HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Julens mysterier (lite tidigt men ändå)
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 21:43 pm    Post subject: Reply with quote

Då var bocken en arg och grym bastard!!

Hört massor av gamla säger om att man alltid ska ha ett vedträ (vedklabbe) vid dörren om bocken kommer osv.
Back to top
View user's profile Send private message
&Trigger_Finger



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 526
Location: Västerås

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:16 pm    Post subject: Reply with quote

Tomten är som Gud och alla de andra... De finns inte enligt mig Wink

Gör som Alpha.

1-4 år: Jag blev vettskrämd när min farfar klädde ut sig till tomte Embarassed
5-10 år: Började tro på att tomten fanns, men när man blev 9-10 år så försvann hoppet om att han fanns
11-14 år: JAG anser nu att tomten inte finns.
15 år- döden: Får väl se hur det blir, antagligen börjar man väl önska att hyrorna och räkningar bara betalades av sig själv, utan att ens pengabelopp inte sjunker. Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
salt_katt



Joined: 25 Oct 2002
Posts: 420
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 2:05 am    Post subject: Reply with quote

Julbocken borde återinföras =)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Skurk



Joined: 30 Dec 2002
Posts: 150
Location: Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Europa, Tellus, Vintergatan, Universum

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 20:40 pm    Post subject: Reply with quote

Tänkte bara tillägga att Jultomten, som han ser ut idag, "uppfanns" av Coca Cola...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
&Korean_Hap



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1546
Location: Helsingborg

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 21:57 pm    Post subject: Reply with quote

Skurk wrote:
Tänkte bara tillägga att Jultomten, som han ser ut idag, "uppfanns" av Coca Cola...


Nja, inte riktigt. Han "uppfanns" av en svensk konstnär men blev världskändis genom cocacola
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 22:12 pm    Post subject: Reply with quote

&Korean_Hap wrote:
Skurk wrote:
Tänkte bara tillägga att Jultomten, som han ser ut idag, "uppfanns" av Coca Cola...


Nja, inte riktigt. Han "uppfanns" av en svensk konstnär men blev världskändis genom cocacola


Nja, inte riktigt. Razz Tomten uppfanns av cocacola, som den ser ut idag. Konstnären som ritade honom var svenskättling och hämtade inspiration från en svensk konstnärinna, kan ha hetat Elin, det är jag dock inte säker på.
Hennes tomtar var högst ordinära hustomtar i grå och bruna färger, men killen som rita colatomten var tvungen att göra den mer amerikansk och framförallt, mer colainspirerad, dvs colaröd.. Violá! Där fick vi tomten som han ser ut idag!

Angående Alphas klabbar så är det nästan rätt. Förr i tiden, fram till omkring år 1900 så var det vanligt att man sprang över till grannen med en vedklabb inslagen i nåt fint, kanske tom ett tygstycke, sprang fram till granngården, knacka på dörren, öppna och slängde in julklabben och sprang där ifrån. Det är en äkta julklabb. Nåt för ungarna kanske? Billigt om inte annat. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 22:13 pm    Post subject: Reply with quote

&Korean_Hap wrote:
Skurk wrote:
Tänkte bara tillägga att Jultomten, som han ser ut idag, "uppfanns" av Coca Cola...


Nja, inte riktigt. Han "uppfanns" av en svensk konstnär men blev världskändis genom cocacola


Så därför är tomten röd. "Coca Cola" gjorde honom röd.
Back to top
View user's profile Send private message
salt_katt



Joined: 25 Oct 2002
Posts: 420
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 23:24 pm    Post subject: Reply with quote

Känns lite jobbit att veta att coka cola gjorde honom röd, men men livet går vel vidare. Vet att den ryska tomten, iaf för 10 år sedan har en blå dress. Har en rysk tomtefigur som är klädd helt i blått =)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lace



Joined: 15 Feb 2003
Posts: 879

PostPosted: Tue Nov 18, 2003 23:34 pm    Post subject: Reply with quote

vet ni varför tomten har en så stor pung??




för han kommer bara en gång om året! Very HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 0:12 am    Post subject: Reply with quote

Ez wrote:
vet ni varför tomten har en så stor pung??




för han kommer bara en gång om året! Very HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery Happy


...och då kommer han i skorstenen..

Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 0:23 am    Post subject: Reply with quote

När väl Coca Cola är på tapeten så var det en svensk som designade den första Coca Cola flaskan så att även blinda skulle känna igen att det var Coca Cola dom hade i handen när dom stod i butiken.
Back to top
View user's profile Send private message
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 0:56 am    Post subject: Reply with quote

[gobbe]alpha wrote:
När väl Coca Cola är på tapeten så var det en svensk som designade den första Coca Cola flaskan så att även blinda skulle känna igen att det var Coca Cola dom hade i handen när dom stod i butiken.


Jepp, flaskan kallas bottleskirt Sally om inte jag minns fel.. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
salt_katt



Joined: 25 Oct 2002
Posts: 420
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 7:55 am    Post subject: Reply with quote

&Cat wrote:
[gobbe]alpha wrote:
När väl Coca Cola är på tapeten så var det en svensk som designade den första Coca Cola flaskan så att även blinda skulle känna igen att det var Coca Cola dom hade i handen när dom stod i butiken.


Jepp, flaskan kallas bottleskirt Sally om inte jag minns fel.. Smile


Jees, var får ni all information ifrån? =)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 13:12 pm    Post subject: Reply with quote

&Cat wrote:
Nja, inte riktigt. Tomten uppfanns av cocacola, som den ser ut idag. Konstnären som ritade honom var svenskättling och hämtade inspiration från en svensk konstnärinna, kan ha hetat Elin, det är jag dock inte säker på.


Sry, hon hette inte Elin, hon hette Jenny Nyström..

Och salt_katt, man har väl skrivit ett och annat arbete om Cola.. Annars kan du alltid pröva www.google.se Rolling Eyes Razz
Där finns allt. Nästan.

Och, Alpha, killen som ritade colatomten hette Haddon Sundblom.. Svenskättling i andra led.

Mer fakta!
Till julen 1931 fick man se en landsomfattande annons-kampanj, där Tomten avslöjades mitt i natten hämtandes en Coca-Cola ur kylskåpet. Det var en svensk invandrare, Haddon Sundblom, som tecknat av sin svenske farbror som hade som förebild Jenny Nyströms tomtar.

Ursprungstomten hette S:t Nicolaus, som föddes i staden Patra i nuvarande Turkiet för 1600 år sedan. Han blev så småningom biskop och hans liv kantades av mirakler och goda gärningar. Bland annat införde han seden att lägga gåvor till fattiga medborgare i deras strumpor på natten. När han dog den 6 december år 342 e Kr blev han helgonförklarad och år 1807 flyttades hans grav till Bari i Italien, där han fortfarande ligger. Enligt sägnen var S:t Nicolaus iförd biskopskåpa och spira och han red på en vit häst, när han utförde sina goda gärningar.
Back to top
View user's profile Send private message
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 14:54 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Fren wrote:
Wobin Hood... What's your point? Jultomten har ju gjort detta i c:a 2000 år.. tror nog att han effektiviserat sin rutin ganska hyffsat sen dess.

Dissar du tomten igen får du spö!

men skön info iaf =)


Jo ffs jag hörde att tomten ska börja ta emot önskelistor på email

adressen lär vara TomtenFFS@svinkallt.nu

Dom ska oxå börja men att skicka diverse jobbiga juklappar med bud eller så får du hämta ut dina presenter på posten! Om du önskar dig pengar så skickar han dom på mailen så är det bara att skriva ut dom.


m v H


Tomten

detta brevet fick jag igår! av Tomtemor aka gubbslem
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
hOOters



Joined: 10 Jun 2003
Posts: 138

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 15:11 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kan ju säga att när tomten kom till mitt jobb förra året blev jag alldeles fnittrig och pirrig i magen. Det var ascoolt. Att man kan bli det som vuxen....
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Wed Nov 19, 2003 19:19 pm    Post subject: Reply with quote

Min bror jobbar på Coca Cola så dom får alltid en massa "onödigt" vetande ang. Coca Cola vs Tomten.
Back to top
View user's profile Send private message
&Korean_Hap



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1546
Location: Helsingborg

PostPosted: Thu Nov 20, 2003 9:24 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker att coca cola är bland det absolut bästa som går att dricka. Men jag gillar inte att de försöker konkurera ut julmusten! Inte för att jag tror att svenskarna släpper musten från julborden, det har vi för bra smak för!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Thu Nov 20, 2003 10:08 am    Post subject: Reply with quote

Julmusten släppper vi aldrig, dock kommer bara en tysk komma på det och ACH DU LIEBER FREULEIN så har vi importerad lågbudget blask must.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Thu Nov 20, 2003 10:10 am    Post subject: Reply with quote

Fairlane hur är det där med S:t Nicolaus och holland, det finns ju nåt speciellt firande med det där...

Och på en helt annan dag än den 24/12...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies