HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
HJÄLP!!!! Maping problem
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Dec 07, 2002 23:10 pm    Post subject: Reply with quote

För det första är valve hammer och worldcraft i stort sett samma program. För det andra Salt_Katt, så är det ingen skillnad på att mappa till hl eller cs man har bara olika inställningar. Till [KMV]GojanGoja, som Fren sa gå in på www.leveldesign.nu och läs alla guider innan du börjar mappa på en så stor bana. Man ser klart och tydligt att du har fel skalade texturer, och om du vill göra en bra bana så ska du nog satsa på att göra så verkligt som möjligt, då menar jag att dina berg ser lite sjuka ut..

Börja gärna med att göra golvet till ett någorlunda litet rum, och sätt sedan ut en info_player_start så du ser om rummet anpassar sig bra till spelarens längd. Sedan blir en bana mycket bättre av detaljer, såsom tavlor, mattor, tv apparater osv. Då menar jag inte att du ska sitta i 5 timmar efter att du byggt ett rum, utan sånt lägger man på sist.

Tänk gärna på att bygga så att blocken inte går in i varandra, eftersom det höjer r_speeds'n på banan, och om det blir något felmeddelande när du ska testa banan så är det enklast att använda den inbyggda felsöknings funktionen.

Om du nu ska göra en så stor bana kan det vara bra att använda sig av VIS-blocking, jag går inte in på det så mycket mer nu, men jag klipper in ett urklipp ifrån VIS-blocking guiden som finns på leveldesign.nu:

"Det första du måste bemästra är att förstå vad VIS egentligen är, och grunderna i VIS blocking, som jag smidigt small plöja igenom. VIS betyder synlighet, och delar upp banan i olika sektorer kallade "VIS leafs". Sedan beräknar HLVIS vilka leafs som är synliga från vilka andra leafs, för att inte rita upp för många polygoner, som du ändå inte kan se. Jag är övertygad om att du har någon gång kompilerat din bana utan VIS och haft hemska r_speeds (w_poly). För att blocka VIS, måste du sätta en vägg. Förenklat, så när du står emot väggen, kommer HLVIS att räkna ut att du inte kan se saker som är bakom väggen. Det roliga är att en vägg av texturen SKY kommer att räknas som en solid vägg av VIS, och därmed blocka VIS.
Detta ger oss möjligheten att använda detta till vår fördel. Då en vägg når upp ända vägen till taket, blockar den VIS mycket effektivare än en vägg som bara når halvvägs. Genom att förlänga väggar som inte når upp till SKY-taket med SKY-brushes, når vi ett effektivt resultat. Du kan även lägga till void (det svarta utanför banan) i din VIS-blocking vägg."

Jag hoppas du förstog allt jag rabblade upp nu, annars så råder jag dig att registrera dig på www.leveldesign.nu 's forum och be om hjälp där nästa gång du får problem med mapping.

Guider:
*Realistiska berg: http://www.leveldesign.nu/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=24
*R_speeds: http://www.leveldesign.nu/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=123
*VIS-blocking: http://www.leveldesign.nu/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=126
Back to top
View user's profile Send private message
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 0:28 am    Post subject: Reply with quote

du borde joina #sm-mapping på qnet Gizner Smile
Back to top
View user's profile Send private message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 0:57 am    Post subject: Reply with quote

Jo tack DukeSwe jag gick in där, men det var en sorglig skala av personer där.. Confused Bara 4 st inne, men det kanske är fler där på dagen??
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 1:10 am    Post subject: Reply with quote

Vi startade kanalen för en 3-4 dagar sen... Smile Men vi räknar kallt med 65-70 idlare inom en vecka... Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 1:34 am    Post subject: Reply with quote

[siLL]Urethra, jo och Elvis Pressley är min pappa Razz heh
Back to top
View user's profile Send private message
MyskoOxe



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 146

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 3:34 am    Post subject: Reply with quote

Shit, fan vad coolt!
Be han skriva autograf åt mig!
Back to top
View user's profile Send private message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 14:46 pm    Post subject: Reply with quote

MyskoOxe han har inte tid med det, han är lite upptagen med att vara död Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

off topic Confused
Back to top
View user's profile Send private message
SnusMumriK



Joined: 18 Oct 2002
Posts: 259
Location: Sverige, Dalarna, Orsa

PostPosted: Sun Dec 08, 2002 17:39 pm    Post subject: Reply with quote

ok, tack allihopa!!!!!!!! Cool Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Pizzabagarn



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 91
Location: Sundsvall

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 19:33 pm    Post subject: Reply with quote

Hur ser man längd bredd höjd å sånt i worldcraft? Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jol-Bo



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 572
Location: Åkersberga

PostPosted: Mon Dec 09, 2002 21:08 pm    Post subject: Reply with quote

I statusmenyn längst ner finns det några siffror när du har markerat ett objekt, tex 16w 64l 48h (bredd, längd, höjd).
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies