|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Falcon Bayerskt
Joined: 08 Aug 2003 Posts: 389 Location: Alingsås/Nossebro
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 16:04 pm Post subject: |
|
|
A night at the roxbury
Underbar film att sitta å titta på med några kompisar
när man pimplar lite öl. Sjuk humor och bra musik. |
|
Back to top |
|
|
Lathund
Joined: 12 Nov 2002 Posts: 1791 Location: Göteborg
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 17:28 pm Post subject: |
|
|
Finns iaf två feta trådar med filmtips, varav en är endast någon månad gammal. Så det är som Lupus säger, använd hellre dessa Men nu när det ändå startats så kan jag rekommendera ett par:
The Shawshank Redemption - Svårt att säga varför den är så bra, men jag tycker den är riktigt, riktigt bra. Handlar om en man som döms till fängelse för att ha mördat sin fru, och hans tid där.
Donnie Darko - Har nog inte gått på bio här (eller?) men ändå mkt känd film. Handlar om en kille som hallucinerar och ser en stor kanin som heter Frank
Magnolia - Lite svårt att förklara den egentliga handligen. Ett antal livsöden som knyts samman under en dag.
Clerks, Mallrats, Chasing Amy, Dogma, Jay and Silent Bob Strike Back - Samtliga av Kevin Smith, en del återkommande karaktärer (Jay o SB), referenser till de andra filmerna samt många återkommande skådisar (Kevin Smith, Matt Damon, Ben Affleck, Jason Lee, Brian O'Halloran, Jason Mewes mfl.). Mkt bra dialog och relativt skruvad humor. Rekommenderas.
Leon - Om en yrkesmördare som tar hand om en liten flicka vars föräldrar dödats.
The Usual Suspects - klassisk action/thriller. Bäst första gången
American History X - Antagligen har du sett den redan, men en riktigt bra filk iaf. Med Edward Norton.
Dr. Strangelove - Klassisk Kubrickfilm.
Godfather trilogy - No explanation needed
American Beauty - Antagligen har du väl sett den redan, men om du inte har det så...
Memento - Riktigt bra story och berättartekniken (Baklänges, och med en huvudperson utan närminne) fungerar mkt bra.
Monty Python and The Holy Grail - Enligt mig den bästa komedi som gjorts Gillar du Python eller sjuk humor i allmänhet MÅSTE du se den, om du inte redan gjort så.
Och sedan kan du inte gå fel med någon film av Kubrick (Paths of Glory, Spartacus, 2001, Clockwork Orange, The Shining, FMJ osv) , Hitchcock (Psycho, Strangers on a Train, Vertigo osv) eller Scorsese (Taxi Driver, Raging Bull, Casino, Goodfellas osv).
Finns så otroligt många bra filmer här som jag missat, men man får ju ta några i taget |
|
Back to top |
|
|
Fenan 2006 Gulddonator
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 3348 Location: Örebro
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 17:41 pm Post subject: |
|
|
Hitta Nemo
Kellys "Hjältar" |
|
Back to top |
|
|
Fail
Joined: 27 Feb 2003 Posts: 522
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 19:05 pm Post subject: |
|
|
Gangs of New York
13:th Warrior (Den Trettonde Krigaren) |
|
Back to top |
|
|
Dude swm:s byfyllo
Joined: 02 Oct 2002 Posts: 5883
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 19:19 pm Post subject: |
|
|
Kanonerna på Navarone
Diaboliqe
Apocalypse Now
Fear and loathing in Las Vegas.
The Big Lebowski. |
|
Back to top |
|
|
Sundance kid
Joined: 11 Sep 2003 Posts: 62 Location: Göteborg
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 19:25 pm Post subject: |
|
|
Remember the titans... om integrationen i usa på 70 talet va d la... ruskigt bra film!!! |
|
Back to top |
|
|
[KACFM]Old_Dog
Joined: 28 Oct 2002 Posts: 1195 Location: Gothenburg / Sweden
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 20:25 pm Post subject: |
|
|
Lathund wrote: | Finns iaf två feta trådar med filmtips, varav en är endast någon månad gammal. Så det är som Lupus säger, använd hellre dessa Men nu när det ändå startats så kan jag rekommendera ett par:
The Shawshank Redemption - Svårt att säga varför den är så bra, men jag tycker den är riktigt, riktigt bra. Handlar om en man som döms till fängelse för att ha mördat sin fru, och hans tid där.
Donnie Darko - Har nog inte gått på bio här (eller?) men ändå mkt känd film. Handlar om en kille som hallucinerar och ser en stor kanin som heter Frank
Magnolia - Lite svårt att förklara den egentliga handligen. Ett antal livsöden som knyts samman under en dag.
Clerks, Mallrats, Chasing Amy, Dogma, Jay and Silent Bob Strike Back - Samtliga av Kevin Smith, en del återkommande karaktärer (Jay o SB), referenser till de andra filmerna samt många återkommande skådisar (Kevin Smith, Matt Damon, Ben Affleck, Jason Lee, Brian O'Halloran, Jason Mewes mfl.). Mkt bra dialog och relativt skruvad humor. Rekommenderas.
Leon - Om en yrkesmördare som tar hand om en liten flicka vars föräldrar dödats.
The Usual Suspects - klassisk action/thriller. Bäst första gången
American History X - Antagligen har du sett den redan, men en riktigt bra filk iaf. Med Edward Norton.
Dr. Strangelove - Klassisk Kubrickfilm.
Godfather trilogy - No explanation needed
American Beauty - Antagligen har du väl sett den redan, men om du inte har det så...
Memento - Riktigt bra story och berättartekniken (Baklänges, och med en huvudperson utan närminne) fungerar mkt bra.
Monty Python and The Holy Grail - Enligt mig den bästa komedi som gjorts Gillar du Python eller sjuk humor i allmänhet MÅSTE du se den, om du inte redan gjort så.
Och sedan kan du inte gå fel med någon film av Kubrick (Paths of Glory, Spartacus, 2001, Clockwork Orange, The Shining, FMJ osv) , Hitchcock (Psycho, Strangers on a Train, Vertigo osv) eller Scorsese (Taxi Driver, Raging Bull, Casino, Goodfellas osv).
Finns så otroligt många bra filmer här som jag missat, men man får ju ta några i taget |
HAHA, du har typ räknat upp alla filmer på min "D:"´ |
|
Back to top |
|
|
azt
Joined: 24 Apr 2003 Posts: 71 Location: Malmö
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 21:18 pm Post subject: |
|
|
Ceese and Chong två amerikanska stor rökare...som röker allt från en vanlig joint till en med hund skit i för deras hund åt gräset
måste importeras från USA men det e värt det...väldigt roliga finns 4 filmer med dom.. |
|
Back to top |
|
|
Dude swm:s byfyllo
Joined: 02 Oct 2002 Posts: 5883
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 21:50 pm Post subject: |
|
|
Livet är underbart. Både den svenska och italienska!
Olika handling men samma titel. |
|
Back to top |
|
|
jag fakenickar :] Guest
|
Posted: Wed Dec 03, 2003 22:42 pm Post subject: |
|
|
Miffo, jag ber er, se den inte,
handlar om en Man som är präst som träffar en kvinna som är förlamad från midjan och neråt.. och dom strular mer eller mindre men tillslut gifter han sig med sin gamla flickvän och sen händer det mer som jag inte vill säga. |
|
Back to top |
|
|
crab_people
Joined: 22 Jan 2003 Posts: 3406
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 0:00 am Post subject: |
|
|
Indian Runner (Viggo Mortensen bl.a.), Missisippi brinner och Southern Comfort (Alan Parkers regi) är tre jävligt bra filmer som jag tycker alla bör ha sett. De har inga större likheter men jag bara kom å tänka på dem efter att ha tittar närmare på mitt enorma dvd-bibliotek ( ). |
|
Back to top |
|
|
[SM]Harvey Wallbanger Senior Admin
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1770
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 0:09 am Post subject: |
|
|
Donnie Darko!
Ni som vill veta mer efter ni har sett filmen!
Messa mig! |
|
Back to top |
|
|
[SSRF]Snudge_B
Joined: 02 Oct 2002 Posts: 1897
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 12:09 pm Post subject: |
|
|
http://www.swm.se/viewtopic.php?t=7740&highlight=film
http://www.swm.se/viewtopic.php?t=6188&highlight=film
http://www.swm.se/viewtopic.php?t=2286&highlight=film
Alla mina favoriter står i dessa trådar. Däremot har jag missat några, så de kommer här:
The Prophesy (Gods Army) - Christopher Walken, Elias Koteas, Eric Stoltz - Grymmt bra Viggo Mortenson är med i en liten, men ack så viktig roll också. 2:an är fin den med.
Killing Zoe - Eric Stoltz, skön gangsterrulle producerad av Tarantino
L.A. Konfidentiellt - Riktigt bra film om korrumperade poliser i 50-talets L.A.
Ravenous - Klassad som en riktigt kass film av de flesta, men jag tycker om den som fan. Skön svart humor, och bra musik.
Royal Tenenbaums - Bra, varm film som faktiskt växer för mig varje gång jag ser den.
Dark City - Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna förrutom att det är riktigt mörk, skön stämning i den. Intressant story också. |
|
Back to top |
|
|
[KACFM]unarmed
Joined: 04 Nov 2002 Posts: 275 Location: Gothenburg
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 19:21 pm Post subject: |
|
|
office space, bästa filmen jag sett. |
|
Back to top |
|
|
Dude swm:s byfyllo
Joined: 02 Oct 2002 Posts: 5883
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 19:29 pm Post subject: |
|
|
Das Boot är en klassiker! |
|
Back to top |
|
|
Lace
Joined: 15 Feb 2003 Posts: 879
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 22:02 pm Post subject: |
|
|
matrix - bästa filmen som gjorts
sen har vi en fil som heter braindead den e så jävla bra handlar om en apa som har ett virus i sig och när han biter nån så blir den perssonen en zombie sjukt kul |
|
Back to top |
|
|
Lathund
Joined: 12 Nov 2002 Posts: 1791 Location: Göteborg
|
Posted: Thu Dec 04, 2003 23:53 pm Post subject: |
|
|
eZ wrote: | matrix - bästa filmen som gjorts
sen har vi en fil som heter braindead den e så jävla bra handlar om en apa som har ett virus i sig och när han biter nån så blir den perssonen en zombie sjukt kul |
låter ju...bra :p
Btw, du reggade dig här på min födelsedag. Respect! (Eller ej... men kul iaf) |
|
Back to top |
|
|
n3uro 2007 Gulddonator
Joined: 14 Jan 2003 Posts: 2643 Location: Borås, Sweden
|
Posted: Fri Dec 05, 2003 0:57 am Post subject: |
|
|
Dom Sju Samurajerna: ett mästerverk som gör Akira Kurosawa rättvisa... ett måste att se.
Det: en bra skräckfilm. Pennywise foreva.
The Recruit: Grymt bra film.
S.W.A.T: hahaha, så bäst. |
|
Back to top |
|
|
Korben Dallas
Joined: 01 Nov 2002 Posts: 416 Location: Gbg
|
Posted: Fri Dec 05, 2003 3:35 am Post subject: |
|
|
In love wrote: | Dom Sju Samurajerna: ett mästerverk som gör Akira Kurosawa rättvisa... ett måste att se. |
Gillar man Kurosawa tycker jag man skall se "Att leva". Helt underbar film som verkligen visar vad Kurosawa går för.
Sen Måsta jag hålla med om "La vita é bella". Kan vara en av de bästa filmer jag sett, alla kategorier.
Sen "The red violin" var en film som helt oförklarligt är hur bra som helst.
Äh, jag kan ju lika gärna mata ut ngra stycken här.
28 days later - äntligen en "zombierulle" som man inte blir besviken på
A beatuiful mind - blev jätteförvånad, såg den häromdan och den var riktigt bra
Playing by heart - en hollywoodsk kärleksfilm, men en bra sådan
Singles - för oss som levde för grungen
allt med johnny depp
allt av tim borton
ALLT där båda ovanstående är inblandade
The italian job - originalet! den nya är, helt oväntat, knappt sevärd
The 5:th element - kunde inte låta bli |
|
Back to top |
|
|
sundevil
Joined: 24 May 2003 Posts: 608 Location: Skiftar
|
Posted: Fri Dec 05, 2003 3:49 am Post subject: |
|
|
Starship troopers
Star Wars : Dom gammla INTE omgjorda filmerna....
Cubic
Samtliga Matrix filmerna
Donnie Darko
The Shining
Lejonkungen
Ice Age
Shrek
Sen the film of films Snatch ! |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|