HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Moralfråga
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:10 am    Post subject: Reply with quote

Brukar vara en fegis, men hade det funnits garanti så hade jag gjort det. Jag är inte speciellt sugen på att bo kvar i Sverige och det har ingenting med naturen och kulturen att göra. Det har däremot mycket att göra med det deluxe precis skrev.

Det finns de som gjort snygga bankrån medan andra gör överdrivet onödiga. Man rånar banken för att få tag i snabba pengar, inte för att skada folk. Många rånare är naturligtvis rädda om sig själva och vill inte riskera fängelse och därför kan de samtidigt ta gisslan som i vissa fall blir avrättade om de försöker med något.
Det är fel att råna en bank men samtidigt har jag förståelse för de som gör det. I detta fall hade jag som sagt tagit pengarna. Vet jag att någon skulle skadas hade jag avböjt.

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:14 am    Post subject: Reply with quote

I moralfrågan:

Kunde jag till 100% säkerhet få det garanterat att ingen tar skada på något sätt så kanske jag kan börja fundera på det. Då ska det också garanteras i alla led. Inga psykiska men hos någon som blir vittne till det hela, ingen ska bli bestraffad för att de fumlat bort 5 miljoner, försäkringssystemet ska inte påverkas negativt (dvs höjda premier och därmed skada den aktuella banken eller andra andra banker och företag), förslusten ska kompenseras för utan att det påverkar andra eller framtida ändamål. I stort ska det vara som om tryckmaskinen producerade 5 extramiljoner utan att någon vet eller någonsin kommer veta om det. Då kan jag nog börja fundera på det hela. Denna högst osannolika situation lär aldrig dyka upp så jag har aldrig funderat på det. Om den skulle dyka upp får jag väl helt enkelt lita på min magkänsla.


En annan lustig sak är att de som vill betrygga sin framtid tydligen behöver 5 miljoner för att göra det. Om det handlar om att skydda dig från tillfälliga bakslag borde ju en 10000 kr räcka för annars finns det egentligen ingen övre gräns för hur mycket som behövs. Det är dessutom inget krav att 5 miljioner säkrar er på något sätt. Den mängden pengar kan lätt dra till sig kriminella element och därmed öka risken för att hamna i en farlig situation.


De som tycker det är OK för att bankerna snor sig på oss bör nu och i framtiden aldrig klaga på en girig bank då de klart och tydligt visat att de skulle göra samma sak i samma situation. Rätten att racka ner på andras karaktärer, eller brist därav, är vidhållen de som visar sig stå över dessa beteenden.


Till sist kan jag också slå ett slag för de rika. Om vi väljer kapitalismen som system, vilket nödvändigtvis inte är det bästa systemet, så behövs rika. Det behövs människor eller grupper med massvis med pengar så dessa kan investeras i nya företag och nya ideer. Vissa industrier kostar många miljoner att överhuvudtaget starta. Pengar en bank aldrig lägger fram för de inte har någon säkerhet. Där behövs systemet med aktier som säljs till de som har massvis med pengar. De kan riskera stora summor då de troligen får tillbaka pengarna på de få företag som lyckas.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:23 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:
De som tycker det är OK för att bankerna snor sig på oss bör nu och i framtiden aldrig klaga på en girig bank då de klart och tydligt visat att de skulle göra samma sak i samma situation. Rätten att racka ner på andras karaktärer, eller brist därav, är vidhållen de som visar sig stå över dessa beteenden.
Objection!
En bully i skolan retar dig som fan varje dag. Kallar dig tjej (för att du har långt hår dårå) och du tar väldigt illa upp. Detta fortgår i flera års tid och du blir ledsnare och ledsnare varje gång.
Tillslut får du nog och kallar honom 'skithuvve'.
Är du lika elak som han då?

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:34 am    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
[GTI]Sallow wrote:
De som tycker det är OK för att bankerna snor sig på oss bör nu och i framtiden aldrig klaga på en girig bank då de klart och tydligt visat att de skulle göra samma sak i samma situation. Rätten att racka ner på andras karaktärer, eller brist därav, är vidhållen de som visar sig stå över dessa beteenden.
Objection!
En bully i skolan retar dig som fan varje dag. Kallar dig tjej (för att du har långt hår dårå) och du tar väldigt illa upp. Detta fortgår i flera års tid och du blir ledsnare och ledsnare varje gång.
Tillslut får du nog och kallar honom 'skithuvve'.
Är du lika elak som han då?


Motsvarande situation i bankvärlden är ju isåfall att en bank i flera år i omgångar snott 5 miljoner per omgång av dig. Om så är fallet så har jag inget emot om du en dag plockar med dig 5 miljoner hem.

Mobbaren översatt i moralfrågan blir mer att en mobbare har sagt snopp till sjuttielvatusen personer och du bemöter detta med att skrika ur allhandas hemskheter om dennes karaktär.

Som svar på din fråga så är det inte lika elakt. Det är en reaktion som står långt under i proportion till mobbarens aggerande och ett beteende som inte för ner den mobbade till mobbarens nivå.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:40 am    Post subject: Reply with quote

TheMighty. gubbslem wrote:
Makrillo wrote:

Moral är ett intressant ämne ska jag tillägga.


Inte bara ett intressant ämne, det finns vissa frågor som är tabubelagda vilket gör att man många gånger inte vågar säga var man står moraliskt.


Så sant som det var sagt. Man får helt enkelt acceptera att alla kanske inte står där man själv står. Men det är klart inte så lätt alltid, sen accepterar alla inte ens egna ståndpunkter heller klart.

Oavsett vilket så hade det varit ganska intressant att diskutera moral med t.ex. någon som tränger sig i en kö, tränger människan bara sig i kön, eller har han helt skruvade principer annars också. (Om det finns något jag hatar så är det folk som anser sig för fina för att stå i samma kö som alla andra å försöker sneaka sig förbi.) Vad är det som gör att dom känner att de kan gå förbi? Lär ju knappast vara så att de har bråttom för att frugan ska föda varannan dag.
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:46 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:
Fren wrote:
[GTI]Sallow wrote:
De som tycker det är OK för att bankerna snor sig på oss bör nu och i framtiden aldrig klaga på en girig bank då de klart och tydligt visat att de skulle göra samma sak i samma situation. Rätten att racka ner på andras karaktärer, eller brist därav, är vidhållen de som visar sig stå över dessa beteenden.
Objection!
En bully i skolan retar dig som fan varje dag. Kallar dig tjej (för att du har långt hår dårå) och du tar väldigt illa upp. Detta fortgår i flera års tid och du blir ledsnare och ledsnare varje gång.
Tillslut får du nog och kallar honom 'skithuvve'.
Är du lika elak som han då?


Motsvarande situation i bankvärlden är ju isåfall att en bank i flera år i omgångar snott 5 miljoner per omgång av dig. Om så är fallet så har jag inget emot om du en dag plockar med dig 5 miljoner hem.

Mobbaren översatt i moralfrågan blir mer att en mobbare har sagt snopp till sjuttielvatusen personer och du bemöter detta med att skrika ur allhandas hemskheter om dennes karaktär.

Som svar på din fråga så är det inte lika elakt. Det är en reaktion som står långt under i proportion till mobbarens aggerande och ett beteende som inte för ner den mobbade till mobbarens nivå.
Äh!
Ska man göra det ska man göra det ordentligt.
Hade jag sett att väskan var innehöll 5 mille hade jag inte tänkt "hmm.. jag kan ju inte ta allt... hur mycket är de värda att förlora...?"
Jag hade skrikit ut alla smädelser jag kunnat åt denna bully som ständigt går och retar allt och alla. Inte för att han skulle sluta, utan för att det skulle kännas så skönt för mig när han bara står och gapar utan att göra nåt.

Alla hans sjuttielva 'snopp' blir många adderat. Mina 14 svordomar (för det är så många jag kan) blir inte ens i närheten av den mängd skit han har spridit ut.
Sen att det råkar vara jag som får väskan med pengar är en bra bonus Very Happy
...och inte skulle jag ju kunna dela med mig av pengarna eftersom jag inte har en aning om vilka som är kunder i banken och som blivit kallad snopp i flera år. Razz

Skit samma. Jag hade ändå tagit pengarna (om dina kriterier för "ingen kommer till skada" uppfylls såklart) och sen fortsatt klaga på banken Razz
Moral kan man visa nån annan gång Twisted Evil

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:46 am    Post subject: Reply with quote

Är det egentligen inte lite läskigt med "en droppe i havet för bankerna" tanken, jag menar. Skulle alla resonera så hur skulle det då sluta? Nog för att erbjudandet bara kom till en person, men det var bara en spontan tanke.
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 11:17 am    Post subject: Reply with quote

Nu är ju grejen den att det aldrig kommer hända, Det är ju alltid någon som får psykiska problem eller blir uppskrämd och behöver vård efteråt. Som jag förstod det så var det en " Ponera att du "..

Men skulle jag med garanterad säkert kunna klara av att sno 50% av alla rika svenskars pengar (typ hacka mig in i deras banker eller nått) så skulle jag lätt gjort det. Det hade säkert räckt till att bygga massa bra grejer i sverige, och jag hade inte brytt mig om konsekvenserna då dom ändå har så det räcker åt dom själva..Nu menar jag RIKA inte småföretagar rika som har byggt ett hus och köpt en båt "Svensson" utan "RIIIIKA"
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 12:20 pm    Post subject: Reply with quote

Ja skulle inte tveka till att få 5 mille om ingen skadas. Moral å moral de finns ingen moral längre de myglas och så överallt titta på skandia tex där drabbar det många....

Men men man får inte råna banker iof men som sagt ja hade inte tvekat en sekund om ingen skadades

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 12:24 pm    Post subject: Reply with quote

Snor man 5 mille från en bank så får försäkringsbolaget betala ut det till banken å sen höjer de kostnaderna för medelsvenssons för all framtid.
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 12:26 pm    Post subject: Reply with quote

Då jag skulle vilja påstå att den givna situationen är en ren utopi så är frågan för mig inte särskilt intressant!

Men visst, vi ponerar att de givna förutsättningarna stämmer. Svaret blir då ett rungande JA!

Att spy ur sig dumheter som f-n vad ni är giriga och påstå att man själv ej skulle göra det är att förneka sin mänskliga natur. ALLA ser efter sig själv och de sina först. De som påstår något annat är i mina ögon rena hycklare. Jag tål verkligen inte personer som inte kan stå för sina åsikter, handlingar, tankar.

Att inte vilja skada någon annan människa är en sak (som i den givna situationen omöjligen skulle kunna hända?), men argument som "skillnad på mitt och ditt", "det är stöld" eller "det är någon annans pengar" håller absolut inte.

Jag vill att ALLA här på maffia svarar på Frens fråga:
Fren wrote:
Ni som svarat nej... aldrig laddat ner upphovsrättsskyddade filer? film? musik?


Kan även lägga till en annan fråga: Har ni verkligen ALDRIG tagit något som inte var ert? (ex Inte lämnat tillbaka en bok, norpat en godis i lösgodishyllan, hittat något ute; pengar, cykel, navkapsel osv.., fått för mycket pengar tillbaka i växel utan att säga till... you name it!)

Finns det verkligen NÅGON som kan svara NEJ ALDRIG på ovanstående fråga?

Tycker en hel del verkar behöva rannsaka sig själva.

/Rickard

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 12:37 pm    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:
Då jag skulle vilja påstå att den givna situationen är en ren utopi så är frågan för mig inte särskilt intressant!

Men visst, vi ponerar att de givna förutsättningarna stämmer. Svaret blir då ett rungande JA!

Att spy ur sig dumheter som f-n vad ni är giriga och påstå att man själv ej skulle göra det är att förneka sin mänskliga natur. ALLA ser efter sig själv och de sina först. De som påstår något annat är i mina ögon rena hycklare. Jag tål verkligen inte personer som inte kan stå för sina åsikter, handlingar, tankar.

Att inte vilja skada någon annan människa är en sak (som i den givna situationen omöjligen skulle kunna hända?), men argument som "skillnad på mitt och ditt", "det är stöld" eller "det är någon annans pengar" håller absolut inte.

Jag vill att ALLA här på maffia svarar på Frens fråga:
Fren wrote:
Ni som svarat nej... aldrig laddat ner upphovsrättsskyddade filer? film? musik?


Kan även lägga till en annan fråga: Har ni verkligen ALDRIG tagit något som inte var ert? (ex Inte lämnat tillbaka en bok, norpat en godis i lösgodishyllan, hittat något ute; pengar, cykel, navkapsel osv.., fått för mycket pengar tillbaka i växel utan att säga till... you name it!)

Finns det verkligen NÅGON som kan svara NEJ ALDRIG på ovanstående fråga?

Tycker en hel del verkar behöva rannsaka sig själva.

/Rickard


Rickard bara för att du tycker det är ok att ta andras pengar om du inte kan åka fast så behöver ju inte alla tycka det. Sen att människan först å främst ser till sig själv, är inte 100 procent sant, visst ser människan till sig själv, men inte alltid på bekostnad av andra.

Och nej, jag har aldrig tagit något som inte var mitt. Det enda är ladda hem saker som inte är mina, jag har aldrig stulit något, jag har aldrig snattat, jag har inte ens snott en grogg av polare på fyllan. Skulle inte säga att den där femtiolappen man hittade på gatan som liten snorvalp är något att hojta till om, inte direkt så att man såg vem som tappade den eller det var någon i närheten i den gigantiska byn jag växte upp i (harplinge). Hade jag hittat en plånbok med någons legitimation i hade jag gett den till polisen i befintligt skick. Visst är det lockande att ta pengar, men vaffan, hur vill jag att folk ska hantera min plånbok om de hittar den?

Helt ärligt: Jag fördömmer inte er som tycker det är ok att ta dessa 5 miljoner, gör som ni vill, det skiter väl jag i. Men kom inte och tro att ni vet hur jag fungerar inuti, å kom absolut inte å säg att jag är en hycklare, fyll av lögn, att jag lätt tagit pengarna om jag hamnat i en sådan situation, att jag först å främst ser efter mig själv. etc. etc. För det är absolut inte sådan jag är som person. Och det är absolut inte så jag ser att alla människor beter sig runtomkring mig heller. Nietchzes (stavning?) filosofi håller f.ö. inte. Alla människor är inte egoister.
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 14:44 pm    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Sen att människan först å främst ser till sig själv, är inte 100 procent sant, visst ser människan till sig själv, men inte alltid på bekostnad av andra.
Förvisso är ingenting 100% förutom döden!

Makrillo wrote:

Och nej, jag har aldrig tagit något som inte var mitt.


Makrillo wrote:
Det enda är ladda hem saker som inte är mina
Du har aldrig stulit fast du har det? Confused

Och de där "sakerna" du laddade hem, det var på "herr Ingens" bekostnad då?

Makrillo wrote:
Skulle inte säga att den där femtiolappen man hittade på gatan som liten snorvalp är något att hojta till om, inte direkt så att man såg vem som tappade den eller det var någon i närheten i den gigantiska byn jag växte upp i (harplinge).
Fortfarande inte dina pengar. På vems bekostnad fick du dessa, "herr Ingen" igen?

Makrillo wrote:
Men kom inte och tro att ni vet hur jag fungerar inuti
Det är mycket riktigt ingen annan som kan veta förutom du, frågan är bara om du vet det själv?


Makrillo wrote:
å kom absolut inte å säg att jag är en hycklare
Jo, om du kommer och påstår att du aldrig stulit något och aldrig skulle kunna göra det fast du de facto gjort det. DÅ ÄR man en hycklare (och dessutom en lögnare).

Makrillo wrote:
Nietchzes (stavning?) filosofi håller f.ö. inte. Alla människor är inte egoister.
I beg to differ, Friedrich Nietzsche's tolkning av människans psyke var snarare förvånansvärt klarsynt.
_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-


Last edited by Rickard on Thu Mar 03, 2005 14:48 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
McQwert



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1639
Location: Västkusten

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 14:46 pm    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:

Helt ärligt: Jag fördömmer inte er som tycker det är ok att ta dessa 5 miljoner, gör som ni vill, det skiter väl jag i. Men kom inte och tro att ni vet hur jag fungerar inuti, å kom absolut inte å säg att jag är en hycklare, fyll av lögn, att jag lätt tagit pengarna om jag hamnat i en sådan situation, att jag först å främst ser efter mig själv. etc. etc. För det är absolut inte sådan jag är som person. Och det är absolut inte så jag ser att alla människor beter sig runtomkring mig heller. Nietchzes (stavning?) filosofi håller f.ö. inte. Alla människor är inte egoister.


Riktigt bra sagt! Rickard, du har nog en del att lära om hur människor fungerar. Jag tvingar dig inte att läsa på, men det vore bra om du gjorde det innan du kastar ur dig massa trams.

Här skulle det egentligen stått en stor redogörelse om min syn på diverse brott, men jag struntar i att skriva den, eftersom jag ändå är en lögnhalsig hycklare som inte står för mina åsikter Rolling Eyes

_________________
In Trance we Trust!
Back to top
View user's profile Send private message
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 15:03 pm    Post subject: Reply with quote

precis en sådan här diskussion jag ville ha gång.

Sailbot du kallar oss som hade tagit dessa pengar för giriga, Men då vill jag ställa några frågor. Har du jobbat svart någon gång? Betalat till någon som jobbat svart för dig? Laddat hem musik osv? Har du parkerat någon gång utan att lägga i pengar i automaten? Plankat in på något ställe? bussen t ex.

Om du har det då har du också stulit, precis som alla andra. Jag skulle gärna vilja ta dessa pengar för att kunna ge till mina närmaste, min familj. Att få ge min mor och min far 1 miljon var för att ha uppfostrat mig vore underbart. Att edan kunna trygga min framtid med ett liv ovanför/utanför arbetarklassen vore skönt, vilket jag ibland kan anse att det inte är ett liv. Att jag sedan tar några ören per person från Sveriges befolkning skulle inte ens kännas i mitt samvete. Däremot att stjäla från en enskild person skulle aldrig falla mig i tanken, då menar jag en större summa än några kronor eller ören.

.


Last edited by JustinSane on Thu Mar 03, 2005 15:07 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
M.Y.S | Delerium



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1035

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 15:05 pm    Post subject: Reply with quote

Woody wrote:
Ja skulle inte tveka till att få 5 mille om ingen skadas. Moral å moral de finns ingen moral längre de myglas och så överallt titta på skandia tex där drabbar det många....

Men men man får inte råna banker iof men som sagt ja hade inte tvekat en sekund om ingen skadades


ja en quote räcker på detta smarta inlägg ! Very Happy

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 15:21 pm    Post subject: Reply with quote

Jag stryker under att ingen människa kommer sakna dessa pengar

det enda det handlar om är: Skulle du kunna leva med ditt samvete? Att du har pengar du inte har jobbat för.

Makrillo: 2 minuter efter du har plockat upp den där femtiolappen kommer en liten kille på 10 bast som fått den i veckopeng. Han väntat hela veckan och var på väg att köpa den där roliga serietidningen. Nu får han vänta en vecka till, bara för att du tog upp den och ryckte på axlarna.

50 spänn må vara lite för dig, men mycket för nån annan.
På samma sätt som 5 mille är mycket för mig, men lite för banken.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 15:39 pm    Post subject: Reply with quote

Svar nej, jag hade inte tagit pengarna. Eller hmm, inte för egen räkning iallafall, men kanske för att ge till folk som behöver de bättre.

När det gäller delarna med dessa "rika" människor så kan det ju vara på sin plats att fundera på hur dessa "äckliga och vidriga" människor klarar av att tjäna sånna pengar. Är man brutalt emot detta så kan man börja med att fundera på vilket parti som lett Sverige i väldigt många år och skapat förutsättningarna (eftersom det tydligen inte var så innan). Samma parti talar om att höga skatter är bra för de rika, och låtsas att man talar om de tokrika för att det väcker enkelt svenssons vrede. Frågan är hur ärligt det är när man har massor med undantag för dessa människor och låter vanligt folk numera kallas höginkomstagare, dvs dem man ska ta ifrån. Så, ja jag betalar utan tvekan mer än 50% i skatt och jag är inte rik. Jag tror nog de flesta här inne (som har ett arbete) betalar över 50% i skatt, men att de inte ser det.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
McQwert



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1639
Location: Västkusten

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 15:40 pm    Post subject: Reply with quote

Sådär, nu när jag lugnat ner mig lite ska jag skriva lite till.

Först passar jag på att be om ursäkt för min hårda ton. Anledningen till att jag reagerade starkt är att jag irriterar mig på när folk vägrar inse att de finns gott här i världen.
Jag har många gånger berättat att det aldrig skulle falla mig in att göra <insert random omoralisk grej här>, och därav blivit kallad lögnare. Det är otroligt frustrerande att säga sanningen och få den reaktionen.

Jag är en människa som gärna ger mitt tillit till en person för mycket än för lite, för att jag alltid vågar tro att det goda finns i människor. Jag vet att jag kan råka otroligt illa ut, men jag tänker ändå fortsätta med det. Hittills i mitt liv har alla konsekvenser av mitt agerande varit positiva.

Angående nerladdning av piratkopierat material. Här är det lite problematiskt; Jag brukar tanka ner t.ex. program från stora pokertävlingar i USA (alla vet väl att jag är pokerfreak Razz ). Hade jag kunnat få tag på dem lagligt, så hade jag gjort det, men problemet är att jag inte kan. Dessa program sänds av TV-kanaler i USA (t.ex. ESPN och FSN), och det är, så vitt jag vet, omöjligt att få tag på dessa i Sverige.
Jag är inte direkt stolt över att jag laddar ner dessa program.

Okej, jag utför olagliga handlingar mest för att det inte finns några alternativ. På samma sätt har jag förståelse för t.ex. uteliggare som stjäl saker för att få pengar till mat. Jag blir förbannad om min cykel blir stulen av en uteliggare, men samtidigt har jag förståelse för varför personen gjorde det.

Puh, detta blev lite off-topic kanske. Men jag ville bara försöka klargöra min syn på moral, och på detta sätt undvika att bli kallad hycklare när jag svarar NEJ på topicens fråga

_________________
In Trance we Trust!
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 16:02 pm    Post subject: Reply with quote

Ja skulle inte ha skuldkänslor om jag fixat dom där 5 millena Pallar man inte med att göra saker för att man får skuldkänslor får man låta bli. Däremot om ja skulle få reda på att en krona av mina 5 mille drabbade tex ett litet bran så skulle ja må så dåligt att jag alldrig skulle förlåta mig själv men att herr bank chef blir av med sin fick peng de mår ja inte dåligt av
_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 3 of 6

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies