HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
A-kassan och fackets avgifter
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 1:54 am    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Vänta. Du är 19 år och går på gymnasiet och jobbar hårt? Sist jag kollade är det mest 19-åringar som inte jobbar särskilt hårt som går kvar på gymnasiet höst-terminen 06.


sist jag kollade har ingen sagt jag går gymnasiet...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 13:42 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Sen till mat frågan. Köp en egen "mini-frys" och ha i din garderob? Kan du göra massa storkok.


Fan va smidigt de verkar vara trist att man inte äger lägenheten och inte får ta sönder gaderoben för att underlätta att ha en frysbox där Razz

Har en yta på knappt 19 kvm. kan troligtvis få plats med en mycket liten frys på mitt rum. Frågan är om den frysen inte låter en hel del eftersom jag troligtvis vill sova på kvällarna Razz

dessutom ett beroende är inte hel enkelt att ta sig ur, om de gäller alkogol, droger, snus eller annan sorts tobak. Givetvis kanske de känns lätt för vissa att ta sig ur, men frågan är om personen är i ett missbruk?

Själv har jag snusat sen början av 2003 ev slutet av 2002. Har inte direkt varit någon storsnusar, men tycker det är enkelt att sluta. Känner en hel del personer som lider av olika missbruk. Och det är inte så lätt som det ser ut. Själv var jag som sagt inte så beroende av snuset, utan snusde fär jag kände mig stimulerad av det. Med andra ord jag kände mig lugn och njöt lite så att säga. Har inte köpt en dosa sedan i maj, har snusat runt 10 prillor sedan slutet av maj. Kommer troligtvis inte köpa några dosor nästkommande tid då tobakspriserna stiger och en dosa beräknas kosta mellan 35-40:-

Hurra för mts inlägg hurra hurra mkt bra skrivet....

tji där fick ni Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 14:59 pm    Post subject: Reply with quote

Derox, vi får hoppas att du aldrig själv kommer behöva hjälp. För då kanske vi skrattar åt dig...

Egoism på stoooor nivå!

Jag jag jag jag! JAG VAFAN JAG DÅ! Jag jag jag JAG jag JAG JAG! MIG!
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 16:05 pm    Post subject: Reply with quote

Äh, killen har ju ändå en poäng i det han skriver. Spenderar man sina ruttna korvören på något onödigt får man trots allt skylla sig själv.
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 17:00 pm    Post subject: Reply with quote

santos_deluxe wrote:
Derox, vi får hoppas att du aldrig själv kommer behöva hjälp. För då kanske vi skrattar åt dig...

Egoism på stoooor nivå!

Jag jag jag jag! JAG VAFAN JAG DÅ! Jag jag jag JAG jag JAG JAG! MIG!


Okej, säg att jag finner ett nöje i att bränna upp pengar i en brasa, skulle du då tycka att staten är ond som gör så att jag har lite pengar?

Jag är sparsam, och har därför pengar så jag klarar mig. Därför kallar folk som slösar mig egoist? Vad är mest egoistiskt? Göra uppoffringar för att ha de pengar som krävs, eller sen gnälla för att man inte får det när man inte har lika sparsamma vanor?

Självklart finns folk som är beroende av antingen alkohol eller tobak, men det är ändå i slutändan upp till individen att ta sig ur detta beroende...

Sen till frys grejjen menade jag att man kan ju faktiskt ställa in en sådan i garderoben, behöver inte förstöra nått :p Självklart beror det lite på hur garderoben ser ut, men ändå
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 17:01 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:

Självklart finns folk som är beroende av antingen alkohol eller tobak, men det är ändå i slutändan upp till individen att ta sig ur detta beroende...


tänk om det vore så lätt...
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 19:03 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
santos_deluxe wrote:
Derox, vi får hoppas att du aldrig själv kommer behöva hjälp. För då kanske vi skrattar åt dig...

Egoism på stoooor nivå!

Jag jag jag jag! JAG VAFAN JAG DÅ! Jag jag jag JAG jag JAG JAG! MIG!



Självklart finns folk som är beroende av antingen alkohol eller tobak, men det är ändå i slutändan upp till individen att ta sig ur detta beroende...



Du kan inte mena allvar, har du någonsin sett en nära vän sitta fast i ett heroinberoende ? Nej, jag antar att du inte har det, så knip och väx upp för faan.

sry, såg nu att du skrev alkohol och tobak.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 19:06 pm    Post subject: Reply with quote

kassius wrote:
Derox wrote:
santos_deluxe wrote:
Derox, vi får hoppas att du aldrig själv kommer behöva hjälp. För då kanske vi skrattar åt dig...

Egoism på stoooor nivå!

Jag jag jag jag! JAG VAFAN JAG DÅ! Jag jag jag JAG jag JAG JAG! MIG!



Självklart finns folk som är beroende av antingen alkohol eller tobak, men det är ändå i slutändan upp till individen att ta sig ur detta beroende...



Du kan inte mena allvar, har du någonsin sett en nära vän sitta fast i ett heroinberoende ? Nej, jag antar att du inte har det, så knip och väx upp för faan.


Nej, men du kan ju inte heller skylla hans missbruk på sittande regering? Det är i slutändan upp till individen själv. Det är inte Nisse på hörnet som skall se till att din kompis blir ren, det är han själv. Självklart skall han få hjälp med det, men det är ju i slutändan upp till han själv.

Tycker det är du som ska växa upp om du anser att det är samhällets fel att din polare blev missbrukare...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 19:09 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
kassius wrote:
Derox wrote:
santos_deluxe wrote:
Derox, vi får hoppas att du aldrig själv kommer behöva hjälp. För då kanske vi skrattar åt dig...

Egoism på stoooor nivå!

Jag jag jag jag! JAG VAFAN JAG DÅ! Jag jag jag JAG jag JAG JAG! MIG!



Självklart finns folk som är beroende av antingen alkohol eller tobak, men det är ändå i slutändan upp till individen att ta sig ur detta beroende...


Ja, till stor del var det samhällets fel att han blev missbrukare, de tog inget ansvar för hans skolgång (nej, han hade inte föräldrar som hjälpte till eller stöttade honom, en mamma som va alkoholist), in & ut från kåken om och om igen, sen in på en sluten anstalt för drogberoende som han tydligen "klarade" sig igenom enligt dem i kommunen eller länsstyrelsen eller vad det är, första dagen han e ute tar han en överdos och dör...


Du kan inte mena allvar, har du någonsin sett en nära vän sitta fast i ett heroinberoende ? Nej, jag antar att du inte har det, så knip och väx upp för faan.


Nej, men du kan ju inte heller skylla hans missbruk på sittande regering? Det är i slutändan upp till individen själv. Det är inte Nisse på hörnet som skall se till att din kompis blir ren, det är han själv. Självklart skall han få hjälp med det, men det är ju i slutändan upp till han själv.

Tycker det är du som ska växa upp om du anser att det är samhällets fel att din polare blev missbrukare...


Ja, till stor del var det samhällets fel att han blev missbrukare, de tog inget ansvar för hans skolgång (nej, han hade inte föräldrar som hjälpte till eller stöttade honom, en mamma som va alkoholist), in & ut från kåken om och om igen, sen in på en sluten anstalt för drogberoende som han tydligen "klarade" sig igenom enligt dem i kommunen eller länsstyrelsen eller vad det är, första dagen han e ute tar han en överdos och dör...

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 20:08 pm    Post subject: Reply with quote

Alltså, jag känner ingen som är knarkare. Men allvarligt talat, att helt skjuta bort individens ansvar till staten (säger inte att du gör det kassius) är något som jag tycker låter väldigt skumt.

Personligen tror jag att människan alltid har ett val, vissa har det svårare att ta detta än andra, men i slutändan handlar det ändå om en själv och vad man själv vill. Å andra sidan kan jag tänka mig själv att tunga droger lockar när livet är riktigt pissigt...

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 20:14 pm    Post subject: Reply with quote

Oskar- wrote:
Alltså, jag känner ingen som är knarkare. Men allvarligt talat, att helt skjuta bort individens ansvar till staten (säger inte att du gör det kassius) är något som jag tycker låter väldigt skumt.

Personligen tror jag att människan alltid har ett val, vissa har det svårare att ta detta än andra, men i slutändan handlar det ändå om en själv och vad man själv vill. Å andra sidan kan jag tänka mig själv att tunga droger lockar när livet är riktigt pissigt...


Jag menar självklart inte att det enbart är statens fel, men en stor del.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 20:36 pm    Post subject: Reply with quote

Andelen herionister som drabbas av höjd avgift till a-kassan är nog lätträknade. Jag håller i mångt och mycket med Derox, spenderar man pengar på "onödiga" saker så är det ju lite fel att gnälla sen att man saknar pengar. Ok, är du alkoholist så är det nog svårt, men flertalet studenter som köper alkohol är inte alkoholister. Samma sak gäller om man köper en bil eller MC man inte har råd med, då kan man inte klaga sen på att man inte får mer i bidrag. OBS! Att ha råd att betala för bilen eller MCn räcker inte för att ha råd att ha den. Kan man inte betala försäkring/bensin etc så har man köpt något man inte har råd med och då får man köpa en billigare modell istället.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 21:03 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Andelen herionister som drabbas av höjd avgift till a-kassan är nog lätträknade. Jag håller i mångt och mycket med Derox, spenderar man pengar på "onödiga" saker så är det ju lite fel att gnälla sen att man saknar pengar. Ok, är du alkoholist så är det nog svårt, men flertalet studenter som köper alkohol är inte alkoholister. Samma sak gäller om man köper en bil eller MC man inte har råd med, då kan man inte klaga sen på att man inte får mer i bidrag. OBS! Att ha råd att betala för bilen eller MCn räcker inte för att ha råd att ha den. Kan man inte betala försäkring/bensin etc så har man köpt något man inte har råd med och då får man köpa en billigare modell istället.


Precis, jag menade inte att anklaga missbrukare för att va slösiga, de kan ju faktiskt inte kontrollera det. Jag menade mer merparten studenter som Fairlane sa när jag pratade om alkohol.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 21:09 pm    Post subject: Reply with quote

Det jag tror mts talar om är den hopplöshet man får när man inser att hur man än gör, hur mycket man än sparar, så kommer man inte ha mat för hela månaden. Då uppstår väldigt lätt ett sinnestillstånd där man helt enkelt väljer att ha ialla fall lite kul i början för lida kommer man göra ändå. En öl eller tre när pengarna finns kan mentalt vara mer värda än mat i ett par dagar. Det är viss skillnad på det tillståndet och att gnälla på att man inte har råd med bion för man har nyss köpt en fet platt TV.

Däremot slår alla nedskärningar som regeringen föreslår mot de människorna som lever i det tidigare tillståndet. De flesta som lever i det senare har jobb och har nog råd med även bion efter årskiftet.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:
Det jag tror mts talar om är den hopplöshet man får när man inser att hur man än gör, hur mycket man än sparar, så kommer man inte ha mat för hela månaden. Då uppstår väldigt lätt ett sinnestillstånd där man helt enkelt väljer att ha ialla fall lite kul i början för lida kommer man göra ändå. En öl eller tre när pengarna finns kan mentalt vara mer värda än mat i ett par dagar. Det är viss skillnad på det tillståndet och att gnälla på att man inte har råd med bion för man har nyss köpt en fet platt TV.

Däremot slår alla nedskärningar som regeringen föreslår mot de människorna som lever i det tidigare tillståndet. De flesta som lever i det senare har jobb och har nog råd med även bion efter årskiftet.



Varför det? Varför ska man bli gladare av att man dricker nån öl? Jag dricker aldrig öl, är jag mindre glad för de? Om man bara orkar gör man lätt en jättegod måltid för runt 15kr per måltid, som dessutom är nyttigare för kroppen. Detta kombinerat med mindre utgifter på alkohol tror jag skulle ge många studenter mer slantar att röra sig med.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 21:34 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Varför det? Varför ska man bli gladare av att man dricker nån öl? Jag dricker aldrig öl, är jag mindre glad för de? Om man bara orkar gör man lätt en jättegod måltid för runt 15kr per måltid, som dessutom är nyttigare för kroppen. Detta kombinerat med mindre utgifter på alkohol tror jag skulle ge många studenter mer slantar att röra sig med.

Bara för att du inte mår mentalt bättre av en öl (hur du nu ska veta det om du aldrig dricker...) betyder inte att andra inte gör det.

För övrigt tror jag inte att mts tycker att en öl i sig är lösningen. Kombinationen öl och gott sällskap kan däremot jaga undan en jobbig tillvaro en stund. Är man i en hopplös situation kan en trevlig kväll i kombination med en lätt berusning vara som balsam för själen.

Givetvis kan du argumentera att man kan ha roligt utan alkohol men den debatten har troligen hållits lika länge som alkoholen funnits och jag tror inte vi kommer fram till ett definitivt svar i den här tråden hur mycket vi än försöker.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 22:04 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:
Derox wrote:
Varför det? Varför ska man bli gladare av att man dricker nån öl? Jag dricker aldrig öl, är jag mindre glad för de? Om man bara orkar gör man lätt en jättegod måltid för runt 15kr per måltid, som dessutom är nyttigare för kroppen. Detta kombinerat med mindre utgifter på alkohol tror jag skulle ge många studenter mer slantar att röra sig med.

Bara för att du inte mår mentalt bättre av en öl (hur du nu ska veta det om du aldrig dricker...) betyder inte att andra inte gör det.

För övrigt tror jag inte att mts tycker att en öl i sig är lösningen. Kombinationen öl och gott sällskap kan däremot jaga undan en jobbig tillvaro en stund. Är man i en hopplös situation kan en trevlig kväll i kombination med en lätt berusning vara som balsam för själen.

Givetvis kan du argumentera att man kan ha roligt utan alkohol men den debatten har troligen hållits lika länge som alkoholen funnits och jag tror inte vi kommer fram till ett definitivt svar i den här tråden hur mycket vi än försöker.



Jag försöker bara få fram att det är ett medvetet val! det är inte nödvändigt för överlevnaden!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 22:14 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:

För övrigt tror jag inte att mts tycker att en öl i sig är lösningen. Kombinationen öl och gott sällskap kan däremot jaga undan en jobbig tillvaro en stund. Är man i en hopplös situation kan en trevlig kväll i kombination med en lätt berusning vara som balsam för själen.

plecis, balsam för själen till en början, men när du känner dig naken utan en öl i handen, att du inte kan sova utan att ha alkohol i blodet, då är skeva prioriteringar inte långt borta.
Jag håller med dig i mycket av det du säger derox, men det hela faller i och med att du yttrar dig om en värld du uppenbarligen inte har inblick i, därför undermineras allt du säger och det blir inte bättre av att du försöker fylla på med ännu mer ogrundade utspel.

Om vi pausar den här diskussionen om vad folk gör av med sina pengar och ser till det mer relevanta istället, den här smällen kommer att påverka många och det är tyvärr inte till det positiva. Smällen kommer innan jobben och undrar och frågar mig hur detta kommer att sluta. Blir lite för mycket moment 22 över det här med att gå ur facket för att man inte har råd att vara med för påverkan... ja vi får väl se Smile

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 22:56 pm    Post subject: Reply with quote

jag tror tyvärr att det kommer att behövas en mörkare tid när de får ordning på allt. det blir en övergångsperiod och den blir svår för de flesta. Men det jag undrar mest här är ändå det som santos säger, att alla är så egoistiska... vem är det som är egoistisk, om sverige fortsatt på samma bana vi var på innan hade det slutat i katastrof. Nu blir det en tidigare och kortare katastrof som vi kanske lider av. Men tänk när din grabb växer upp santos och du å jag har fått leva igenom denna mörka tid och han kanske kan få ett mycket välbetalt jobb direkt efter studierna där han sluppit betala något. vore inte det en framtid att sträva efter så att era och mina barn kan få det så som vi alltid önskat oss att det ska vara?
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Wed Oct 25, 2006 5:21 am    Post subject: Reply with quote

Vart är alla dom här otroligt välbetalda jobben någonstans ? Ska dom trolla fram dom det är idag en mille utan Riktiga jobb. Ska bli intresant å se hur idioten ska fixa det. Men dom har iof fullt upp med att sänka bidrag å höja avgifterna jobben som dom yrar likt ett gäng höns på LSD, dom kommer nog senare. Hurra jag ska bli tät å kunna ha en fet våning i storstockholm. Tack reinfelt..
_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 3 of 6

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies