HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Julens mysterier (lite tidigt men ändå)
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Sun Nov 16, 2003 22:29 pm    Post subject: Julens mysterier (lite tidigt men ändå) Reply with quote

Frågan är, finns Jultomten?

Obs! Visa ej detta för dina barn. Kan ha skadlig inverkan på deras fantasi!

Ämne: Jultomten.

Finns han egentligen, den där jultomten?
Nästa gång ett barn frågar dig om jultomten existerar (detta är ju bara en omskrivning av att du själv gärna vill veta det), så framgår svaret klart av följande beräkningar:

1.Det finns ca. 2 miljarder barn (personer under 18 år) på jorden.
Emellertid ska jultomten inte besöka muslimer, hinduer, judar eller buddister, vilket reducerar antalet till 15% eller 378 miljoner.
Med ett världsgenomsnitt på 3,5 barn per hushåll finns det alltså 108 miljoner hushåll som ska besökas, om vi antar att det finns minst ett snällt barn i varje hushåll.

2.Jultomten har p.g.a. jordens olika tidzoner och rotation ca. 31 timmar att klara sitt arbete på, om vi antar att han reser från öster till väster, vilket borde vara det mest logiska att göra. Det motsvarar alltså att han besöker 967,7 hushåll i sekunden!

Det betyder alltså att vid varje kristet hushåll med ett snällt barn, har jultomten 1/1000 sekund att parkera släden, hoppa ur och hoppa ned genom skorstenen, fylla sockorna som hänger på den öppna spisen, lägga resten av presenterna under julgranen, äta godiset som har lagts fram till honom, kravla upp genom skorstenen, hoppa i släden och fortsätta till nästa hus. Om vi antar att alla hushåll som besöks, är jämnt fördelade ( det vet vi ju att de inte är, men vi antar det för att göra dessa beräkningarna ), är det cirka 1 Km mellan varje hus i genomsnitt. Det ger en total resa på ca. 100 miljoner km, om vi räknar bort toalettbesök och pauser.
Det betyder att jultomtens släde flyger ca. 1000 km i sekunden eller 3000 gånger ljudets hastighet (mach 3000).
Som jämförelse kan nämnas att det snabbaste av människan byggda objektet, rymdsonden Ulysses, flyger i ca 50 km per sekund. För övrigt kan en konventionell ren max springa 30 km i timmen.

3.Lasten i släden är en annan intressant aspekt.
Om vi antar att varje barn får minst en låda med LEGO av mellanstorlek (1kg), ska släden ha med 500.000 ton ( jultomten ej medräknad ).
På land kan en ren max dra 200 kg. Även om vi antar att de speciella flygande renarna kan dra 10 gånger så mycket, kan inte uppgiften klaras med 8 eller 9 renar. Jultomten kommer att behöva
ha 360.000 renar.
Dessa kommer tillsammans med julklapparna att få släden att väga ca. 600.000 ton.

4. 600.000 ton, som flyger med en hastighet av 1000 km per sekund skapar ett enormt luftmotstånd. Detta luftmotstånd kommer att värma upp renarna på samma sätt som en meteorit som kommer in i jordens atmosfär. De två främsta renarna kommer var, att absorbera en energi motsvarande 14.300 triljoner joule per sekund, eller 14.300 triljoner watt!
De främsta renarna kommer helt enkelt att brinna upp ögonblickligen och renarna bakom kommer först att bli utsatt för en överljudsbang och där efter själv brinna upp på 4,26 tusendels sekund, dvs. när jultomten har hunnit till det femte huset.
Egentligen kvittar det, eftersom jultomtens släde accelererade från 0 till 1000 km i timmen
på 1/1000 sekund, och då blir den utsatt för en kraft som är 17.500 gånger starkare än jordens tyngdkraft.
En jultomte på 150 kg ( gissad vikt utifrån bilder ), kommer att naglas fast till bakdelen på släden med en vikt motsvarande 3 miljoner kg, vilket ögonblickligen kommer att krossa varje ben i hans kropp och förvandla honom till en våt fläck.

5.Slutsatsen är därför att om jultomten någonsin har existerat, så är han död nu.

God Jul önskas i förskott, och tänk på vad ni lurar i era barn.
Back to top
View user's profile Send private message
Kolle



Joined: 28 Jul 2003
Posts: 288

PostPosted: Sun Nov 16, 2003 23:00 pm    Post subject: Reply with quote

De kanske är super renar Razz
Tomtern kanske är en gummi människa Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jultomten



Joined: 16 Nov 2003
Posts: 3

PostPosted: Sun Nov 16, 2003 23:29 pm    Post subject: Reply with quote

Klart jag finns! Fast jag har fått rationalisera lite på sistone! Sunt affärstänkande bara faktiskt. Jag kom rätt snabbt på, att så många snorung. eh, bedårande små barn som det finns, så blir det snabbt ganska arbetsamt att fixa alla klapparna, och mina nissar höll på att bli helt utarbetade! Men jag fick av en hemlig samarbetspartner händerna på en kloningsfabrik, och numera så har jag 10 ggr så många nissar och en hel arme med mig själv som flyger rundar och delar ut dem!

Nu måste jag dra, för en isbjörn försöker para sig med min soptunna igen, och jag måste jaga bort den!

Tomten!

(ps. Inga klappar till Wobin i år).
Back to top
View user's profile Send private message
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Sun Nov 16, 2003 23:38 pm    Post subject: Reply with quote

Dissa IKKE tomten !
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 0:58 am    Post subject: Reply with quote

Wobin Hood... What's your point? Jultomten har ju gjort detta i c:a 2000 år.. tror nog att han effektiviserat sin rutin ganska hyffsat sen dess.

Dissar du tomten igen får du spö!

men skön info iaf =)
Back to top
View user's profile Send private message
Steen



Joined: 27 Oct 2002
Posts: 649
Location: Åkersberga

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 6:59 am    Post subject: Reply with quote

Lite magi får han väl ta till också Wink
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
DooM



Joined: 31 Mar 2003
Posts: 975
Location: Borås

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 8:19 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det ger en total resa på ca. 100 miljoner km, om vi räknar bort toalettbesök och pauser.


och hur många kilometer kostar ett toalettbesök? Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 9:09 am    Post subject: Reply with quote

Tomten finns så det så!
Han kommer varje Jul till oss!
Ibland blir jag tomten, det måste vara magi.

Han finns i oss alla via stämningen....Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Djulle



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 178

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 10:00 am    Post subject: Reply with quote

hahah Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 11:53 am    Post subject: Reply with quote

DooM wrote:
Quote:
Det ger en total resa på ca. 100 miljoner km, om vi räknar bort toalettbesök och pauser.


och hur många kilometer kostar ett toalettbesök? Razz


Med tanke på hur glest det är mellan de offentliga toaletterna torde det bli många kilometer.
Back to top
View user's profile Send private message
DooM



Joined: 31 Mar 2003
Posts: 975
Location: Borås

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 16:42 pm    Post subject: Reply with quote

tomten föddes nån gång i slutet av 1800-talet och är såklart för gammal för att ila jorden runt nu för tiden.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

oookey , då får jag säga det igen då.

DISSA IKKE TOMTEN !


Om ni ens orkar och läsa detta så blev ni nog besvikna Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 17:07 pm    Post subject: Reply with quote

TuYii wrote:
De kanske är super renar Razz
Tomtern kanske är en gummi människa Razz


Jag tror varken renarna super (superrenar e ett ord) eller att gummimänniska skall vara särskrivet.

Historian e gammal som gatan, rätt skoj första å 15 gången. Wobin tror inte på magi ser jag. Det finns, bara så ni vet.
Back to top
View user's profile Send private message
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 17:24 pm    Post subject: Reply with quote

jag som har sett dum dummare 2003 when harry meets loyd vet att loyd Christmas är tomtens barn Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 17:44 pm    Post subject: Reply with quote

Fenan wrote:
Wobin tror inte på magi ser jag. Det finns, bara så ni vet.


Som agnostiker måste jag säga att magi kanske finns, eller inte.

Det är rätt at St. Klaus i form av någon som delar ut presenter till barn (och vuxna barn) är en sen uppfinning. Förut var det en bock som gjor det. I alla fall i sverige. Vår version av St Klaus, jultomten är nog ett ännu senare påfund. Förresten är förlagan till jultomten, det vill säga hustomten, bara en dvärgaktig alv eller jordande, eller som det heter på engelska "a gnome". Så den "magiska" person som förment delar ut klappar till barn på jul är med andra ord en förvuxen fet jordande. Nä jag tycker att gamla jultraditioner skulle återinföras med blot, julmjöd och en allmän orgastisk julfest.

Utdrag ur "Våra ord - Deras uttal och ursprung" Norstedts Förlag

Jul f.sv. iul isl. jól ; i hednisk tid midvinterfesten (vid mitten av jan.); ett till sitt upphov et dunkelt ord, som utom i nord. språk återfinns i gotiskan och forn eng. Härtill julklapp (från mitten av 1700 talet): efter den folkliga seden att klappa på dörren hos grannarna o. kasta in skämtgåvor i stugan.

tomte (övernaturligt väsen knutet till gården): bildat ur sammansättningar med t o m t, såsom sv. dialekt tomtkarl, tomtebisse a. o.

Med andra ord ytterligare bevis på att jultomten bara är ett komersielt jippo uppdiktat av tyska kulturimperialistisak kapitialister under 1800 talet, enbart i syfte att förtrycka och suga ut massorna. LEVE PROLETERIATET!!

Oups! Sorry I got caried away there. Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
San!



Joined: 28 Jul 2003
Posts: 384
Location: Falun

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 18:10 pm    Post subject: Re: Julens mysterier (lite tidigt men ändå) Reply with quote

Till oss har jultomten alltid komnit. . Men han har verkligen olik röst.. det är vel pga åldern?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ChroNo^



Joined: 07 Dec 2002
Posts: 890
Location: Söderköping

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 18:21 pm    Post subject: Reply with quote

den där va lite gammal, men så bra

ho ho ho
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 19:19 pm    Post subject: Reply with quote

/me håller för öronen och springer och gömmer sig och tänker för mig själv -Tomten finns, tomten finns, tomten finns!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 20:27 pm    Post subject: Reply with quote

1-4 år: Minns inte mycket, men tomten fanns.
5-9 år: Man vet nu att tomten inte finns, men spelar med när föräldrarna väntar på tomten.
10-12 år: Man börjar undra om tomten inte finns iaf för man får förbaskat mycket presenter.
13-15 år: Tomten finns verkligen inte för man fick ingen moppe eller ponny.
16-18 år: Får man körkorts pengar finns tomten.
20-99 år: "Snälla tomten, betala min hyra och mina räkningar!"
Back to top
View user's profile Send private message
salt_katt



Joined: 25 Oct 2002
Posts: 420
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Nov 17, 2003 21:40 pm    Post subject: Reply with quote

Förr i tiden var det Julbocken som kom med klappar =) har ni inte läst barnböcker från tidig ålder =)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies