HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
KultKlassiker - En utbildande tråd
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 10:17 am    Post subject: KultKlassiker - En utbildande tråd Reply with quote

Eftersom så många här är små snorungar som inte sett så mycket av världen ännu, så tänkte jag att vi som är lite vuxnare å har varit med om lite mer, vi måste ju passa på att utbilda dem. Så att de blir välanpassande mänskliga varelser som oss. Därför tänkte jag göra en tråd, en filmtråd, med filmer och teveserier som är lite äldre, men som slynglarna borde se. Förslagsvis så skriver man ner filmnamnet i fetstil följt av två tryck på enterknappen å sedan en mindre beskrivning av tingesten i fråga.

Detta gör jag även för att jag själv är väldigt nostalgisk och hellre kollar på Dr. Snuggles, Starzinger å Duck Tales, än den tecknade skit som går på TV idag. Jag ser hellre på svensk 80-tals ungdomsfilm än dagens "Hip Hip Hora" (även om det kanske nu må vara så att Hip Hip Hora och dess likar gestaltar dagens ungdomsproblem bättre än de ungdomsfilmer som fanns förr).

Iallafall, några tips:

Starzinger

Många av Sveriges ungdomars första möte med 'manga' och en helt suverän serie. Handlar om Cogo, Haka och Darco (Jorgo, Djorgo) som tillsammans ska eskortera Prinsessan Aurora till Great King-planeten. Pga. idioti å blåögdhet hamnar de ständigt i trubbel, och för det mesta är det Prinsessans fel för att hon är en månvarelse å därför lite klen å mjuk i hjärtat.

Dr. Snuggles

Det enda man egentligen kan beskriva Dr. Snuggles med är ordet knark, och knark i stora mängder. Varför ordet knark? Jo, det är ett holländsk barnprogram och man misstänker inte helt sällan att han som skrivit manus varit under påverkan av mycket droger. Snuggles drar ut på diverse äventyr som han löser med hjälp av enastående logiska resonemang å häpnadsväckande uppfinningar.

Inga kan älska som vi

Mopedporr utan dess like. Izabella Scorupco spelar en 16årig Stockholmssnärta som går på disco å partajar varje helg. Efter ett par år utan sin far får hon dock ett brev från honom, och beslutar sig för att åka norrut å träffa honom. Där stöter hon på ett häftigt gäng med Epa-traktor och heta känslor börjar svalla.

PS - Sista Sommaren

Ännu en ungdomsfilm som revolverar runt kärlekstemat, och en som jag gladeligen rekommenderar. Handlar om 2 polare som blir kära i samma tjej, och till slut beger sig iväg till Gotland på semester.

G - Som I gemenskap

Magnus Uggla spelar homosexuell disco-ägare i denna ungdomsfilm som snurrar runt droger, suspekt musik å kärlek. Klart sevärd film, även om Aftonbladet nu i veckan gav den endast ett plus. (Min personliga åsikt om Aftonbladets betygsättare är att de suger pung och att ingen borde ta åt sig av det de säger).



Sådär, nu rekommenderar jag inte fler klassiker just nu, men ni ungdomar som inte sett dessa suveräniteter får ta er i kragen å söka reda på dem. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 10:25 am    Post subject: Reply with quote

Det var en gång

Franskt tecknad serie som gick i 3 omgångar. 1 gång om stenåldern, 1 gång om rymden, och en gång om kroppen. I programmet hade vi samma badguy varje gång och han hette Ruskendrun.

_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]McRae
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 29 Jun 2004
Posts: 584
Location: Trelleborg

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 10:56 am    Post subject: Reply with quote

Trolltyg i tomteskogen

Handlar om ett gäng tomtar som ska ställa till med bröllop.
Men i skogen lurar de fruktansvärda trollen..
Kända citat från filmen: "-Nu har Tim blivit en baseboll", "-Var är Fjant? Här, mamma!" "-Kolla, en hel tomtearmé"
Mycket bra film! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 10:58 am    Post subject: Reply with quote

Rapport till himeln

Handlar om livet efter döden. En dramathriller serie i gick i 4-5 delar. Det är i Sverige i framtiden (iaf obestämd tid), handlar om att för att komma upp till himmeln så måste man ha med sig sin rapport från jorden. Galna nazister, skumma präster och coola polisbilar var bara lite!
Sändes runt 1993-1994. Om jag inte minns helt fel så var Johan Wideberg och Johanna Sällström med i den. Ulf Malmros (Smala Sussie) stod bakom kameran.
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:01 am    Post subject: Reply with quote

Bröderne Dal

Detta var en serie om 3 norska bröder som gav sig ut på expeditioner för att lösa några mysterier. Om jag inte minns fel så gjordes det tre omgångar.

Bröderne Dal - Prof-essor Drövels hemlighet
Bröderne Dal - Spektralstenarna
Bröderne Dal - Legenden om Atlant-is

Bröderna hette Gaus, Roms och Brummund. Varje del slutade sjukt spännande med en grym norsk speakerröst som sa "Misse ikke neste spennende episode av Professor Drøvels
hemlighet"

Fragglarna

Jag var ett kickasstort fan av fragglarna när jag var liten. Jag flög runt som en idiot när signaturmelodin gick (fraggelrock) o körde luftgitarr o lufttrummor o allt sånt
Serien handlade iaf om ett gäng varelser (fragglar) som bodde i ett berg och hade olika personligheter. Detta var då fragglarna. Sen fanns det små gubbar (Doozers)som byggde grejjer i detta berget som fragglarna käkade upp, detta gjorde att Doozers kunde bygga nya grejjer som fragglarna kunde käka upp. Att bygga var livet för alla Doozers.
Fragglarna hette:

Mookey - Lugn, timid o ckulle inte kunna skada en fluga
Wembley - Har alltid ångest o har sjukt svårt att ta beslut
Gobo - Seriens hjälte och en äventyrare. Skulle i varje del hämta ett vykort från sin farbror Matt, dessa vykort vaktades av en trög hund
Boober - Grymt pessimistisk fraggel, förväntar sig alltid det värsta
Vips - galen och väldigt energisk rödhårig fraggel...man hade aldrig tråkigt med vips

Sen gillar fragllar rädisor o dessa fanns utanför berget i ett trädgårdsland som ägdes av familjen Gorg, där sonen Junior alltid försökte fånga fragglarna.
Senn till sist hade vi den allvetande sophögen som fanns bortom trädgårdslandet. Han visste allt!!!

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
slewna



Joined: 16 Feb 2005
Posts: 22

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:16 am    Post subject: Reply with quote

Måste bara ploppa in att Dr. Snuggles är ta mig fasen något av det bästa som sänts på TV.
Back to top
View user's profile Send private message
naTas



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 715
Location: Gbg

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:17 am    Post subject: Reply with quote

Skitjobbig tråd detta, vill ju fan se allt jag sett igen, o de få saker man missar låter grymt bra. AAArrrgh!
_________________
Jag gillar gobbe och gobbe gillar mig!
http://www.moviewavs.com/cgi-bin/moviewavs.cgi?Old_School=ilikeyou.wav
"Trying is the first step towards failure"
"Assumption is the mother of all fuckups"

dmi
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:22 am    Post subject: Reply with quote

Makke!

Offtopic!

Haha har relation till två av dessa filmer som fan, inte nog med att det är en fet nostagli-joint utan att min pappa äger rättigheterna på Starzinger och han ägde bolaget som hade alla dessa Rai Grottpojken, Starzinger, SandyBell, Silver Fang (vette fan om den hette så) mdfl.. Det var vad min far luta sig tillbax på förr i tiden. Dom säljer fortfarande lite i en B-DVD utgivning som en av hans idiotiska kumpaner har gjort.

Huvudrolls "Lena Nilsson" innehavaren i PS Sista sommaren spelas av min svägerskas syster. Kommer ihåg första gången jag såg den och fick se hennes nötter. haha kul kul. Hon har introducerat många roliga pojkvänner på julafton genom åren (bara alla nötter) Persbrant, Flink och Ramberg.. huuhuh bra mans-val hon gjorde...

OnTopic!

Mupparna Fan det bästa som finns

Bollek & Lollek teknad B-Film från polen när den är som sämst.

Sommarlovsmorgon med dom dansk/skåningarna Ulla Bella

Sommarlovsmorgon när det var om skateboard Fan va vi skrapa upp armbågar och knän när det gick. Satte min första Ollie och Boardslide det året... REMENISS!
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:37 am    Post subject: Reply with quote

deluxe wrote:
Makke!


Woot? Din farsa är ägare av Ozon Media? De har jag ju mailat till ett tusentals gånger å skällt på för att de bara köpt in 24 episoder av Starzinger när det finns typ 74.
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:41 am    Post subject: Reply with quote

Djurgården och Bo Ko!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:52 am    Post subject: Reply with quote

Hahah det var farsans skitfilmer också.

Bo-KO och den ormen...
Back to top
View user's profile Send private message
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 11:52 am    Post subject: Reply with quote

Inte tv eller radio men en skiva som jag lysssnade grymt mycket på typ 75-76 var. Ja, kidz, man lyssnade på stora svarta LP-skivor då..lite lagom raspiga.

Spöket på Canterville ( tror stavningen kan disskuteras)

Ringer ingen klocka??


Den vita stenen. Bara jag som var kär i tjejen?????

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
HAP



Joined: 01 Apr 2003
Posts: 897

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 12:10 pm    Post subject: Reply with quote

Star Zinger
Silver Fang
Defenders Of The Earth
He-Man
Transformers
Balattack
M.A.S.K
Thunder Cats


o den där Cowboy killen som kan bli stark som en björn o se eom en örn o springa som en geopard ! Smile

sen en film som jag inte minns vad den hette , den var för döva , dem snackade teckenspråk . Det var på sommaren det kom en "vanlig" kille till något sommarställe o träffade en döv tjej , hett som fan ! Smile

_________________
ALLT beror på någonting annat.
Back to top
View user's profile Send private message
naTas



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 715
Location: Gbg

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 12:12 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:

Spöket på Canterville ( tror stavningen kan disskuteras)


Denna och "Kåldolmar och Kalsipper" var mina favoriter när jag var liten. Rotade hemma hos föräldrarna för några veckor sedan för att hitta ngn av dem, lyckades dock inte så jag fick beställa Kåldolmar o kalsipper på cdon (thx Tidey). Kanske skulle ta och fixa Spöket också.


Puss

_________________
Jag gillar gobbe och gobbe gillar mig!
http://www.moviewavs.com/cgi-bin/moviewavs.cgi?Old_School=ilikeyou.wav
"Trying is the first step towards failure"
"Assumption is the mother of all fuckups"

dmi
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 12:17 pm    Post subject: Reply with quote

naTas wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:

Spöket på Canterville ( tror stavningen kan disskuteras)


Denna och "Kåldolmar och Kalsipper" var mina favoriter när jag var liten. Rotade hemma hos föräldrarna för några veckor sedan för att hitta ngn av dem, lyckades dock inte så jag fick beställa Kåldolmar o kalsipper på cdon (thx Tidey). Kanske skulle ta och fixa Spöket också.


Puss
Coolt den hittade jag i en låda igår Very Happy Kåldolmar... då
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 12:48 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:


Den vita stenen. Bara jag som var kär i tjejen?????


Bara jag som alltid blev rasande arg på den tösen?
Gick och strök sin äckliga sten mot kinden och såg sådär lagom gullig ut, jag fastnade aldrig för det.

Byhåla: Inte så gamla ännu (1992), men helt klart kult.

Paddington
Fem myror är fler än 4 elefanter
Boktipset
Barnjournalen
Dårfinkar och dönickar (tror jag det hette)
Miami vice
Solstollarna: Har faktiskt hela filmen här hemma, helt underbart bra.
V: Tack vare kanal 5 så räknas väl inte detta som dåtid längre.

Sist och bäst!
Linus på linjen: Oslagbar istaliensk humor.

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 12:51 pm    Post subject: Reply with quote

Aaaah, en doft av barndom.

För att kommentera några av de nämnda:

Star Zinger - Mången timma spenderades framför TV'n ugglandes på denne emininta serie. Min granne, tillika bästa kompis då, hade alla avsnitt.

He-Man - En annan kompis var He-Man samt Star Wars fantast och vi spenderade åtskilliga timmar framför TV'n (original He-Man från 80-talet ofcourse) samt lekandes med "man's"-dockor. Very Happy

Transformers - Inte så mycket med denna serie, läste lite tidningar.

Thunder Cats - Oj oj oj, Lion-O, Panthro, Tygra, Cheetara, WillyKit, WillyKat, Snarf mfl VS Mumm-Ra, S-S-Slithe, Monkian mfl. Denna serie rullade extremt mycket hos samma kille som jag såg på Starzinger.

Dr Snuggles - Hehe, nog kan man tro att karln som tecknat Snuggles varit påtänd alltid. Men den är störtskön.

Trolltyg I Tomteskogen - Aah, klassiker. Ett citat till "-Nu skall jag göra mig vacker" Laughing


Och så till ett par ni glömt:

G.I Joe - Riktigt grym serie och de "mansdockorna" lektes det med mycket i början av 80-talet. Tror iofs att den endast fanns som serietidning i Sverige. Grannens storebror hade dock tv-serien på VHS.

Skrotnisse - Jösses, vad säger man. Fy skäms på er som glömde denna! Skrotnisse och hans bror, eremiten och Ture Jansson. "-Det här är en inspelning från min mammas kafferep, det borde vara rena tortyren för en eremit." Smile

*EDIT*Nämnde jag att jag numera har i stort sett alla dessa filmer/serier! Very Happy *EDIT*

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]McRae
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 29 Jun 2004
Posts: 584
Location: Trelleborg

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 13:00 pm    Post subject: Reply with quote

En toppserie icke att förglömma: Airwolf!
Liite man ville ha den helikoptern!



pic1.jpg
 Description:
 Filesize:  6.66 KB
 Viewed:  17301 Time(s)

pic1.jpg


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 13:37 pm    Post subject: Reply with quote

Jag är väl lite ung för det här, men Knightrider, Baywatch och absolut Walker: Texas Ranger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 14:04 pm    Post subject: Reply with quote

Snackar vi kult, eller nostalgi? För om vi ska in på nostalgiämnet så finns det hu mycket som helst ju. T.ex. MTV när Steve Blame, Ray Cokes, Marcel Vanthilt, Majken Wexö och Paul King var VJ:s. Super Channel, m.m.
_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 1 of 6

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies