HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Köp av bärbar dator
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 18:05 pm    Post subject: Köp av bärbar dator Reply with quote

Håller på och ska hjälpa min syrra med en bärbar dator, men det är ju en djungel där ute så jag skulle behöva lite hjälp från någon som vet bättre än jag.

Hon ska använda den till att surfa med, kolla dvd, bilder osv. inget spelande.
Hittade denna på onoff och tyckte det va ett jäkligt bra pris: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42494?opendocument&markID=Data_KontorDatorerBarbaradatorer

Någon som vet varifrån man köper bärbart billigt och bra ?

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sensetivity



Joined: 29 Aug 2006
Posts: 59

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 19:03 pm    Post subject: Reply with quote

Med den datorn kommer hon kunna göra axakt vad hon vill med.. Hon kan nästan trycka in en häst i den.
_________________
MSN: johansson_tk@hotmail.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 19:59 pm    Post subject: Reply with quote

för att sammanfatta: Kanondator för att inte göra något med.

Vad jag menar:
AMD Turion kan inte matcha Pentium M på något plan prestandamässigt. Just ml32 är lite sneakad med lite cacheminne osv osv osv tekniskt mumbojumbo blablabla.
Minnesmässigt är det inte att orda om, vet inte riktigt vad det är för typ av minnen, hastighet osv men ett varningens finger för att köpa laptops med integrerad grafik, även om det är upp till 128MB Smile
Batteritiden ligger på 1.5h enligt specifikation, i verkligheten är den kortare, betydligt kortare om du t.ex kollar film eller andra saker som kräver lite processorka på) av egna erfarenheter:


  • Intel spöar skiten ur AMDs mobila plattformar (PM mot turion, celeron mot sempron)
  • AMD är mycket billigare än Intel, antagligen just pga ovan nämnda faktor
  • Icke-onboard-grafikkort typ mobile radeon eller nvidia goFX (?) är ett måste om du vill ha prestanda och högre andrahandsvärde
  • Akta dig för Dell...
  • KÖP FÖR ALLT SMÖR I SMÅLAND INTE DELL!
  • Kolla så du kan bygga ut minnet utan att behöva köpa två nya moduler, 1x1gig är alltså bättre än 2x512.
  • Batteritiden säger rätt mycket om vad datorn är avsedd för.
  • Priset... en dator med bra spec och sjukt lågt pris flaggar för att något är på G, kan vara en utgående modell pga strul med mycket reparationer osv, kolla lite på google (sök efter modellnamnet och kanske "+ problems" eller liknande)
  • viktigast av allt. VAR JÄVLIGT KRITISK!

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sensetivity



Joined: 29 Aug 2006
Posts: 59

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 20:59 pm    Post subject: Reply with quote

Så du menar att radeon är as bra?
_________________
MSN: johansson_tk@hotmail.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 21:10 pm    Post subject: Reply with quote

Sensetivity wrote:
Så du menar att radeon är as bra?

om du läser vad jag skriver en gång till så kanske du förstår vad jag menar, att de integrerade grafikkorten inte är lika bra, och det av flera anledningar. Främsta anledningen är att grafikkorten genererar ohyggliga mängder värme och i en bärbar dator där avledningen är begränsad slits komponenterna hårdare än i en stationär. Sålunda är en integrerad krets på moderkortet sämre eftersom den kommer att leda över värme över hela bordet och inverka på livslängd och generera en del märkliga fel. Ett "externt" kort, av typen som mobile radeon och goFX är gjorda av går att byta enklare och avsevärt billigare än att byta mobo.
På din andra fråga om jag menar att radeon är "as bra" så ja, radeonkretsen är helt underbar och fantastisk... för vissa syften, för applikationer optimerade för den. Självklart inverkar även det på val av dator, att programmera optimerad OpenGL för ATI är ett rent helvete och jag tycker synd om de satarna som gör det.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sensetivity



Joined: 29 Aug 2006
Posts: 59

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

Okej, för min kompis fick en dator som hade radeon och hade aldrig hört talas om det. Men nu kan jag meddela att det är ett bra grafikkort då Smile
_________________
MSN: johansson_tk@hotmail.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Sep 04, 2006 21:51 pm    Post subject: Reply with quote

Sensetivity wrote:
Okej, för min kompis fick en dator som hade radeon och hade aldrig hört talas om det. Men nu kan jag meddela att det är ett bra grafikkort då Smile

radeon är en familj av grafikkort... viss skillnad.
Seså, sluta vara mer offtopic nu, chatta kan man göra i GD, här försöker vi hjälpa varandra i den mån det går.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Tue Sep 05, 2006 16:11 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Sensetivity wrote:
Okej, för min kompis fick en dator som hade radeon och hade aldrig hört talas om det. Men nu kan jag meddela att det är ett bra grafikkort då Smile

radeon är en familj av grafikkort... viss skillnad.
Seså, sluta vara mer offtopic nu, chatta kan man göra i GD, här försöker vi hjälpa varandra i den mån det går.
Faktiskt så hjälper detta mig som oxå går i LapTop-tankar. *
Så tysk med dig Määts!

Jag hade dock svårt att hänga med i svängarna i ditt första meddelande, men jag hajjade att billig ofta är dålig.

Ett svar till Danne Kass är att OnOff absolut INTE är det bästa stället att köpa dator på...
Bäst är ju som vanligt att jämföra på tex Pricerunner.
Hitta en burk i nån datoraffär där du kan få fin hjälp av sånna som mts (nördar alltså). Sen tar du bara med dig namnet på datorn hem och implementerar det i sökraden på tex Pricerunner.

Liontech är billiga.
Likaså DataPrince.
För att ta några exempel.





* Jag vill ha en laptop att främst kolla på film på.
Jag vill kunna skicka bilden till min LCD-TV antingen via HDMI eller vanlig monitoringång.
Jag ska gärna kunna spela spel (typ HL2) på'n oxå. Då kopplar jag den till antingen TVn eller till min platta monitor.
Jag ska ha den i ett trådlöst närverk så jag kan surfa i sängen eller i badkaret (har hört att det är smart).
HDDn är inte vesäntlig eftersom jag ska ha en extern hårddisk till den. Men för det måste överföringen mellan dator och externa vara ok. Firewire? usb2.0?
När ni har gett kassa Danne en massa förslag ska ni hitta en till mig.
Den ska kosta runt 15 papp eller mindre. Och den ska kunna betalas av räntefritt.
Sug på den vettja!

Jobba nu!

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 05, 2006 19:45 pm    Post subject: Reply with quote

mts får gärna presicera varför man skall hålla sig borta från DELL.
Sitter själv med en DELL 6400 som jag hittills är väldigt nöjd med.

Nu är det ioförsig många år sen, men när jag jobbade på IT-supporten på ett företag så var de bärbara DELL-burkarna de vi inte hade problem med, medan COMPAQ, HP m.fl. var på service var o varannan månad.

Så mina (iofs begränsade) erfarenheter av DELL är enbart possitiva.

/Visc

_________________
Jag stavar alldrig fel.
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Sep 05, 2006 19:58 pm    Post subject: Reply with quote

här är väl en rätt bra anledning: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32550

Dell är ena riktiga fenor på att pressa priserna, delvis görs det genom att inte ha några ÅF, men de stora pengarna sparar de på att köpa billiga stora partier hårdvara. Detta ihop med att de haft väldigt stora problem med dålig kvalitet på monteringsfabriker gör att jag starkt avråder från Dell.

Utöver det har jag meckat en del dell-laptops där moduler skulle bytas och skickas tillbaks via en kompis jobb och sett att när skruvarna hade tagit slut i en dator verkade det som att de tog till epoxylim för att fästa korten i monteringshålen och lite andra skumheter.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 8:14 am    Post subject: Reply with quote

KÖP ALDRIG EN DATOR FRÅN DATAPRINCE! (Företaget är bara ett stort jävla skämt, och nej, försök inte argumentera för deras sak.)

Jag avskyr Dells stationära, men jag måste faktiskt säga att de Dell laptops jag har haft har faktiskt fungerat relativt felfritt. Men jag misstänker att jag har haft en sjuhelvetes tur.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 15:25 pm    Post subject: Reply with quote

Oskar hjälp mig med en bärbar då Very Happy
_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 15:32 pm    Post subject: Reply with quote

Här har vi lite olika alternativ, både prisklass och tillverkare.

Apple: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094778 - riktigt snygg och helt okej prestanda, ganska dyr dock.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096480 - Billigt alternativ, bättre processor än OnOffs dator, inte lika mycket internminne - men skulle hon mot förmodan behöva mer är det lätt fixat. HP har också enligt mina erfarenheter mycket hög kvalité på sina laptops.

Dessa två är vad jag hittade direkt, men du kan ju kika runt på www.dustinhome.se själv. Finns mycket att välja på Smile.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 15:48 pm    Post subject: Reply with quote

Kan detta va något: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010098009
_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 15:50 pm    Post subject: Reply with quote

sen när du hittat din modell så kan du ju alltid gå in på prisjakt.nu som är 25½ gånger bättre än pricerunner. Razz
_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 18:02 pm    Post subject: Reply with quote

Oskar- wrote:
KÖP ALDRIG EN DATOR FRÅN DATAPRINCE! (Företaget är bara ett stort jävla skämt, och nej, försök inte argumentera för deras sak.)
Det bästa är väl att tala om varför man inte ska handla på DataPrince.
Har själv inte köpt nåt där, men vänner till mig ahr det och de har inte klagat. De har snarare handlat där om och om igen.

Då har de iofs handlat över disk och inte över nätet.

Men precisera gärna din avrådan.

Vidare; varför ska man inte argumentera för deras sak?
Har du verkligen så lång och gedigen erfarenhet av dem så du kan på två ben säga att de verkligen ÄR ett stort skämt.
Eller är det så att du handlat en gång och du fick inte ditt Game & Watch förrns en hel vecka senare?

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 18:23 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Oskar- wrote:
KÖP ALDRIG EN DATOR FRÅN DATAPRINCE! (Företaget är bara ett stort jävla skämt, och nej, försök inte argumentera för deras sak.)
Det bästa är väl att tala om varför man inte ska handla på DataPrince.
Har själv inte köpt nåt där, men vänner till mig ahr det och de har inte klagat. De har snarare handlat där om och om igen.

Då har de iofs handlat över disk och inte över nätet.

Men precisera gärna din avrådan.

Vidare; varför ska man inte argumentera för deras sak?
Har du verkligen så lång och gedigen erfarenhet av dem så du kan på två ben säga att de verkligen ÄR ett stort skämt.
Eller är det så att du handlat en gång och du fick inte ditt Game & Watch förrns en hel vecka senare?


Dataprince har ett dåligt rykte över sig, finns nog runt 20 trådar på sweclockers som folk beklagar sig över deras dåliga kundtjänst och orderhantering och leveranstider.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 21:29 pm    Post subject: Reply with quote

kassius wrote:
Fren wrote:
Oskar- wrote:
KÖP ALDRIG EN DATOR FRÅN DATAPRINCE! (Företaget är bara ett stort jävla skämt, och nej, försök inte argumentera för deras sak.)
Det bästa är väl att tala om varför man inte ska handla på DataPrince.
Har själv inte köpt nåt där, men vänner till mig ahr det och de har inte klagat. De har snarare handlat där om och om igen.

Då har de iofs handlat över disk och inte över nätet.

Men precisera gärna din avrådan.

Vidare; varför ska man inte argumentera för deras sak?
Har du verkligen så lång och gedigen erfarenhet av dem så du kan på två ben säga att de verkligen ÄR ett stort skämt.
Eller är det så att du handlat en gång och du fick inte ditt Game & Watch förrns en hel vecka senare?


Dataprince har ett dåligt rykte över sig, finns nog runt 20 trådar på sweclockers som folk beklagar sig över deras dåliga kundtjänst och orderhantering och leveranstider.
ok, men som jag sa så ligger butiken lättillgängligt för mig i Sthlm så jag har ingen erfarenhet av online-köp
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 21:30 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
ok, men som jag sa så ligger butiken lättillgängligt för mig i Sthlm så jag har ingen erfarenhet av online-köp
eller det sa jag ju inte alls...

Men nu sa jag det

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Sep 07, 2006 12:19 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Oskar- wrote:
KÖP ALDRIG EN DATOR FRÅN DATAPRINCE! (Företaget är bara ett stort jävla skämt, och nej, försök inte argumentera för deras sak.)
Det bästa är väl att tala om varför man inte ska handla på DataPrince.
Har själv inte köpt nåt där, men vänner till mig ahr det och de har inte klagat. De har snarare handlat där om och om igen.

Då har de iofs handlat över disk och inte över nätet.

Men precisera gärna din avrådan.

Vidare; varför ska man inte argumentera för deras sak?
Har du verkligen så lång och gedigen erfarenhet av dem så du kan på två ben säga att de verkligen ÄR ett stort skämt.
Eller är det så att du handlat en gång och du fick inte ditt Game & Watch förrns en hel vecka senare?


1. Gå in på sidorna www.sweclockers.com och www.nordichardware.se , där startar du sedan en tråd, i den tråden frågar du vad folk anser om Dataprince. Du kommer att få många svar där olika personer berättar om DataPrince, och tro mig, responsen kommer inte att vara speciellt positiv.

2. Jag(läs min broder) har vid ett tillfälle köpt en dator av skojarna. Visst, vi fick datorn, inte alltför försenad heller, men när sedan komponenterna började krångla var det ingen idé att ens försöka kontakta dem. Jag sattes i telefonköer som det inte hände någonting med och jag hänvisades till personer som jag idag undrar om de ens någonsin har existerat.

3. De personer som aktivt försöker försvara Dataprince tycker jag på allvar synd om. Företaget borde enligt mig svartlistas och totalt frysas ut!

Ja, jag är partisk som fan och kanske inte alltid så objektiv, men jag råder dig Fren att inte införskaffa någonting där. Men jag har en lång och gedigen erfarenhet av Dataprince i form av X antal trådar i konsumentavdelningen på t ex forum som SweC och NH.

Exempelvis: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=207555 .

och kassius, den datorn skulle nog fungera. Fast jag misstänker att den kommer låta ganska mycket, Sempron prollarna har, om jag inte missminner mig, ofta haft ljud och värmeproblem. Förmodligen gör ju inte faktumet att det är en 3400+ saken bättre, jag skulle satsa på en dator med en processor optimerad för just laptops.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies