HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Kristna extremister är elit i USA
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 20:59 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Eller så kan man säga som Eddie
"Alla drömmer vi om nån som räddar oss från nöden
Tron på gudar bottnar i vår rädsla inför döden <--- tror ja stämmer bra
Många tror på Jesus andra tror på Allah eller Knugen Silvia å jaaa eller Knugen Silvia å jaaa"


Det ligger mycket i det du säger. Många är rädda för att livet är kort och vill försäkra sig om att deras liv ska bli längre. Men det handlar oxå om en viss trygghet för vissa och en ljusglimt i vardagen för dom sargade. :/

_________________
Dator. Msi KT4v, Xp 2500 @ 3.0 Gef 4 ti 4800se 1024ddr pc3200 TWINMOS via...
#Error.se and www.clanerror.tk and Error.se @ r60
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 21:02 pm    Post subject: Reply with quote

Praest[Man] wrote:
{tussilago wrote:
Vilka onödiga regler tänker du på? Ge exempel.
Jag anser inte mig själv som en svag människa utan jag har ett bra självförtroende och är allmänt framåt. Men jag anser att hur stabil man än är kan man råka ut för situationer i livet där man kommer ur balans och jag tycker det då är skönt att ha Gud att vända sig till och få kraft (ingen flummig "kraft" utan mer som att prata med en bra kompis). Jag vill inte påstå att jag har djup självförnekelse heller. Gud accepterar alla precis som de är och därför är jag som jag är. (Sen att bekänna sina synder osv. är för att skapa en relation till Gud.)


Jag har bra kompisar jag kan tala med när jag behöver, dessa kompisar svarar mig när jag talar också, det tycker jag är en bra sak.

Och om Gud accepterar alla precis som de är, varför är homosexualitet en synd? Det måste ju vara helt ok för Gud då också med homosexuella? Eller är det "alla precis som de är, bara de är som jag vill" ?


svaret är finns i en quote till magnus!

_________________
Dator. Msi KT4v, Xp 2500 @ 3.0 Gef 4 ti 4800se 1024ddr pc3200 TWINMOS via...
#Error.se and www.clanerror.tk and Error.se @ r60
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 21:33 pm    Post subject: Reply with quote

Två saker som slår mig väldigt tydligt när jag läser här.

1. Tussilago tydligt skriver att han inte dömer någon. Varpå ha får frågan varför han dömer folk för att de är homosexuella.
2. Tussilago skriver att homosexualitet finns pga arvssynden. Varpå alla drar slutsatsen att homosexualitet är en synd, samt att Tussilago dömer homosexuella.

Att homosexuallitet är ett resultat av en viss händelse (arvssynden), betyder ju inte att homosexualitet är synd. Det är två olika saker.

Därför tycker jag argumetet att jag bannar någon för att någon annan sagt något dumt inte håller. Om spelaren är oskyldig blir han inte bannad. Om personen är homosexuell är det ingen synd.

Jag förstår även varför man tar upp att en homosexuell tjej bad till gud att bli heterosexuell. Eftersom hon blev det så skulle det vara ett bevis för guds existens. Det måste alltså till någon högre makt för att få en människa att ändra sexuell läggning. Ingenstans står det att hon ville byta läggning pga att homosexualitet var en synd. Jag tolkade det hela som ett bevis på guds existens. Jag är som sagt inte själv troende så jag försöker hitta andra förklaringar än att det är gud som rått här. Dock måste jag medge att det måste vara väldigt svårt att byta sexuell läggning. Det kräver något utöver det vanliga.

Om nu någon tror att jag ser ner på homosexuella eller homosexualitet får ni väl följa med mig på Pridefestivalen nästa år för jag ska dit. Very Happy

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
[HVMK]Linedance



Joined: 12 Dec 2002
Posts: 2531
Location: borås

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 21:52 pm    Post subject: Reply with quote

[quote="uN!C"]Magnus det kanske finns en mening med att det ska vara mann o kvinna. Om gud nu ville att det skulle finnas homosexuelle så borde han väll gjort att dom kan föröka sig sexuellt eller? Men bara för att dom vänder sig bort från gud så fördömmer han dom inte utan välkommnar dom tillbaka om dom ändrar sig. [/qoute]

altså. försöker du övertyga mig om att det finns någon bakomliggande mening med allting nu?`för det köper jag inte. och när det är satt ur spel. vad har du för argument då.

anta att gud inte finns. (just a crazy thaught) vad bygger du ditt argument MOT homosexuallitet på?


och fairlane. jag tror du koncentrerar dig lite mycket på att hålla dig kvar vid hans parti. jag menar säger man att homosexuallitet är något som är ett resultat av våra synder så kan man nog aaaaantyda att det innebär att homosexuallitet är något som personen som yttrade sig tycker är dumt.

hann inte tänka klart måste gå

_________________
"du har gjort allt som man ska, du är artig du är glad." (raymond och maria) men du blir ändå aldrig månadens maffian!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 22:26 pm    Post subject: Reply with quote

[HVMK]Linedance wrote:
är det gud eller människor som skrivit bibeln?


människor som har används av Gud skulle jag säga. Självklart färgas det som skrivs av personligheten på författaren. T.ex. så var en av författarna till ett av evangelierna (minns inte vem) läkare och skrev då väldigt läkarinfluerat. Detta betyder inte att människan i sig hittar på sådant som passar honom (varför hitta på lagar där du måste offra massor hela tiden? t.ex. Mysko Smile ).

[HVMK]Linedance wrote:
men iaf. att homosexuallitet skulle vara ett resultat av syndafallet och arvsynden. att vi dödade jesus och whatever är rentav stötande.

om gud skapade oss i sin avbild och några av oss blev homo/bi-sexuella så betyder det bara att han också är det osv. det finns hur många kryphål som helst.


när Gud skapade människan till sin avbild fanns det ingen arvssynd, därmed ingen homosexualitet.

[HVMK]Linedance wrote:
however så har kristendomen enligt mig ett positivt budskap om man ser gud som en positiv kraft eller whatever. och det är att man ska visa guds ansikte osv (vara positiv då) eller något (min tolkning)

varför ser du homosexualitet som något ont? har du prövat och inte gillat det eller grundar sig dina teologiska övertygelser bara i rena fördommar?


Nu tolkar du in något annat. Jag säger inte att det är något ont, jag säger att det är något som inte var tänkt från början och är ett resultat av arvssynden. Om det skulle vara något ont skulle personerna som var homosexuella vara "onda" i sig, vilket givetvis inte stämmer.
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 22:33 pm    Post subject: Reply with quote

uN!C wrote:
Tussilago kan du förklara Treenigheten för mig och var det nämns i Bibelns grundtext. Flera religoner anser att detta är kristendommens största myt att det är något som människor hittat på. Bland hinduister anser man att treenigheten motsäger ett av de viktigast budorden nämligen du ska inte hava några andra gudar bredvid mig " jhwh"


Jag kan försöka förklara men vad menar du med "i Bibelns grundtext"? Jag är inte så haj på hembreiska (sp?) Smile
Drar den klassiska: Tänk dig vatten. Vatten kan finnas i flytande-, fast- och gasform. Treenigheten speglar 3 former av Gud. Gud, Den Helige Ande och Jesus är samma, fast olika former alltså. Alltså: tron på treenigheten är tro på en gud.
Jag är nog inte så teologiskt insatt men ungefär så skulle man kunna säga. Sen kan man nog gå djupare om man vill.
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Wed Mar 10, 2004 22:39 pm    Post subject: Reply with quote

[HVMK]Linedance wrote:
och fairlane. jag tror du koncentrerar dig lite mycket på att hålla dig kvar vid hans parti. jag menar säger man att homosexuallitet är något som är ett resultat av våra synder så kan man nog aaaaantyda att det innebär att homosexuallitet är något som personen som yttrade sig tycker är dumt.

hann inte tänka klart måste gå


Jag säger inte att homosexualitet är "ett resultat av våra synder", det är ett resultat av synden som finns i världen (när vi föds in i världen, arvssynden).
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 0:12 am    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:
[HVMK]Linedance wrote:
och fairlane. jag tror du koncentrerar dig lite mycket på att hålla dig kvar vid hans parti. jag menar säger man att homosexuallitet är något som är ett resultat av våra synder så kan man nog aaaaantyda att det innebär att homosexuallitet är något som personen som yttrade sig tycker är dumt.

hann inte tänka klart måste gå


Jag säger inte att homosexualitet är "ett resultat av våra synder", det är ett resultat av synden som finns i världen (när vi föds in i världen, arvssynden).

En kortis innan sängen.
Arvssynden? Det är den vi får pga att Adam o Eva käkade äpplen från visdomens träd eller?

Isf.. är då homosexualiteten ett straff?........ låter som homosexualiteten är något bra i kristendomens ögon...

Du skriver att homosexualiteten, är en följd av arvssynden. Kan inte tänka att man belönar en synd med.. "<gud> ta da, nu kan ni också bli gay, varsegod" Alltså, är det ett straff.. sjukt.

Vill gärna ha svar på det Linedance skrev även:

Linedance wrote:

anta att gud inte finns. (just a crazy thaught) vad bygger du ditt argument MOT homosexuallitet på?

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 18:01 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
{tussilago wrote:
[HVMK]Linedance wrote:
och fairlane. jag tror du koncentrerar dig lite mycket på att hålla dig kvar vid hans parti. jag menar säger man att homosexuallitet är något som är ett resultat av våra synder så kan man nog aaaaantyda att det innebär att homosexuallitet är något som personen som yttrade sig tycker är dumt.

hann inte tänka klart måste gå


Jag säger inte att homosexualitet är "ett resultat av våra synder", det är ett resultat av synden som finns i världen (när vi föds in i världen, arvssynden).

En kortis innan sängen.
Arvssynden? Det är den vi får pga att Adam o Eva käkade äpplen från visdomens träd eller?

Isf.. är då homosexualiteten ett straff?........ låter som homosexualiteten är något bra i kristendomens ögon...

När Adam och Eva käkade frukten valde de bort Gud kan man säga. Människans tillvaro blir en tillvaro utan en relation till Gud, såvida man inte tar steget att ha en relation. Arvssynen är att vi föds in i en värld där synden finns och vi har alla en benägenhet att synda. I och med att synden finns i världen (man kan säga att människan valde synden i syndafallet) blir människan mer och mer något annat än vad Gud skapade (djävulen vill bryta ner det som Gud har skapat). Så homosexualiteten är inte ett straff utan en konsekvens av syndafallet.

magnus wrote:

Du skriver att homosexualiteten, är en följd av arvssynden. Kan inte tänka att man belönar en synd med.. "<gud> ta da, nu kan ni också bli gay, varsegod" Alltså, är det ett straff.. sjukt.

Vill gärna ha svar på det Linedance skrev även:

Linedance wrote:

anta att gud inte finns. (just a crazy thaught) vad bygger du ditt argument MOT homosexuallitet på?


vet inte om du frågar mig eller uN!C men...
Jag skulle säga att då är det inget problem, men jag skulle vara tveksam till adoption eftersom att det (vad jag vet) inte är utrett hur uppväxten för ett barn blir då. Tror inte att homosexuella skulle vara sämre föräldrar men det finns kanske behov som bara en mamma och pappa kan tillgodose (vad vet jag?). Jag ser dock inte något problem med att ha en åsikt i det (trots att Gud inte finns) eftersom att jag inte påverkar någon negativt med den (eller?).

Ps. Fast Gud finns Smile Ds.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 18:57 pm    Post subject: Reply with quote

Jag försöker inte ta någons parti. Jag försöker läsa det som skrivs. Om någon skriver:

1. Homosexualitet är ett resultat av arvssynden
2. Jag har inget emot homosexuella eller homosexualitet

Då antar jag att vederbörande menar det han/hon skriver. Jag antar inte att han/hon bara står för punkt 1. Då kan man lka gärna anta att han/hon står för punkt 2, eller för ingen punkt?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 20:24 pm    Post subject: Reply with quote

[quote="[HVMK]Linedance"]
uN!C wrote:
Magnus det kanske finns en mening med att det ska vara mann o kvinna. Om gud nu ville att det skulle finnas homosexuelle så borde han väll gjort att dom kan föröka sig sexuellt eller? Men bara för att dom vänder sig bort från gud så fördömmer han dom inte utan välkommnar dom tillbaka om dom ändrar sig. [/qoute]

altså. försöker du övertyga mig om att det finns någon bakomliggande mening med allting nu?`för det köper jag inte. och när det är satt ur spel. vad har du för argument då.

anta att gud inte finns. (just a crazy thaught) vad bygger du ditt argument MOT homosexuallitet på?


och fairlane. jag tror du koncentrerar dig lite mycket på att hålla dig kvar vid hans parti. jag menar säger man att homosexuallitet är något som är ett resultat av våra synder så kan man nog aaaaantyda att det innebär att homosexuallitet är något som personen som yttrade sig tycker är dumt.

hann inte tänka klart måste gå


Linedance om allt skulle bli ur spel så kan du ju försöka ändra på människan så att män kan föröka sig med varande och att kvinnan inte behövs för fortplantningen. Jag bygger mitt argument på att hur mycket du än har sex med en kille så kan det aldrig ge en avkomma vilket är huvudsyftet med samlag från början. Men nu kan man ha sex regelbundet med hjälp av olika skydd. Själv tycker jag att mitt argument är glasklart för en 3åring varför måste man vara en man och en kvinna för att få en avkomma?


Det kanske ligger något i att det är inte naturligt och avsett att man ska leva man man och ha sex man man då är det väll inte svårt att förstå att man tycker att det är dumt?

_________________
Dator. Msi KT4v, Xp 2500 @ 3.0 Gef 4 ti 4800se 1024ddr pc3200 TWINMOS via...
#Error.se and www.clanerror.tk and Error.se @ r60
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 20:27 pm    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:
uN!C wrote:
Tussilago kan du förklara Treenigheten för mig och var det nämns i Bibelns grundtext. Flera religoner anser att detta är kristendommens största myt att det är något som människor hittat på. Bland hinduister anser man att treenigheten motsäger ett av de viktigast budorden nämligen du ska inte hava några andra gudar bredvid mig " jhwh"


Jag kan försöka förklara men vad menar du med "i Bibelns grundtext"? Jag är inte så haj på hembreiska (sp?) Smile
Drar den klassiska: Tänk dig vatten. Vatten kan finnas i flytande-, fast- och gasform. Treenigheten speglar 3 former av Gud. Gud, Den Helige Ande och Jesus är samma, fast olika former alltså. Alltså: tron på treenigheten är tro på en gud.
Jag är nog inte så teologiskt insatt men ungefär så skulle man kunna säga. Sen kan man nog gå djupare om man vill.


mm... Men det står att gud sände sin förstfödde son till jorden. Hur kan man vara den förstfödde och pappa på samma gång.

_________________
Dator. Msi KT4v, Xp 2500 @ 3.0 Gef 4 ti 4800se 1024ddr pc3200 TWINMOS via...
#Error.se and www.clanerror.tk and Error.se @ r60
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 20:52 pm    Post subject: Reply with quote

uN!C wrote:

mm... Men det står att gud sände sin förstfödde son till jorden. Hur kan man vara den förstfödde och pappa på samma gång.


om gud är allsmäktig så gör han väl vad han vill? vissa tycker ju att gud är allt. då är det inget problem. Smile

uN!C wrote:

Linedance om allt skulle bli ur spel så kan du ju försöka ändra på människan så att män kan föröka sig med varande och att kvinnan inte behövs för fortplantningen. Jag bygger mitt argument på att hur mycket du än har sex med en kille så kan det aldrig ge en avkomma vilket är huvudsyftet med samlag från början. Men nu kan man ha sex regelbundet med hjälp av olika skydd. Själv tycker jag att mitt argument är glasklart för en 3åring varför måste man vara en man och en kvinna för att få en avkomma?


vem har sagt att sex bara handlar om att få avkomma? jag lovar att 99 procent av alla samlag inte slutar med barn. alltså borde huvudsyftet vara att ha det skönt Smile
Kan man inte se möjligheten till njutning som en gåva från gud, och att det inte spelar nån roll med vem man njuter av den?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 20:55 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Raskolnikov wrote:
uN!C wrote:

mm... Men det står att gud sände sin förstfödde son till jorden. Hur kan man vara den förstfödde och pappa på samma gång.


om gud är allsmäktig så gör han väl vad han vill? vissa tycker ju att gud är allt. då är det inget problem. Smile

uN!C wrote:

Linedance om allt skulle bli ur spel så kan du ju försöka ändra på människan så att män kan föröka sig med varande och att kvinnan inte behövs för fortplantningen. Jag bygger mitt argument på att hur mycket du än har sex med en kille så kan det aldrig ge en avkomma vilket är huvudsyftet med samlag från början. Men nu kan man ha sex regelbundet med hjälp av olika skydd. Själv tycker jag att mitt argument är glasklart för en 3åring varför måste man vara en man och en kvinna för att få en avkomma?


vem har sagt att sex bara handlar om att få avkomma? jag lovar att 99 procent av alla samlag inte slutar med barn. alltså borde huvudsyftet vara att ha det skönt Smile
Kan man inte se möjligheten till njutning som en gåva från gud, och att det inte spelar nån roll med vem man njuter av den?
Jo jag håller med idag är sex till 99% för njutning annars skulle jordan ha betydligt mer innvånare Razz Men från början va avsikten med sex att få avkomma.
_________________
Dator. Msi KT4v, Xp 2500 @ 3.0 Gef 4 ti 4800se 1024ddr pc3200 TWINMOS via...
#Error.se and www.clanerror.tk and Error.se @ r60
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 22:06 pm    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:

I och med att synden finns i världen [...] blir människan mer och mer något annat än vad Gud skapade (djävulen vill bryta ner det som Gud har skapat).
Så homosexualiteten är [...] en konsekvens av syndafallet.

inser du hur dumt det där låter?
så homosexualitet är alltså djävulens påfund?

antar att det inte var så du menade det, mene... utifrån det du skrev var det ganska lätt att tolka det så
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 22:13 pm    Post subject: Reply with quote

Delreich wrote:
{tussilago wrote:

I och med att synden finns i världen [...] blir människan mer och mer något annat än vad Gud skapade (djävulen vill bryta ner det som Gud har skapat).
Så homosexualiteten är [...] en konsekvens av syndafallet.

inser du hur dumt det där låter?
så homosexualitet är alltså djävulens påfund?

antar att det inte var så du menade det, mene... utifrån det du skrev var det ganska lätt att tolka det så


Det beror på hur man ser på saken. Antingen har vi fri vilja och homosexualitet kan komma utav det + arvssynden. Eller också har vi inte fri vilja utan lyder antingen Guds vilja eller djävulens, i så fall är det djävulens påfund. Jag är själv inte klar över var jag står än så jag kan inte säga det.
Jag kan säga så mycket som att jag tror inte det var Gud som införde/kom på det (baserat på "man och kvinna"-grejen bl.a.).
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Thu Mar 11, 2004 22:19 pm    Post subject: Reply with quote

Från början (Guds tanke) var nog syftet med sex att göra barn OCH ha det skönt. Båda är då gåvor från Gud. Tvivlar starkt på att Gud skulle fixa "göra barn"-biten och först sen vid syndafallet kom det sköna Smile

Tack Gud för sex Smile
(jag förespråkar sex inom äktenskapet om någon skulle undra över detta uttalande)
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Fri Mar 12, 2004 23:51 pm    Post subject: Reply with quote

{tussilago wrote:

Det beror på hur man ser på saken. Antingen har vi fri vilja och homosexualitet kan komma utav det + arvssynden. Eller också har vi inte fri vilja utan lyder antingen Guds vilja eller djävulens, i så fall är det djävulens påfund. Jag är själv inte klar över var jag står än så jag kan inte säga det.
Jag kan säga så mycket som att jag tror inte det var Gud som införde/kom på det (baserat på "man och kvinna"-grejen bl.a.).


usch va flummig jag var. Jag ber om ursäkt. Ja, det är nog djävulens "påfund" då vi lever i en värld där djävulen har en viss makt, dock är Gud mäktigast (allsmäktig). Dock vet jag inte om vi har fri vilja eller inte. Men det frågade du inte om Smile
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 0:56 am    Post subject: Reply with quote

Ok, bra att du berättade vart du stod i frågan iaf.. Bra att veta att det är någon högre makt som har inverkan på ens liv, då jag är bi.. antar att djävulen hade ett finger med i spelet där då. Låter vettigt! Smile
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[SSRF]Tristan



Joined: 05 Oct 2002
Posts: 76

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 1:08 am    Post subject: Reply with quote

Nu vet jag att detta nästan blir offtopic eftersom denna topic övergått från "kristen elit" till "religon rätt eller fel"
Men jag va tvungen att kolla lite på bakgrunden till denna "Kristna elit" . USA föddes när massa människor emigerade från olika länder till Amerikat från massa länder och av olika anledningar. Några av anledningarna för "di svenske":

"HUSFÖRHÖRSTVÅNGET
Prästen var en person med stor makt. Gudstjänsterna var ofta rena straff-
predikningarna. Att man uteblev från gudstjänsten tolererades inte. Prästen höll sin hjord i tukt och förmaning.

Sockenborna var också tvungna att genomgå husförhör. Prästen och klockaren kontrollerade att kunskaperna i kristendom var acceptabla. För dem som inte präntat in sin läxa blev husförhören rena skräckupp- levelsen. Förhören uppfattades av många som ett tvång. De blev ännu en anledning att fly Sverige."

DEN ANDLIGA VÄCKELSEN
Kyrkan hade stelnat i sina former. Många längtade efter en innerligare kristendom. Predikanter samlade små grupper av lika tänkande omkring sig och tillsammans läste man högt ur Bibeln och Luthers skrifter. Förföljelse och övergrepp var inte ovanligt och därför valde många troende frihetens land i väster. Där fick var och en ha vilken tro man ville.

ÖVERHETENS FÖRMYNDARSKAP
Den enskilde medborgaren var strängt övervakad. Staten la sig i den enskildes liv från vaggan till graven. Många svenskar föreställde sig att den nya världen var betydligt friare. Amerika- resan blev för många en flykt undan förmyndarskap och översitteri.

I det gamla landet övervakade prästen deras liv och leverne på landsbygden. I staden härskade polis och andra uniformerade ämbetsmän som alla representerade överheten. Respekten för myndigheterna satt djupt hos vanliga människor. Emigrationen blev för många en flykt från det översitteri man upplevde i hemlandet.

Saxat från:
http://members.tripod.com/~trubbe/orsak.htm
(Denna sida känns ju inte direkt Officiell men det stämmer med den historia jag läst i skola och på egen hand)


ja om man nu tar denna bakgrund och kollar lite på Författningen som USA grundades på:

"Amendement I. (1791)
Ej må Kongressen stifta någon lag, som avser att påbjuda religiös bekännelse eller lägger hinder i vägen för fri utövning av sådan, eller som inskränker yttrande- eller tryckfriheten, eller som inskränker folkets rätt att under behörigt lugn samlas och till regeringen avlåta petitioner för att få missbruk avhjälpta."


Url: http://www.sub.su.se/sok/guider/amerikratt/1intro/konstitution.htm

Om man nu tänker att många drog till staterna för att få utöva sin religion ifred så kan man ju också tänka sig att många har kvar den traditionen och försöker bevara den. Det känns nog viktigt för de som är troende att dom som styr också är troende
Följdaktligen så är eller blir dom som vill bli nåt i USA "kristna" vare sig dom är det eller inte

"god night and god bless America"

_________________
"The dead take nothing with them and everything comes to an end"
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Next
Page 11 of 13

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies