt. Däremot kan vi väl enas om att hämnd i 99 fall av 100 bromsar utvecklingen och är allmänt dumt, annars får du faktiskt leta upp bokjäveln och trolla fram det där kriget vi pratade om och förklara det där grälet mellan Palle och Isse. Razz

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 20:31 pm    Post subject: Reply with quote

Krig påskyndar utvecklandet av teknologi. Sen kan man väl disskutera om alla krig bygger på hämnd.
Men tycker föga att man kan använda detta som ett argument för att rättfärdiga krig/hämnd. Tycker aldrig att man kan komma till den sidan du kallar "gått till det bättre" för priset för det, är alltid för stort.

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 21:02 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
Jag är också naturare, for the win... eller hur man säger.. läkarlinjen, va trevligt. Hur lång tid har du läst och hur hamnade du där, var det via intervju, via 20.0 eller via 2.0 eller via praktiskt prov a la "open heart surgery"?

Jag har/hade en bekant som innan han började på läkarlinjen var väldigt bright på den typen av studier, men med ruskigt låg empati, saknade all ödmjukhet och tyckte att de flesta som sa emot honom var tvärblåsta. Skönt nog verkar det som att de senare anti-talangerna gick över och han blev rätt vettig. Dryg, men rätt vettig ändå. Smile

I diskussioner intar jag också ibland en åsikt/position som egentligen inte är min, brukar ofta bli lite intressantare än att sitta 5 pers och dunka varandra i ryggen och säga "fan va rätt vi har, vi är så jävla bra". Helt rätt!

Nu hamnade du i den där historiska återblicken kanske lite snett och att det finns forskare/filosofer som ser på hämnd på det sätt du beskriver betvivlar jag inte, på vissa sätt har de säkert helt rätt. Däremot kan vi väl enas om att hämnd i 99 fall av 100 bromsar utvecklingen och är allmänt dumt, annars får du faktiskt leta upp bokjäveln och trolla fram det där kriget vi pratade om och förklara det där grälet mellan Palle och Isse. Razz


Nu missförstod du nog lite, eller skrev jag konstigt, jag har ännu inte börjat läkarlinjen, orkade aldrig söka till hösten och tydligen börjar de inte på våren heller. Så det blir nästa höst, jag skall plugga utomlands, förmodligen i Polen.

Att komma in tror jag inte är några problem då eftersom jag eftersträvade att läsa mycket naturpoäng så slarvade jag med Svenska och Histioria och sådant och fick bara VG i dessa, jag fick dock ett relativt okej snitt (runt 18.5 tror jag de var), samt att jag läst alla extra kurser de i de polska läkarskolorna värdesätter och gör dig i deras ögon till en extra bra kandidat. Jag har även möjlighet och söka flera gånger ifall jag inte kommer in första gången, så jag kommer börja där, frågan är bara när :p

Jag tycker dock inte att bara för man säger emot mig är man blåst Wink Jag själv är blåst i många sammanhang Smile

Då jag nu inte orkar leta på nätet efter kriget (lär va kul och söka på "war +revenge +good") eftersom jag inte har min fina historiebok kvar så blir det svårt och trolla fram vilket krig det var jag hade i tanken (minns bara att det var väldigt intressant läsning). Men jag håller ändå med dig, hämd har förstört mycket med. Men alla känslor som bidrar till mer tävling, må så vara för att hämnas genom att snuva någon på äran främjar utveckling. Allt har två sidor, även krig Wink Dock vill jag inte säga att hämd ALLTID är dåligt!

Att hämnas är väldigt dumt i de flesta fall, ja! Jag tycker bara inte att man ska låta sig bli trampad på! Som sagt ser jag hämd som mycket, en anmälan, intervju i tidning men även mindre bra saker som hämnd genom våld osv. Vissa av dessa saker jag ser som hämnd tycker i varje fall jag vara bra att ta till i vissa situationer när man blivit felaktigt behandlad!

Nu bör man kanske dra upp den roliga debatten om att alla ord betyder olika saker för olika människor. Kanske är min bild av ordet hämnd annorlunda jämfört med vad ni andra förknippar ordet med?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 22:17 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Nu missförstod du nog lite, eller skrev jag konstigt, jag har ännu inte börjat läkarlinjen, orkade aldrig söka till hösten och tydligen börjar de inte på våren heller. Så det blir nästa höst, jag skall plugga utomlands, förmodligen i Polen.

Att komma in tror jag inte är några problem då eftersom jag eftersträvade att läsa mycket naturpoäng så slarvade jag med Svenska och Histioria och sådant och fick bara VG i dessa, jag fick dock ett relativt okej snitt (runt 18.5 tror jag de var), samt att jag läst alla extra kurser de i de polska läkarskolorna värdesätter och gör dig i deras ögon till en extra bra kandidat. Jag har även möjlighet och söka flera gånger ifall jag inte kommer in första gången, så jag kommer börja där, frågan är bara när :p

My bad, tyckte det antyddes att du läste läkarlinjen nu, tog det för sanning. Sorry, men lycka till! Razz *sova*

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 22:34 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
Derox wrote:
Nu missförstod du nog lite, eller skrev jag konstigt, jag har ännu inte börjat läkarlinjen, orkade aldrig söka till hösten och tydligen börjar de inte på våren heller. Så det blir nästa höst, jag skall plugga utomlands, förmodligen i Polen.

Att komma in tror jag inte är några problem då eftersom jag eftersträvade att läsa mycket naturpoäng så slarvade jag med Svenska och Histioria och sådant och fick bara VG i dessa, jag fick dock ett relativt okej snitt (runt 18.5 tror jag de var), samt att jag läst alla extra kurser de i de polska läkarskolorna värdesätter och gör dig i deras ögon till en extra bra kandidat. Jag har även möjlighet och söka flera gånger ifall jag inte kommer in första gången, så jag kommer börja där, frågan är bara när :p

My bad, tyckte det antyddes att du läste läkarlinjen nu, tog det för sanning. Sorry, men lycka till! Razz *sova*



Haha, sånt som händer Smile Jag va kanske otydlig:)

Tackar, får hoppas det går vägen Smile Kan man bli fattig student som de flesta andra man känner ^^
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 23:34 pm    Post subject: Reply with quote

toffeln wrote:
Man blir ju helt förbluffad av ordbajsandet i den här tråden. För det förstaDexer, och ta inte detta som ett personangrepp nu för det är inte alls menat som ett, jag har grava problem med att förstå din osammanhängande text blandat med klara trotsålder-argument. Jag sitter här helt förundrad och kan inte för mitt liv förstå hur du kommit in på en, vad jag antar är, läkarutbildning? Jag har även svårt att förstå ditt sinne för etik och moral, något jag påpekat tidigare i tråden. Nu när du även visar bristande kunskap i att dra historiska paralleller börjar jag verkligen funderar över hur gammal du är. Många konflikter som än idag är aktiva är baserade just på hämnd, utan den död och det hat som tillkommer med detta så skulle vi kommit mycket längre i våran utveckling än vart vi står idag.

Om du allvarligt sätter dig ner och öppnar en historiebok så kommer du snabbt lära dig hur och vart man kan dra paralleller mellan olika krig och vad orsaken till dessa var. I många fall är det just hämnd som, kanske inte alltid startar krig, men i många fall håller dem vid liv. Ärligt talat är uppfattningen jag får av din nuvarande kunskap knappt på gymnasienivå och som jag sa förut så menar jag inget illa med det, jag vill bara förklara hur vissa av oss kanske uppfattar din text eller dina "argument".


Vad har jag med denna diskussion att göra ? Question Shocked Smile
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 23:37 pm    Post subject: Reply with quote

Allt är ditt fel Dexer! Crying or Very sad
_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Jan 02, 2007 23:57 pm    Post subject: Reply with quote

Får bara börja med att säga att jag inte är naturare utan samhällare med inriktning ekonomi. Läser just nu på Ekonomi Centrum på Lunds Universitet, så det inte blir några misstag. Razz Very Happy

Givetvis har de flesta krig en bra sida och en god sida. Många av våra krig har ju gjort att utvecklingar har skett bland annat för att ta våra närmsta två stora krig. Första världskriget då bland annat radarn uppfanns. Under andra världskriger uppfann man en hel del bra grejer blandannat utvecklade man radion till mobiltelefoner, som jag misstänker att de flesta som läser denna texten har nytta av. Det finns även V2-raketen, som genererade till att man började bygga raketer och utforksa rymden, kärnkraftverk som ger oss el osv.

Allt kanske inte kan ses som en bra grej då det finns en baksida, mobiler har sin strålning, rymdteknologin och kärnkraft kan generera till allt bättre vapensystem osv.

Givetvis finns det de s.k. omvända, som kanske är åt de mer psykologiska och filosofiska.
Vi läste iaf om det på Filosofiska Institutionen här i Lund, en av de äldsta institutionerna på LU. Där fick vi lära oss att bland annat att nazityskarna prövade på sina koncentrationsläger fångar att om man hade en halskrage på flytvästen, som gjorde att huvudet höll sig över vattenytan klarade man sig längr. Givetvis inte pga att man kunde där med andas utan att kyler man ner större delen av hjärnan, så går det fortfara för kroppens muskler att försvagas (här kan ni naturare spä på). Dessa tester gjordes på svaga människor i hårda tester av b.la. kyla osv. Men gud va bra flytvästar vi fick sedan.

En annan sak var bland annat här i Lund på f.d. Vipeholm, som då var något slags mentalsjukhus, om jag inte tar fel. Där bland annat utvecklingsstörd< fick bo/behandlas och andra personer med svåra mentala sjukdomar. Här gjorde man bland annat upptäckten av de vi senare i folkmun talar om lördagsgodis. Man gjorde tester på dessa personer som i princip inte kunde göra något motstånd tryckte i dem sötsaker vissa jätte mycket någon gång i veckan/månaden vissa lite varje dag. Forskningen resulterade iaf att de som fick mycket få gånger hade bättre tänder än de som fick lite ofta.

Klart man kan se dessa forskningar som goda resultat för vi i eftervärlden får ju reda på hur det är. Men frågan är hur männskligt och humant är det egentligen? Där har vi något att bita i......


Fortfarande ingen som vill hämnas med mig mot ryssen?? Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 0:28 am    Post subject: Reply with quote

As some of you seem to need a reminder:

Quote:
Under General kan man skriva om vad som helst men vissa saker får man likförbannat ta hänsyn till:

1. Respektera andra users - Om nån beter sig illa så hanterar moderators detta. Hugg inte tillbaka utan rapportera till moderator.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 0:28 am    Post subject: Reply with quote

[siLL]Dexer wrote:
toffeln wrote:
Man blir ju helt förbluffad av ordbajsandet i den här tråden. För det förstaDexer, och ta inte detta som ett personangrepp nu för det är inte alls menat som ett, jag har grava problem med att förstå din osammanhängande text blandat med klara trotsålder-argument. Jag sitter här helt förundrad och kan inte för mitt liv förstå hur du kommit in på en, vad jag antar är, läkarutbildning? Jag har även svårt att förstå ditt sinne för etik och moral, något jag påpekat tidigare i tråden. Nu när du även visar bristande kunskap i att dra historiska paralleller börjar jag verkligen funderar över hur gammal du är. Många konflikter som än idag är aktiva är baserade just på hämnd, utan den död och det hat som tillkommer med detta så skulle vi kommit mycket längre i våran utveckling än vart vi står idag.

Om du allvarligt sätter dig ner och öppnar en historiebok så kommer du snabbt lära dig hur och vart man kan dra paralleller mellan olika krig och vad orsaken till dessa var. I många fall är det just hämnd som, kanske inte alltid startar krig, men i många fall håller dem vid liv. Ärligt talat är uppfattningen jag får av din nuvarande kunskap knappt på gymnasienivå och som jag sa förut så menar jag inget illa med det, jag vill bara förklara hur vissa av oss kanske uppfattar din text eller dina "argument".


Vad har jag med denna diskussion att göra ? Question Shocked Smile
Jaa någon måste jag ju skylla på! Very Happy Redigerade bort det och har nu skickat PM till Derox. Är helt slut efter kvällens middag med flickvännen och hennes föräldrar. Återkommer med ett vettigt svar imorgon!
_________________
Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 10:44 am    Post subject: Reply with quote

Fight the power!
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 12:23 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kanske inte håller med dig Derox (har inte läst vad som skrivits alltför noggrant, därav ger jag mig inte in i diskussionen, inte nu i alla fall) hursomhelst, jag står i alla fall bakom dig till 100% när det kommer till att folk som drar in personangrepp i diskussioner bara är en bunt nollor. Jag vet egentligen inte huruvida detta har skett eller, och jag anklagar ingen, men OM det har hänt står jag bakom dig.

Själv tycker jag mig ha sett tendenser till detta i andra trådar (säkerligen var en del riktat mot mig, men också mot andra, minns inte riktigt) och jag tycker att det är helt korrekt av Lupus att göra det han gjorde. En diskussion handlar inte om att man ska ÖVERTYGA den andra sidan och få den att tycka som en själv (vilket många idag uppenbarligen verkar försöka), utan snarare att testa sina argument i praktiken och sedan låta diskussionen leda till någon sorts allmän slutsats.

Personligen tycker jag att alla som eventuellt har använt personangrepp i tråden kan ta nästa taxi till sandlådetråden.

Detta var dessvärre fett off topic, men jag tyckte att det behövdes.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 17:12 pm    Post subject: Reply with quote

Derox är väl den som gjort sig mest skyldig när det handlar om personliga angrepp?
_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 21:15 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Harvey Wallbanger wrote:
Allt är ditt fel Dexer! Crying or Very sad


toffeln wrote:
Jaa någon måste jag ju skylla på! Very Happy Redigerade bort det och har nu skickat PM till Derox. Är helt slut efter kvällens middag med flickvännen och hennes föräldrar. Återkommer med ett vettigt svar imorgon!


Ja ja ja, gör som alla andra och skyll på mig ! Evil or Very Mad
Snart säger väl ni att det var mitt fel att bocken klarade sig iår Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 22:06 pm    Post subject: Reply with quote

Den här tråden är nog mest offtopic ever Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 4 of 5

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies