HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Fråga om WoW och lämplig åldersgräns.

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> World Of Warcraft
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 7:59 am    Post subject: Fråga om WoW och lämplig åldersgräns. Reply with quote

Jag förmedlar en fråga från en jobbar kompis.
Han har en dotter på 12 år och han undrar:
1. om WoW är ett lämpligt spel för någon i den åldern, eller om dottern bär vänta några år?
2. hur duktig behöver man vara på engelska? Är det mycket text/tal på engelska i spelet som kan vara kompliserat för en tolvåring?

Tack på förhand och seriösa kommentarer uppskattas. Inget sälj snack tack.
Back to top
View user's profile Send private message
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 8:56 am    Post subject: Reply with quote

WoW kan vara lämpigt för 12-åringar, beror ju på hurdana de är. Om man är mogen så funkar det perfekt.

Engelskan är inte så överdrivet komplicerad, och om man nu inte är så hyfsad finns ju Shattered Hand realmen, där det verkar vara 85% svenskar, och ALLA pratar svenska...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 9:18 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker personligen att det är ett spel som skulle funka bra för en som är 12år. Man kan ju "blocka" svordommar och fula ord i chatten och det är ju inte överdrivet våldsamt, även om det mesta går ut på att man ska ta livet av en herrans massa "fiender" så är det ändå mest gulligt våld.
Det enda problemet jag ser är just engelskan, att kommunisera med andra är en väldigt stor del i spelet.
Sen alla uppdrag man gör har alla en liten presentation och är en del av en historia, om man inte förstår engelska så missar man väldigt mycket och vissa uppdrag kommer man itne förstå vad man ska göra överhuvudtaget.

Om hon kan engelska bra för att vara 12 så rekomenderar jag det starkt, annars borde ni iaf testa det först för att få en bild av hur det är. Borde inte va så svårt att hitta nånn man kan provspela det av.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 9:41 am    Post subject: Reply with quote

Har spelet en uppdragsbaserad offline del också, eller är den helt baserad på onlinespel? Jag menar om man "lånar" en "säkerhetskopia" som man spelar hemma med, bara för att prova? För att sedan så klart köpa en ett orginal. Eller kanske det finns någon bra demo som ger en bra hum om det hela?
Back to top
View user's profile Send private message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 9:52 am    Post subject: Reply with quote

Finns bara som online, det som går att göra är väl att ladda ner klienten (gratis) och sen fråga nånn vänlig själ om du kan få låna dennas användarnamn/pass för att testa. Krävs dock att du känner nånn som kan tänka sej att göra detta.
(Detta klassar iaf inte jag som "dela konto" med någon så tycker minsan inte man gör något fel, ifall nu någon skulle påstå att man inte får göra på detta sätt). Det är mycket möjligt att det kan finnas någon introduktionsfilm som visar lite hur spelet fungerar. Det fanns iaf det för länge sen när det bara var några få som kunde testa det. Isf finns det nog på www.warcraftmovies.com om dom inte tagit bort dom.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
eberglund



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 1848

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 12:40 pm    Post subject: Reply with quote

Jag är riktigt säker på att den personen skulle bli riktigt bra på engelska om den fick spelet.. För det mesta så står det vart man skall vara, och så står det tex att man skall ha "splintertree tusks" och då borde hon ju förstå att det är Splintertree Trolls tex som hon ska döda.
Back to top
View user's profile Send private message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 14:04 pm    Post subject: Reply with quote

Berglund wrote:
Jag är riktigt säker på att den personen skulle bli riktigt bra på engelska om den fick spelet.. För det mesta så står det vart man skall vara, och så står det tex att man skall ha "splintertree tusks" och då borde hon ju förstå att det är Splintertree Trolls tex som hon ska döda.


Jo, jag började spela Championship Manager när jag var 9-10, vilket är ett nästan helt textbaserat spel på engelska. Jag är säker på att det hjälpte mig oerhört vad gäller min engelska. Lite tungt i början, men efter ett tag ser man sambanden och man börjar förstå mer och mer. Sen finns ju alltid ordböcker om det skulle behövas. Så du kan motivera det även ur ett utbildningsperspektiv Razz

Och ja, ofta är det ganska enkelt. Det nämns tex. "Southeast of here", "West of the Crossroads" etc, så kan man bara väderstreck och en del prepositioner så går det bra. Och är det något mer ospecifik quest (De flesta tidiga quests är inte sådana) finns du säkert till hands för att hjälpa till.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 14:46 pm    Post subject: Reply with quote

Grabben som är 11 spelar, och för han går det bra, CS är våldsammare och engelskan funkar oftast, och när han inte förstår så frågar han. För mig känns det bättre han får spela wow än CS, dels pga engelskan, dels för att man måste sammarbeta för att vissa saker ska funka, går inte att stå långa med AWP Wink
_________________
"Aliquando et insanire iucundum est"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
HOOLIGANS ATTACK!



Joined: 14 May 2005
Posts: 198

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 14:51 pm    Post subject: Reply with quote

Diz wrote:
Grabben som är 11 spelar, och för han går det bra, CS är våldsammare och engelskan funkar oftast, och när han inte förstår så frågar han. För mig känns det bättre han får spela wow än CS, dels pga engelskan, dels för att man måste sammarbeta för att vissa saker ska funka, går inte att stå långa med AWP Wink


Det är faktiskt sant håller med totalt.
Back to top
View user's profile Send private message
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:14 pm    Post subject: Reply with quote

jag fullkomligt hatar 12åriga snorungar som ninjalootar och inte fattar vad man säger, så om hon inte kan engelska så nej, det kommer inte bli kul
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
HOOLIGANS ATTACK!



Joined: 14 May 2005
Posts: 198

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:22 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Corn wrote:
jag fullkomligt hatar 12åriga snorungar som ninjalootar och inte fattar vad man säger, så om hon inte kan engelska så nej, det kommer inte bli kul


Haha också sant det Razz!!

Io hathe that annimal Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:23 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Corn wrote:
jag fullkomligt hatar 12åriga snorungar som ninjalootar och inte fattar vad man säger, så om hon inte kan engelska så nej, det kommer inte bli kul


Håller med dig där.

Om man inte kan engelska så blir det förmodligen mest solospel, grinda och questa eftersom folk inte kan kommunicera(Stavning?) med en i instancer.

Och den speltypen tröttnar man(Iaf jag) ganska snabbt på och man kan inte heller hålla sin gear uppdaterad lika lätt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
HOOLIGANS ATTACK!



Joined: 14 May 2005
Posts: 198

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:25 pm    Post subject: Reply with quote

godzpeed/Tisljan wrote:
[SM]Corn wrote:
jag fullkomligt hatar 12åriga snorungar som ninjalootar och inte fattar vad man säger, så om hon inte kan engelska så nej, det kommer inte bli kul


Håller med dig där.

Om man inte kan engelska så blir det förmodligen mest solospel, grinda och questa eftersom folk inte kan kommunicera(Stavning?) med en i instancer.

Och den speltypen tröttnar man(Iaf jag) ganska snabbt på och man kan inte heller hålla sin gear uppdaterad lika lätt.


Ska vi spela Wow godzpeed.

Översättning = You wantse playe Wow godzpeed Smile?
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:30 pm    Post subject: Reply with quote

TheMighty. Onkel wrote:
godzpeed/Tisljan wrote:
[SM]Corn wrote:
jag fullkomligt hatar 12åriga snorungar som ninjalootar och inte fattar vad man säger, så om hon inte kan engelska så nej, det kommer inte bli kul


Håller med dig där.

Om man inte kan engelska så blir det förmodligen mest solospel, grinda och questa eftersom folk inte kan kommunicera(Stavning?) med en i instancer.

Och den speltypen tröttnar man(Iaf jag) ganska snabbt på och man kan inte heller hålla sin gear uppdaterad lika lätt.


Ska vi spela Wow godzpeed.

Översättning = You wantse playe Wow godzpeed Smile?


^^

Vi har en känd kille på Stormscale som kallar sig "Tomdl", enligt ett antal folk så är han från Kina och har inte gått en enda timme i skolan.
Han är så dålig på spelet och engelska att det är så jävla kul att lira med honom.
Den enda instancen han kör är UBRS och han brukar lägga BoW på melee, underbar kille.
En gång fick han buggen att skärmen blev vit, då skrev han:
"I white screen I don't know?????"
Han ninjalootar det mesta och när man skiver till honom och undrar wtf så säger han bara: "I don't know??"

Jag frågade också en gång varför han snodde Devout shoulders från en priests som behövde dem, då sa han: I don't know??? I go shop now" sen försvann han.

Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
HOOLIGANS ATTACK!



Joined: 14 May 2005
Posts: 198

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:32 pm    Post subject: Reply with quote

godzpeed/Tisljan wrote:
TheMighty. Onkel wrote:
godzpeed/Tisljan wrote:
[SM]Corn wrote:
jag fullkomligt hatar 12åriga snorungar som ninjalootar och inte fattar vad man säger, så om hon inte kan engelska så nej, det kommer inte bli kul


Håller med dig där.

Om man inte kan engelska så blir det förmodligen mest solospel, grinda och questa eftersom folk inte kan kommunicera(Stavning?) med en i instancer.

Och den speltypen tröttnar man(Iaf jag) ganska snabbt på och man kan inte heller hålla sin gear uppdaterad lika lätt.


Ska vi spela Wow godzpeed.

Översättning = You wantse playe Wow godzpeed Smile?


^^

Vi har en känd kille på Stormscale som kallar sig "Tomdl", enligt ett antal folk så är han från Kina och har inte gått en enda timme i skolan.
Han är så dålig på spelet och engelska att det är så jävla kul att lira med honom.
Den enda instancen han kör är UBRS och han brukar lägga BoW på melee, underbar kille.
En gång fick han buggen att skärmen blev vit, då skrev han:
"I white screen I don't know?????"
Han ninjalootar det mesta och när man skiver till honom och undrar wtf så säger han bara: "I don't know??"

Jag frågade också en gång varför han snodde Devout shoulders från en priests som behövde dem, då sa han: I don't know??? I go shop now" sen försvann han.

Laughing


Haha bud på att adda honom Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Gustav Björklund



Joined: 16 Sep 2005
Posts: 4

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:32 pm    Post subject: Reply with quote

Skulle inte rekommendera WoW till en 12-åring. Upp till dig i slutändan, men det finns roligare/nyttigare saker att göra...
_________________
... också känd som coldblooded på servrar ute i världen!

<3 Spelutveckling
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Sep 16, 2005 21:05 pm    Post subject: Reply with quote

Tack för alla svaren. Jag skall föra dem vidare.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> World Of Warcraft All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies