HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Det nygamla rasar fram

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 1:14 am    Post subject: Det nygamla rasar fram Reply with quote

Alla har väl någon gång som barn eller vuxen varit och sett på någon teaterpjäs? Eller någon som kört "Standup" komik, finns många varianter.
En variant är det nya såkallade "Lajvet" vilket är en Improviserad teater där alla spelar sin egen huvudroll.
Lajvspel är en form av aktiv teater där man själv gästar med en annan person, du spelar på en karaktär helt enkelt. Sinnes upbyggnad och chansen att få träffa på nya männsikor, som ett plus i kanten - "Att få leva i sin egna lilla drömvärld och låta andra få ta del av den.

Det finns alla olika sorters lajv såsom :

Fantasy : Du spelar i orchernas, alvernas, människornas och många Andras värld (liknelse "Sagan om ringen")

Vampire Ahh.. De eviga nattens folk!! Du spelar som en vampyr i ett dolt samhälle undansymt från mänskligheten. Du kan vara personen som är antingen - Socialt, Mentalt eller Fysiskt lagd. alla klarar sig de lika bra om man är redo för att spela och tänja på vad man själv vågar - agera, säga eller utföra med sin karaktär (här finns även en massa förgreningar av detta spelsätt som antagligen skulle ta en hel vecka att skriva)

Midival Du är den ståtlige riddaren på din vackre och trogne springare eller så är du bonden som jobbar med sitt lantbruk.. Skiljelsen mellan dessa är stor, då kan ni nog försöka förstå på hur många olika sorters personer ni kan spela. Allt från kung till slav.

Finns många många fler, om det är så att ni vill veta mer så skriver jag gärna in mer. men då vill jag först veta om det finns intresse, jag lajvar "Vampire" viket jag gjort nu i 6 år, Har ju även varit på en del Fantasy och Midival så är det någonting ni grubblar om så är det bara att fråga..

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FusioN aka Chilling



Joined: 07 Dec 2002
Posts: 803
Location: Malmö

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 8:52 am    Post subject: Reply with quote

alltså ska vi göra detta genom datorn lr? förstår inte riktigt Very Happy annars så är jag med på Fantasy, alltid gillat sådant =)

//FusioN

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 10:24 am    Post subject: Reply with quote

"Lajv" = Levande rollspel

Man springer omkring i skogen bland annat Wink Har haft polare som hållit på med Fantasy, och min morbror också Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 15:52 pm    Post subject: Reply with quote

Vi lekte Vikinga-lajv i Gobbe en kväll! Det slutade med polisen.
Back to top
View user's profile Send private message
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 16:40 pm    Post subject: Reply with quote

hmm..fattar inte riktigt man måste väl planera en del i förväg man kan väl inte improvisera allt? Låter annars ganska kul! Hur vanligt är det?
Back to top
View user's profile Send private message
FusioN aka Chilling



Joined: 07 Dec 2002
Posts: 803
Location: Malmö

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 17:28 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
"Lajv" = Levande rollspel

Man springer omkring i skogen bland annat Wink Har haft polare som hållit på med Fantasy, och min morbror också Smile


jo det förstår väl jag med, och det är Live annars haha Razz ne men tänkte på lokaliseringen därför jag frågade genom datorn lr ngt hahah får skyllap å att jag inte hade hunnit äta frukost

//FusioN

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
The Unnamed Mj0



Joined: 02 Jan 2003
Posts: 42
Location: Borås

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 17:52 pm    Post subject: Reply with quote

Hehe jasså, var det därför det sprang runt likbleka personer med svarta kläder och "låtsas vapen" mitt i natten som låtsades att de kunde flyga och mörde varandra ? Blev helt chockad, trodde en mardröm hade blivit verklighet. Alltid ogillat vampyrer, skrämmer mig. Kan inte det här gå till överdrift då ? Att man tex. i någon form skadar varandra eller liknande. Såg inte ut som de grabbarna hade så trevligt när de sprang runt där. Men de kanske inte spelade lajv ? Utan var allmänt dumma bara Smile
_________________
Do not ask wich creature screams in the night, Do not question who waits for you in the shadow.
It is my cry that wakes you in the night,
And my body that crouches in the shadow.
I am Mj0 and you are the puppet
That dances to my tune
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 18:16 pm    Post subject: Reply with quote

FusioN aka Chilling wrote:
Derox wrote:
"Lajv" = Levande rollspel

Man springer omkring i skogen bland annat Wink Har haft polare som hållit på med Fantasy, och min morbror också Smile


jo det förstår väl jag med, och det är Live annars haha Razz ne men tänkte på lokaliseringen därför jag frågade genom datorn lr ngt hahah får skyllap å att jag inte hade hunnit äta frukost

//FusioN


nej, det heter faktiskt lajv.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 22:36 pm    Post subject: Reply with quote

Ja höll på med "live" för 10 år sedan , ja va på mycke Enhörnings live i västerås. Bara Fantasy , vi hade sjukt kul . Folk tycker kanske att de e lite töntstämplat eller fjantigt . Sätt i så fall dom personerna i ett tält mitt i vintern så kommer de 3 Orcher som är 2 meter långa o luktar surströmming o river upp tältet o slänger upp dig på axeln. Fan då e man inte så ball längre. Vet dock inte om ja skulle tycka de e lika häftigt nu som då , men de va förbannat kul.
_________________
Im the pain in your ass.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
hickenZliZe



Joined: 22 Oct 2002
Posts: 232
Location: Oxelösund

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 2:31 am    Post subject: Reply with quote

The Unnamed Mj0: det finns signaler som man kan använda i nödfall,då lägger man av omedelbart,kallas för offlajvtecken eller offliveruna.

Vi lirar hederligt tabletop med tärningar,tabeller och papper.Just ja,det finns aldrig nog med regelböcker eller pennor oftast Smile

_________________
Kan man rusha mot 8 Ct vara 4 med AWp endast beväpnad med kniv?Jag kan,Överlever man?NEPP
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 11:53 am    Post subject: Re: Det nygamla rasar fram Reply with quote

InMemory wrote:

En variant är det nya såkallade "Lajvet" vilket är en Improviserad teater där alla spelar sin egen huvudroll.
Så himla nytt är det inte... men säkert kul för de som håller på med det.
_________________
-Give a man a fire and he is warm for a day. Set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 14:31 pm    Post subject: Reply with quote

Har aldrig testat det, men av denna infon. och personer jag pratat med som leker detta, så verkar det vara töntfaktor 100. Smile

P.S Men kul att folk gör annat än att sitta vid datorn. D.S

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 22:32 pm    Post subject: Re: Det nygamla rasar fram Reply with quote

[siLL]Urethra wrote:
InMemory wrote:

En variant är det nya såkallade "Lajvet" vilket är en Improviserad teater där alla spelar sin egen huvudroll.
Så himla nytt är det inte... men säkert kul för de som håller på med det.


åhhjoo..om man räknar med hur länge själva "Teatern" har funnits.. "Lajvet" är mycket nytt..

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Oct 29, 2004 17:17 pm    Post subject: Reply with quote

Ah..jag mins den gamla goda tiden, då VI som hade läst Tolkien och S.C. Lewis ansågs vara kufar eller nördar. Nu läser ju alla Fantasy, så jag antar att den yngre generationen måste lajva för att de andra eleverna på skolan skall tycka de är knäppa.
Back to top
View user's profile Send private message
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Wed Dec 01, 2004 17:25 pm    Post subject: Reply with quote

Levande rollspel, eller lajv som det oftast kallas, är, liksom fantasirollspelen en teaterliknande aktivitet. Lajv har en del av sitt ursprung i rollspelen men är idag en helt egen verksamhet som skiljer sig väsentligt från dessa. I korthet innebär ett levande rollspel att man samlas i en skog eller inne i en sluten lokal och leker tillsammans för en kort tid. Var man är och vilken rekvisita man har beror på genren man har valt. Det finns lika många olika teman som det finns teman i böcker och filmer.

Ett levande rollspel har tre faser: idé, utveckling och evenemang. De flesta lajv startar med att en arrangörsgrupp får en idé kring en speciell händelse eller något de skulle vilja se iscensatt. Då de konkretiserat idén börjar arbetet med att utveckla tankarna till ett genomförbart arrangemang.

Tillsammans arbetar arrangörer och deltagare med allt från att skapa individuella roller och själva bakgrundshistorien till de mer praktiska sakerna så som dräkter, bostadsytor och vattenförsörjning. Själva lajvet pågår vanligen i mellan en och sju dagar och involverar allt från 10 till 1000 deltagare. Givetvis blir arrangemang med så olika förutsättningar mycket olika.

Under lajvet talar och uppför sig deltagarna i enlighet med den påhittade världen och rollerna. Förutom en övergripande ramberättelse finns det ingen förutbestämd handling, i stället växer historien fram allt eftersom, beroende på hur spelarna väljer att agera. För att styra förloppet finns det vanligtvis speciella regler. Detta gäller främst sådant som inte kan gestaltas fullt ut, utan kräver ett stort mått fantasi och urskiljning, exempelvis strid och magi.

Ett levande rollspel skapar möjligheter att se saker ur nya perspektiv. Många lajv innebär att deltagarna intresserar sig för sådana hantverk som annars glöms bort allt mer. Sånger, danser, skomakeri, sömnad och andra viktiga kulturarv får liv igen. Hantverken är, förutom den sociala, en av de mest framträdande delarna av lajvhobbyn.

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies